trasenie volantom pri brzdeni

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátor: Moderators General

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » pon zář 18, 2023 13:16

Zdravím,

asi pred 2 mesiacmi mi na Grand Espace 4 (2,0, 110 kw, aurtomat) vymenili komplet brzdy. Cena cca 700 € aj s robotou. Značky kotúčov a prasiatok: Textar a TRW Automobile. Mám za to, že ide o kvalitné značky. Asi pred 2 týždňami som však spozoroval, že pri brzdení pri vyššej rýchlosti (niekde medzi 80 až 50 km/h) mi dosť začal výbrovať volant.

Je vôbec možné, aby som po 2 mesiacoch mal zvlnené kotúče? Prejdených asi 3500 km (cesta na Ukrajinu a Rumunska). Vôbec si nie som vedomý, že by som v zábehu bŕzd nejako prudko brzdil. Skôr naopak. S autom v podstate jazdím len dlhé trasy, väčšinou po diaľnici. Asi by som povedal, že prejdem min. 300 km, keď auto zastavím. Ešte mi napadlo, že by to mohli byť silentbloky ramien, avšak v tom prípade je čudné, že volant vybruje len keď brzdím. Len dodávam, že jemným vybrovaním by som to nenazval. Je to dosť cítiť. Je to dosť výrazné. Kotúč nevyzerá na pohľad byť fialový.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5794
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od kotasekh » pon zář 18, 2023 13:38

Zmerit hazivost kotoucu, to jde udelat i na parkovisti, neni potreba servis ;).
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » pon zář 18, 2023 14:13

kotasekh píše:
pon zář 18, 2023 13:38
Zmerit hazivost kotoucu, to jde udelat i na parkovisti, neni potreba servis ;).
Na to nemám vybavenie. Uvidím teda v servise. Len mi príde dosť čudné, keď náhodou budú kotúče zničené. Celkom drahá záležitosť na dva mesiace jazdy.

Podľa Vašich skúsenosti, ktoré značky kotúčov a prasiatok sú naj, resp. vhodné na grand espace 4? Lebo to beriem tak, že textar a TRW sú šmejdy

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5794
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od kotasekh » pon zář 18, 2023 18:46

Nejsou to smejdy. A neni to tak drahe, jen si servis napalil cenu. To je nevyhoda toho, kdyz to clovek dela v servisu a ne sam. Nekdy to ale jinak nejde a pak se proste plati dvoj ci trinasobek ceny. Kotouce textar 3200kc, desticky textar 900 kc, oba trmeny trw 2500kc, dohromady tedy 6600 kc, neboli cca 260 €. Servis ty dily nakoupil jeste za nizsi cenu, zbytek do tech 700 € byl jejich vyvar/profit/dan ;).
EDIT: pocital jsem jen predek, ale asi se teda delal i zadek komplet, to uz se mi nacenovat nechce a tim padem nevim, kolik byl ten vyvar :D. Opravabude spocivat ve vymene toho jednoho spatneho kotouce (pokud jde koupit samostatne), coz by mela pokryt reklamace, pripadne nejakych 70 €.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » čtv zář 21, 2023 10:34

Na brzdy to vraj nevyzerá. Môže to byť vraj prevodovka riadenia (lebo tam je trošku vôľa) alebo zadné ramenná kolies. Mám s tým ísť na STK (keďže o dva týždne by som aj tak šiel) a ak mi neprejdú brzdy, vymenia mi ich v záruke. Paradoxné je, že teraz na chvíľu po tom čo servisáci to išli vyskúšať jazdou, to mám pocit, že prestalo robiť. Nie je to čudné? Potom mi to vychádza na tú prevodovku riadenia, že to teraz na chvíľku nerobí v dôsledku toho ako tam skúšali vôľu a niečo tam tak poposúvali, že to teraz nerobí. Čo si o tom myslíte?

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » úte říj 03, 2023 19:01

No sú to nakoniec krivé kotúče. Predné sú úplne v pečku. Jeden zadný má hodnotu hazivosti 19, pričom max. je 20. Je mi to strašné čudné, že po troch mesiacoch sa toto stane na kotúčoch. Podľa názoru technika z STK sú kotúče značky textar šmejdy, TRW sú ok. To fakt je chýba materiálu? S čím som si to mohol spôsobiť sám???

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1318
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Renaulťák » úte říj 03, 2023 21:04

Mne take tvrdili, ze mam krivy kotouc a ted rizeni pri brzdeni jedna basen.
Psal jsem o tom v tomto tematu na konci.
viewtopic.php?f=82&t=56663&start=275
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » pon říj 16, 2023 18:19

Tak teda predné kotúče sú vymenené, avšak doštičky ostali pôvodné. Tak povedali v servise. Výmena TEXTAR za TEXTAR. Asi po 500 km som došiel na STK a prešiel som. Všetko bolo v poriadku. Avšak bolo mi technikom povedané, že mám zmeniť servis, lebo nie je možno, že nové kotúče po tak krátkom čase hádžu hazivosť 15 (do 20 je povolená hranica). Že zodpovedný servis mi má povedať, že problém bude asi inde, keď by pomerali takúto házivosť po inštalovaní nových kotúčov. Asi 500 ďalších km bolo všetko v poriadku. Jazdil som s tým naozaj opatrné. Potom však opäť začalo trasenie volantom. Presne tak to začalo aj predtým. Zatiaľ to je jemne trasenie volantom pri brzdení z nižších rýchlostí. Vtedy sa to však postupne zmenilo na trasenie volantu po akomkoľvek brzdení, takže očakávam, že o chvíľu som zase tam, kde som bol. Takže súrne potrebujem od Vás radu!
Čím to môže byť? Je možné, že druhýkrát sú zlé kotúče? Predpokladám, že to nie je možné. Značka TEXTAR je vraj podľa servisu kvalitná a teraz som bol prvý zákazník, ktorý ich reklamoval.
Takže otázka sa mení na otázku. Ako technickou závadou si človek na Espace 4 Grand môže privodiť zvlnenie kotúčov predných kotúčov? Je krivý náboj kolesa? Sú zlé ložiská? Alebo niečo z poloosou? Alebo prevodovkou riadenia? Zlá montáž v servise? Ak áno, zle to namontujú 2 krát po sebe?
Alebo naozaj to môže byť tými kotúčmi TEXTAR, že sú proste na toto auto vzhľadom na jeho váhu nedostatočné? Kotúče akej značky boli osadené na aute pôvodne?
Na upresnenie dodávam, že sa mi zdá, že pri diaľničných rýchlostiach sa mi trošku trasie volant. Možno to s uvedeným má nejaký súvis. Inak vôbec, ani pedál sa netrasie pri tom brzdení.
Prosím o pomoc niekoho kto by mi vedel poradiť čo s tým. Tretíkrát sa mi už nechce meniť tie blbé kotúče, pričom pojazdím pár km a problém tu bude zase. Chcem dať nové kotúče, ale nech toto už nenastane.

Vopred ďakujem za Vaše odpovede. Prípadne zodpoviem na nejaké doplňujúce otázky.

Uživatelský avatar
berka79
Advanced member
Příspěvky: 302
Registrován: stř bře 27, 2019 03:51
Bydliště: Středočeský kraj

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od berka79 » pon říj 16, 2023 19:04

Kotouče a celkově brzdové komponenty od firmy Textar, patří k tomu lepšímu co lze pořídit. S tímto problémem se setkává spousta lidí napříč značkami aut. Základem je pečlivá montáž, kdy kotouč musí dosedat na dokonale očištěný povch náboje kola. Ten musí být vyčištěn do téměř zrcadlového lesku.Pokud by tam byla nečistota o výšce pouhých 0,05 mm na konci kotouče to už bude dělat velký rozdíl. Stejně tak je potřeba věnovat maximální péči dosedacím plochám držáku brzdového třmenu a těhlici a vedení brzdových destiček ve třmenu. Za poslední roky jsem si měnil kotouče na všech svých autech, někdy musel dokonce kvůli klepání do volantu kotouče po nějaké době sundat a vše takto vyčistit a zabralo to i hodinu na každém kole. Nedělám si iluze o servisech, ale tam se nikdo hodinu s čištěním zabývat nebude.
Pak je tu ještě druhá možnost, která se nemusí týkat jen Škody https://9472a61903.cbaul-cdnwnd.com/12a ... otoucu.pdf
Dále se dají zničit kotouče pokud po silném brzdění člověk zůstane stát s nohou na brzdě a destička se "zapeče" do kotouče. Dojde ke změně koeficientu tření v tom místě a pak pokaždé když tato stopa na kotouči prochází místem kde jsou destičky, tak při brzdění dochází k vibracím a kopáním. Těch možností je hodně a špatně se to hledá.
Někdo také nechává stočit kotouče na soustruhu, což v žádném případě nedoporučuji. Jde o to, že soustružník by musel umět pomocí přípravku stočit obě strany a hlavně i vnitřní dosedací plochu kotouče, bez sundání kotouče z upínací hlavy soustruhu. Což sice jde, ale nikdo to nedělá. Jakmile stočí jednu stranu a kotouč v hlavě otočí aby stočil druhou, dojde k rozhození rovinosti té první strany a hlavně vůči dosedací ploše kotouče. Takže sice máme stočené obě strany, ale ty nejsou rovnoběžné s dosedací plochou. Proto se to musí dělat při jedné akci a vzhledem k ceně dnešních kotoučů se to nikdy nevyplatí.
Subaru Outback 2.5 Executive
Megane IV Grandtour GT 1.6 TCe 205 - prodáno
Clio V Intens TCe 100 LPG Valencia
BMW 316ti compact M packet

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1318
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Renaulťák » úte říj 17, 2023 10:44

Asi tri prispevky zpet, z 3.10. upozornuji na moji zkusenost.
Mrkni treba na toto video https://www.youtube.com/watch?v=ilXlHv6SyT8

Opet opakuji, ze u me stacilo vycistit dosedaci plochy naboje a kotouce na leskly kov. Pri nasazovani dat pozor na to, aby nejaky bordel z kotouce nezapadl mezi dosedaci plochy. Take jsem vymenil gumy vodicich cepu.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » úte říj 17, 2023 15:34

Ak by to teda bolo ložisko, STK to neodhali? Myslím, že keď na STK povedia, že kotúče sú krivé, môžu byť rovné, ale je to spôsobené ložiskom? Ak áno, pls poraďte, ktorá značka ložísk je ok, resp. spoľahlivá? O cenu nejde

Uživatelský avatar
berka79
Advanced member
Příspěvky: 302
Registrován: stř bře 27, 2019 03:51
Bydliště: Středočeský kraj

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od berka79 » úte říj 17, 2023 16:27

Pokud bych dělal ložiska, zvolil bych SKF.
Subaru Outback 2.5 Executive
Megane IV Grandtour GT 1.6 TCe 205 - prodáno
Clio V Intens TCe 100 LPG Valencia
BMW 316ti compact M packet

Renaulťák
Senior member
Příspěvky: 1318
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Renaulťák » stř říj 18, 2023 09:35

Jeste bych zkusil dotahnout lozisko na spravny moment a premeril naboj. Mam dojem, ze to bylo TRW, co uvadi pricinu krivy naboj, kdy v pneuservisu maji utahovacku na krev.
Prusvih je, ze dobry kotouc se za chvili sjede nerovnomerne a je k nicemu. Pokud osoustruzit, tak jedine tam, kde to delaji primo na voridle. U skoro novych se to oplati. https://www.youtube.com/watch?v=pqLcN1gumco

Tady jsem vlozil zkopirovany clanek od TRW

Brzdový systém je bezpochyby systém, který má zásadní vliv na bezpečnost vozidla, a tím pádem i na samotné cestující. Bezpečný brzdový systém je ten, který se řádně provozuje a udržuje. Všechny opravy týkající se brzdového systému by měly být prováděny v souladu s postupy stanovenými výrobci automobilů a s použitím náhradních dílů v kvalitě odpovídající originálním dílům. ZF Aftermarket vysvětluje, jak úspěšně vyměnit brzdové kotouče a správně posoudit jejich technický stav.

