Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Moderátoři: Moderators General, Moderators Technika
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
ty hele a kde máš jistotu, že za zavřenými dveřmi jak je to v autor. servisech zvykem, to právě dělali tak pořádně jak by se mělo???
Právě kvůli tomuhle bych jim to nikdy nedal. Je to stejný jako když ti mění brzdovku. Vycucnou nádržku a v trubkách to nechaj...
Chápu, žes to dělal kvůli prodl. záruce a že pak už budeš sám.
Jsem posedlej skepsí k těmto servisům, ale jsou to jen obyčejní zaměstanci a to svádí k nekalostem ještě daleko víc. A je to tam pak následně ještě horší než když si to dáš k někomu doma v garáži...
Řekl bych, že to s miláčkama přeháníte - jestli tam zbyde obyčejná voda, he he to si mě rozesmál.
To samé jestli tam bude náplň 4 roky nebo 6
Kolikrát kdo měl problém s tím, že nechal chladící kap. v autě moc dlouho? To se potentuje tisíc věcí okolo než že ti kapalina prožere těsnění nebo okruh.
Právě kvůli tomuhle bych jim to nikdy nedal. Je to stejný jako když ti mění brzdovku. Vycucnou nádržku a v trubkách to nechaj...
Chápu, žes to dělal kvůli prodl. záruce a že pak už budeš sám.
Jsem posedlej skepsí k těmto servisům, ale jsou to jen obyčejní zaměstanci a to svádí k nekalostem ještě daleko víc. A je to tam pak následně ještě horší než když si to dáš k někomu doma v garáži...
Řekl bych, že to s miláčkama přeháníte - jestli tam zbyde obyčejná voda, he he to si mě rozesmál.
To samé jestli tam bude náplň 4 roky nebo 6
Kolikrát kdo měl problém s tím, že nechal chladící kap. v autě moc dlouho? To se potentuje tisíc věcí okolo než že ti kapalina prožere těsnění nebo okruh.
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
- Zefek
- Grafoman
- Příspěvky: 17531
- Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
- Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Rozebíral jsem motor, ve kterém byla jedna chladící kapalina po celou životnost. Pochopil jsem, proč se to občas přehřívalo
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Snadno mají prosklenou výlohu na chodník, takže je můžeš zvenku vidět a věř že je občas namátkově kontroluji a oni to vědí, že já to dělám - to je důvod, proč jezdím do jednoho konkrétního servisu, kde mně znajíKeras píše:ty hele a kde máš jistotu, že za zavřenými dveřmi jak je to v autor. servisech zvykem, to právě dělali tak pořádně jak by se mělo???
jsem zastánce toho, že když se něco dělá, tak se to má udělat pořádněKeras píše:Řekl bych, že to s miláčkama přeháníte - jestli tam zbyde obyčejná voda, he he to si mě rozesmál.
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
No jestli z Tebe spíš nemají srandu než, že Tě znají (sorry, neber mě vážně)
Ale chápu, děláš to tak jak se to má no.
Podle mě těch pár kapek čistý vody NEMŮŽE vodnímu oběhu nějak uškodit a vadit.
Já tady na vsi odjakživa dával do starších aut co jsem měl čistou vodu z vodovodu protože jí tady máme šíleně měkkou. To je strašně důležité!!! Např. nikde po x letech nemáme žádnej náznak kamene v pračkách, v rychlovarnejch konvicích, v myčkách na nádobí atd...
Dokonce když jsem ve starém autě rozdělával po hooodně letech radiátor kam jsem před tím dával obyčejnou vodu z vodovodu tak byl zevnitř naprosto čistej. A to byl celej objem chladícího okruhu prostě normální voda + fridex.
Ani na termostatu žádnej náznak usazeniny (že by to třeba nemuselo těsnit)
Neříkej mi, že vodní okruch v autě je jenej než okruh doma v topení nebo tak. Pokud se tam voda nemění každej týden, tak se maximálně může usadit pár mikronů kamene z obyč. vody co se tam dá, ale žádnej další kámen se tam tvořit přece nemůže. Nemá z čeho. Tvoří se to z minerálů které jsou ve vodě obsažené. Navíc se ta voda neustále převařuje takže nemůže ani hnít.
A pokud tám zbyde pár deci čisté vody............
Ale chápu, děláš to tak jak se to má no.
Podle mě těch pár kapek čistý vody NEMŮŽE vodnímu oběhu nějak uškodit a vadit.
