Zvyšování otáček při řazení

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátoři: Moderators General, Moderators Technika

frymburacka
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: sob lis 24, 2012 23:08
Bydliště: Frymburk

Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od frymburacka » ned led 13, 2013 00:12

Při přeřazení , když je sešláplá spojka a noha není na plynu otáčky občas vylítnou ( jakobych plyn naopak sešlápla ) a poté teprve klesnou. Máme v rodině ještě jednu Thálku a ta má stejný problém, který s ujetými kilometry ubývá na intenzitě. Chtěla jsem se zeptat, zda jste neměl někdo stejný problém. Je to tím, že není motor zajetý a postupně to přestane, nebo je to závada, která by se měla řešit?
Ještě dotaz mimo téma, přestože má Thálka 55kw a můj starý Puňťa měl jen 40kw a stejný obsah, má daleko větší problém s jízdou do prudkého kopce. Zlepší se to po zajetí motoru, nebo to holka prostě nezvádá?
Děkuji za reakce.
Thalia 1.2 Expression 12/2012
Fiat Punto 1.1 55 S ( 40kw ) 12/1993

amater3
Senior member
Příspěvky: 1736
Registrován: sob bře 14, 2009 21:05
Bydliště: Galanta

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od amater3 » ned led 13, 2013 15:49

Zvyšování otáček vysvětluje poslední věta a také lenivost motoru.Přechod z mechanického ovládání plynu na elektronické ovládání.Pustíš plyn a šlápneš na spojku,u mechaniky otáčky klesnou okamžitě,ale elektronika si to musí přebrat a je tam malé zpoždění reakce.Musíš změnit zaužívané zvyky z Punta.16V motor má nejvyšší účinnost až od 3000ot/min takže musíš podřazovat a držet motor v otáčkách jinak se mu nechce tahat. :oops: Trochu si rýpnu-slouží na to ta páka mezi sedadly s čísly 1-5 + R :mrgreen:
Naposledy upravil(a) amater3 dne ned led 13, 2013 16:02, celkem upraveno 1 x.
Š 100 - šrot
Š 105 - šrot
Š 120 - šrot
Thalia 1,2 16V Privilege 7/2009 - nyní dcera
Megane GrandCoupe Intens Tce140 2/2023
Obrázek

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od Zefek » ned led 13, 2013 15:52

Jen upozorním, že to R neznamená Raketa :D Pardón, ale musel jsem :D
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

frymburacka
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: sob lis 24, 2012 23:08
Bydliště: Frymburk

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od frymburacka » ned led 13, 2013 16:38

Tak díky hoši, prostě mě nenapadlo, že motor , který má míň kw bude tahat líp. Řadicí páku používat samozřejmě umím, jen jsem schválně zkoušela jet na stejnou rychlost, tak jak jsem zvyklá a byla jsem překvapená, že takhle to teda nepůjde. :D
Thalia 1.2 Expression 12/2012
Fiat Punto 1.1 55 S ( 40kw ) 12/1993

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od Zefek » ned led 13, 2013 18:20

Kolik máš asi otáček při té stejné rychlosti? 16V motory se při požadavku na moment musí vytáčet do vyšších otáček než 8V, prostě mají maximální moment položený v o něco vyšších otáčkách.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

ivkucera
Starting member
Příspěvky: 23
Registrován: pon úno 13, 2012 12:49
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od ivkucera » pon led 14, 2013 07:35

Když jsem před rokem vyměnil Favorita za Natálku, měl jsem při první jízdě podobné pocity. Ale další a další jízdou zmizely. Do kopců mít na paměti jak někdo moudře napsal: Natálka "žije" nad 3000ot. Ahoj, přeji hodně šťastný kilometrů.
Thalia II - 1,2 16V 55kW Privilege 2/2012

jjenda
Advanced member
Příspěvky: 264
Registrován: úte srp 04, 2009 13:59

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od jjenda » pon led 14, 2013 14:03

Tak já měl úplně stejné potíže s plným plynem při řazení, když jsem prvně sedl do Thálie z Felicie.
Teď už podvědomě nejprve pustím nohu z plynu a pak teprve sešlapuju spojku. Je to o zvyku.
:D
Hyundai I30 1,6 MPI 6 st. parking silver 2014, Renault Thalia Expression 1,2 16V , 04/2009
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB

frymburacka
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: sob lis 24, 2012 23:08
Bydliště: Frymburk

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od frymburacka » pon led 14, 2013 18:59

S plynem už si dávám pozor, je to tak jak jste psali, musím nejdřív pustit plyn a pak řadit. U Puňti jsem neměla otáčkomět, měl 1149cm3 a 40 kw a v prudkém kopci s plynem na podlaze jsem se na vrcholu dopracovala 60km/h na trojku ( kopec se táhne obcí a 3/4 cesty se drží 50km/h) a Thálka má okolo 2300 otáček, plyn až na podlaze a drží si stále 50km/h. Prostě se musí oproti mému bývalému autu podřazovat, už jsem to pochopila. Nejsem technik, ale myslela jsem, že když mám víc kw, že bude mít i lepší odpich, ten je znát bohužel jen na rovině, v kopcích táhne na nižší rychlostní stupně, než jsem zvyklá. :)
Thalia 1.2 Expression 12/2012
Fiat Punto 1.1 55 S ( 40kw ) 12/1993

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od kotasekh » pon led 14, 2013 20:18

no on je ten výkon položen ve vyšších otáčkách proti punťu :-). A 2300ot/min na trojku do kopce s plným plynem fakt není dobrý, neboj se si podřadit a uvidíš jak najednou natálka poletí :-). Vrchol kroutícího momentu (to co tě "táhne" do kopce) je na 4250ot/min, tak si to zkus :-)
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

frymburacka
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: sob lis 24, 2012 23:08
Bydliště: Frymburk

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od frymburacka » pon led 14, 2013 22:23

Mám Thálku od čtvrka a podle rad se nemá nový motor vytáčet nad 3000 otáček, takže se snažím držet jí zkrátka, jenže, někde psali, že pod 2000 je taky špatně :) . Mám najeto teprve 120 km , takže jsem v záběhu i já, než pochopím, co ode mne holka očekává :lol:
Thalia 1.2 Expression 12/2012
Fiat Punto 1.1 55 S ( 40kw ) 12/1993

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od kotasekh » úte led 15, 2013 06:10

Ano, záběh motoru, věčná to polemika ;-). Hele radši jdi nad tři tisíce, než pod dva. Myslím v zátěži - jízda do kopce, akcelerace. Po rovince drž klidně ty dva tisíce. A taky se říká, že motor máš zajíždět tak, jak se s ním chystáš v budoucnu jezdit. A úplně nejdůležitější při záběhu motoru je: Moc to neřeš, prostě jezdi :-D.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

robotmz
Senior member
Příspěvky: 1026
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od robotmz » úte led 15, 2013 09:26

existuje nejaký kopec v ČR a SR, kde Thalia nedokáže ísť "kvôli motoru 80- 90 km/h?" :-)))))))))))))))) teda pokiaľ to nie je kopec na ceste kde už aj 30 km/h je moc...

Keď som do kopčiska na 2. najvyššie položenú chatu v Orlických horách minulý rok dupol na plyn pri predbiehaní turistického autobusu, tak mi úplne padla sánka. Neviem či som išiel na dvojke, alebo trojke, ale na tom svahu sa mohli rovno lyžovať, keby tam nebola cesta.

Samozrejme nabrať túto rýchlosť v tom kopci už nie je možné, ale keď už stúpam do kopca, otáčky držím tak na 3500, ale to hovorím o veľmi veľkom stúpaní, ktoré sa na normálnych cestách 1. triedy ani nemôže vyskytovať, kvôli predpisom...

A ten kopec bol sakramentsky dlhý, takže som ho nevyletel iba na základe zotrvačnosti, normálne som zrýchlil až v tom plnom prudkom stúpaní.

