Obecný dotaz k diagnostice

Zde se nalézají odpovědi na dotazy společné pro všechny modely nebo pro více modelů současně.

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
karfel
Starting member
Příspěvky: 4
Registrován: pát črc 07, 2023 14:08

Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od karfel » pát črc 07, 2023 19:52

Zdravím vespolek,
prošel jsem zde hodně témat, ale co mne zajímá, jsme zatím nenašel.
Mám Megane III, grandtour, 1.5dCi, po cca 25km jízdy okreskama (tj. žádná extra zátěž a dojezd pár minut 50km/h v obci), při stojícím autě s vypnutým motorem, ale zapnutým "zapalováním" (nevím, jak to jinak napsat, prostě hrálo rádio) po několika minutách od vypnutí motoru samovolně vyskočila hláška Engine failure hazard +kontrolka STOP. Nicméně auto šlo normálně nastartovat a převézt cca 3km do cíle na chatu.
Pak i po vychladnutí a celý další den hláška vždy znovu naskočila po každém vložení startovací karty a tlačítky na palubním PC se nedala přeskočit. Nechal jsem si přivézt z domu modul BT diagnostiky z Hadex.cz ELM327, https://www.hadex.cz/r288b-autodiagnost ... bluetooth/ +apku Car Scanner v mobilu.
Po zasunutí modulu do OBD konektoru v autě a vložení startovací karty ( a ještě PŘED spuštěním apky v mobilu) se hláška už nezobrazila a od té doby ujeto cca 30km, několik startů a každé vložení karty skončí normálně, tj. po kontrole všechny funkce O.K.
Car Scanner našel jen dva záznamy chyb, oba v archivu(neaktivní). A tady začínají moje dotazy:

1. Algoritmus hlášení poruch - předpokládám,že po zasunutí karty probíhá nějaká autodiagnostika jejíž výsledek se zobrazí (stav O.K., nebo nějaká chybová hláška) na palubním displeji. Ale co a proč detekuje nebezpečí pro motor až po pár minutách po jeho vypnutí a při stojícím autě?

2. Vyčtené chyby jsou označeny jako Archiv (neaktivní) + text "Stav: Potvrzené, test se nezdařil od posledního vymazání kódů DTC". podotýkám, že poslední smazání chyb proběhlo v servisu Renault před cca 500km, a Car Scanner to ve výpisu uvádí stejně.

a) Co fakticky znamená, že vyčtené chybové kódy jsou z archivu(neaktivní)? Jako že v minulosti něco O.K. nebylo, ale teď momentálně už zase je vše v pořádku?

b) A co značí ten dovětek, "Stav: Potvrzené...atd."? Znamená to, že už jen zasunutím diag. modulu do OBD konektoru ty chyby jakoby někdo vzal na vědomí, staly se "potrvzené=přečtené" a přestaly se tedy zobrazovat na palubním displeji?

Myslím, že odpověď nebo další vysvětlení k uvedeným dotazům by mohlo zajímat více lidí, kteří nemají zkušenosti a diagnostikou moderních aut.

A pro úplnost ještě ty chybové kódy (i když dotaz je spíš k diagnostice obecně):
P1525(F3) Air Bypas Valve System
P1546(98) A/C Compressor Clutch Output Circuit Malfunction

Předem díky za jakoukoli reakci nebo doplnění.
Karel F.
Renault Megane III Grandtour, 2015, 1.5dCi

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5794
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od kotasekh » pát črc 07, 2023 22:07

Tak jen teda doplneni - pro elm327 existuje vyborna aplikace PyClip, je to nahrazka origo diagnostiky clip pro renaulty, funguje podstatne lepe. Viz tema v sekci megane ii.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

karfel
Starting member
Příspěvky: 4
Registrován: pát črc 07, 2023 14:08

Re: Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od karfel » pát črc 07, 2023 23:52

Díky za rychlou reakci, ale s tim mým modulem pyCLIP asi nefunguje správně.
Zkoušel jsem tu doporučenou verzi (tuším 180 nebo 182?) i novější, ale obě se chovají stejně. Apka se s modulem spáruje, nastavím port, typ auta, dám start a vyskočí okno "čtení CAN bus" (nebo tak nějak) a dál se v něm zobrazuje "scanning 1/108", "2/108", ale děje se to rychlostí, kdy jedna zmena (1 - 2 - 3/108) trvá řádově minutu. Někde u 15/108 se automaticky vypne napájení auta. Tak nevím, kde je chyba, ale nejspíš v typu toho moduluELM327?
Karel F.
Renault Megane III Grandtour, 2015, 1.5dCi