Já tady na vsi odjakživa dával do starších aut co jsem měl čistou vodu z vodovodu protože jí tady máme šíleně měkkou. To je strašně důležité!!! Např. nikde po x letech nemáme žádnej náznak kamene v pračkách, v rychlovarnejch konvicích, v myčkách na nádobí atd...
Dokonce když jsem ve starém autě rozdělával po hooodně letech radiátor kam jsem před tím dával obyčejnou vodu z vodovodu tak byl zevnitř naprosto čistej. A to byl celej objem chladícího okruhu prostě normální voda + fridex.
Ani na termostatu žádnej náznak usazeniny (že by to třeba nemuselo těsnit)
Neříkej mi, že vodní okruch v autě je jenej než okruh doma v topení nebo tak. Pokud se tam voda nemění každej týden, tak se maximálně může usadit pár mikronů kamene z obyč. vody co se tam dá, ale žádnej další kámen se tam tvořit přece nemůže. Nemá z čeho. Tvoří se to z minerálů které jsou ve vodě obsažené. Navíc se ta voda neustále převařuje takže nemůže ani hnít.
A pokud tám zbyde pár deci čisté vody............
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Tak ma prave presiel mraz po chrbte. Ja som menil chladiacu kvapalinu asi pred mesiacom, konkretne "TOTAL GLACELF AUTO SUPRA". A zriedil som ju cistou vodou, nie destilovanou. A teraz nemozem najst referenciu, odkial mam informaciu ze sa moze riedit cistou vodou. Asi som sa skaredo kopol. No je uz neskoro, alebo? Je priame riziko, ze sa mi to zanesie tym kamenom, pripadne ze nieco poskodim?
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
kolik vody jsi tam nalil? osobně si myslím, že to nic moc neudělá - vím, že některé kapaliny se opravdu nemají dolévat destilkou, ale normální vodou, ona to nebude až tak velká trága, když se to jednou udělá. Ono v té vodě je určité množství vodního kamene a dokud to nevyměníš, tak se tam nemá jak dostat další....
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Tak ted si nejak protirecis krtku
99milan s tou vodou se neboj. Nic se nestane...
99milan s tou vodou se neboj. Nic se nestane...
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
neprotiřečím, jsem napsal
nikoliv že to je kriticky špatné v tamtom kontextu jsem to psal, jelikož se tam řešilo jak to správně udělat, tady už to v autě je, jiná situace, jiné řešení.... a ono měnit náplň často tomu autu taky nebude prospívatkrt.ecek píše:to ti tam zbyde voda, to taky není ideální... pochybuji, že jsi to dal tlakovou destilkou.... Já to nedělal ale dal do servisu, už jen kvůli prodloužené záruce... ale další budu dělat sám
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Však jasně no... Já jen že i když to budu dělat doma tak to nějak nebudu přehánět. Vypustím starou náplň, naleju novou. A možná i destilku Žádný profuky nebo výplachy řešit nebudu.
A pokud nebudou vidět šlemy a bordel v nádržce (při běhu motoru) nebude bordel ani jinde. Dyť to cirkuluje.
A narovinu říkám, že po 4 letech je škoda to vypouštět. Když to v panáku v mrazáku nezmrzne není co řešit...
Jak říká kolanda, až při rozvodech...
A pokud nebudou vidět šlemy a bordel v nádržce (při běhu motoru) nebude bordel ani jinde. Dyť to cirkuluje.
A narovinu říkám, že po 4 letech je škoda to vypouštět. Když to v panáku v mrazáku nezmrzne není co řešit...
Jak říká kolanda, až při rozvodech...
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Já nevím, dejme tomu, že auto budu mít 12 let, když budu měnit po 4 letech, měním 3x, když po 6, měním 2x rozdíl ve financích, když si to budu dělat sám je 500Kč, stojí to za to? Pak se něco za 10 let po a já si budu říkat kdybych to vyměnil... to radši dá těch 500Kč za náplň a strčit kompresor do nádobky, ucpat rukou okolo, to mně nic nestojí, to klidně udělám
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Já zas neznám nikoho kdo by litoval toho, že nevyměnil chladící kapalinu dřív. 5-6 let ideální. Vždycky se najde něco na motoru s čím se to spojí a udělá...
Občas to degraduje tak, že to může v silných mrazech zamrznout, ale to se dá lehce zkontrolovat a dolejt "fridex".
Tu a tam se může stát, že se mění radiátor topení, ale to je po hooodně letech a je to tím, že se leje tvrdá (nedestilovaná) voda. To je něco jiného.
A proplach systému je nutný pouze v případě, že se do něj dostal olej nebo jiná nečistota např. přes vadné těsnění pod hlavou motoru...