Na ten jav pri preraďovaní som si nemohol tak prvý mesiac navyknúť, nakoľko som jazdil na dvoch autách.
Potom som vošiel do štádia, že už som na tom druhom nevedel jazdiť.
Ináč ešte aj teraz sa mi to stáva hlavne ak sú vonku nízke teploty a auto stojí vonku, pri preraďovaní z 1-ky na 2-ku mi to tiež urobí, aj z toho dôvodu na studenom aute radím pomalšie ako na zohriatom.

PS: a ďalšie upresnenie, mám veľa kilometrov odjazdených na ťažkej moto, na asi 3 autách, aj na štvorkolke a treba si uvedomiť, že pokiaľ to nie je plnoautomatická prevodovka, tak zošlapnutie na podlahu vždy pridusí motor.

Ja aj po vyše 15-tich rokoch jazdenia vždy v "každom" dlhšom stúpaní fyzicky kontrolujem, či nemám pridusený motor, aspoň pre svoj dobrý pocit, preto aj na každom jednom vozidle dosahujem menšej spotreby ako väčšina ľudí.
Dá sa to vyskúšať jednoducho: idem do stabilného kopca, v ktorom chcem ísť stabilnou rýchlosťou, ktorou aj idem, trošku začnem uberať plyn a sledujem čo auto robí, ak vidím že začínajú mierne klesať otáčky, vrátim plyn na pôvodnú pozíciu, častokrát sa ale stane že s miernym ubratím plynu začne auto mierne akcelerovať, takže uberám dovtedy, kým z konštantnej rýchlosti, ktorou chcem ísť nezačne mierne spomaľovať, potom vrátim plyn na pozíciu, pod ktorou začali klesať otáčky a viem, že nemám auto pridusené a teda dosahuje optimálne spaľovanie s najnižšou spotrebou pri danej rýchlosti.

Rozmýšľam, že maximálkou som už na niektorých strojoch išiel, ale vždy keď som otočil rukoväťou "úplne nadoraz", stroj začal vždy spomaľovať.
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

freemark
Junior member
Příspěvky: 133
Registrován: sob dub 14, 2012 21:42

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od freemark » úte led 15, 2013 13:53

frymburacka píše:S plynem už si dávám pozor, je to tak jak jste psali, musím nejdřív pustit plyn a pak řadit. U Puňti jsem neměla otáčkomět, měl 1149cm3 a 40 kw a v prudkém kopci s plynem na podlaze jsem se na vrcholu dopracovala 60km/h na trojku ( kopec se táhne obcí a 3/4 cesty se drží 50km/h) a Thálka má okolo 2300 otáček, plyn až na podlaze a drží si stále 50km/h. Prostě se musí oproti mému bývalému autu podřazovat, už jsem to pochopila. Nejsem technik, ale myslela jsem, že když mám víc kw, že bude mít i lepší odpich, ten je znát bohužel jen na rovině, v kopcích táhne na nižší rychlostní stupně, než jsem zvyklá. :)
pokud si prolistuješ knížečku kterou jsi dostala k autu tak je tam nakreslený graf výkonu motoru v závislosti na otáčkách. Z toho grafu zjistíš že 55kw má motor až někde na 4500 - 5000 otáčkách. Pokud se snažíš vyjet kopec na 2300 otáčkách tak tam má motor podle grafu výkon jen třeba 35kw a pak ti to jede pomaleji než u Puňti.

robotmz
Senior member
Příspěvky: 1026
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od robotmz » úte led 15, 2013 14:07

- akurát poopravím že pri jazde do kopca je potrebný krútiaci moment, kw je trošku iná veličina.
Ale hovorím, po zábehu kľudne napr. pri predbiehaní do kopca toč krátkodobo aj 5000 ot./min a do kopca nikdy nechoď pod 3000, ak je veľmi strmý, tak 3500.
Niekde od 3300-4500 je najvyšší krútiaci moment.

A to punto bude slabšie ako táto thalia po všetkých stránkach, aj výkon, aj krútiaci moment. To len tvoja noha si ešte nezvykla viac vytáčať thaliu.

V zábehu doporučujem jazdiť takisto od 2 do 3 tisíc otáčok.

