Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
Lubos295
Starting member
Příspěvky: 3
Registrován: pát dub 06, 2018 18:01

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Lubos295 » stř lis 18, 2020 21:12

Zdravím,
chystám se na výměnu brzdové kapaliny a potřeboval bych poradit, v jakém pořadí výrobce doporučuje odvzdušnit kola. Nemůžu to nikde dohledat. Jedná se o benzínovou Lagunu 2.0T 125 kW, rv 2008.
Děkuji za odpověď.
Luboš

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » čtv lis 19, 2020 16:04

Roky vychyzim z toho, ze mam dvouokruhovy diagonalni brzdovy system. Zadny manual jsem u Renaultu nikdy nestudoval. Od R8 az do LIII mi to ale vzdy brzdilo.
Zacinam nejvzdalenejsim kokem co je prave zadni, pak leve. Prejdu na prave predni a dokoncim levym.
Odvzdusneni u ABS diagnostikou neresim. Obcas prebrzdim, tak se promicha. Kdysi jsem cetl, ze pokud se dela bez diagnostiky, mela by se odpojit baterie.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

KaJe
Advanced member
Příspěvky: 256
Registrován: sob srp 31, 2019 01:40

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od KaJe » ned lis 22, 2020 09:52

Také to dělám od nejdelšího vedení k nejkratšími a po staru s našlapaním, ale v clipu jsem našel možnost odvzdušňování, je to tam pěkně po jednotlivém kole, kdy se vždy pustí čerpadlo. Možná by to šlo dělat přes něj a nepotřeboval bych tak nikoho, kdo by mi šlapal brzdu. Nezkoušel jste to někde přes ten clip?
Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi 96 kW, 2008 - prodáno
Renault Grand Espace IV 2.0 dCi 127 kW, automat, 2010
Renault Clio III Grandtour 1.2 55 kW, 2009

KaJe
Advanced member
Příspěvky: 256
Registrován: sob srp 31, 2019 01:40

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od KaJe » čtv zář 16, 2021 16:18

Mě by zajímalo, proč se tak sjíždějí ty zadní destičky, jak zde několik lidí píše a já to mám také. Vše chodí jak má, lanovody, třmeny - pístky, vodící čepy, nic nepřibržďuje, mám na nových deskách a kotoučích brembo najeto 35 tisíc km a zítra je jdu měnit, je to už potřeba. Přední brembo skoro jak nový. Kdybych to nezažil, řekl bych, že mají za sebou minimálně sto tisíc km. Jsem zvědav až přeměřím tloušťku kotouče, o kolik se ztenčil ten.
Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi 96 kW, 2008 - prodáno
Renault Grand Espace IV 2.0 dCi 127 kW, automat, 2010
Renault Clio III Grandtour 1.2 55 kW, 2009

Robo91
Junior member
Příspěvky: 162
Registrován: pon říj 07, 2013 09:30

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Robo91 » pát říj 15, 2021 10:16

Ahojte, mám Lagunu III s elektronickou ručnou brzdou, hrozne mi pískajú zadné brzdy, kotúče už majú hranu a sú zrelé na výmenu. Kdesi som tu čítal, že je treba nejak cez diagnostiku nastaviť RJ ručnej brzdy aby vedela správne pracovať po tom, ako sa zrazu objavia nové platničky aj kotúč s väčšou hrúbkou. Našiel som toto video: https://www.youtube.com/watch?v=2PhRpoPZx60
A mám dva postrehy:
1.) Nikde nevidím žiadny zásah s diagnostikou, chalan rieši čisto len mechaniku. Odbrzdí, vymení, zloží a ide ďalej
2.) V čase 6:20 zatláča brzdový valček. V inom fóre som čítal, že pri tomto úkone sa musí povoliť odvzdušňovák na strmeni a treba cez neho vytlačiť brzdovú kvapalinu, pretože spätný tlak brzdovej kvapaliny na hlavný brzdový valec ho môže poškodiť.
Vedel by sa niekto fundovane vyjadriť? Diky
Renault Laguna III Grandtour 2,0 dci 96 kW 2013
Renault Megane II Grandtour 1,6 16v 83 kW 2004 LPG