Občas to degraduje tak, že to může v silných mrazech zamrznout, ale to se dá lehce zkontrolovat a dolejt "fridex".
Tu a tam se může stát, že se mění radiátor topení, ale to je po hooodně letech a je to tím, že se leje tvrdá (nedestilovaná) voda. To je něco jiného.
A proplach systému je nutný pouze v případě, že se do něj dostal olej nebo jiná nečistota např. přes vadné těsnění pod hlavou motoru...
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
- fyluta
- Advanced member
- Příspěvky: 414
- Registrován: stř bře 28, 2012 18:12
- Bydliště: Královéhradecký kraj
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Když jsem se dival na složení a normy ..
http://www.todolubricantes.es/tienda/im ... 160453.jpg
nemyslíte, že je zbytečné dávat originál, popřípadě i ten kousek dolít něčím podobným ? To je samej ELF.. apod. a stejně se motory s***u
Ne vážně, samozřejmě tam chci dát to samé, co tam je.. ,ale nemám to tak žluté, ale spíše zeleno žluté.. Malinko pod MIN.. nechci to celé vypouštět a měnit.. Prostě asi koupím fakt podle barvy ....
http://www.todolubricantes.es/tienda/im ... 160453.jpg
nemyslíte, že je zbytečné dávat originál, popřípadě i ten kousek dolít něčím podobným ? To je samej ELF.. apod. a stejně se motory s***u
Ne vážně, samozřejmě tam chci dát to samé, co tam je.. ,ale nemám to tak žluté, ale spíše zeleno žluté.. Malinko pod MIN.. nechci to celé vypouštět a měnit.. Prostě asi koupím fakt podle barvy ....
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
zbytečné dávat originál? A jaký je cenový rozdíl? mně to nepřišlo zbytečný ten rozdíl není takový, aby mně položil a mám klid, že tam je to co tam má být.. jinak samozřejmě pokud se dodrží specifikace tak je to prakticky jedno
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
no pokud si pamatuju tak co se zde uváděla cena originálu toho žlutozeleného sajrajtu (pár postů nazpět...) tak to nebylo vůbec drahé ani přímo u rencka a nemělo to smysl něčím nahrazovat...
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Jo, ja jsem prave dal o tech par desetikorun, mozna stovek vic a koupil primo renault kapalinu, uvadel jsem to vyse. Ale dneska jsem malem vrazdil. Byl jsem na velkem servisu s lpg, po trech hodinach mi auto zase predali, predtim jsem mel kapalinu na minimu, a ted koukam, kapalina hrube pres max, ale hlavne dolita nejakym modrym fujtajblem. Kdyz jsem se na to ptal, tak pry je to kapalina misitelna se vsim, ale nejaky nazev nebo normu mi nebyl schopen rict. Pak mi teda ukazal barel, ze ktereho to berou, tam jen napis antifreeze a to je vice mene vse. V renaultu uz jsem si zvykl je upozornovat, at se ani nepokousi jakkoliv doplnovat kapaliny, ale ze mi tohle udelaji v lpg servisu a jeste se chlubi, jak jsou na me hodni, ze to udelali, to jsem fakt necekal
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
bych jim nezaplatil a chtel po nich vymenu v Renaultu, za to bych je zabil! neskutecny, co si servisy dovoli, maj delat to co se po nich chce, nikoliv to co chteji oni!
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
chtěl bych po nich okamžitě technickej list....... co technickej list rovnou přes hubu by zasložili!
"antifreeze" nic neříká. Mělo to tam aspoň G11, G12, G48 atd...???
tady je hezkej článek - http://www.petrol.cz/aktuality/archiv/2 ... y-928.aspx
ale naší svítící žlutozelenou jsme tam nenašel
Stránku nazpět se psalo že je to typ D ale v tom článku z odkazu je akorát - Typ D, G12 ale barva červená
A taky tam píšou, že označování jen např. typ D je nešvar a již před 7mi roky to bylo vyřazeno. Ta fotka co tu dával Standa - http://forum.renaultclub.cz/viewtopic.p ... 37#p853837 to už by se nemělo prodávat ne? Hlavně, že tam mají nápis renault
Je to zmatek... Jak je to?