Nad 3 000 som to v zábehu netočil a pod 2500 takisto nie /okrem jednotky, dvojky - tie je zbytočné vytáčať pri bežnom rozbehu/.

Pamätám si že najviac som chodil takou "cestovnou rýchlosťou" na 2750 otáčkach. a je jedno či mimo obce na 5-ke, alebo v obci na 4-ke.
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

freemark
Junior member
Příspěvky: 133
Registrován: sob dub 14, 2012 21:42

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od freemark » úte led 15, 2013 14:44

robotmz píše:- akurát poopravím že pri jazde do kopca je potrebný krútiaci moment, kw je trošku iná veličina.
to je samozřejmě nesmysl, potřebuješ právě kw, kroutící moment si vyrobíš nastavením převodovky

krt.ecek
Moderátor
Příspěvky: 11267
Registrován: úte čer 14, 2005 20:14

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od krt.ecek » úte led 15, 2013 15:07

panove potrebujete oboje, kroutak je o schopnosti pridat, vykon o schopnosti udrzet, alespon hodne zjednodusene..... problem je, ze jedno bez druheho je jakoby nebylo nic
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 Obrázek; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018

robotmz
Senior member
Příspěvky: 1026
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od robotmz » úte led 15, 2013 16:23

súhlasím. skôr som myslel o krútiacom momente ako o sile, ktorá "točí kolesom" a je udávaná v Nm.
Proste máš 700 vku mašinu, s výkonom 35 kw a maximálkou 180 a 500 vku mašinu s výkonom 45 kw a maximálkou 220, ale spravidla plne naložená do kopca bude lepšie ťahať tá "slabšia" 700-vka, ktorá bude určite mať aj vyšši krútiaci moment.
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

frymburacka
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: sob lis 24, 2012 23:08
Bydliště: Frymburk

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od frymburacka » úte led 15, 2013 20:25

Tak Vás zase všechny zdravím! Koukám jakou jsem rozpoutala debatu :) . Protože Puňťa neměl otáčkoměr, tak vůbec netuším jak na tom byl. Kopec, který mám na mysli je v obci Větřní u Č.Krumlova, asi 2km skoro stále do kopce, v obci 50km/h na půl plynu a když už vyjíždím z obce a mohla bych zrychlit, tak je kopec prudší, takže jen přidám plyn až na podlahu, zrychlím na 60km, tímto stylem jedu pouhých 150m k prudké zatáčce, kde bych ve vyšší rychlosti musela brzdit, takže mi 60km/h stačí. Každopádně motor nebyl syšet jako podtočený a hlavně táhnul. Přiznám se, že na krátké vzdálenosti, jako je tato jsem líná, přeřazovat, na to abych po pár metrech přeřazovala zpátky, místo brzdění raděj uberu plyn. Taky při rozjezdu na dvojku na rovině jsem byla zvyklá se rozjet tak, že jsem řadila rovnou na čtyřku. Teď se učím koukat na otáčky a sledovat, co Thálka dělá, jelikož reaguje úplně jinak. Bohužel ten graf o kterém se zmiňujete jsem nenašla ani v jedné knížce co mám doma, ani v té na netu co jsem si stáhla. Jen u informací o Eco jízdě píšou, že přeřazovat na vyšší stupeň se má u 2400 otáček/min. a na nižší u 1000 ot/min. ( Ovládání a obsluha vozidla v bodech ). Což ovšem asi nebude zrovna ideální jízda. :roll:
Thalia 1.2 Expression 12/2012
Fiat Punto 1.1 55 S ( 40kw ) 12/1993

softouch
Advanced member
Příspěvky: 426
Registrován: čtv črc 23, 2009 20:54

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od softouch » úte led 15, 2013 22:31

