Vlákno je dlouhé, ale zajímavé. Přidám svou zkušenost.
Mám Thalii bez posilovače řízení. Najel jsem 15 000 km
s tlakem v předních pneu 2,1 bar a ukazuje se sjíždění
okrajů, takže pro pneu 175/65 R14 Kleber 82T je to málo.
Zkusil jsem zvyšovat tlak v přední pneu tak dlouho, až
vizuálně vypadala, jako zadní pneu, kde mám 2,0 bary.
Pak jsem změřil tlak v této přední pneu a byl na úrovni 2,5 baru.
Jel jsem to projet a jaký zázrak. Při řazení se auto nezastavuje,
ale drží původní rychlost (na rovině), krásně se odvaluje,
můžu ubrat plyn po dosažení určité rychlost a auto nezpomaluje,
ale to HLAVNÍ JE, JAK SNADNO SE ŘÍDÍ.
Jakoby dostalo posilovač. V ostrých zatáčkách se s tím
nemusím rvát, takže můžu i v zatáčce reagovat rychleji na
výmol, či jinou patálii.
Můj názor je ten, že výrobce automobilu hodnotu huštění podhodnotí,
protože, co výrobce pneumatik to jiné vlastnosti pneu. Zatímco jedna
pneu se jeví při 2 barech jako podhuštěná, druhá se jeví jako řádně
nafoukaná, tak automobilka to řeší tím, že menší tlak v pneu =
delší životnost součástí přední a zadní nápravy a tím méně záručních oprav.
Dobrý by byl seznam hodnot jednotlivého typu pneu,
které by udávaly tlak v pneu nutný k tomu, aby pneu
seděla předepsanou plochou na vozovce při určitém zatížení.
Příklad pro pneu firmy NONAME:
Zatížení pneu: Doporučený tlak v pneu:
200 kg - 1,7 bar
250 kg - 1,9 bar
300 kg - 2,1 bar
400 kg - 2,5 bar
Takový seznam by měl vyřešit spory, na jakou hodnotu hustit pneu.
Měl bych údaj od výrobce auta že tlak na přední nápravu je 600kg.
Budou vpředu sedět ponejvíce dva lidé po 100 kg.
600 + 200 = 800 kg na přední nápravu, tedy 400 kg na kolo.
Mrknu do tabulky a vím že mám pneu od výrobce NONAME
nahustit na 2,5 baru, aby se vzorek sjížděl rovnoměrně a měl
ideální přilnavost k vozovce.
Možná takové tabulky k jednotlivým druhům pneu existují.
Setkal se s tím někdo?
Dívám se do manuálu Thalia z roku 2004 a tam čtu, že Thalia
s motorem 1,4 8 V má tlak na nápravu 580 kg a huštění 1,9 předek
s motorem 1,4 16V již tlak na přední nap. 620 kg a huštění 2,2 předek
0.3 baru na 20 kg zvýšení tlaku na jedno kolo?
To je co 7 kg tak zvýšení o 0,1 baru? Celkem nářez.
Myslím si, že těch 2,2 u 16V je hlavně prevence proti vyzutí pneu
v zatáčkách při ostřejší jízdě.
_______________________________
Na tomto odkaze
http://www.prodej-pneu.cz/185-55-r15
je tabulka, kde se uvádí:
Renault Clio (98–05) 1.5 dCI (60 kW) 185/55 R15 82H - 2 až 4 osoby - přední 2,4 - zadní 2,1 baru.
Navíc se tam dočteme, že maximální tlak je uveden na pneumatice a
bývá zhruba 350 kPa, což značí 3,5 atmosféry (3,5 baru).
Takže pokud v předchozích příspěvcích někdo uváděl že hustí předek na
2,5 baru a vzorek se mu sjíždí stejnoměrně, není důvod mu nevěřit.