Výměna katalyzátoru 1.2 TCe (D4Ft)

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
Uživatelský avatar
renault841
Experienced member
Příspěvky: 543
Registrován: úte lis 03, 2015 17:13

Výměna katalyzátoru 1.2 TCe (D4Ft)

Příspěvek od renault841 » pát lis 27, 2020 11:00

Letos jsem dělal poměrně dost věcí na autě a rozhodl jsem se, že bych aspoň některé, které jsem tu ještě nenašel mohl sepsat a podělit se o nějakou tu zkušenost a fotku. Přijde mi totiž škoda to sem nedat a i kdyby to pomohlo jenom jednomu člověku, budu rád. Určitě přijímám jakékoliv připomínky, nebo zlepšováky, stále je se co učit.

Proč problém vznikl:
Faktorů je určitě několik. Jednak téměř 200k km, životnost katalyzátorů se obecně uvádí kolem 150k km, samozřejmě je to pouze obecný údaj a tak může katalyzátor vydržet jak méně, tak i více. Obecně je smrt pro katalyzátor olej/nespálený benzín. To druhé byl můj případ, nespálený benzín katalyzátor dorazil.

Projev závady:
Pokud má auto dvě lambda sondy, tak po přibližně 250 km vyskakuje MIL kontrolka (grilované kuře :) ) doprovázející hlášením "CHECK EMISSIONS". Závada je v paměti zapsaná jako P0420.
Pokud si vyčteme průběh lambda sond, první osciluje v rozmezí cca 0,2 - 0,8 V (to je v pořádku), druhá lambda sonda by, ale měla zůstávat na téměř konstantním napětí zde cca 0.7 V při volnoběhu. Pokud i druhá osciluje v rytmu té první, nedochází již k chemické reakci a spaliny mají stejné složení před i za katalyzátorem.
Přikládám i graf jak vypadá průběh u fungujícího katalyzátoru. Horní graf je první lambda (osciluje), spodní graf je za katalyzátorem (téměř konstantní průběh. https://photos.app.goo.gl/mWmYpQ7bbupnMrqK6

Třetí možností rozpoznání závady je zápach i při zahřátém motoru. Katalyzátor nepracuje samozřejmě úplně hned a je potřeba, aby prvně dosáhl své provozní teploty. Zápach se projevuje tak, že exhalace zapáchají po "zkažených vajíčkách a nespáleném benzínu" (HC - nespálené uhlovodíky).
--------------------------------------------------------
Jaké díly objednat + čísla dílu
Já osobně bral katalyzátor originální. Se slevou, kterou jsem v Renaultu dostal jsem platil víceméně pouze o 4 000 Kč více oproti neoriginálnímu. U originálního katalyzátoru mám určitou záruku, že vydrží již téměř do konce životnosti auta. Neoriginální katalyzátory jsou často neúčinné, nebo se i klidně do dvou let rozpadnou (dost velký risk za 9 000 Kč). A u použitého je zde zase risk, že již bude vypálený, nebo poškozený.

Foto nový katalyzátor: https://photos.app.goo.gl/ym36TiQC96Rx3PP89

Dále, co jsem nevzal, ale určitě doporučím je vzít nové štefty turbodmychadla a k nim si koupit rovnou i vytahovák.

Lambda sondy už měly po 200k km taky dost, zde jsem koupil BOSCH-0258006971, jde v podstatě o tu samou jako originál.

Spojovací materiál jsem nebral všechen, ale spíše to doporučím omrknout a podle situaci popřípadě objednat. Za mě dělat to znovu, vezmu si určitě i nový O kroužek mezi svody a katem a nové šrouby pro jejich spojení.


Katalyzátor - originál Renault:
82 00 835 917
Těsnění výfuku (příruba turbo-kat) - originál Renault:
82 00 593 322

Štefty turbodmychadla - originál Renault:
82 00 045 117 [3x]
Matice + podložka (spojení kat + turbo) - originál Renault:
82 00 962 410 [3x] + 82 00 731 693 [3x]

Šrouby k uchycení bočního držáku katalyzátoru + katu k držáku - originál Renault:
77 03 101 490 [4x]
Šrouby k uchycení katalyzátoru ke spodnímu držáku - originál Renault
77 03 602 090 [2x]

Šrouby spodního držáku katalyzátoru - originál Renault:
77 03 002 560 [4x]
Těsnící O kroužek (spojení kat - výfukové svody) - originál Renault:
82 00 520 353 [1x]

Šrouby + pružiny (spojení kat - výfukové svody) - originál Renault:
82 00 497 904 [2x] + 82 00 235 963 [2x] 82 00 235 963
Lambda sondy - BOSCH-0258006971:
82 00 590 431[2x]

Těsnící kroužek výpustního šroubu u převodovky:
77 03 062 062 [1x]
Převodový olej TRANSELF NFJ 75W80:
7711226421 [3 litry]

--------------------------------------------------------
Demontáž/Montáž:
Zde spíše obecně + fotky, nemá cenu zde rozepisovat přesné utahovací momenty atd. K tomuto si doporučím sehnat dialogys.