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 3289
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od ZDENECEKCZ » sob říj 16, 2021 17:04

Zatim jsem to nedelal, ale co jsem zjistoval, tak postup je zcela ten samy, jako u auta s normalni ruckou, kterou zatahujete pomoci paky mezi sedadly.
Jen se musi vypnout motor, rucka manuelne cudlikem odbrzdit a pote odpojit baterku. Pak uz normalne vyndat desky, zatlacit pistek tocivym pohybem, dat deska a kotouc a vse smontovat. Pote sednout za volant a nohou napumpovat, at si vse sedne. Pak odsat pripadny prebytek brzdovky z nadobky. Pak zapojit baterku, parkrat zatahnou a povolit rucku a jet to projet. No a je vse hotovo.
Moje rajče: https://zdenecekcz.rajce.idnes.cz/
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 naj-108250 až 177tis km- recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04 naj-272tis až 299,5tis km
teď:
Renault LAGUNA III 2.0dci 96kw kombi rv10/2008 naj 330400...nyní již přes 367tis
Honda CB 600 S Hornet 2001 červená s najezdem 54180km

Uživatelský avatar
Václav Sedlář
Experienced member
Příspěvky: 938
Registrován: pát črc 06, 2007 09:14
Bydliště: Liberec

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Václav Sedlář » sob bře 12, 2022 11:18

Ahoj, mám Lagunu III 2.0 dci 110kw grandtour a potřebuji nutně vyměnit brzdové kotouče a desky, ale granex i autokelly mi nabízí 3 průměry: 296mm, 300mm a 320mm.

Nevíte které bych tam mohl mít? Díky za pomoc, spěchá...
Renault R19 Chamade,r.v.1994,1794ccm,65kw.
Renault Laguna Grandtour (Concorde), r.v. 1998,1598ccm/79kw.
Renault Laguna III Grandtour, r.v. 2010,1995ccm/110kw.

KaJe
Advanced member
Příspěvky: 256
Registrován: sob srp 31, 2019 01:40

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od KaJe » sob bře 12, 2022 15:09

Málo informací. Zadní budou 300 mm, přední 296 mm pokud nemáš řiditelnou zadní nápravu, jestli jo, tipuji 320 mm. Když se podíváš do katalogu dle vinka, budeš mít jasno. https://www.aci.cz/?cls=catalog&xsl=xextcatalog
Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi 96 kW, 2008 - prodáno
Renault Grand Espace IV 2.0 dCi 127 kW, automat, 2010
Renault Clio III Grandtour 1.2 55 kW, 2009

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 3289
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od ZDENECEKCZ » sob bře 12, 2022 18:14

Osobne objednavam 99% z autodilos.cz Oni zasilaj zasilkovnou a i na dobirku. A ceny maji o dost nizsi, nez granex, mroauto atd. Ono se to nezda, ale treba 60kc na kotoucich za kus, 50kc na deskach na sade. No a hned je usporeno jak na postovne, tak i treba na dokoupeni blbe vazeliny na trmeny
Moje rajče: https://zdenecekcz.rajce.idnes.cz/
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 naj-108250 až 177tis km- recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04 naj-272tis až 299,5tis km
teď:
Renault LAGUNA III 2.0dci 96kw kombi rv10/2008 naj 330400...nyní již přes 367tis
Honda CB 600 S Hornet 2001 červená s najezdem 54180km

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Zefek » sob kvě 20, 2023 14:17

Dneska jsem řešil na zadních brzdách trochu záhadu. Na jedné straně vnější destička úplně na plech, vnitřní byla sjetá úměrně nájezdu, druhá strana je v pohodě obě destičky - sjeto úměrně nájezdu. Třmen nechodil na čepech a po povolení brzdy zůstala přitlačená vnější destička a proto byla tak sjetá. Jenže čepy prochází skrz gumové průchodky. Nedokázal jsem čepy přes tyto průchodky protlačit. Nejdřív to vypadalo, že je v háji právě ta gumová průchodka, která mohla časem nabobtnat. Ale nakonec byl problém pod tou průchodkou. Hliník zoxidoval a zúžil se průměr díry, ve které je ta průchodka a pak ten čep. Po vytažení gumových průchodek a vyčištění už to chodilo bez problémů.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

KaJe
Advanced member
Příspěvky: 256
Registrován: sob srp 31, 2019 01:40

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od KaJe » sob kvě 20, 2023 17:56

Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi 96 kW, 2008 - prodáno
Renault Grand Espace IV 2.0 dCi 127 kW, automat, 2010
Renault Clio III Grandtour 1.2 55 kW, 2009

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » čtv čer 29, 2023 13:49

Ma nekdo informaci, kdo dodava predni kotouce 320.
Ovalita na jednoum kotouci pri cca 125 000.
150 € za original se mi nechce.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » pát čer 30, 2023 15:03

Ma nekdo hodnoty tolerance hazivosti prednich 320 mm kotoucu a toleranci cepu?
Diky.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 3289
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od ZDENECEKCZ » pát čer 30, 2023 15:25

Renaulťák píše:
čtv čer 29, 2023 13:49
Ma nekdo informaci, kdo dodava predni kotouce 320.
Ovalita na jednoum kotouci pri cca 125 000.
150 € za original se mi nechce.
No nevim. Uz hodne let davam na sve auta a auta kamaradu, co delam na kseft, tak jedi e BOSCH. Jak desky, tak kotouce. Jsem,s nima nadmiru spokojen.
A co jsem se koukal, tak na L3 stoji 320mm predni kotouc 990kc. Coz je kolik? 40euro A predni desky bosch sada 4 ks za 673kc.
https://autodilos.cz/autodily/renault/l ... uc-1296946
Daval jsem je (BOSCH) uz na L1, M2, Okta 2, Auda a6, Kia ceed, L3 lift, moje L3 kombi, okta 1, roomster a uz nevzpominam na co jeste. A nikdy neb,l zadny problem

Takze pokid ti cuka pedal a trepe volant, tak bych zajel napred na STK a poprosil je o kontrolu podvozku....daj to na cukaci desky a zjisti vuli v podvozku a rizeni. Pokud tam bude vse ok, vcetne sukentu ramen, tak bych vymenil kotouce a desky. Ono to neni az tak hrozne cenove pokud si to vymenis sam. Samozrejmne prvnich 100km se snazit brzdit normalne, zadne sjezdy z ecce hommo. No a pak to zadupnout nafest.

Anebo mohu vedet, proc resis ovalitu a hazivost kotoucu, anebo tolerancni vuli v cepech?
Moje rajče: https://zdenecekcz.rajce.idnes.cz/
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 naj-108250 až 177tis km- recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04 naj-272tis až 299,5tis km
teď:
Renault LAGUNA III 2.0dci 96kw kombi rv10/2008 naj 330400...nyní již přes 367tis
Honda CB 600 S Hornet 2001 červená s najezdem 54180km