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5794
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od kotasekh » sob črc 08, 2023 08:59

Hmm, to je skoda, to asi fakt bude nevhodna verze elm. Tak nic no :). Jinak teda k tematu - chyby jsou dvojiho typu - ulozene a trvajici. Ulozene jednou nastaly, ale nejsou aktualni. Trvale tam jsou stale. Ulozena chyba muze byt treba vynechavani valce, jednou to udelalo (treba spatne palivo) a ted je klid. Trvala chyba je treba zkrat na kostru u nejakeho cidla.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

karfel
Starting member
Příspěvky: 4
Registrován: pát črc 07, 2023 14:08

Re: Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od karfel » pon črc 10, 2023 21:41

Děkuji za doplnění. Dnes jsem to byl zkonzultovat v Renault servisu, po napojení na diagnostiku (naštěstí, jako dobrému zíkazníkovi, gratis :) se zjistilo, že byl nějaký problém s regenerací filtru pevných částic, nějaká teplota stoupla nad hraniční hodnotu. Stav tachometru při záznamu poruchy přesně odpovídal stavu, kdy se mi zobrazila na displeji. Byla to ta tzv. uložená poruchy, poruchový stav trval po omezenou dobu (prý asi 3.5km) a pak se vše vrátilo k normálu. Akorát že ta porucha zůstala svítit na displeji a zbytečně mne děsila až do připojení OBD modulu k diagnostickému konektoru auta.

Mám z toho dva závěry:
1. Aplikace jako můj Car Scanner, vypisující (nějaké) chybové kódy jsou mi vcelku k ničemu.
2. Při pohledu technikovi přes rameno na servisní notebook, kde se vypsaly mraky hodnot souvisejících jenom s motorem mám pocit, že bez příslušného vědomostního backgroundu by mi ani originální autodiagnostika asi nebyla moc platná?

Měl jsem zato,že autodiagnostika (u konkrétní značky/modelu auta) má nějaká pevná a známá pravidla, jakože něco proběhne při každém zapnutí zapalování, při každém startu, nebo periodicky při nějakém proběhu km/motohodin apod., že k autu existuje něco jako vývojový diagram u SW, tj. když "toto" pak "něco", jinak "něco jiného" a dál se to nějak větví v logické struktuře až ke konkrétní příčině, proč se třeba uložil ten který záznam o poruše.
Ale servisák mne vyvedl z omylu s tím, že vypovídací hodnota záznamů o poruchách závisí na kde čem, od konkrétní konfigurace auta, přes verze firmware nahraného v řídicích jednotkách až po různé anomálie, kdy nějaký senzor pošle jednorázově nějakou ptákovinu, ale navazující vyhodnocení ji bere jako správnou hodnotu a výsledkem je záznam o poruše, která třeba vůbec nenastala.
Karel F.
Renault Megane III Grandtour, 2015, 1.5dCi

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5794
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od kotasekh » úte črc 11, 2023 07:17

K origo diagnostice je potreba i origo dokumentace a skoleni, jinak je opravdu k prdu. Pyclip rozhodne neni tak podrobny jako origo Clip, ale nevypisuje kraviny jako universalni diagnostiky nebo delphi. V te dokumentaci k originalni diagnostice by prave mely byt postupy, povolene rozsahy hodnot, mozne priciny a souvislosti atd. A ano, diagnostika opravdu neumi rict, co se deje, jen umi zkuseneho technika nakopnout spravnym smerem k nalezeni problemu ;).
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

karfel
Starting member
Příspěvky: 4
Registrován: pát črc 07, 2023 14:08

Re: Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od karfel » úte črc 11, 2023 14:12

Dík za potvrzení mého empiricky zjištěného názoru :)

Třeba to pomůže i někomu dalšímu neskočit na první reklamu typu "Kupte si naši autodiagnostiku a staňte se expertem!"
Karel F.
Renault Megane III Grandtour, 2015, 1.5dCi

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5794
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Obecný dotaz k diagnostice

Příspěvek od kotasekh » úte črc 11, 2023 17:13

Pri dobre znalosti anglictiny mohu doporucit youtube kanal”watch wes work”, tam se prave casto resi ta prava diagnostika problemu, ktera zahrnuje dokumentaci, spravne pochopeni elektroschemat, logicke uvazovani, testy ruznych akcnich clenu a nasledne nalezeni problemu, ktere vetsinou spociva v poskozene kabelazi (k tomu servisakovi prave chodi lide s auty, na kterych jine servisy pohorely).
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Odpovědět

Zpět na „Společné věci pro všechny modely“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 hostů