Činnosti související s údržbou brzdového systému by měly spočívat v důkladné prohlídce všech spolupracujících částí, která se provádí v případě, kdy vozidlo přijede na pravidelnou servisní prohlídku po najetí určitých kilometrů (např. každých 15.000 km) nebo po stanovené době provozu (např. jednou ročně). Kromě toho je impulzem k přezkoumání stavu brzd porucha zjištěná během diagnostiky nebo špatná funkce brzd pozorovaná majitelem během jízdy.
Pravidelná kontrola vozidla
Kontrola technického stavu by se měla zaměřit na vizuální posouzení brzdových kotoučů z hlediska koroze, prasklin, drážek a změření jejich tloušťky. Každý výrobce stanoví minimální přípustnou tloušťku brzdového kotouče. Správná tloušťka, udávaná výrobcem, je nesmírně důležitá. Příliš tenký kotouč se vyznačuje nízkou mechanickou pevností a může se odtrhnout od části, která jej upevňuje k náboji, a může také způsobit, že brzdová destička vypadne z třmenu. Kromě toho má příliš tenký kotouč nižší tepelnou kapacitu, což může vést k jeho přehřátí a následné deformaci. Tloušťku kotouče měříme pomocí speciálního měřidla nebo mikrometru. Samotné měření by se mělo provádět přibližně 10 mm od vnějšího okraje kotouče. Kotouče, které jsou příliš tenké, se musí bezpodmínečně vyměnit.
Při měření tloušťky kotouče je třeba zmínit službu stočení kotoučů, nabízenou mnoha autodílnami. Vzhledem k nákladům na demontáž, stočení na soustruhu a opětovné nasazení je to ekonomicky neefektivní. Tloušťka stočeného kotouče bude s největší pravděpodobností blízko jeho minimální přípustné hodnoty, a proto bude jeho životnost velmi krátká.
Nesprávná funkce brzd při jízdě
V případě, že si řidič vozidla stěžuje během brzdění na výskyt vibrací ve volantu a brzdovém pedálu, je třeba zkontrolovat, zda jejich zdrojem nejsou kotouče. Je nutné změřit rozdíl v tloušťce brzdového kotouče. Postupuje se tak, že změříme tloušťku brzdového kotouče na osmi bodech po obvodu (každých 45°) ve vzdálenosti asi 10 mm od vnějšího okraje kotouče. Pak odečteme nejmenší hodnotu od nejvyšší. Pokud je výsledek větší než 0,015 mm, znamená to, že takový kotouč může být zdrojem vibrací. Lokální opotřebení kotouče a následné rozdíly v tloušťce obvykle vznikají v důsledku špatně namontovaných kotoučů nebo nesprávně fungujících součástí brzdového systému (např. vodítek třmenů), což vede k místnímu otírání kotouče o jednu z destiček.
Další činností, kterou je nutné provést, je změření axiální házivosti kotouče pomocí číselníkového úchylkoměru namontovaného na magnetickém rameni. Toto měření provádíme přibližně 10 mm od vnějšího okraje. Norma pro použité kotouče (v závislosti na jejich průměru) je od 0,15 do 0,06 mm. Nadměrná házivost kotouče může být způsobena nejen jeho opotřebením, ale také příliš velkou vůlí v ložisku nebo zkřivením náboje – před rozhodnutím o výměně kotouče je třeba tuto eventualitu eliminovat změřením házivosti samotného náboje, u kterého je maximální povolená hodnota 0,02 mm.
Výměna brzdových kotoučů krok po kroku
Výměna by měla začít zvednutím vozidla. Poté pokračujeme v demontáži kol a třmenů, které upevníme pomocí držáků speciálně určených pro tento účel na zavěšení vozu, aniž bychom je museli odpojit od hydraulického systému. Díky tomu budou elastické brzdové hadice chráněny před poškozením v důsledku nadměrného zatížení (když třmen na nich visí) nebo před zkroucením při umístění třmenu na díly zavěšení.