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » pát čer 30, 2023 17:30

Poprve se mi stalo, ze jsem neprosel pres STK. Jeden kotouc ovalita 28 a ma byt max 20. V jakych jednotkach to je, nemam paru.
Napred chci odchylkomerem zmerit hazivost kotouce a protoze nevim proc by mel hazet.
Mam spise podezreni na hazejici naboj, protoze jsem minuly roch chytl jednu poradnou ranu pred Brnem, druhou nekde pred Chomutovem a dalsi za Chomutovem pri zpatecni ceste. Nejake svinske diletace s oznacenim nerovna vozovka a snizenim rychlosti. Nebral jsem je az tak vazne.
Proto bych potreboval hodnoty hazivosti, komkretne pro tyto kotouce.
Chci tento autak udrzovat co nejvic v originalnim stavu. Nechce se mi vsak platit za dil v renault krabicce o hodne vic, jako kdyz dodavatel do prvovyroby ho da do jine krabicky. Proto bych rad zjistil, kdo je, vlastne byl dodavatelem.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 3289
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od ZDENECEKCZ » pát čer 30, 2023 17:48

Co jsem ted vycetl, tak u BREMBA na L3 coupe je na vykresu zanesena...
hazivost (dostran) je max 0,050mm.
ovalita (jako do elipsy) je max 0,100mm
Zdroj zde:
https://www.mroauto.cz/cs/katalog/tecdo ... 557/151231
Moje rajče: https://zdenecekcz.rajce.idnes.cz/
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 naj-108250 až 177tis km- recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04 naj-272tis až 299,5tis km
teď:
Renault LAGUNA III 2.0dci 96kw kombi rv10/2008 naj 330400...nyní již přes 367tis
Honda CB 600 S Hornet 2001 červená s najezdem 54180km

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » sob črc 01, 2023 09:22

ZDENECEKCZ píše:
pát čer 30, 2023 17:48
Co jsem ted vycetl, tak u BREMBA na L3 coupe je na vykresu zanesena...
hazivost (dostran) je max 0,050mm.
ovalita (jako do elipsy) je max 0,100mm
Zdroj zde:
https://www.mroauto.cz/cs/katalog/tecdo ... 557/151231
Diky za odkaz na vykres. Predpokladam, ze jsou to vyrovni tolerance a ne povolene hodnoty pri opotrebeni.

TRW pro mereni pouziteho kotouce uvadi:
Další činností, kterou je nutné provést, je změření axiální házivosti kotouče pomocí číselníkového úchylkoměru. Toto měření provádíme přibližně 10 mm od vnějšího okraje. Norma pro použité kotouče (v závislosti na jejich průměru) je od 0,15 do 0,06 mm
Pokud je házivost větší než 0,1 mm, může to znamenat špatné očištění nebo zkřivení náboje. Lze to ověřit změřením házivosti povrchu náboje, ke kterému kotouč přiléhá. Neměla by být větší než 0,02 mm.

Problemem muze byt, podle TRW take:
V případě, že si řidič vozidla stěžuje během brzdění na výskyt vibrací ve volantu a brzdovém pedálu, je třeba zkontrolovat, zda jejich zdrojem nejsou kotouče. Je nutné změřit rozdíl v tloušťce brzdového kotouče. Postupuje se tak, že změříme tloušťku brzdového kotouče na osmi bodech po obvodu (každých 45°) ve vzdálenosti asi 10 mm od vnějšího okraje kotouče. Pak odečteme nejmenší hodnotu od nejvyšší. Pokud je výsledek větší než 0,015 mm, znamená to, že takový kotouč může být zdrojem vibrací. Lokální opotřebení kotouče a následné rozdíly v tloušťce obvykle vznikají v důsledku špatně namontovaných kotoučů nebo nesprávně fungujících součástí brzdového systému (např. vodítek třmenů), což vede k místnímu otírání kotouče o jednu z destiček.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 3289
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od ZDENECEKCZ » ned črc 02, 2023 08:47

je fajn, že jsi uvedl info od firmy TWR- jak píší oni...sundal bych kotouč a změřil si ten naboj. I když skřivení náboje moc nevěřím.

Ale osobně----píšeš, že kotouče maj najeto 125 tis km. ja bych se vyprdnul na nějaké měření a laborování. Prostě kupil nové kotouče a desky a dal je tam. Při tom vše na třmenu očistil at chodí vodítka volně. A bude to dobé, uvidíš

ohledně té STK----píšeš:
Poprve se mi stalo, ze jsem neprosel pres STK. Jeden kotouc ovalita 28 a ma byt max 20. V jakych jednotkach to je, nemam paru.

Ale tam neumí měřit ovalitu...ale jen rozdíl v brzdném učinku jednotlivych kol na napravě. Vím na stopro, že nesmí byt větší, než 30%. A vím, ýe jak brzdí na valcích, tak to tam litá. No a jestli mu to u tebe litalo nad 30 a pruměr byl 28%. tak je to jasne, že tě nepustil.
Moje rajče: https://zdenecekcz.rajce.idnes.cz/
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 naj-108250 až 177tis km- recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04 naj-272tis až 299,5tis km
teď:
Renault LAGUNA III 2.0dci 96kw kombi rv10/2008 naj 330400...nyní již přes 367tis
Honda CB 600 S Hornet 2001 červená s najezdem 54180km

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » pon črc 03, 2023 09:42

Je mi jasne, ze ovalita neni oficialni nazev a STK nedostatek nazyva "Nadmerne kolisanie brzdnej sily v priebehu jednej otacky kolesa. Takze je v tom schovana ovalita bubnu, hazivost nebo rozdil v tloustce kotouce.

Podarilo se mi najit anglicky opravarensky manual pro LIII a jsem jeste vice zmateny:
Max. hazivost u 320 mm kotouce uvadeji 0,03
Brembo uvadi 0,05 u sveho kotouce
TRW axialni hazivost podle prumeru kotouce mezi 0,15 - 0,06.

Je otazne, co jsou vyrobni tolerance a co tolerance pri opotrebeni. Renault v manuale meri pouze opotrebeni, hazivost ne.

Ze kotouc haze, kdyz je nejaka necistota mezi nabojem a kotoucem, je jasne. Stejne se chova i zkriveni unasece na naboji. TRW uvadi, ze casto pri razovym utahovanim na krev v pneuservisu. Je par videji na netu. Treba tady po devate minute https://www.youtube.com/watch?v=OFQwrAZO2tc
Nebo skodavka pata minuta: https://www.youtube.com/watch?v=ilXlHv6SyT8
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » pát črc 21, 2023 18:53

Tak jsem si zopakoval STK k vuli zavade: "Nadmerne kolisanie brzdnej sily v priebehu jednej otacky kolesa". Hodnota 28%. Doporucena vymena kotocu .

Rozebrano, dosedaci plochy vycisteny na leskla kov. Nepodarilo se mi sehnat normy od Renaultu, tak jsem jel podle vseobecnych.
NAMERENO:
Hazivost naboje cca 0,01 - OK
Tloustka kotoucu v osmi bodech mikrometrem nemeritelna - OK
Hazivost kotouce cca 0,05 - OK

Takze vsechny hodnoty v spodnich tolerancich. Voditka trmenu promazana. Zkusevni jizdy a pomale pribrzdovani z ruznych rychlosti - volant v klidu.


Opakovane na STK namereno 23%. Prejel na vedlejsi valce (ocelove) a druhy pokus na 19%. Udajne ocelove nejsou tak presne, jak ty s nejakou keramikou, nebo co to je na valci.
Takze na dva roky od STK klid.

Po par dnech se zase obcas nepatrne volant zachvel. Objednal jsem novou sadu vodicich trmenu u Renaultu za bratrskych 85€. Dve gumove voditka, dve plastove zaslepky a dva ocelove cepy. Mozna ne ocelove, ale z platiny. Na gumach znak ATE. V sacku s dvema etiketama.

V domeni, ze original budou original. V tech jsou v gumach nejake bile plastove kluzaky. Neco, jako klec na jehlove lozisko. Ve starem byl plast prasknuty a mel jsem podezreni, ze se muze sprajcovat a zadirat. Nove bez plastu. No co uz, nahodil jsem i ty.

Dnes druhe mereni. Udelal jsem pevnejsi drzak na uchylkomer. Opet vse OK. Pro zajimavost jsem otocil kotouc o dve diry a hazivost dvojnasobna. I tak by mozna byla jeste OK. Kdybych postupne otacel pouze o diru, mozna bych nasel polohu tu nejoptimalnejsi. Neni to vsak realizovatelne, ptotoze kotouc pridrzuji dva osmickove torxy.
Otocil jsem nazpet a opet premeril. Hodnoty v osmi bodech opet OK, presto jine. Asi by bylo treby kotouc vzdy dotahnout stejnym momentech na kolovych sroubech.
Zkouska pribrzdovani z ruznach rychlosti a zatim volant super klidny. Je mozne, ze maji dalsi zivotnost pres dvacet tisic, co u meho najezdu jsou aspon ctyri roky.

Pouceni pro mne (nemusi byt pravdive):
I jedna setine hazivosti na naboji muze udelat 10 mm od konce 320 kotouce pres dve setiny. (Dokazano otocenim kotouce).
Asi je pravda, co tvrdi TRV, ze ke zkriveni prstence naboje dochazi v pneuservisech, kde utahuji na krev a ne jemne dotazeni a dokonceni momentakem.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 3289
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od ZDENECEKCZ » sob črc 22, 2023 21:47

promin... ale takové manevry........kupim new kotuče a desky BOSCH a mam klid
Moje rajče: https://zdenecekcz.rajce.idnes.cz/
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 naj-108250 až 177tis km- recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04 naj-272tis až 299,5tis km
teď:
Renault LAGUNA III 2.0dci 96kw kombi rv10/2008 naj 330400...nyní již přes 367tis
Honda CB 600 S Hornet 2001 červená s najezdem 54180km

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » ned črc 23, 2023 11:58

Pro nekoho manevry. Pred par lety by jeste nikdo neresil, protoze se tyto hodnoty nemerily. Servisaci a jini odbornici meli stale jedine reseni, vymeny kotoucu. Kdyz ma stary kotouc odpovidajici hodnoty, proc ho nahrazovat defacto stejnym, i kdyt tlustsim? A meni se tak i jine dily, aniz by proverili kvalitu stareho.
Mam zkusenos, nekdy okolo roku 2000, kdy na sluzebni Alhambre, asi po padesati tisicich pri brzdeni byl volant jako masazni stroj. Vymena na zaruku. Po peti tisicich opet. Po remcani opet na zaruku nove kotouce. Co bylo dal, nevim. Takze chybicky byly asi nekde jinde. Das novy kotouc a nove desky. po par tisicich, k vuli nejake chybicce se sjedou nepravidelne a zase kopou.

Lguna III coupe, v cervene, je raritka. Mozna jich nekdo potkava desitky, ja za skoro deset let nevidel zadnou jinou.
Krome zarovek denniho sviceni, filtru a brzdovych desticek pouze je z originalnich dilu ktere nahodili ve fabrice. Menil jsem pouze predni pruziny, opet dodvatel Renault. Pokud bude treba, dostane originalni kotouce.

Do stareho Traficu davam s klidem nahrazky. Ale pokud je stary dil pouzitelny, proc menit. Nejsem servis, co jede v casove norme a prijem z dilu je take zajimavy. Mam cas a vse co demontuji, minimalne ocistim zkontroluji, promerim, striknu a dam zpet. I kdyz mam na to, delam si radeji sam a jsem lestic.

