Potřebné díly:
1) Tlačítko tempomat a omezovač 8200060039 ( pasuje např. z laguny 2 a espace 4 )
2) Volant s tlačítky 8200616030
3) Airbag s výřezem 8200432121 / 8200236061
nebo
4) použít původní volant a přidělat na něj tlačítka 8200060038 a původní airbag oříznout na tlačítka
5) spínač na spojku 7700431512 + držák spínače 7700430730 + doraz spínače 7700430723
6) kroužek volantu 7701051757 / 8200058684
7) panel pro tlačítko tempomatu a původní nastavení světel, popřípadě pro reostat osvětlení, ( je více typů dle výbavy, já použil 8200069072, plus jsem dal do 1 díry záslepku 8200004202 )
8.) budíky s podporou palubního PC, např. 8200261102
9) páčka na stěrače s tlacitkem na palubni PC ( je více typů dle výbavy )
Postup:
Tempomat je možné dodělat na všechny dci a jejich ecu ( = jednotka vstřikování ), které tempomat podporují, v opačném případě je možné přehrát soft v ECU clipem, ale jde to velmi obtížně co se týče komunikace s autem. Auto, kde byl tempomat doděláván, disponovalo lepší výbavou ( automatická klima, UCH jednotka n3) a nacházela se v něm předpříprava kabeláže s bílým konektorem za panelem osvětlení (viz foto) a 6 kabelů vyvedenych z konektoru do volantoveho kroužku, což zvyšilo šanci na přímou podporu tempomatu bez přehrání softu v ECU.
Kabeláž tedy byla předpřipravená, avsak všechny kabely končily v průchodkovem konektoru (R107) do motorového prostoru. Bylo tedy potřeba dotáhnout kabely dle schématu ( pro každý kód motoru může být trochu jiné, ale schéma použité na daném autě platí téměř pro všechny dci) do řídící jednotky vstřikování na pozice dle kódu motoru vozidla ( v daném autě motor s kódem k9k 702).
Multimetrem bylo potřeba ověřit který kabel je který a vyvést je na pozice přes konektor R67 do jednotky vstřikování.
Dále bylo potřeba dodělat 2 kabely do konektoru, který vede na spínač spojky ( viz foto ). 1 kabel vede na pozici C4 jednotky vstřikování a druhý je kostra. Stačilo tedy jen pokračovat a přidat kabely do konektoru a zapojit do něj spínač spojky. Ideálně kabel sehnat z vrakáče ze stejný kabeláže, která vede od konektoru do potenciometru u plynového pedálu, a k tomu někde sehnat konektor do spínače spojky, např. taky z vrakáče. Tím pádem je kabeláž komplet připravena.
Nyní v daném autě stačilo diagnostikou ( např. Delphi ) aktivovat v sekci "nastavit" tempomat/omezovač a následně se na displeji rozsvítí nápis "SET---" a ikona tempomatu/omezovače vpravo na budikach. Pak je jasné, že vše bude fungovat.
Jak zjistit jestli jednotka podporuje tempomat/omezovač, když MÁM předpřipravený bílý konektor za panelem osvětlení ?
Stačí do bílého konektoru připojit tlačítko tempomat/ omezovač ( nebo propojit pozice drátu na konektoru A2+B1 nebo A2+A3), poté zjistit jestli na příslušné pozice jednotky vstřikování (je to vždy konektor úplně vpravo na jednotce, jsou tam 3 dohromady) jsou vyvedeny kabely a poté povolit diagnostikou funkci tempomatu a ikony na displeji by se měly rozsvitit. Pokud ne, tak je buď špatné zapojení nebo jednotka ECU tempomat nepodporuje a je potřeba v ní přehrát soft.
Jak zjistit jestli moje jednotka podporuje tempomat/omezovač, když NEMÁM předpřipravený bílý konektor za panelem osvětlení ?
Na pozice jednotky vstřikování (v případě daného auta A2 a C3, konektor úplně vpravo ) napojit do konektoru 2 dráty a jeden drát poté na + baterie ( tady je ale důležité ho opatřit pojistkou pro jistotu, kdy by se špatně napojily kabely a došlo ke zkratu, aby se neodpálila ECU jednotka vstřikování
Tak to je asi vše
Třeba se tento návod někomu bude hodit. Před začátkem dodělání to znamenalo hodně hodin strávit na internetu a tam čerpat z návodů z francouzských, španělských a britských fór. Případné dotazy se pokusím zodpovědět.
odkaz na foto: https://rajce.net/album/5bp3gluIg3dsMijL