Prvním krokem by mělo určení správných dílů v katalogu. Bezchybný výběr potřebných součástek je velmi důležitý kvůli jejich velké rozmanitosti v brzdových systémech. Kromě samozřejmých informací, jako je model, rok výroby nebo obsah, je někdy nutné specifikovat výrobce brzdového systému (např. u francouzských a japonských vozidel) nebo přesně určit PR číslo (skupina VAG). Při výběru dílů také může pomoci porovnání rozměrů vymontovaných součástek s novými. Při hledání si také někdy můžeme všimnout, že levý a pravý brzdový kotouč má u některých vozidel různá katalogová čísla. To je způsobeno odlišným tvarem chladicích kanálků, což je třeba mít na paměti při montáži.
Po výběru dílů můžeme přistoupit k samotné operaci výměny. Po demontáži opotřebovaných kotoučů očistěte náboj. K tomuto účelu můžeme použít vhodné kartáče, které se dají připevnit na vrtačku. Čištění může být někdy obtížné, zejména u náboje s trvale namontovanými šrouby kol. Nelze ho však opomenout. Je dobré vědět, že montáž nového kotouče na nevyčištěný náboj je jedním z nejčastějších důvodů neopodstatněných reklamací. Kotouče TRW jsou baleny ve speciálním papíru, který je chrání před korozí během skladování a přepravy. Díky tomu není nutné jejich povrch před montáží očistit.
ZF jako výrobce brzdových systémů nedoporučuje používat mazivo na spojení mezi brzdovým kotoučem a nábojem. Po usazení kotouče na vyčištěný náboj jej upevníme montážním šroubem, pokud se v daném modelu automobilu nachází. Dalším nezbytným krokem je kontrola házivosti kotouče. Před měřením se musí kotouč přišroubovat všemi šrouby pro upevnění kola (bez instalace kola). Pokud jsou šrouby příliš dlouhé, můžeme pod ně vložit podložky nebo vhodné matice. Pokud je házivost větší než 0,1 mm, může to znamenat špatné očištění nebo zkřivení náboje. Lze to ověřit změřením házivosti povrchu náboje, ke kterému kotouč přiléhá. Neměla by být větší než 0,02 mm. Nadměrná házivost kotouče, vzniklá buď montáží na křivý nebo neočištěný náboj, způsobí, že se bude otírat o destičku. Výsledkem je, že po několika tisících kilometrech se na kotouči vytvoří lokální plošky, objeví se rozdíly v jeho tloušťce a výsledkem jsou vibrace během brzdění.
Deformace náboje je stále častější poruchou, která vzniká neodborným zásahem v pneuservisu. Kola jsou tam často utahována pneumatickým klíčem nastaveným na příliš vysoký utahovací moment. To může způsobit trvalou plastickou deformaci náboje. V tomto případě je jedinou možností vyměnit náboj za nový.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza
Trafic II L2, 9 míst, 1,9dCi, 74 kW, modtrá

ok2clj
Starting member
Příspěvky: 8
Registrován: pát říj 13, 2023 23:13

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od ok2clj » ned lis 26, 2023 19:55

u mě to byly utržené silentbloky motoru. Po výměně mám klid

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » úte pro 12, 2023 09:11

vymenil som ložiska kolies a predne ramená a vyzerá, že to pomohlo. Ešte asi vymením tie silenbloky, pre istotu :)

Majky987
Starting member
Příspěvky: 16
Registrován: pát říj 14, 2022 14:48

Re: trasenie volantom pri brzdeni

Příspěvek od Majky987 » sob pro 16, 2023 17:14

No, ale aby toho nebolo dosť :D teraz po výmene tých ramien, mi auto začalo zvláštne hučať alebo ako by som to nazval. Tak, akoby mi niečo akokeby rezonovalo o kastňu. Ide skôr o nižšií tón hučania. Pri nižších rýchlostiach, resp. rozbehu po tom ako sa rozbieham po predchádzajúcom zabrzdení. Po zrýchlení to prestane. Čo to môže byť? silenbloky uloženia motora? Ako mám ten zvuk aj nahratý, ale neviem či by to vôbec bolo počuť.

Odpovědět

Zpět na „Renault Espace IV“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 hostů