Zvyšování otáček při řazení

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátoři: Moderators General, Moderators Technika

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od Zefek » stř led 16, 2013 11:34

Já myslím, že máme pravdu všichni :) Pokud budu mít auto dobře zpřevodované, tak můžu mít i malý výkon. Pak můžu použít delší převodovku a do kopce pojedu na nižší rychlost (jednička, dvojka) a znásobím si stávající kroutící moment. Ale už nemám k dispozici výkon, takže i při dostatečných otáčkách auto nebude mít dostatek síly a může se stát, že prudkého kopce, nebo delšího stoupání začne zpomalovat.
Naopak, pokud mám málo kroutícího momentu a vysoký výkon, je pro mě lepší mít krátkou převodovku. Auto sice nepojede tak rychle, ale bude mít sílu jako tank a do kopce nebude mít problémy. Ale na rovince mě zase dožene ten s tím větším krouťákem, ač je výkon motoru menší.

Výkon a kroutící moment jdou spolu ruku v ruce a nejde říct, že záleží jen na výkonu, nebo na kroutícím momentu. Je potřeba obou. A do toho hraje roli zpřevodování. Pokud budu mít dlouhou převodovku u auta bez kroutícího momentu, nebude to mít žádný tah, nulový odpich, nic, ... Pokud budu mít krátkou převodovku u auta s nadmírkou kroutícího momentu, auto sice pojede, bude abnormálně živé, ale pojede dost pomalu.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

robotmz
Senior member
Příspěvky: 1026
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od robotmz » stř led 16, 2013 12:08

freemark, väčšiu blbosť som ešte nepočul.
podľa teba je to potom nepodstatný údaj a podľa mňa je ten údaj dôležitejší ako kw.
Ja nepotrebujem v obci chodiť max. rýchlosťou, ani mimo obce, ale potrebujem, aby mi to frčalo do každého kopca aspoň 80 - 90 km/h.

- zefek, ja to vidím presne naopak, teda auto s nedostatkom výkonu a prebytkom krútiaceho momentu ma natrieska v kopcoch, ale ak mám málo krútiaceho momentu, a prebytok výkonu a som niekde na dráhe pre formule, tak po veeeeeeeeeľmi dlhom rozjazde zas natrieskam sedací sval ja jemu, pretože on bude mať nižšiu maximálnu rýchlosť ale na ňu sa dostane veľmi rýchlo.
Ja zase budem mať vyššiu maximálnu rýchlosť ale s pomalým zrýchlením.

edit: dj.pepino - toto som si mal opraviť, či je tu aj iná jazyková bariéra ???
- ináč nie je moc vhodné robiť reklamu svojim nickom na šprcgumy PEPINO, čítajú to tu aj maloletí ...
Naposledy upravil(a) robotmz dne stř led 16, 2013 18:45, celkem upraveno 1 x.
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od Zefek » stř led 16, 2013 12:29

To by platilo, pokud bys měl u obou aut stejné zpřevodování. Ale pokud si vezmeš, že máš různé zpřevodování a auto, které má málo kroutícího momentu má kratší převodovku (a tím i menší maximální rychlost), dosáhne stejného kroutícího momentu, ne-li vyššího, jako auto, které má sice vyšší kroutící moment, ale nemá dostatek výkonu a má dlouhou převodovku. Do kopce se pak auto s vyšším kroutícím momentem a menším výkonem a zároveň s delší převodovkou bude trápit víc, než auto, které má nižší kroutící moment, ale více výkonu a kratší převodovku.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od kotasekh » stř led 16, 2013 14:00

Lidičky, najděte si na netu porovnání kW vs. Nm :-). Opravdu je důležitý výkon, né krouťák, krouťák si totiž udělám převodovkou jaký chci. Ono stejně platí, že kW a Nm je více méně to samé, kW se totiž počítají z Nm, nevím přesně teď jak, ale počítá se krouťák, otáčky a dělí se to nějakým koeficientem a z toho vznikne kW. Když mám malý výkon a obří krouťák, je mi to absolutně k ničemu, s autem to úžasně škubne, zatlačí do sedaček a tím to končí, pak už zrychlovat nebude protože nemá výkon. Příklad - mlýnské kolo - krouťák tuším kolem 3000Nm, kdybyste to připojili "nějak" k autu tak to bude trhat asfalt, ale jen asi do 5km/h :-). Najdu článek, moment...

ZDE čtěte
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

robotmz
Senior member
Příspěvky: 1026
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od robotmz » stř led 16, 2013 14:07

tak ono to je síce pravda, ale musí to byť predsa len v nejakom optimálnom vzájomnom pomere...
Aj traktor bude mať veľký krútiaci moment, ale rýchlosť napr. iba 70 km/h...
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

Keras
Grafoman
Příspěvky: 2796
Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od Keras » stř led 16, 2013 18:29

:mrgreen: se nestačím smát. Technická sekce prý :mrgreen:
Klid hoši, nějak se na ten kopec nakonec stejně vyšplháte :mrgreen:
(Vždy je přece základ výkon výkon výkon. Bez práce nebude žádnej krouťák)
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010

frymburacka
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: sob lis 24, 2012 23:08
Bydliště: Frymburk

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od frymburacka » stř led 16, 2013 20:14

Pánové děkuji za vyčerpávající výklad i za tabulku. Budu muset koukat na otáčky a hlídat, abych správně řadila. Všem přeji cestování bez nehody :o).
Thalia 1.2 Expression 12/2012
Fiat Punto 1.1 55 S ( 40kw ) 12/1993

Ladis_z_Brna
Starting member
Příspěvky: 55
Registrován: čtv úno 24, 2011 07:48
Bydliště: Brno

Re: Zvyšování otáček při řazení

Příspěvek od Ladis_z_Brna » ned úno 14, 2021 22:42

Rozlišil bych "závadu", nebo odchylku od produkčního stavu od přímého záměru výrobce - při řazení zvyšovat otáčky (od volnoběžných otáček, na které by motor spadnul).

Odchylka od produkčního stavu, bývá většinou netěsnost v sání, mající toto za příčinu. Projít sání, klapku vzduchu.

Napopak, někdy je to záměr výrobce. Při řazení vám řídící jednotka sama přidá plyn na otáčky motoru, které tam budou, až zařadíš rychlost. Je to z důvodu úlevy převodovce, respektive jejim synchronům. Pak pak tam kvalty padají jako po másle. Někteří výrobci (například Volvo) tuto funkci mají lehce netrpělivou. Myslím tím to, když řadíš s meziplynem, tak na první mezyplyn ti zvýší otáčky, a napřeřazení už ne. Ale například Mazda, má fukci delší a řadíš do zvýšených otáček motoru. Mám Toyotu Verso 1,8 l Valvematik a na první dojem si ten motor jaksi žije svým životem. A to je právě ono. Snaží se ti pomoct při řazení. Anglicky se to jmenuje "rev-matching system".
Renault Scenic 1,6 16v 08' - opět v LPG, pilotuje manželka s odborným komentářem dcery z autosedačky
Renault Scenic 1,6 16v 01' - krásný povození + Clip diagnostyka, snad mě už nic nepřekvapí (LPG a pilotuji osobně)
Peugeot 205 1,8 D 88' - legenda a špica auto
Renault 5 TD 85' - todle auto se mi rozpadlo za 4 měsíce pod rukama, jako 15tý majitel a vysloveně "dobrá" koupě :)

Odpovědět

Zpět na „Renault Thalia II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů