Nezapnutí ventilátoru chladiče

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátoři: Moderators General, Moderators Technika

Odpovědět
Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » pon čer 18, 2018 15:09

Zdravím, dnes se mi stala zvlášní věc. Stojím v koloně a sleduji teplotu chl. kap. jak pomalu stoupá nahoru. Byla asi 8mm od max. čárky a zdálo se mi , že ventilátor chladiče nezapnul. Tak jsem ze strachu otevřel topení kabiny a pustil naplno. Ručička v ten okamžik vystoupala ještě trochu výš a pak začala klesat. Naštěstí jsme se rozjeli a teplota klesla do normálu. Nevím co se mohlo stát, jestli ještě nebyla ta správná teplota na sepnutí ventilátoru, nebo nesepnul spínač ventilátoru.
Doma jsem zkoušel funkci ventilátoru připojením přes dráty na baterku a je v pořádku.Udělal jsem stejný pokus , jako že stojím v koloně, a zahříval motor, ale ventilátor opět nesepnul. To jsem ale teplotu nezvedl tak , jak v koloně a zkošebně otevřel topení naplno. Opět se mi ručička teploměru zvedla asi o 5 st.C a pak klesala. Měřil jsem teplotu přes připojenou Diag a naměřil jen kolem asi 95 st.C a dál jsem to již raději netrápil. Může někdo poradit kde je čidlo spínání ventilátoru, nebo kde je nějaké relátko, nebo zkontrolovat nějakou pojistku? Voda se zdá ,neubývá, ventilátor O.K Nic mne nenapadá, na co se zaměřit.Nevím, možná ještě nebyla ta správná teplota pro zapnutí. Na které čárce by již měl ventilátor zapnout?
Naposledy upravil(a) Jirikan dne pon čer 18, 2018 15:11, celkem upraveno 1 x.

hOOrNeT
Junior member
Příspěvky: 247
Registrován: ned pro 10, 2017 19:48

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od hOOrNeT » pon čer 18, 2018 16:53

95°C je poměrně standardní pracovní teplota. Nutnost chladit je obecně někde od 105-108°C
Clio III Grandtour facelift 2009; 1.2 58kW; quickshift; Dynamique výbava

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 4471
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od kotasekh » pon čer 18, 2018 18:13

Asi tak. Nekde tu jsou i vypsane presne teploty kde sahara spina a kdy zase vypina, ale 95°C je normalni teplota, kterou neni treba chladit.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
šedá Eclipse B66, Hudba
RV 1. dubna 2009 (Aprílové auto)
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Dacia Logan MCV Stepway 2019

Sagic
Starting member
Příspěvky: 33
Registrován: stř dub 25, 2018 18:11

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Sagic » pon čer 18, 2018 21:16

Na Cliu se stejným motorem mi to spíná někde na 99-100°C. Těch 95°C tam je běžně.

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » úte čer 19, 2018 12:53

Díky za informace, možná jsem spínací teploty 108 st.C ještě nedosáhl, ale docela mne to vyděsilo , když ručička teploty lezla tak vysoko.Když jsem byl asi před 4 lety v Dvoře Králové a jezdil v Safari, tak to spínalo pořád, ale už nevím na které čárce to zaplo,e to dlouho a nepamatuji si to . Momentálně už je to zase O.K. Ventilátor je funkční, když zapnu klimu, tak okamžitě najede. Našel jsem a zkontroloval pojistku, je O.K. Dotlačil nějaké relátka , ale nevím od čeho jsou ( v motorové části, asi 4 ks). Zatím se zdá být vše v pořádku. Ale zajímalo by mne , na které čárce to u Vás spíná , ať si dám příště pozor a nepanikařím. Těch 95 st.C jsem naměřil přes dignostiku doma, v provozu tam bylo více. Nevím jak je cejchovaná stupnice, když je ručka rovně - měřila diag kolem 80, když byla na čárce výš- tak už si nepamatuji jestli 90 nebo 88. A směrem nahoru jsem už raději nešel, jen do 95 ,ale v koloně to bylo mnohem výš. Nevím kolik tam bude teploty , když bude ručka na předposlední čárce. Neví někdo na které čárce to zapíná ventilátor, nebo mohli byste to vysledovat?

Sagic: jak jsi to zjistil ,že ti to spíná na 99-100 st.C?

Ještě dotaz , na palubovce je symbol teploměru( asi výstraha přehřátí), je u Thálie funkční a má se v případě vysoké teploty rozsvítit, a při jaké teplotě , ví to někdo?

hOOrNeT
Junior member
Příspěvky: 247
Registrován: ned pro 10, 2017 19:48

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od hOOrNeT » úte čer 19, 2018 17:13

přes diagnostiku, stačí OBD bluetooth a jednoduchá aplikace do androidu, píše to teplotu po 1°C.

Dokud nemáš teploměr na červeném poli, tak to neřeš :-D

A propo, na motorce mám v koloně ve městě běžne 110-112°C, tu teplotu bych zbytečně nedémonizoval
Clio III Grandtour facelift 2009; 1.2 58kW; quickshift; Dynamique výbava

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » úte čer 19, 2018 20:51

hOOrNeT: všechny čárečky jsou červené, od spoda až nahoru. :!: :P

hOOrNeT
Junior member
Příspěvky: 247
Registrován: ned pro 10, 2017 19:48

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od hOOrNeT » úte čer 19, 2018 21:10

:oops: oprava: já je mám zase všechny bílé :lol: :lol:

Nicméně platí: řešit až v poslední části ukazatele
Clio III Grandtour facelift 2009; 1.2 58kW; quickshift; Dynamique výbava

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » stř čer 20, 2018 20:48

Někde ve vlákně jsem se dočetl, že když odpojím čidlo teploty chl.kap. tak sahara najede. Vyzkoušel jsem to a opravdu se rozjela. Takže usuzuji, že ŘJ vyhodnocuje a spíná dle teploty správně. Ovšem jestli je čidlo OK? Díval jsem se na zapojení čidla a má 3 svorky. Mezi dvěma svorkama je snímač(asi odpor) a na třetí svorce proti kostře by měl být druhý snímač(odpor). Tuší někdo co jsou to sa teploměry? Pt 100 nebo něco jiného. Dalo by se pak simulovat teplotu a kontrolovat na budíku, nebo sledovat zapnutí Sahary. Které svorky jsou pro ŘJ a které pro budík ?

krt.ecek
Moderátor
Příspěvky: 11016
Registrován: úte čer 14, 2005 20:14

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od krt.ecek » stř čer 20, 2018 20:52

tak základ je ten, že budík a řj mají dva okruhy, proto v tom čidle máš dva termistory - myslím že v autokelly najdeš i na nějakém obrázku hodnoty... :-)

tzn. je možné, že se ti teplota drží na těch cca 90°C a teploměr v autě začne ukazovat haluze, ale teplota je stále ok....
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 Obrázek; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018

Sagic
Starting member
Příspěvky: 33
Registrován: stř dub 25, 2018 18:11

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Sagic » pon čer 25, 2018 22:06

Jirikan: přes OBD bluetooth na androidu jsem sledoval online teplotu kdy to seplo.

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » úte čer 26, 2018 15:57

Dík za info, objednal jsem Bluetooth OBD a čekám na dodání. Dnes jsem se propojil s NTB a obd, ale chodilo to v rozmezí 82-89 st.C.
Výš to nešlo, ale v provozu dívat se na NTB je dost nebezpečné.Akorát jsem vysledoval, že když je ručička skoro vodorovně, tak to ukazuje 82-89 st.C. V tomto rozmezí to chodí, ale ručka se ani nepohne. Jen přes OBD to šlo pozorovat. Cejchování stupnice směrem nahoru nevím jak zjistit.

Sagic: nepamatuješ se při kolika to seplo? Já jsem saharu neslyšel zapnout, je fakt že teplota pak kousek zničeho nic klesla asi o 3 dílky, ale pak se kolona rozjela a padalo to pomalu dolů.

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » stř čer 27, 2018 21:21

Vedle ventilátou sahary jsem načel tohle čidlo.https://thalkape.rajce.idnes.cz/Thalka/ ... e-2037.jpg.
Může mi někdo říci co to je? Není to náhodou termostat pro spínání sahary, který by byl špatný?

SilverA
Experienced member
Příspěvky: 524
Registrován: pon kvě 14, 2012 17:46

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od SilverA » úte črc 03, 2018 18:58

1.) Spínanie - sahara spína pri teplote 99°C a vypína pri teplote 95°C.

2.) Foto "snímača" u sahary - nie je to snímač. Ak sa dobre mýlim, tak je to predradný odpor pre prvú rýchlosť sahary??? Niečo podobné ako je predradný odpor pre ventilátor kúrenia. Proste slúži na voľbu rýchlostí ventilátora.
Zelený Renault Mégane Classic
Po facelifte, r.v. 1999, motor 1,6 16V, výbava RXT - ABS, klíma, 4 airbagy, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, predné a zadné okná v elektrike, hmlovky, dvojitá optika, atermické čelné sklo

Šedý Renault Thalia
R.v. 2011, motor 1,2 16V, výbava Privilege

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » čtv črc 05, 2018 20:51

Děkuji za info. Zatím nemám jak vyzkoušet kdy spíná sahara. Na těch 99 st.C se mi nechce zbytečně zahřívat motor. Jedině koupit jiné čidlo a zahřívat horkovzduškou jen to čidlo a dívat se na diagnostiku kolik ukazuje st.C až zapne ventilátor.
Ten odpor funguje jak, je někde druhé relátko, které spína napětí pro saharu přes odpor? Jinak si to představuji tak, že napětí pro saharu jde přes odpor trvale a podle toho jak se zahřeje chladič se mění odpor a tím se mění otáčky ventilátoru. Což by znamenalo, že se otáčky pak mění plynule v závislosti na teplotě v chladiči?!! :?: :!:

hOOrNeT
Junior member
Příspěvky: 247
Registrován: ned pro 10, 2017 19:48

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od hOOrNeT » pát črc 06, 2018 12:29

nikdy jsem neslyšel, že by sahara měnila otáčky. Buď ji zvenku slyším, nebo ne. Zejména při zapnuté klímě často spíná sahara.
Clio III Grandtour facelift 2009; 1.2 58kW; quickshift; Dynamique výbava

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 4471
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od kotasekh » pát črc 06, 2018 12:56

Myslim, ze na nasich thaliich ma dve rychlosti, ale jisty si nejsem. Hlavne ale netusim, co se tu furt resi. Jirikan tady napise, ze na 99°C se mu nechce zahrivat motor a proto ho na tu teplotu ani nezahriva, aby vyzkousel saharu s pripojenou diagnostikou. Misto toho tu padaji teorie o variabilni rychlosti sahary, kupovani druheho cidla a jeho externi zahrivani a podobne blbosti. Pritom staci sednout do auta, pripojit diagnostiku, nastartovat motor a pozorovat, kdy se zapne sahara, pritom to porovnavat s teplotou na palubce.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
šedá Eclipse B66, Hudba
RV 1. dubna 2009 (Aprílové auto)
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Dacia Logan MCV Stepway 2019

hOOrNeT
Junior member
Příspěvky: 247
Registrován: ned pro 10, 2017 19:48

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od hOOrNeT » sob črc 07, 2018 13:47

již od začátku píšu, ať nic neřeší a jezdí :-D evidentně žádný problém nemá. A řešit zda má motor 94 či 96°C mi přijde hodně velký perfekcionismus :-D
Clio III Grandtour facelift 2009; 1.2 58kW; quickshift; Dynamique výbava

robotmz
Experienced member
Příspěvky: 910
Registrován: úte pro 13, 2011 10:20

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od robotmz » pon črc 09, 2018 06:48

Ak sa nemýlim, tak "sahara" mi zapína ak je ručička tesne nad polovicou stupnice, teda ak je vyššie ako vodorovne. Nikdy som ručičku nemal v poslednej štvrtine.
Čo som si všimol, tak tá sahara zopne iba na pár sekúnd a znova vypne. Aj u citroenu AX to bolo rovnako.
Renault Thalia 1.2 16V 55kW Authentique, 3/2012

MK96
Starting member
Příspěvky: 86
Registrován: stř kvě 18, 2016 22:59

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od MK96 » pon říj 08, 2018 12:19

SilverA píše:
úte črc 03, 2018 18:58
1.) Spínanie - sahara spína pri teplote 99°C a vypína pri teplote 95°C.

2.) Foto "snímača" u sahary - nie je to snímač. Ak sa dobre mýlim, tak je to predradný odpor pre prvú rýchlosť sahary??? Niečo podobné ako je predradný odpor pre ventilátor kúrenia. Proste slúži na voľbu rýchlostí ventilátora.
Presne tak, ventilator sa zapne, ked ma teplota prekrocit 99C a pri 95C vypina.
Mestske presuvadlo: Renault Thalia 1.4 16V RT - po generalke a slape ako hodinky (bolo: v stadiu opravovania)
Tady tudy, tudy tam presuvadlo I. : Nissan Patrol GR 3.0 - KAT & EGR-free :-)
Tady tudy, tudy tam presuvadlo II. : RAM 1500 5.7
Vkladanie obrazkov: http://renaultclubimage.wz.cz/

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » sob črc 20, 2019 21:22

Tak konečně ,jsem vysledoval správnou funkci sahary. Včera při návratu z SK v tropických teplotách a stání v koloně, chlazení motoru v pohodě uchladilo a při vypnutí motoru zůstala sahara běžet ještě asi 4 minuty. Akorát nechápu, jak je provedeno měření teploty a běh sahary, při vypnutí motoru a zapalování. Když vypnu klíček ,tak se (si myslím) PC vypne a nemá co měřit teplotu a vypínat saharu po zchladnutí motoru? Až do teď jsem myslel, že sahara nefunguje. Tak jsem konečně v klidu. :D

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 4471
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od kotasekh » sob črc 20, 2019 22:32

Ridici jednotka funguje jeste asi 20 minut po vypnuti klicnu. Je to treba prave k tomu, aby se v hlave motoru neprehrala voda po odstaveni vodni pumpy. Hlava je nazhavena, vodni pumpa prestane cerpat, teplota vody v hlave zacne stoupat, cidlo to zaznamena a sepne saharu. To ochladi vodu v chladici a zbytek ja prace efektu difuze myslim :).
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
šedá Eclipse B66, Hudba
RV 1. dubna 2009 (Aprílové auto)
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Dacia Logan MCV Stepway 2019

Bravomv
Starting member
Příspěvky: 87
Registrován: pát bře 04, 2016 15:18

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Bravomv » ned črc 21, 2019 10:59

Čidlo teploty chladící kapaliny je trvale pod proudem. Obecně se doporučuje, že kdy zastavíš auto-parkuješ a běží ti sahara, tak nechat motor chvíli běžet, popř. přidat plyn, ať se vodní pumpa více točí a motor lépe uchladí. Sahara se ti také rozběhne někdy i chvíli po vypnutí motoru. To je tím, že čidlo teploty zapne ventilátor (saharu), jelikož po vypnutí motoru již neběží vodní pumpa, ale motor je stále nahřátý a po jeho vypnutí se teplota zvýší. Když běží sahara na vypnutém motoru, tak už ti samozřejmě neuchladí motor jako takový, jen se ochladí voda v chladiči, na to zareaguje čidlo teploty a saharu po nějaké době vypne.

Jirikan
Junior member
Příspěvky: 137
Registrován: pát dub 06, 2012 16:51

Re: Nezapnutí ventilátoru chladiče

Příspěvek od Jirikan » pon črc 22, 2019 08:38

Děkuji za info. :D Přeji mnoho šťastných KM.

Odpovědět

Zpět na „Renault Thalia II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host