Pro demontáž katalyzátoru je nutné odstrojit vrch auta, v podobě plastových krytů a je potřeba demontovat mechanismus stěračů.
Foto:https://photos.app.goo.gl/TZZ4ngXFoZV8vLA48

Nápravnice se zde naštěstí demontovat nemusí a stačí pouze demontáž poloosy, ta je do převodovky pouze vsunuta. A má jedno uchycení na bloku (jednoduchá demontáž). S tím je samozřejmě spojeno vypuštění oleje z převodovky. Olej doporučím dát určitě nový (můj neměl ani 30k km a a nevypadal tak, že bych ho chtěl vracet zpět), převodovka je zde JH3 a určení množství oleje se provádí "přelitím - dokud nezačne vytékat ven (vozidlo samozřejmě musí být v rovině) ".
Foto nový olej vs vypustěný:https://photos.app.goo.gl/3rs7xNpNQMLSvM3c9

Obecně nebyl se šrouby nějaký moc velký problém.
Pouze u spojení svodů s katalyzátorem šly šrouby hůře ven, je zde i méně místa, šrouby jsem povoloval přes prodloužení, až za nápravnicí.
Foto:https://photos.app.goo.gl/ETjrP1HX7uizK5io9

Boční držák šel také velmi dobře ven, zde jsou čtyři šrouby (dva schované za senzorem tlaku oleje, zde se pouze odpojí konektor).
Foto:https://photos.app.goo.gl/ZAaScMWAv8bxaWNcA

Spodní také bez problému, zde také čtyři šrouby. (Foto ještě s poloosou, tu předtím samozřejmě demontujete).
Foto:https://photos.app.goo.gl/nEeq1uqbPG4sUeQX6

Samotná poloosa + její uchycení.
Foto:https://photos.app.goo.gl/nEeq1uqbPG4sUeQX6

Zde celé album fotek:
https://photos.app.goo.gl/oqEj8ARZivoR2GTe9

Katalyzátor se vytahuje spodkem.
Proběhla i oprava závitu, jeden šteft poškodil závit přimo na turbu. Prvně točení se závitníkem kleštěmi, nakonec se seřízlo vratidlo, aby se vešlo a už to šlo pěkně. Řezný olej nebyl, tak jsem tam kápnul aspoň "NFJčka". :D Jeden šteft nešel ven ani pomocí druhé matky, zde by byla potřeba i vytahováku (ten jsem neměl).

Akorát u matic, držících katalyzátor a turbodmychadlo u sebe, došlo k úpravě, nejsou zde již klasické šestihranné.

Myslím si, že je to tak všechno, co mě napadá. Nějaké zrady tam byly, ale ty jsou popsány už výše. Nebýt těch šteftů, tak by se dalo téměř konstatovat, že to byla naprosto pohodová práce na víkend.
Jediné, co zamrzelo je, že upadl tepelný štít. Z fabriky už byl očividně špatně přivařený. Ale v podstatě tam naštěstí nemá moc velký vliv, proběhla kontrola manžety poloosy pod ním, po ujetí asi 3k km a nedochází k žádnému velkému tepelnému namáhání.

Odměnou výměny byly ukázkové emise. :)
Protokol:
https://photos.app.goo.gl/CbzLRugv7gkHqbpk7
<> Renault Laguna III 4Control 2.0dCi - M9R - ESM - 110 kW |
Obrázek
<> Renault Megane 1.4e - E7J - 55 kW
<> Renault Laguna 2 3.0 V6 - L7X - 152 kW
V údržbě:
<> Renault Laguna III Grandtour 2.0dCi - M9R - ENERGY - 127 kW - AT6
<> Renault Grand Modus 1.2TCe - D4Ft - 74 kW | LPG demontováno |

Odpovědět

Zpět na „Renault Modus“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti