Napsal jsem to špatně, místo 98 mělo být 95.
Takhle: Směs se vznítí v určitém okamžiku před horní úvratí. Protože píst nejde dolů, ale nahoru do horní úvratě, ve válci stále roste tlak, který dál stlačuje zatím nezapálené palivo. Ten tlak dosáhne určité hodnoty. Oktanové číslo říká, jak je benzín odolný proti samozapálení tlakem. Čím vyšší, tím více můžeš palivo stlačit, aniž by se samo vznítilo. Tlak, který je ve válci po zapálení směsi a který dále stlačuje dosud nezapálenou směs by neměl překročit hranici, kdy to začne na 95 oktanů klepat (samozapalovat). Pokud to klepat začne, předstih se zmenší - zapaluje se později a zapaluje se menší dávka paliva. Pokud neklepe, předstih se nemění. Jenže předstih je nastavený v mapě a směs nelze z důvodu setrvačnosti zapalovat dříve, protože by tlak hoření už působit proti směru pístu. Takže závěr z toho, pokud motor neklepe na 95, tak nebude klepat ani na 98, ale předstih bude mít nastavený stejně u obou oktanových čísel.
Do válce nejde ani dostat více paliva, protože na to není ve válci dostatek vzduchu. Určitou možností, snad pokud by palivo bylo více kyslíkaté (třeba E85), by se do válců dalo paliva dostat více, protože se kyslík v palivu projeví na hodnotě lambda.
Já jsem na svém mégane zkoušel různé typy benzínů z různých stanic, 95 i 98 oktanů. Zkoušel jsem různé čističe, aditiva. Hm, je fakt, že po nějaké době aditivování to začalo jet líp. Ale od té doby to jede +-stejně a je jedno, co do toho naliju. Mimo to, vlivem nějakého problém regulace bohatosti (zatím nevím, zda je to klapkou, nebo čím) mi to klepe i na 98 oktanů
Ale jen ve specifických podmínkách.