frymburacka: v tej prirucke to nepisu uplne odveci. na rovine je uplne zbytocne tocit motor vyssie, ako 2400-2500 otacok. pokym nemas potrebu jazdit stylom plyn-brzda resp. sportovo, taktych 2400 otacok je akurat na zaradenie vyssieho stupna. samozrejme, ked ides do kopca, tak je ta hranica vyssie. neviem ako u ostatnych, ale moja thalia na rovine od 2000 otacok v pohode akceleruje.
na druhej strane spodna hranica 1000 otacok plati skor pri brzdeni motorom. ak podradujes preto, aby si mohla akcelerovat, tak 1800-2000 otacok je minimum, kedy treba podradit.
no a este jedna dolezita vec je zatazenie auta. inak sa jazdi, ked ides sama alebo dvaja dospeli a inak, ked ide auto s 5 dospelymi a batozinou. ak je auto viac zatazene, treba ho drzat vo vyssich otackach, aby vladalo. ale na to prides pri jazdeni.
Renault Megane IV GrandCoupe Intens 1.5dCi110 EDC r.v. 08/2017
ObrázekDetail spotreby tu.
Renault New Fluence Limited 1.5dCi95 r.v. 05/2015
Obrázek Detail spotreby tu.
ex: Renault New Thalia Privilége r.v. 07/2009 1,2 16V po 189.500km pri spotrebe 5,71l/100km Detail spotreby tu.

robotmz
Senior member
Příspěvky: 1026
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od robotmz » stř led 16, 2013 06:41

Tých 50 km/h do tak prudkého kopca /do veľmi prudkého/, to je 2-ka. Ak by si mohla ísť tých 65-70 km/h, potom by to bola už trojka.
Tá 50-ka je taká "zlá rýchlosť" aj na rovine.
Na 4-ku je to málo a na 3-ku zbytočne viac ako treba na rovine.
Ja dokonca do mierneho kopca /do mierneho že to ani skoro nezbadáš/ ak ideme v aute iba dvaja s prázdnym kuform idem tachometrových 50 km /h na 3-ke.
Päťku radín na rovine od 65 - 70 km/h.
Ak je mierny kopček a chcem ísť 70 km/h, idem na štvorke...

Tiež som po 8-micho rokoch presadal z diesla, kde sa rozbiehalo aj do kopca bez použitia plynu, proste na voľnobežných otáčkach /750 kg ľahučké autko/, a pridávalo sa až pohodlne potom, presadol do Thalie 1,2 16V benzín.

Ver tomu že aj teraz často hľadím na otáčkomer, ktorý moje bývalé AX-ko ani nemalo...
Tam sa aj do kopca radila 5-ka pri tachometrových 55-60 km/h, tu idem do rovnakého kopca na štvorke, prípadne na trojke.
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

freemark
Junior member
Příspěvky: 133
Registrován: sob dub 14, 2012 21:42

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od freemark » stř led 16, 2013 09:25

frymburacka píše: Bohužel ten graf o kterém se zmiňujete jsem nenašla ani v jedné knížce co mám doma, ani v té na netu co jsem si stáhla. :roll:

je to na www.renault.cz:
motor.jpg

freemark
Junior member
Příspěvky: 133
Registrován: sob dub 14, 2012 21:42

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od freemark » stř led 16, 2013 09:58

krt.ecek píše:panove potrebujete oboje, kroutak je o schopnosti pridat, vykon o schopnosti udrzet, alespon hodne zjednodusene..... problem je, ze jedno bez druheho je jakoby nebylo nic
nemáte pravdu, představte si to velmi zjednodušeně tak že pokud má auto třeba hmotnost 1000 kg a výška kopce je 100 metrů tak jízda do kopce znamená že potřebujete 1000 kg zvednout o 100 metrů. Jak rychle vám to zvedání půjde je dáno počtem Wattu které použijete přičemž platí že 1 Watt je výkon potřebný pro zvedání tělesa o hmotnosti 101,94 gramů (tj. o tíze 1 newton) rychlostí 1 metr za sekundu. Krouťák (točivý moment) má vliv na to jak často musíte řadit/podřazovat pokud by například cesta do kopce byla samá zatáčka kde je nutné často brzdit a znovu se rozjíždět to ale není tenhle případ.

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od Zefek » stř led 16, 2013 10:10

Co je vlastně točivý moment? Velmi zjednodušeně to je síla, která působí na páku jeden metr dlouhou. Je to tedy síla motoru, která se přenáší na kola. Ta síla působí třeba při rozjezdu, kdy motor působí na kola nějakou silou a ty se roztočí, pokud je síla větší než ta, která kola brzdí. Stejně tak pokud jedu a chci rychle zrychlit, tak je lepší využít otáček, kde je kroutící moment největší, protože i síla působící na kola je největší a překonám tím sílu, která působí proti otáčení kol.

Taky výkon si můžu přeměnit na točivý moment pomocí převodovky. Znamená to tak, že na jedničku mám největší moment na kola, ale prakticky nulový výkon, protože jsem ten výkon přeměnil na kroutící moment. Proto je v autě převodovka. Pokud už síla není tak velká, aby působila proti síle, která působí proti otáčení kol, začne auto zpomalovat a je tedy nutné přeřadit na nižší stupeň a dostat motor do otáček, kde je dostatek výkonu, který je možné opět přeměnit na kroutící moment.

Úplně v obecné rovině, pokud má auto dostatek výkonu, nemusí mít moc kroutícího momentu, protože výkon se dá přeměnit na moment v převodovce. Motor pak díky zpřevodování může působit velmi silným dojmem a mít perfektní zátah. Naopak pokud má auto málo kroutícího momentu a navíc malý výkon, pak není jak nabrat sílu a auto bude velmi slabé.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

robotmz
Senior member
Příspěvky: 1026
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od robotmz » stř led 16, 2013 10:41

Lenže ešte je tu "relatívne malý výkon" a obrovský krútiaci moment. a toto auto pôjde do kopca ako raketa.

Stačí sa pozrieť na graf. Pri 5500 otáčkach ide výkon ešte hore, ale krútiaci moment klesá...

uvediem konkrétny príklad:

MY: - výkon 55 kw /passat 1,9 77 kw - nie je až taký závratný rozdiel/
MY: - krútiaci moment 105 Nm /passat 250 Nm - závratný rozdiel/

výkon sa vypočítava nejako práca/čas - a tým pádom niektoré nízkoobsahové motory boli nahnané prevodovkou do vysokých rýchlostí a teda vykazovali relatívne vysoký výkon, ale keďže boli maloobjemové, krútiaci moment bol slabý. V praxi to bolo poznať, ak sa stroj plne zaťažil, nevládal do kopca - pretože nie že nemal výkon, ale krútiak !

zefek: ten tvoj posledný odstavec len poupravím ak bude mať stroj dostatočného výkonu, do kopca nebude vládať a bude musieť PODRAĎOVAŤ, za to stroj s malým výkonom a veľkým krútiakom bude valiť bez akéhokoľvek spomaľovania.

- ono je to aj tým, že celý automobilový svet je iba o KW, ale podľa mňa je dôležitejší krútiak, pretože údaj o KW je aj na kotli na tuhé palivo a neodveziem sa na ňom :D :D :D
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

freemark
Junior member
Příspěvky: 133
Registrován: sob dub 14, 2012 21:42

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od freemark » stř led 16, 2013 11:26

robotmz píše:Lenže ešte je tu "relatívne malý výkon" a obrovský krútiaci moment. a toto auto pôjde do kopca ako raketa.

zefek: ten tvoj posledný odstavec len poupravím ak bude mať stroj dostatočného výkonu, do kopca nebude vládať a bude musieť PODRAĎOVAŤ, za to stroj s malým výkonom a veľkým krútiakom bude valiť bez akéhokoľvek spomaľovania.
plácáš hlouposti, ano auto s velkým kroutícím momentem a malým výkonem ti pojede do kopce jak raketa ale jen pár prvních metrů a pak se dostaneš na limit výkonu motoru a rychlost se ustálí na nějaké rychlosti dané právě výkonem motoru. Pokud ten kopec bude dostatečně dlouhý tak ti to zákonitě motor který má větší výkon (víc kw) zákonitě napráská bez ohledu na kroutící moment.

Odpovědět

Zpět na „Renault Thalia II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů