Vím, že to tady už někdo psal, že když dělal rozvody, tak přesuvník nedržel v nule a dalo se s ním hýbat. Přišel jsem na jednu zajímavost kolem elmagu. Elmag vypadá podobně jako na obrázku. Velký válec vpravo, do toho se připojuje konektor. Pak menší válec se třemi vývody. Uprostřed šoupě. To je udělané tak, že kolem prostředního otvoru má menší průměr, kolem krajních otvorů má průměr větší.
Elmag funguje takto. Pokud není napájen proudem, pružina zvedne šoupě nahoru. Uprostřed, kde je průměr šoupěte menší, se tlačí tlakový olej z čerpadla. Tím, že je šoupě nahoře, dostane se úžší část šoupěte do horního (pravého) otvoru. Tím vznikne díra, kterou se tlakový olej dostane z prostřední díry do horní (pravé). Odtud odchází do retard komor přesuvníku. Pokud začne být ventil napájen, pak se šoupě posune dolů (doleva) a do dolního (levého) otvoru se dostane úžší průměr šoupěte. To způsobí, že tlakový olej prochází spodní (levou) dírou do advanced komor.
Už dávno jsme tady dospěli k tomu, že pokud se mají plnit advanced komory, musí olej z retard komor ven a naopak. To se děje tak, že pokud je šoupě zvednuto pružinou spodní (levý) tlustý průměr šoupěte nebude díru překrývat úplně. Prostě se šoupě zvedne tak hodně, že se do díry dostane úžší průměr, který je úplně vlevo. V šoupěti je v tomto místě díra, kterou olej protéká pryč z ventilu. Tím se olej dostane z advanced komor. U retard komor je to stejně, jen díra je v horní části šoupěte.
Ventil je ale udělaný tak přesně, že šířka širších částí (většího průměru) přesně zapadá do šířky děr, ze kterých má proudit olej. Pokud se ventil zablokuje, nebo se začne pohybovat o něco méně tak, aby olej nemohl proudit dírama, bude celý systém přesuvníku nefunkční. Pokud zůstane nějaký olej v advanced komorách, zůstane i pod pístkem. To způsobí jeho nezaskočení a nezajištění přesuvníku. Pokud budete mít štěstí, nepoznáte to. Pokud štěstí nebudete mít (jako já) a ventil začne váznout, budete mít problémy se studeným startem.
Můj problém je v tom, že ventil chodí jen trošku a to takovým způsobem, že pouští olej do advanced komor, ale už ho nedokáže vypustit. Vlivem toho se pak stává, hlavně v nižších otáčkách a studenějším motoru, že přesuvník zůstává natočený a motor zhasíná. Posun není nikterak velký, proti klice je to cca 10° a přesto se studený motor neudrží v chodu. Po zahřátí motoru to už není tak kritické, což přisuzuji tomu, že je řidší olej a dokáže se lépe procpat těmi mezírkami, které ve ventilu vznikají tím menším pohybem. Tím padá i myšlenka na zablokování přesuvníku v nějakém natočeném stavu. 10° je příliš - je to proti klice, takže úhloměrem na přesuvníku je to 5°. Je to sice 1/4 polohy přesuvníku, ale je to celkem nic.