Kdyz mi na Megane menili na pojistovnu naraznik, tak jsem vzal stary, povaril, strikl a nahodil zpet. To, co jsem videl pod novym naraznikem me dostalo. Ze neoplachli a neometli bordel z chadicu me neprekvapilo, Ze byl klima chladic prohnuta az na vodni chadic, jim nevadilo. Asi by vymenili. Nebyl na krycim liste. Ja jsem zasunul kousek plastove desky, abych nepomackal lamely. povytahl a srovnal.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 3289
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od ZDENECEKCZ » ned črc 23, 2023 22:14

Ja to nemyslim nijak spatne. Neobhajuj se. Ale.proste vidim, ze ti vibruje volant pro brzdeni. A dle me ano...resis neco, co je jasne znameni zvlnenych kotoucu...i syn to ted resil na bmw....vibrace.....kotouce jsem mu na test osoustruzil na neoresnem soustruhu... a vibrace se zvysily.....objednal new kotouce a ve ctvrtek jsem je tam dali i s deskama.....a ma klid.

Takze neber nijak spatne anebo zle, ze rikam, ze resis neco jadneho manevrama.
Ja se nevyznam v odchylkach elipsy kotoucu. Jsem stara skola, co slapne na brzdu a kdyz to brni, tak se davaj new kotouce a desky. A pak je klid.
I ekde tu je tema o vibracich pri rychle jizde....cca dva mesic ezpet jsem tu u sebe mel L3, co pri 90 a vic brnel volant....sel jsem na to logicky a na leve mu nasadil mou zimni plechovou gumu.....vibrace byly dale.....nahodil jsem ju na prave ko a vibrace nikde. Auto melo fungl nove gumy.....rikam zkus prevazit...prevazil a vse OK, ale vibrace pretrvavaly. Rikam reklamuj gumu....ne, on ji nechal pootocit o 45° a zlepsilo se to...ale neni to uolne ono.....twl to je jak hrach na stenu hazet......misto reklamace spatne gumy ju ojede a pak se vzda pripadne reklamace. A to me.hlava nebere proste.
Tak samo u tebe.....mas vibrace pri brzdeni. Obetuj 3tis kc a dej nove kotouce...pracu si delas sam a tak vis, ze to je za 2h vymeneno. Misto toho travis hodiny a hodiny merenim odchylky a hazivosti kotoucu, co maji najeto 125 tis km. Promin, ale kdyz se vyzbas v ovalite a hazivosti, tak snad pochopis, ze studeny kotouc po 125tis km nemusi hazet....ale.pri jizde a zahrazi muze hazet. Proste teplo s kovem dela divy. A treba se zahreje a jedna strana kotouce je tenci, nez druha strana a roztahne se vice...zim padem muze hazet a kopat do volantu a pedalu. Za svuj zivit jsem videl pono kotoucu, co mely u pistku treba 2mm a z druhe strany mel, 3mm silu kotouce mezi stredovym zebrovanim na chlazeni. Tak samo desky, ze ta u pistku byla sjeta na kov, ale ta druha byla s "masem" treba 2-3mm.
Proto neresim manevry, ale menim.
I u me L3 jsem loni jel po dalnici a citil jsem jemne vibrace pri brzdeni......zaduol nsem zo vice a vibrace se zesilili. Objednal jsem lres mobil kotuce a desky... Na druhy den to bylo jeste horsi. Ocividne jsem to zborsil tim zadepnutim. Treti den dosel balik a hnex jszem to vecer vymenil.
A mam klid. Zadbe vibrace a brzdny ucinek je mnohem lepsi. A jsem si jisty proste. A nemam cas na laborovani. Proste neco huci, vibruje, skripe, tak objednam dle meho vinka a vymenim amam klid. Fakt
Moje rajče: https://zdenecekcz.rajce.idnes.cz/
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 naj-108250 až 177tis km- recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04 naj-272tis až 299,5tis km
teď:
Renault LAGUNA III 2.0dci 96kw kombi rv10/2008 naj 330400...nyní již přes 367tis
Honda CB 600 S Hornet 2001 červená s najezdem 54180km

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1308
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od Renaulťák » pon črc 24, 2023 09:55

Take jsem stara skola, patrim k tem, co jsou alergicti na oblibene a co diagnostika. Ta vetsimu mechanickych problemu nezjisti.
Presto jsem pristupny jinym nazorum. Rad se mrknu na ruzna videa, prectu nejake odborne clanky. Take jsem postizeny dlouholetou praci pro automotiv. Kdo byl subdodavatelem automobilky, vi o cem mluvim.
Zatim mi na zmereni toho, kolik maji kotouce stacila suplera a dve podlozky. Pri mereni nadmerneho kolisani brzdne sily na jednu otacku jsem musel pribrat mikrometr a osvezit si, jak se s nim meri a uchylkomer, ktery je nastesti blboodony. Zjistil jsem, ze magneticky drzak je pro toto mereni nepouzitelny.
Prvni kotoucove brzdy jsem mel na R8 a nedovedu si predstavit, jak takovy stroj dnes projde. Kolo na tri matky s podlozkama, zadne stredove osazeni.

To, co se lidove na STK nazyva ovalita, je sirsi problem.
Ovalita ma vliv na brzdny ucinek u bubnovych brzd.

U kotoucu je problemem hazivost a nerovnomerna tloustka kotoucu.
Jak jsem s chytrych stati zjistil tak:
Nerovnomernou tloustku kotoucu muze zpusobit nesedici desticky, zablokovany plovouci trmen. Jednoduse, desticky nekdy nesedaj na kotouc, jak by mely. Prasklinou nebo jinym lokalnym poskozenim. Treba bloknuta desticka pri dlouhem odstaveni drzi vlhkost a kotouc hloubkove varezne.
Hazivost kotouce muze zpusobit nespravne utazene, nebo poskozene lozisko. Krivy naboj (poskozeni pri vymeteni diry, kresi, nebo nespravnym utahovanim kol). Nadmernem namahani. Nekdo jede na brzdy z kopce a pod nim to vezme louzi, pro rychle zchlazeni apod. Dale nespravna montaz - neocisteni dosedacich ploch, namazani dosedacich ploch, skripnuti necistot .....

Zatim volant uplne v klidu, tak snad i vymeny vodicich gum pomohly.

Pro info: original guma vyndana z trmenu je: ATE 11.8171-0061 2 z druhe strany DAS 8346-12. (s plastovou vlozkou)
Nove, dodane Renaultem: ATE 11.8171-0822 1 DAS 7404-31.

Podle cisla jsem nasel, jestli maji plastovou, neni z obrazku videt. https://www.motora.cz/ate/11.8171-0061.2.html

Take jsem na teto strance nasel vseobecne doporuceni ATE pro montaz kotoucu, Samozrejme neuvedeny zadne hodnoty toleranci.
https://www.motora.cz/informace/ate/spr ... otoucu.htm
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

piCZus
Starting member
Příspěvky: 53
Registrován: pát čer 20, 2014 07:34

Re: Brzdy – kotouče, destičky, ruční brzda, hadičky, snímače

Příspěvek od piCZus » pát úno 16, 2024 18:20

Ahoj,

muzu poprosit o radu ohledne el.rucky? Zhruba mesic zpatky zacala sviti kontrola rucni brzy a zlobit zatahnuti/aktivace rucky kolebkou. Kdyz zhasnu motor, tak se aktivuje v poradku. Po rozjezdu se klasicky deaktivuje. Dnes jsem ale zaznamenal, ze po kratke jizde po meste citim od zadnich kol smrad z treni kovu a kdyz jsem dal ruku na plechace, tak byly teple (ne horke). Ma nekdo tip na rychlou kontrolu v domacich podminkach? Pripadne co me ta sranda bude stat v servise, mozne scenare? Dekuji za pomoc!
Laguna III 2.0 dCi, 110kW, 2008, Liftback, šedá metalíza

Odpovědět

Zpět na „Renault Laguna III“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 hostů