Edit: jo a taky tam je, že do novejch vod je lepší měkká voda a ne destilka
"antifreeze" nic neříká. Mělo to tam aspoň G11, G12, G48 atd...???
tady je hezkej článek - http://www.petrol.cz/aktuality/archiv/2 ... y-928.aspx
ale naší svítící žlutozelenou jsme tam nenašel
Stránku nazpět se psalo že je to typ D ale v tom článku z odkazu je akorát - Typ D, G12 ale barva červená
A taky tam píšou, že označování jen např. typ D je nešvar a již před 7mi roky to bylo vyřazeno. Ta fotka co tu dával Standa - http://forum.renaultclub.cz/viewtopic.p ... 37#p853837 to už by se nemělo prodávat ne? Hlavně, že tam mají nápis renault
Je to zmatek... Jak je to?
Edit: jo a taky tam je, že do novejch vod je lepší měkká voda a ne destilka
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
aj tu je nejaká žltá pre renaulty, výmenný interval 5 rokov.
http://www.startujeme.sk/product/chladi ... x-1l-2411/
Tá "sunoco permanent" v tejto téme má uvedenú životnosť 2 roky, čo sa mi zdá blbosť...
http://www.startujeme.sk/product/chladi ... x-1l-2411/
Tá "sunoco permanent" v tejto téme má uvedenú životnosť 2 roky, čo sa mi zdá blbosť...
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012
-
- Grafoman
- Příspěvky: 2796
- Registrován: ned bře 21, 2010 10:27
- Bydliště: Vysočina, kolem Jihlavy :)
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Naše chladící žlutozelená kapalina v thálce 2 má v "programu údržby" interval výměny 4 roky.
Jelikož dvouletá výměna u nás tedy 100% není a čtyřletá se nedělá-nepordává (alespoň jsem takovou žlutou nenašel - je buď 2 nebo 3 nebo 5 let...) takže je to určitě ta pětiletá (rencek se jen sychruje...) a když to budem dělat po 5 letech tak neprohloupíme!!!
Jelikož dvouletá výměna u nás tedy 100% není a čtyřletá se nedělá-nepordává (alespoň jsem takovou žlutou nenašel - je buď 2 nebo 3 nebo 5 let...) takže je to určitě ta pětiletá (rencek se jen sychruje...) a když to budem dělat po 5 letech tak neprohloupíme!!!
Renault Thalia Privilège 1,2 16V 3/2010
-
- Starting member
- Příspěvky: 30
- Registrován: pát zář 11, 2009 17:09
- Bydliště: Bratislava - SVK
- Kontaktovat uživatele:
Re:
To si dobre pochodil, ja som dneska rano bol kupit na doliatie a zaplatil som 6,9 za litermarlen píše:Pri dnešnej garančke mi namerali - 20 a doliali 4 dcl do nádržky, nakoľko tam toľko chýbalo. Liter nemrznúcej stál 5 euro a je taká ista žltozelená.
Cena nieje až taká hrozná ak beriem do úvahy, že náplň vydrží 4 roky.
Ak by za tú cenu vydržal benzín 4 roky to by bola paráda
Renault Thalia Privilege 1,2 16V 8/2009
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Z odborného fóra o kapalinách sem dám několik článků a snad to vyřeší některé nejasnosti.
1. Jak ředit?
Na trhu jsou chladicí kapaliny dostupné ve dvou podobách. Zaprvé jako hotové směsi s nezámrzností obvykle -36 °C, zadruhé coby koncentráty, které si před použitím naředíte (ty jsme testovali). Někteří motoristé ve snaze svému vozu maximálně prospět zvažují použití neředěného koncentrátu. To by však byla chyba hned ze dvou důvodů. Monoetylenglykol má nižší tepelnou kapacitu než voda. A horší přestup tepla. Takže motor by sice nevařil (bod varu čistého je nad 170 °C), ale vnitřně by se přesto přehříval. Docházelo by k zapékání či ztrátě pružnosti pístních kroužků, selhávala by gumová těsnění (třeba simerinky ventilů). Směs monoetylenglykolu s vodou vykazuje chemický paradox. Samotný glykol tuhne při -23 °C, kdežto ve směsi s vodou (která sama jak známo tuhne při 0 °C) může odolávat mrazům až do -68 °C. Nejčastější ředění jsou následující.
Koncentrát Voda Bod tuhnutí
1,0 2,0 -15 °C
1,0 1,5 -22 °C
1,0 1,0 -36 °C
1,0 0,8 -40 °C
Doporučeno pro naše klimatické podmínky i optimální ochranu motoru
1. Jak ředit?
Na trhu jsou chladicí kapaliny dostupné ve dvou podobách. Zaprvé jako hotové směsi s nezámrzností obvykle -36 °C, zadruhé coby koncentráty, které si před použitím naředíte (ty jsme testovali). Někteří motoristé ve snaze svému vozu maximálně prospět zvažují použití neředěného koncentrátu. To by však byla chyba hned ze dvou důvodů. Monoetylenglykol má nižší tepelnou kapacitu než voda. A horší přestup tepla. Takže motor by sice nevařil (bod varu čistého je nad 170 °C), ale vnitřně by se přesto přehříval. Docházelo by k zapékání či ztrátě pružnosti pístních kroužků, selhávala by gumová těsnění (třeba simerinky ventilů). Směs monoetylenglykolu s vodou vykazuje chemický paradox. Samotný glykol tuhne při -23 °C, kdežto ve směsi s vodou (která sama jak známo tuhne při 0 °C) může odolávat mrazům až do -68 °C. Nejčastější ředění jsou následující.
Koncentrát Voda Bod tuhnutí
1,0 2,0 -15 °C
1,0 1,5 -22 °C
1,0 1,0 -36 °C
1,0 0,8 -40 °C
Doporučeno pro naše klimatické podmínky i optimální ochranu motoru
Hyundai I30 1,6 MPI 6 st. parking silver 2014, Renault Thalia Expression 1,2 16V , 04/2009
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Používat destilovanou vodu?
Kvalitní chladicí kapaliny obsahují přísady proti tvorbě vodního kamene, tudíž je možné mísit je s běžnou vodou z kohoutku. Destilovaná (běžně k dostání u čerpacích stanic) by teoreticky měla být lepší, neboť žádné minerály neobsahuje. I většina výrobců používá do hotových směsí demineralizovanou vodu. „Demineralizovaná možná může být, ale destilovanou přímo zakazuji,“ vysvětluje František Lasovský, velmi zkušený mechanik z Čestlic za Prahou. „Voda, jejíž schopnost rozpouštět minerály a kovy není už částečně nasycená, je velmi hladová a agresivní vůči součástem motoru. Na základě svých dlouholetých zkušeností doporučuji vodu z kohoutku. Samozřejmě ne tvrdou z venkovské studny, ale měkkou z městského vodovodního řadu.“ Frantovi bychom věřili.
Kvalitní chladicí kapaliny obsahují přísady proti tvorbě vodního kamene, tudíž je možné mísit je s běžnou vodou z kohoutku. Destilovaná (běžně k dostání u čerpacích stanic) by teoreticky měla být lepší, neboť žádné minerály neobsahuje. I většina výrobců používá do hotových směsí demineralizovanou vodu. „Demineralizovaná možná může být, ale destilovanou přímo zakazuji,“ vysvětluje František Lasovský, velmi zkušený mechanik z Čestlic za Prahou. „Voda, jejíž schopnost rozpouštět minerály a kovy není už částečně nasycená, je velmi hladová a agresivní vůči součástem motoru. Na základě svých dlouholetých zkušeností doporučuji vodu z kohoutku. Samozřejmě ne tvrdou z venkovské studny, ale měkkou z městského vodovodního řadu.“ Frantovi bychom věřili.
Hyundai I30 1,6 MPI 6 st. parking silver 2014, Renault Thalia Expression 1,2 16V , 04/2009
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Tak měnit, nebo neměnit?
Škoda Auto stejně jako celý koncern Volkswagen tvrdí, že chladicí kapalina je ve voze celoživotní a není potřeba ji měnit. „Monoetylenglykol ani inhibitory koroze nemají sklony k degradaci. Pokud nedojde k jejímu znečištění, například při opravě motoru či prasknutí těsnění pod hlavou, není třeba chladicí kapalinu měnit,“ trvá si na svém Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škody Auto v České republice. Je skutečně možné, že dnešní auta mají mnohem lepší a méně prodyšné materiály hadic, které neumožňují pronikání kyslíku do chladicí kapaliny a zpomalí degradaci aditiv. Žádný z výrobců typu G12 (BASF, Arteco a Henkel) netvrdí nic jiného, než že životnost je pět let nebo 250 000 km dle toho, co nastane dříve. Je tak pravděpodobné, že Volkswagen má spíš spočítáno, že při očekávané životnosti automobilu u prvního majitele není nutné kapalinu měnit. Její agresivní působení nebude ohrožovat zákaznickou spokojenost, a trable majitelů ojetin nikoho nezajímají. Proto nevidí automobilka důvod zatěžovat servisní plán další operací, která navíc může být poměrně časově náročná.
A co odvzdušnění?
Sami mechanici často nechtějí chladicí kapalinu měnit. „U fabie, kde je jí pět litrů, by to ještě šlo. Ale když ji začnu měnit ve Volkswagenu Multivan se zadním výměníkem topení a naftovým příhřevem, budu bubliny z tenkých trubek pod autem vyhánět týden. A beztak mi přijede pán naštvaný, že mu třeba auto přestalo topit, protože nějaká bublina se v tom labyrintu vždycky udrží,“ sdělil nám nedávno praktickou zkušenost mechanik značkového servisu. František Lasovský se při tom skoro rozčílí: „Tak si má najít nějaké snazší povolání, každý lenoch nemusí opravovat auta. Já jsem si sestrojil čerpadlo na vrtačku, kterým honím kapalinu systémem tak dlouho, dokud v expanzní nádržce ubývá.“ Dává mu za pravdu i originální postup značky Ford, kde po nalití nové kapaliny do systému má mechanik nastartovat motor a nechat jej běžet v otáčkách 2000, později i 3000 min-1, celkem 40 minut.
Škoda Auto stejně jako celý koncern Volkswagen tvrdí, že chladicí kapalina je ve voze celoživotní a není potřeba ji měnit. „Monoetylenglykol ani inhibitory koroze nemají sklony k degradaci. Pokud nedojde k jejímu znečištění, například při opravě motoru či prasknutí těsnění pod hlavou, není třeba chladicí kapalinu měnit,“ trvá si na svém Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škody Auto v České republice. Je skutečně možné, že dnešní auta mají mnohem lepší a méně prodyšné materiály hadic, které neumožňují pronikání kyslíku do chladicí kapaliny a zpomalí degradaci aditiv. Žádný z výrobců typu G12 (BASF, Arteco a Henkel) netvrdí nic jiného, než že životnost je pět let nebo 250 000 km dle toho, co nastane dříve. Je tak pravděpodobné, že Volkswagen má spíš spočítáno, že při očekávané životnosti automobilu u prvního majitele není nutné kapalinu měnit. Její agresivní působení nebude ohrožovat zákaznickou spokojenost, a trable majitelů ojetin nikoho nezajímají. Proto nevidí automobilka důvod zatěžovat servisní plán další operací, která navíc může být poměrně časově náročná.
A co odvzdušnění?
Sami mechanici často nechtějí chladicí kapalinu měnit. „U fabie, kde je jí pět litrů, by to ještě šlo. Ale když ji začnu měnit ve Volkswagenu Multivan se zadním výměníkem topení a naftovým příhřevem, budu bubliny z tenkých trubek pod autem vyhánět týden. A beztak mi přijede pán naštvaný, že mu třeba auto přestalo topit, protože nějaká bublina se v tom labyrintu vždycky udrží,“ sdělil nám nedávno praktickou zkušenost mechanik značkového servisu. František Lasovský se při tom skoro rozčílí: „Tak si má najít nějaké snazší povolání, každý lenoch nemusí opravovat auta. Já jsem si sestrojil čerpadlo na vrtačku, kterým honím kapalinu systémem tak dlouho, dokud v expanzní nádržce ubývá.“ Dává mu za pravdu i originální postup značky Ford, kde po nalití nové kapaliny do systému má mechanik nastartovat motor a nechat jej běžet v otáčkách 2000, později i 3000 min-1, celkem 40 minut.
Hyundai I30 1,6 MPI 6 st. parking silver 2014, Renault Thalia Expression 1,2 16V , 04/2009
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
Z čeho se skládá G12
Koncentrát chladicí kapaliny je tvořen obvykle 92 procenty monoetylenglykolu, který brání zamrzání, posouvá výš bod varu a maže vodní pumpu. Dvě procenta bývají vody a zbylých šest obvykle tvoří aditiva. Mají následující složky:
Inhibitory koroze
Chrání části přicházející do styku s chladicí kapalinou (u některých konstrukcí i celé vložky válců) před korozí.
Stabilizátory
Zabraňují srážení minerálních inhibitorů. Udržují je rozpuštěné v chladicí kapalině.
Disperzanty
Zabraňují tvorbě vodního kamene.
Zvyšovače pH
Zabraňují okyselování chladicí kapaliny. S klesajícím pH (rostoucí kyselostí) se zvyšují sklony ke korozi, ale též dochází k elektrochemickým reakcím mezi jednotlivými kovy. Typicky mezi ocelovým těsněním a hliníkovou hlavou válců. Rezerva alkalinity (jak se vlastnosti dosažené zvyšovači pH a inhibitory řídká) tak především chrání před poškozením těsnění a dosedací plochy hlavy válců. Výrazně kyselá kapalina přímo leptá hliník, lidově řečeno „vyžere motor zevnitř“.
Protipěnivostní přísady
Zabraňují pěnění, které by mohlo přispět k zavzdušňování chladicího a topného systému.
Barvivo
Automechanici obvykle identifikují kapaliny podle barvy. Starší typy s minerální aditivací (G11) bývaly modrozelené, novější (G12) s organickými aditivy jsou červené, ještě novější (G12+, G12++ a G13) fialové. Jak odhalil náš test, velmi častým trikem šejdířů je nabarvit cokoliv načerveno, neboť právě tak automechanici poznávají kapalinu vhodnou pro moderní auta.
Neprodleně vyměnit
Všechny tyto složky se časem spotřebovávají a jejich účinnost se vytrácí. U staršího typu G11 proto výrobci stanovovali životnost tři roky, u novějšího pět let. Skutečně nenajdete výrobce chladicí kapaliny, který by tvrdil, že je celoživotní (jak říká Volkswagen) či na deset let (což zas prohlašuje Ford). Proto bez ohledu na předpisy automobilek kapalinu nejpozději v těchto intervalech vyměňte, jinak hrozí poškození motoru. Jak navíc ukázal náš test, na trhu jsou i kapaliny, které motor přestávají chránit již klidně po pár měsících. Pokud máte své auto rádi, věnujte následujícímu materiálu i samotné výměně chladiva náležitou pozornost.
Koncentrát chladicí kapaliny je tvořen obvykle 92 procenty monoetylenglykolu, který brání zamrzání, posouvá výš bod varu a maže vodní pumpu. Dvě procenta bývají vody a zbylých šest obvykle tvoří aditiva. Mají následující složky:
Inhibitory koroze
Chrání části přicházející do styku s chladicí kapalinou (u některých konstrukcí i celé vložky válců) před korozí.
Stabilizátory
Zabraňují srážení minerálních inhibitorů. Udržují je rozpuštěné v chladicí kapalině.
Disperzanty
Zabraňují tvorbě vodního kamene.
Zvyšovače pH
Zabraňují okyselování chladicí kapaliny. S klesajícím pH (rostoucí kyselostí) se zvyšují sklony ke korozi, ale též dochází k elektrochemickým reakcím mezi jednotlivými kovy. Typicky mezi ocelovým těsněním a hliníkovou hlavou válců. Rezerva alkalinity (jak se vlastnosti dosažené zvyšovači pH a inhibitory řídká) tak především chrání před poškozením těsnění a dosedací plochy hlavy válců. Výrazně kyselá kapalina přímo leptá hliník, lidově řečeno „vyžere motor zevnitř“.
Protipěnivostní přísady
Zabraňují pěnění, které by mohlo přispět k zavzdušňování chladicího a topného systému.
Barvivo
Automechanici obvykle identifikují kapaliny podle barvy. Starší typy s minerální aditivací (G11) bývaly modrozelené, novější (G12) s organickými aditivy jsou červené, ještě novější (G12+, G12++ a G13) fialové. Jak odhalil náš test, velmi častým trikem šejdířů je nabarvit cokoliv načerveno, neboť právě tak automechanici poznávají kapalinu vhodnou pro moderní auta.
Neprodleně vyměnit
Všechny tyto složky se časem spotřebovávají a jejich účinnost se vytrácí. U staršího typu G11 proto výrobci stanovovali životnost tři roky, u novějšího pět let. Skutečně nenajdete výrobce chladicí kapaliny, který by tvrdil, že je celoživotní (jak říká Volkswagen) či na deset let (což zas prohlašuje Ford). Proto bez ohledu na předpisy automobilek kapalinu nejpozději v těchto intervalech vyměňte, jinak hrozí poškození motoru. Jak navíc ukázal náš test, na trhu jsou i kapaliny, které motor přestávají chránit již klidně po pár měsících. Pokud máte své auto rádi, věnujte následujícímu materiálu i samotné výměně chladiva náležitou pozornost.
Hyundai I30 1,6 MPI 6 st. parking silver 2014, Renault Thalia Expression 1,2 16V , 04/2009
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Re: Chladící kapalina - jaká a do kolika je stupňů?
CO A JAK JSME TESTOVALI: Plní požadavky normy?
Vžité označení G12 je původním obchodním označením originální kapaliny Volkswagenu odpovídající interní normě VW TL 774-D. Kapalina G12+ (dle normy VW TL 774-F) se od ní liší jen méně kontrastním barvivem. Původní G12 totiž příliš zbarvovala přirozené úniky skrz vodní pumpu, což zákazníky děsilo a věc reklamovali. A nechtěli slyšet, že aby byla pumpa mazána, musí určité velmi malé množství kapaliny propouštět.
Nakoupili jsme jedenáct značek chladicích směsí, které deklarují shodu s jednou ze zmíněných norem. Přelili je do obalů označených čísly a zaslali do belgických laboratoří specializovaných na glykolové směsi. Zajímala nás shoda s požadavky norem VW na složení. Kapaliny G12 a G12+ by totiž již neměly obsahovat tradiční minerální inhibitory, které na teplosměnných plochách vytvářejí ochranný povlak, po vyčerpání stabilizátorů i silné úsady. Moderní vozidla s vyššími specifickými výkony motorů a z aerodynamických důvodů zmenšenými chladiči si totiž nemohou takové zhoršení přestupu tepla dovolit.
Dále nás zajímala kyselost, lépe řečeno zásaditost (alkalita), která brání rozběhu zhoubných elektrochemických procesů mezi kovy s rozdílným potenciálem. A to nejen prostá hodnota, ale i rezerva, dle normy testovaná přídavkem kyseliny chlorovodíkové (solné).
Testované kapaliny
Sheron Antifreeze Maxi D,G 12+ Vítěz testu, hodnocení SM: 1
Škoda Aditiv chladicího prostředku G13, Vítěz testu, hodnocení SM: 1
Velvana Fridex G Plus, hodnocení SM: 2
Auto Kelly Starline K12, hodnocení SM: 3+
Carlson Antifrost G12, hodnocení SM: 3
Elit XT Antifreeze D, hodnocení SM: 4
VIF Antifreeze D, hodnocení SM: 4-
Agrimex Antifreeze „D“, hodnocení SM: 4-
Sunoco Antifreeze G12, hodnocení SM: 4-
Cinol D Extra, hodnocení SM: 5
CarLine antifreeze G12+, hodnocení SM: 5
Vžité označení G12 je původním obchodním označením originální kapaliny Volkswagenu odpovídající interní normě VW TL 774-D. Kapalina G12+ (dle normy VW TL 774-F) se od ní liší jen méně kontrastním barvivem. Původní G12 totiž příliš zbarvovala přirozené úniky skrz vodní pumpu, což zákazníky děsilo a věc reklamovali. A nechtěli slyšet, že aby byla pumpa mazána, musí určité velmi malé množství kapaliny propouštět.
Nakoupili jsme jedenáct značek chladicích směsí, které deklarují shodu s jednou ze zmíněných norem. Přelili je do obalů označených čísly a zaslali do belgických laboratoří specializovaných na glykolové směsi. Zajímala nás shoda s požadavky norem VW na složení. Kapaliny G12 a G12+ by totiž již neměly obsahovat tradiční minerální inhibitory, které na teplosměnných plochách vytvářejí ochranný povlak, po vyčerpání stabilizátorů i silné úsady. Moderní vozidla s vyššími specifickými výkony motorů a z aerodynamických důvodů zmenšenými chladiči si totiž nemohou takové zhoršení přestupu tepla dovolit.
Dále nás zajímala kyselost, lépe řečeno zásaditost (alkalita), která brání rozběhu zhoubných elektrochemických procesů mezi kovy s rozdílným potenciálem. A to nejen prostá hodnota, ale i rezerva, dle normy testovaná přídavkem kyseliny chlorovodíkové (solné).
Testované kapaliny
Sheron Antifreeze Maxi D,G 12+ Vítěz testu, hodnocení SM: 1
Škoda Aditiv chladicího prostředku G13, Vítěz testu, hodnocení SM: 1
Velvana Fridex G Plus, hodnocení SM: 2
Auto Kelly Starline K12, hodnocení SM: 3+
Carlson Antifrost G12, hodnocení SM: 3
Elit XT Antifreeze D, hodnocení SM: 4
VIF Antifreeze D, hodnocení SM: 4-
Agrimex Antifreeze „D“, hodnocení SM: 4-
Sunoco Antifreeze G12, hodnocení SM: 4-
Cinol D Extra, hodnocení SM: 5
CarLine antifreeze G12+, hodnocení SM: 5
Hyundai I30 1,6 MPI 6 st. parking silver 2014, Renault Thalia Expression 1,2 16V , 04/2009
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Škoda Felicia 1,3 MPi LXi
-----------------------------------------
Mitsubishi Lancer 1,5 Station Wagon
Škoda 1000 MB
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 hostů