Bateria

Zde se nalézají odpovědi na dotazy společné pro všechny modely nebo pro více modelů současně.

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
rockstone
Starting member
Příspěvky: 11
Registrován: pát led 03, 2014 11:18

Bateria

Příspěvek od rockstone » pon dub 21, 2014 10:48

Zdravím

Pred nejakým časom sa mi vybila batéria. Behom pár dní klesla na 5.11 V (teplota sa pohybovala okolo nuly) a dal som ju reklamovať výrobcovi.
Ten mi ju vrátil s informáciou že je v poriadku, len bola vybitá. Vraj ju nabili a otestovali a ukázala sa byť OK. Ide o Caryon 72 Ah.

No zase sa mi vybila... Po nejakom čase na nabíjačke som sa rozhodol spraviť menší test. Odpojil som ju a napojil na ňu digitálny voltmeter. Batéria ukázala 13.05 V. No po pár sekundách 13.04, 13.03, 13.02... Tak som sa zľakol a voltmeter odpojil a batériu napojil naspäť na nabíjačku.

Len po pripojení voltmetra by napätie nemalo takto klesať, nie? Pokiaľ viem tak voltmeter ma veľmi vysoký odpor a malý odber...
Renault 19 II, 1.9 dT, 66kW, 1995

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Bateria

Příspěvek od Zefek » pon dub 21, 2014 11:14

Nechej tu baterku nezatíženou jeden den. Pak změř napětí. Záleží na tom, jak je baterka stará, ale měla být mít napětí mezi 12,6-12,8V. Pokud bude méně, tak ji zkus nabít. Záleží jakou máš nabíječku, ale napětí by se mělo vyšlphat na 14,7 - 15V. Pak ji nechej zase den odstát a nic s ní nedělej. Pokud bude napětí nižší než 12,6V, je to nejspíš na reklamaci. Ale každý prodejce by měl být schopný změřit baterku na zátěž - uděláš to v pohodě i doma. To ukáže daleko více, než jen měření napětí.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Uživatelský avatar
marek230177
Grafoman
Příspěvky: 2005
Registrován: úte čer 14, 2016 09:07

Re: Bateria

Příspěvek od marek230177 » stř čer 15, 2016 07:45

Napětí naprázdno je pouze informativní a dost nepřesný údaj. Nejdůležitější údaj je kapacita a vnitřní odpor. Vnitřní odpor se po domácku měří dost blbě, ale kapacitu lze aspoň přibližně zjistit vcelku snadno. Já to dělám metodou vybíjení baterie konstantním proudem po určitý čas.


Baterku je třeba úplně nabít. K tomu účelu používám nabíječku se stabilizovaným výstupním napětím 14,4V. Jakmile na svorkách baterie napětí vyleze na 14,4V, lze ji považovat za nabitou (v autě se taky dobíjí tímto napětím, vyšším zpravidla ne, protože pak začíná plynovat). Po nabití nechám baterku aspoň 4 hodiny v klidu stát, aby se vyrovnala teplota elektrolytu a ukončily se chemické reakce.

Poté vezmu žárovku H4 a napojím vlákno dálkových světel. Má odběr cca 5A. A nechám ji tímto proudem vybíjet, dokud napětí na svorkách neklesne pod 10,5V. Počet hodin vybíjení vynásobený proudem 5 Ampér dává kapacitu baterie v Ah.

Nemělo by se to zkoušet často, protože baterii nedělá dobře dlouhodobé vybíjení. Ale jednou, dvakrát za životnost baterie se nic nestane. Hned po provedení zkoušky je nutné baterku opět doplna nabít.
RENAULT Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW K9K732 (*2008)
RENAULT Scenic III 1,4TCe 96kW H4J700 (*2012)
RENAULT Master IV 2,3dCi 132kW M9T716 (*2020)

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Bateria

Příspěvek od Zefek » stř čer 15, 2016 10:57

Vnitřní odpor se dá změřit jednoduše, ale chce to velkou zátěž, aby to mělo větší odběr. Baterka se nabije do plna a nechá se odstát, pak se změří napětí na prázdno a zároveň k měřáku se připojí zátěž. Napětí poklesne, ale mělo by se po chvilce stabilizovat a pak už klesat jen pomalu (cca 5-10 vteřin). V tu chvíli se odečte hodnota napětí. Bylo by dobré změřit i protékající proud, ale to se dá určit ze zátěže podle výkonu a provozního napětí. Odpor baterie se pak vypočítá jako napětí na prázdno - napětí pod zátěží děleno protékajícím proudem. Je to orientační a pro nějakou zkušenost je potřeba baterek změřit více. Osvědčilo se mi použít třeba žhavící svíčku. Žárovka je pro baterku malá zátěž. Čím větší, tím to dá samozřejmě lepší výsledek.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Odpovědět

Zpět na „Společné věci pro všechny modely“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti