Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Moderátor: Moderators General
-
- Moderátor
- Příspěvky: 11698
- Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
- Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko
Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru je věčné téma, které se pravidelně týden co týden objeví zde v různých tématech jako doplňková otázka, proto zde uvádím návod, jak znovu inicializovat dojezdy oken.
Inicializace dojezdu se provede tak, že zasuneme kartu na doraz a mačkáme tlačítko okna tak dlouho až docukáte na doraz do dolní polohy a tlačítko podržíte cca 5 vteřin, pak docukáte na doraz do horní polohy a zase tlačítko podržíte cca 5 vteřin. Pak už by mělo okno automaticky jezdit do koncových poloh samo. Pokud máte vyšší výbavu, tj. že vám cukají i ostatní okna než jen řidičovo, je třeba inicializovat i ostatní okna.
Doufám, že toto téma usnadní moderátorům nekonečnou práci na toto téma
Inicializace dojezdu se provede tak, že zasuneme kartu na doraz a mačkáme tlačítko okna tak dlouho až docukáte na doraz do dolní polohy a tlačítko podržíte cca 5 vteřin, pak docukáte na doraz do horní polohy a zase tlačítko podržíte cca 5 vteřin. Pak už by mělo okno automaticky jezdit do koncových poloh samo. Pokud máte vyšší výbavu, tj. že vám cukají i ostatní okna než jen řidičovo, je třeba inicializovat i ostatní okna.
Doufám, že toto téma usnadní moderátorům nekonečnou práci na toto téma
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
V servisnom manuále sa píše aj o inicializovaní strešného okna:
inicializaci motoru elektricky ovládaného střešního
okna,
– nastavte přepínač střešního okna na polohu
maximální vyklopení,
– dlouze spínač stiskněte. Po uplynutí dvou sekund
se střešní okno v krokovém režimu vyklopí na
maximum a následně o několik centimetrů klesne:
– uvolněte přepínač,
– znovu přepínač stiskněte během pěti sekund,
– držte spínač, střešní okno se posuvem otevře a
potom zavře,
– motor je inicializován,
– nastavte přepínač na "Vypnutí".
tento postup som spravil všetko prebehlo tak ako píšu ale otváranie strešného okna funguje úplne rovnako ako predtým. Vie niekto čo tým mysleli inžinieri v tej príručke? Nemalo by sa to okno otvoriť napr. krátkym stlačením kruhového prepínača?
inicializaci motoru elektricky ovládaného střešního
okna,
– nastavte přepínač střešního okna na polohu
maximální vyklopení,
– dlouze spínač stiskněte. Po uplynutí dvou sekund
se střešní okno v krokovém režimu vyklopí na
maximum a následně o několik centimetrů klesne:
– uvolněte přepínač,
– znovu přepínač stiskněte během pěti sekund,
– držte spínač, střešní okno se posuvem otevře a
potom zavře,
– motor je inicializován,
– nastavte přepínač na "Vypnutí".
tento postup som spravil všetko prebehlo tak ako píšu ale otváranie strešného okna funguje úplne rovnako ako predtým. Vie niekto čo tým mysleli inžinieri v tej príručke? Nemalo by sa to okno otvoriť napr. krátkym stlačením kruhového prepínača?
Laguna 2,0i 8V LPG, r.v. 1996 - predané
Laguna II 3,0 V6 LPG, r.v. 2002-predané
Laguna II 3,0 V6 LPG, r.v. 2002-predané
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Prave se mi tahle vec po zamrznuti skel stala u LIII.
Stacilo uz pouze podrzet tlacitko na 5s a vse bylo OK. Nebylo nutne zajizdet do obou krajnich poloh.
Stacilo uz pouze podrzet tlacitko na 5s a vse bylo OK. Nebylo nutne zajizdet do obou krajnich poloh.
Laguna III 07' 2.0dCi 150k Aut, Carminat DVD
Laguna I 00' 1.8 16V
Laguna I 96' 1.8i 8V
Laguna I 00' 1.8 16V
Laguna I 96' 1.8i 8V
-
- Experienced member
- Příspěvky: 855
- Registrován: pon led 29, 2007 07:22
- Bydliště: staňkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
právě jsem zjistil, že i u LagunyII funguje podržení tlačítka směrem nahoru na 3 Vteřiny a máte inicializovaná okna. Není třeba cukat dolů a nahoru.
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
- 100KUC
- Moderátor
- Příspěvky: 3779
- Registrován: stř led 07, 2004 15:51
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Ahoj,magadafagada píše:právě jsem zjistil, že i u LagunyII funguje podržení tlačítka směrem nahoru na 3 Vteřiny a máte inicializovaná okna. Není třeba cukat dolů a nahoru.
ano je to možné, ale mnohem lepší je seřízení motorků udělat.
Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
-
- Experienced member
- Příspěvky: 855
- Registrován: pon led 29, 2007 07:22
- Bydliště: staňkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
nerozumím v čem je to lepší, když je to spoustu cukáního, pokud máš udělat všechna okna? elektronika stejně pozná když má v cestě překážku, takže dolní dojezd si auto ošahá samo a k žádnému zbytečnému namáhání nedochází.... jestli se pletu opravte mě...
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
- 100KUC
- Moderátor
- Příspěvky: 3779
- Registrován: stř led 07, 2004 15:51
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
odpovím ti jednoduše:magadafagada píše:nerozumím v čem je to lepší, když je to spoustu cukáního, pokud máš udělat všechna okna? elektronika stejně pozná když má v cestě překážku, takže dolní dojezd si auto ošahá samo a k žádnému zbytečnému namáhání nedochází.... jestli se pletu opravte mě...
motorky si potřebují nastavit dorazy, z tohoto důvodu je napsán správný postup v prvním příspěvku.
Ale klidně to nedělej, až místo cesty domů budeš rozebírat dveře a shánět kus klacku na podepření okna, protože se ti rozsype stahovačka, tak si na toto téma třeba vzpomeneš
Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
100KUC píše:odpovím ti jednoduše:magadafagada píše:nerozumím v čem je to lepší, když je to spoustu cukáního, pokud máš udělat všechna okna? elektronika stejně pozná když má v cestě překážku, takže dolní dojezd si auto ošahá samo a k žádnému zbytečnému namáhání nedochází.... jestli se pletu opravte mě...
motorky si potřebují nastavit dorazy, z tohoto důvodu je napsán správný postup v prvním příspěvku.
Ale klidně to nedělej, až místo cesty domů budeš rozebírat dveře a shánět kus klacku na podepření okna, protože se ti rozsype stahovačka, tak si na toto téma třeba vzpomeneš
Magadafagada nerozumíš tomu správně , není nutno jezdit dolů a opět nahoru, takže máš samozřejmě pravdu.
100KUC motorky žádné dorazy nemají !!! Vše funguje na principu zkratového proudu. Chápu, že slovo "dorazy" zní lépe a lidé si toto po svém umí nějak tak představit, naproti tomu "zkratový proud" je pro některé španělská vesnice, ale je nutné věci nazývat pravými jmény a fámy typu
až místo cesty domů budeš rozebírat dveře a shánět kus klacku na podepření okna, protože se ti rozsype stahovačka
pokud nepoužiješ tento ověřený postup , by neměly dále strašit ostatní jako tebe, který tuto fámu šíříš dále!
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Samozřejmě pravdu díš....jen poopravím nejedná se o zkratový proud (shořela by pojistka) ale o zvýšený odběr proudu oproti normálu který vyhodnotí elektronika.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Tak abych to upřesniljarda19 píše:Samozřejmě pravdu díš....jen poopravím nejedná se o zkratový proud (shořela by pojistka) ale o zvýšený odběr proudu oproti normálu který vyhodnotí elektronika.
Pokud se rotor motoru zastaví (okno plně otevřeno, případně zavřeno), motor je v tzv. zkratu, odebírá ze sítě tzv. zkratový proud. Ten zvýšený odběr způsobuje právě zkratový proud, který prochází přes kartáče (uhlíky) dále komutátor a vinutí rotoru. Pojistka neshoří, protože elektronika je právě na toto dimenzována.
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Nemáš pravdu....jednoduchý důkaz......zkus spustit okno pak dej povel zavřít a zkus brzdit okno rukou aniž by jsi jej zastavil. Elektronika vyhodnotií zvýšený odběr a okno zastaví. Kdyby do něj elektronika pouštěla plný proud i po zastavení pokud by jak píšeš neshořela pojistka....to by jsi viděl jaký by to byl krásně barevný čmoudík z vinutí rotoru a to už vůbec nemluvím o ničení komutátoru jiskřičkama od uhlíků. A to že neshoří pojistka při jakémkoliv zkratu..... zamysli se nad významem slova POJISTKA.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Nikde jsem nepsal, že elektronika pouští plný proud do motorku i po zastavení !jarda19 píše:Kdyby do něj elektronika pouštěla plný proud i po zastavení pokud by jak píšeš neshořela pojistka....to by jsi viděl jaký by to byl krásně barevný čmoudík z vinutí rotoru a to už vůbec nemluvím o ničení komutátoru jiskřičkama od uhlíků. A to že neshoří pojistka při jakémkoliv zkratu..... zamysli se nad významem slova POJISTKA.
Zjevně jsi mě špatně pochopil, zkratový proud by měl v tomto případě trvání v řádech ms, pak by elektronika napájení vypnula, což by motor v žádném případě nijak nepoškodilo jak píšeš, motory jsou totiž na tento proud v krátkém čase dimenzovány. Navrch jsem psal ve svém prvním příspěvku na principu zkratového proudu, což je také podstatné, protože naše elektronika vypíná motor již při zvýšeném odběru (což je tvé brzdění okna), jak si správně psal. To znamená že brždění okna = nadproud (zvýšený odběr), jelikož motor se stále otáčí, ale zastavení okna = motor stojí = zkratový proud v řádech ms. Elektronika oken je však nastavena tak citlivě, že vypne proud do motoru, již pri zvýšení jmenovitého proudu, tedy již při nadproudu, protože kdyby takto nebyla nastavena, nevypínala by již při brždění okna.
Co se týče pojistky:
tak např. u centrálu, kde otevírací impulz u alarmů trvá cca 2s, přičemž motor přejde z jedné krajní polohy do druhé za cca 0.5s a dále motorem zbytek doby cca 1.5s prochází právě zkratový proud, dle tebe by pak musela shořet pojistka, bohužel dojde ale pouze k nepatrnému ohřátí vinutí motoru, o kterém ani nevíš, pojistka je na tento zkratový proud opět dimenzována.
dále proč myslíš, že když se seknou stěrače např. u dvojkovýho megana, motor po čase shoří vlivem zkratového proudu a pojistka vydrží?? Tady na foru se o tom dočteš.
jinak pokud si vezmeš třeba starého megana, kterej nemá automatiku zapneš světla, začneš otevírat okno, tak jakmile okno dojede do dolní polohy a budeš dále držet spínač uvidíš, že světla mírně pohasnou, což způsobuje právě zkratový proud vinutím a tudíž zvýšený odběr z baterie. Při tomto ti garantuji, že když ten spínač budeš držet 10s, nic se nestane, kdybys měl rozdělaný dveře, motor by se zahříval ale pojistka by v žádném případě neodešla(nejedná se o přímý zkrat), je na toto dimenzována. Pokud bys ale držel spínač velmi dlouhou dobu, došlo by ke spálení vinutí motorku, právě vlivem zkratového proudu.
A kašlem na to ne, už mě to nebaví, každej z toho princip pochopí a o to nám přeci šlo
- 100KUC
- Moderátor
- Příspěvky: 3779
- Registrován: stř led 07, 2004 15:51
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Ahoj vitas2 i ostatní,
toto téma mělo sloužit jako návod jak správně okna inicializovat. Tento návod je byl sepsán v souladu s doporučením výrobce a instrukcemi v návodu k obsluze.
Objevil se zde návod jak podržením tlačítka tento postup obejít. Vyjádřil jsem názor, že je lepší doporučený postup dodržet.
Proto jsem zde tahán za slovíčko doraz (dobrá, přesnější by bylo napsat, že řídící jednotka si pro správnou funkci stahování oken si musí zjistit spodní a horní polohu okna) a dále obviňován ze strašení ostatních a šíření fám.
Tvrzení, že stahování oken funguje na principu zkratového proudu mě opravdu pobavilo. Sice mám jen středoškolské elektrotechnické vzdělání, ale kdyby jednotka vyhodnocovala zkratový proud při každém vytažení a stažení okna musel by být motorek stahování značně předimenzován, stejně jako kabeláž k němu by musela mít větší průřez (jinak by to nemělo šanci dlouhodobě vydržet). Což by bylo pro výrobu značně neekonomické, nemluvě o zvýšení hmotnosti.
Proud se od okamžiku zastavení motorku stahování a tedy "zkratu" nezvýší skokově, zvetšuje se exponenciálně až do ustálené hodnoty zkratového proudu, která je dána napětím a činným odporem obvodu. Doba narůstání proudu závisí na indukčnosti obvodu, u takového stejnosměrného motůrku může být poměrně velká. Míru narůstání proudu nazýváme strmost a je daná poměrem zkratového proudu a času za který je dosažen.
Řídící jednotka stahování oken bude obsahovat speciální vypínače na stejnosměrný proud (tzv. rychlovypínače). Ty jsou konstruovány tak, že reagují ne na velikost zkratového proudu, ale právě na jeho strmost. Tím se dosáhne toho, že při běžném provozu stahování oken řídící jednotka vypíná napájení ješte dříve, než zkratový proud dosáhne své maximální hodnoty.
Nastavení krajních poloh okna je velmi pravděpodobně důležité i pro funkci ochrany proti přivření prstů či jiných částí těla při zavírání okna, kterou je Laguna v případě impulsních oken vybavena. Pokud řídící jednotka vyhodnotí při zavírání okna strmé zvýšení proudového odběru mimo horní polohu, nejen, že zastaví zavírání, ale okno o několik cm pootevře. Bez správného seřízení krajních poloh to zřejmě nefunguje správně a okno se jen zastaví (jak uvádí Jarda19).
Doufám, že to jako vysvětlení stačí a již chápete důvody, proč je důležité inicializovat okna dle instrukcí výrobce.
Ale jestli chce mít někdo děti bez prstů, psa bez hlavy, nebo (v tom lepším případě) řešit rozbité stahování oken, provádějte si inicializaci oken jak uznáte za vhodné. Ostatně několikastránkových témat ohledně poškozených stahovaček oken je v této sekci dost (určitě netvrdím že jsou problémy způsobeny jen špatnou inicializací).
stále si myslíte, že šířím fámy?
toto téma mělo sloužit jako návod jak správně okna inicializovat. Tento návod je byl sepsán v souladu s doporučením výrobce a instrukcemi v návodu k obsluze.
Objevil se zde návod jak podržením tlačítka tento postup obejít. Vyjádřil jsem názor, že je lepší doporučený postup dodržet.
Proto jsem zde tahán za slovíčko doraz (dobrá, přesnější by bylo napsat, že řídící jednotka si pro správnou funkci stahování oken si musí zjistit spodní a horní polohu okna) a dále obviňován ze strašení ostatních a šíření fám.
Tvrzení, že stahování oken funguje na principu zkratového proudu mě opravdu pobavilo. Sice mám jen středoškolské elektrotechnické vzdělání, ale kdyby jednotka vyhodnocovala zkratový proud při každém vytažení a stažení okna musel by být motorek stahování značně předimenzován, stejně jako kabeláž k němu by musela mít větší průřez (jinak by to nemělo šanci dlouhodobě vydržet). Což by bylo pro výrobu značně neekonomické, nemluvě o zvýšení hmotnosti.
Proud se od okamžiku zastavení motorku stahování a tedy "zkratu" nezvýší skokově, zvetšuje se exponenciálně až do ustálené hodnoty zkratového proudu, která je dána napětím a činným odporem obvodu. Doba narůstání proudu závisí na indukčnosti obvodu, u takového stejnosměrného motůrku může být poměrně velká. Míru narůstání proudu nazýváme strmost a je daná poměrem zkratového proudu a času za který je dosažen.
Řídící jednotka stahování oken bude obsahovat speciální vypínače na stejnosměrný proud (tzv. rychlovypínače). Ty jsou konstruovány tak, že reagují ne na velikost zkratového proudu, ale právě na jeho strmost. Tím se dosáhne toho, že při běžném provozu stahování oken řídící jednotka vypíná napájení ješte dříve, než zkratový proud dosáhne své maximální hodnoty.
Nastavení krajních poloh okna je velmi pravděpodobně důležité i pro funkci ochrany proti přivření prstů či jiných částí těla při zavírání okna, kterou je Laguna v případě impulsních oken vybavena. Pokud řídící jednotka vyhodnotí při zavírání okna strmé zvýšení proudového odběru mimo horní polohu, nejen, že zastaví zavírání, ale okno o několik cm pootevře. Bez správného seřízení krajních poloh to zřejmě nefunguje správně a okno se jen zastaví (jak uvádí Jarda19).
Doufám, že to jako vysvětlení stačí a již chápete důvody, proč je důležité inicializovat okna dle instrukcí výrobce.
Ale jestli chce mít někdo děti bez prstů, psa bez hlavy, nebo (v tom lepším případě) řešit rozbité stahování oken, provádějte si inicializaci oken jak uznáte za vhodné. Ostatně několikastránkových témat ohledně poškozených stahovaček oken je v této sekci dost (určitě netvrdím že jsou problémy způsobeny jen špatnou inicializací).
stále si myslíte, že šířím fámy?
Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
OK, souhlasím, tak tady je přesný návod INICIALIZACE MOTORU OVLÁDÁNÍ OKNA dle výrobce:100KUC píše:Ahoj 100KUC,
toto téma mělo sloužit jako návod jak správně okna inicializovat.
1 Zapněte zapalování.
2 Zavřete okno až na horní doraz (to se zavře přerušovanými pohyby).
3 Držte spínač (přibližně dvě sekundy).
4 Spust’te sklo až na dolní doraz a držte spínač.
5 Motor je inicializován.
100KUC píše:Objevil se zde návod jak podržením tlačítka tento postup obejít. Vyjádřil jsem názor, že je lepší doporučený postup dodržet.
Ok, souhlasím, máš pravdu, držet se postupu dle výrobce je opravdu nejlepší, já a kdo chce může si to zjednodušit a vše udělat pouze do kroku 3 nic tím nezkazíte.
Jen si rýpnu, neuraž se, určitě dodržuješ všechny postupy výrobce při všem co na autě děláš!
100KUC píše:Tvrzení, že stahování oken funguje na principu zkratového proudu mě opravdu pobavilo. Sice mám jen středoškolské elektrotechnické vzdělání, ale kdyby jednotka vyhodnocovala zkratový proud při každém vytažení a stažení okna musel by být motorek stahování značně předimenzován, stejně jako kabeláž k němu by musela mít větší průřez (jinak by to nemělo šanci dlouhodobě vydržet). Což by bylo pro výrobu značně neekonomické, nemluvě o zvýšení hmotnosti
Výše sem psal, můžeš se podívat, že elektronika oken bude citlivá a vypne proud do motoru, již pri zvýšení jmenovitého proudu, tedy již při nadproudu. Přesnou hodnotu neznám, ale nevylučuji, že by mohla dosáhnout i hodnoty zkratového proudu motoru, jde o citlivost elektroniky.
S tím elektrotechnickým vzděláním se raději nechlub, píšeš blbosti, motory(ky) jsou na toto běžně dimenzovány a zkratový proud v řádech ms by jim 100% neuškodil, běžně vydrží i déle (zálezí na izolační vrstvě vinutí atd.).
Viz mé příklady výše s centálem a u megana II např. stěrače. Jaký proud myslíš, že prochází motorkem právě u těch stěračů, když se seknou , stěrače se rozeberou, namažou, kabeláž je samozřejmě OK, pouze motorek se při těchto problémech silně ohřívá právě vlivem zkratového proudu a jak lidé zde na foru píšou smrdí. Většinou to přežije i pojistka, můžeš si o tom s nima pokecat, popíšou ti průběh závady a jistě ti řeknou, že konkrétně tento motorek přežije běžně i v řádech minut !!
Ano, souhlasím, se vším, pan Ing. kolář má samozřejmě pravdu.100KUC píše:Proud se od okamžiku zastavení motorku stahování a tedy "zkratu" nezvýší skokově, zvetšuje se exponenciálně až do ustálené hodnoty zkratového proudu, která je dána napětím a činným odporem obvodu. Doba narůstání proudu závisí na indukčnosti obvodu, u takového stejnosměrného motůrku může být poměrně velká. Míru narůstání proudu nazýváme strmost a je daná poměrem zkratového proudu a času za který je dosažen.i
viz. toto, kde jsi to opsal
fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/hgf/rozvody_lomy/10_zkraty.pdf
100KUC píše:Řídící jednotka stahování oken bude obsahovat speciální vypínače na stejnosměrný proud (tzv. rychlovypínače). Ty jsou konstruovány tak, že reagují ne na velikost zkratového proudu, ale právě na jeho strmost. Tím se dosáhne toho, že při běžném provozu stahování oken řídící jednotka vypíná napájení ješte dříve, než zkratový proud dosáhne své maximální hodnoty.
S tímto bohužel nesouhlasím, konstrukce jednotek u automobilu je jiná. Když už to opisuješ, tak né prosím doslova. Rychlovypínače se používají u vn a vvn, asi ti to uniklo, ale v automobilu je 12V. Každý ví, ale raději pro vysvětlení vn, vvn - vysoké a velmi vysoké napětí.
viz. opět stejný link, ze kterého si čerpal
fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/hgf/rozvody_lomy/10_zkraty.pdf
100KUC píše:Nastavení krajních poloh okna je velmi pravděpodobně důležité i pro funkci ochrany proti přivření prstů či jiných částí těla při zavírání okna, kterou je Laguna v případě impulsních oken vybavena. Pokud řídící jednotka vyhodnotí při zavírání okna strmé zvýšení proudového odběru mimo horní polohu, nejen, že zastaví zavírání, ale okno o několik cm pootevře. Bez správného seřízení krajních poloh to zřejmě nefunguje správně a okno se jen zastaví (jak uvádí Jarda19).
Že by něco zřejmě nefungovalo správně, jak píšeš, jsem si nikdy nevšiml, ani nikdo jiný a věř že tento postup se běžně používá i v autorizovaných servisech, proto zřejmě všem odchází stahovačky
Jinak je tu samozřejmě možnost, že se na to můžeme společně kouknout, vezmu osciloskop a zjistíme, jak to vlastně je. Kdybys měl zájem, rád tě uvítám
100KUC píše:Doufám, že to jako vysvětlení stačí a již chápete důvody, proč je důležité inicializovat okna dle instrukcí výrobce.
Ale jestli chce mít někdo děti bez prstů, psa bez hlavy, nebo (v tom lepším případě) řešit rozbité stahování oken, provádějte si inicializaci oken jak uznáte za vhodné. Ostatně několikastránkových témat ohledně poškozených stahovaček oken je v této sekci dost (určitě netvrdím že jsou problémy způsobeny jen špatnou inicializací).
Ano necháme to na každém, ale Vy co chcete mít děti a psa v pořádku se raději držte doporučení výrobce a nechoďte do autorizovaného servisu !
Já ano, ale obrázek si každý musí udělat sám, je to na Vás. Ale doporučení výrobce je jistota uspěchu v tom má 100KUC pravdu.100KUC píše:stále si myslíte, že šířím fámy?
Pokud sem někoho urazil, opravdu se omlouvám, ale tato diskuse je zbytečná. Nechtěl sem shazovat Šamšu(uznávám ho) ani nikoho jiného, chtěl jsem stejně jako on ostatním pomoci a to je přeci hlavní !
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Hele pane nejchytřejší.... myslel jsem že se na tvoji reakci už vykašlu ale tohle je citace tvé odpovědi...
Tak abych to upřesnil
Pokud se rotor motoru zastaví (okno plně otevřeno, případně zavřeno), motor je v tzv. zkratu, odebírá ze sítě tzv. zkratový proud. Ten zvýšený odběr způsobuje právě zkratový proud, který prochází přes kartáče (uhlíky) dále komutátor a vinutí rotoru. Pojistka neshoří, protože elektronika je právě na toto dimenzována.
Konec citace
Takže jak jednou tvrdíš že....motor se zastaví jde do zkratu a pak zase že když je motor bržděn elektronika zjistí zvýšený odběr proudu a než se motor zastaví tak je přívod vypnut.
Tak abych to upřesnil
Pokud se rotor motoru zastaví (okno plně otevřeno, případně zavřeno), motor je v tzv. zkratu, odebírá ze sítě tzv. zkratový proud. Ten zvýšený odběr způsobuje právě zkratový proud, který prochází přes kartáče (uhlíky) dále komutátor a vinutí rotoru. Pojistka neshoří, protože elektronika je právě na toto dimenzována.
Konec citace
Takže jak jednou tvrdíš že....motor se zastaví jde do zkratu a pak zase že když je motor bržděn elektronika zjistí zvýšený odběr proudu a než se motor zastaví tak je přívod vypnut.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Za předpokladu, že se okno nezastaví při brždění, o čemž sem v době, když sem toto psal nevěděl, nevidím v tomto problém.jarda19 píše:Hele pane nejchytřejší.... myslel jsem že se na tvoji reakci už vykašlu ale tohle je citace tvé odpovědi...
Tak abych to upřesnil
Pokud se rotor motoru zastaví (okno plně otevřeno, případně zavřeno), motor je v tzv. zkratu, odebírá ze sítě tzv. zkratový proud. Ten zvýšený odběr způsobuje právě zkratový proud, který prochází přes kartáče (uhlíky) dále komutátor a vinutí rotoru. Pojistka neshoří, protože elektronika je právě na toto dimenzována.
Konec citace
Jinak toto napsal(opsal) 100KUC, s tím jistě souhlasíš a z toho taky vše vyplývá:
Proud se od okamžiku zastavení motorku stahování a tedy "zkratu" nezvýší skokově, zvetšuje se exponenciálně až do ustálené hodnoty zkratového proudu.
Co to tedy znamená, pokud se okno pohybuje prochází motorkem jmenovitý proud, v okamžiku že okno dojede do krajní polohy, motor se zastaví a tento proud začne velmi rychle exponenciálně narůstat(tedy ne skokově), je nutné si uvědomit, že toto vše se děje ve velmi krátké době(dalo by se sledovat osciloskopem), proud narůstá tedy exponenciálně dále až dosáhne právě hodnoty zkratového proudu.
Průběh proudu je tedy zjednodušeně následovný:
Jmenovitý proud -> exponenciální růst(v této fázi mluvíme o zvýšeném odběru) -> zkratový proud
Tak a teď je to vše o schopnosti(konstrukci) elektroniky, která buďto vypne napájení motorku již ve fázi exponenciálního růstu, nebo až po dosažení hodnoty zkratového proudu.
Tento rozpor který zmiňuješ ti(všem) jednoduše vysvětlím. Spojil si 2 části různých příspěvků dohromady a to v 11:05 "motor se zastaví jde do zkratu" pak následoval tento tvůj příspěvek v 11:24pmjarda19 píše:Takže jak jednou tvrdíš že....motor se zastaví jde do zkratu a pak zase že když je motor bržděn elektronika zjistí zvýšený odběr proudu a než se motor zastaví tak je přívod vypnut.
a následovala druhá část věty, kterou si upravil "když je motor bržděn elektronika zjistí zvýšený odběr proudu a než se motor zastaví tak je přívod vypnut"jarda19 píše:Nemáš pravdu....jednoduchý důkaz......zkus spustit okno pak dej povel zavřít a zkus brzdit okno rukou aniž by jsi jej zastavil. Elektronika vyhodnotií zvýšený odběr a okno zastaví.
přesněji sem psal toto ve 12:47 "Elektronika oken je však nastavena tak citlivě, že vypne proud do motoru, již pri zvýšení jmenovitého proudu, tedy již při nadproudu, protože kdyby takto nebyla nastavena, nevypínala by již při brždění okna."
Takže ano, je to rozpor, máš samozřejmě pravdu, ale je to jednoduché vysvětlit, nezkoušel sem okno přibrždovat, tudíž po zjištění co jsi psal 11:24a pokud je to pravda, že okno stačí přibrzdit a ono zastaví, vyplynulo z tohoto, že dochází k odpojení proudu motorku již ve fázi exponenciálním růstu proudu(zvýšení odběru) a nemusí být tudíž dosažena ani hodnota zkratového proudu.
Jinak si psal po mě v 10:50
Zde jsi uznal, že mám pravdu a správně si mě poopravil, protože jsem ještě zatím nevěděl, že při brždění okna motor vypne. Jen s tím vypálením pojistky u zkratového proudu se ti to nepovedlo, to byla blbost.jarda19 píše:Samozřejmě pravdu díš....jen poopravím nejedná se o zkratový proud (shořela by pojistka) ale o zvýšený odběr proudu oproti normálu který vyhodnotí elektronika.
ale za to v 11:24 ve druhé polovině příspěvku si plkal blbosti
Ty jak vidím si vůbec nepochopil, že zkratový proud motoru a přímý zkrat jsou 2 rozdílné věci a motáš do toho pojistku.jarda19 píše:Kdyby do něj elektronika pouštěla plný proud i po zastavení pokud by jak píšeš neshořela pojistka....to by jsi viděl jaký by to byl krásně barevný čmoudík z vinutí rotoru a to už vůbec nemluvím o ničení komutátoru jiskřičkama od uhlíků. A to že neshoří pojistka při jakémkoliv zkratu..... zamysli se nad významem slova POJISTKA.
A právě na základě tohoto si dovolím říct, že sice nejsem pan nejchytřejší, ale chytřejší nežli ty asi ano
Osobně bych navrhl Šamšovi, jestli toto bude číst , aby tyto naše neshody někam přesunul a nebo případně smáznul, vzhledem k tomu, že toto téma bylo založeno za jiným účelem.
-
- Moderátor
- Příspěvky: 11698
- Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
- Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Aby v tom bylo jednou pro vždycky jasno, bylo čerpáno vysloveně z návodu, nikdo si nic necucal z prstu i z důvodu zabránění dohadů a zbytečných diskuzí. Odborné semináře které se tu vedou, stejně min. 70% populace nic neříkají.
Také mám elektro vzdělání.
Také mám elektro vzdělání.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Máš pravdu, taky si myslím, že je to zbytečné. Jen dodám, že osobně jsem si taky ten návod výrobce, který jsem vložil 2.3. ve 4.35pm nevycucal z prstu, ale z dialogysu . Problém bude zřejmě v tom, že návod je jinak napsán(ale je to vlastně stejné) pro vozy před a po face.Šamša píše:Aby v tom bylo jednou pro vždycky jasno, bylo čerpáno vysloveně z návodu, nikdo si nic necucal z prstu i z důvodu zabránění dohadů a zbytečných diskuzí. Odborné semináře které se tu vedou, stejně min. 70% populace nic neříkají.
Také mám elektro vzdělání.
-
- Moderátor
- Příspěvky: 11698
- Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
- Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Je to úplně to samé, jen v obráceném pořadí.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Příteli, nemíním už s tebou diskutovat ale tahle věta se mě dotkla a jen sem se v duchu pousmál: A právě na základě tohoto si dovolím říct, že sice nejsem pan nejchytřejší, ale chytřejší nežli ty asi ano ....... je mi 60 let a elektronikou ať už slaboproudou nebo výpočetní se živím celý žívot.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
- 100KUC
- Moderátor
- Příspěvky: 3779
- Registrován: stř led 07, 2004 15:51
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
100KUC píše:motorky si potřebují nastavit dorazy, z tohoto důvodu je napsán správný postup v prvním příspěvku.
vitas2 píše:100KUC motorky žádné dorazy nemají !!! Vše funguje na principu zkratového proudu...
Nedřív motorky dorazy nemají a vše pracuje na principu zkratového proudu, který protéká motorkem.
A teď, po nahlédnutí do servisní dokumentace zjišťujeme, že už zas dorazy mají a poloha okna je vyhodnocována pomocí hallova snímače v motorku (výrobce to píše i v servisním manuálu) a řídící jednotka vyhodnocuje růst proudu při zastavení motorku a vypne ho dříve než dosáhne zkratového proudu. (tedy funkce ochranu motoru rychlovypínačem, kterou jsem popisoval (a skutečně jsem čerpal z webu, kde to bylo stručně a jasně vysvětleno))
Celá diskuse je o ničem, Vitas2 jen napadá ostatní a kasá se jak je chytrý a nakonec se dozvídáme, že pravda je někde jinde Takže to tu časem (ostatně jak už sám Vitas2 navrhoval) promázneme, nebo OT diskusi přesuneme někam jinam aby tu byl jen návod jak správným způsobem motorky stahování oken inicializovat.
ale zaujalo mě, že jsou popisovány 2 postupy - jeden po odpojení baterie a druhý po demontáži mechanismu stahování.
Nicméně stále nepochopím, jaký problém je pro někoho dodržení postupu dle výrobce a vymýšlení jak inicializaci motorků obejít, vždyť se jedná jen o 2-3 minutky času.
Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
- Švejdula
- Senior member
- Příspěvky: 1445
- Registrován: čtv bře 01, 2007 16:47
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
To je jen LENIVOST100KUC píše: Nicméně stále nepochopím, jaký problém je pro někoho dodržení postupu dle výrobce a vymýšlení jak inicializaci motorků obejít, vždyť se jedná jen o 2-3 minutky času.
776701460
S CLIPem jde všechno líp .
Laguna II 1,9 Dci 88Kw .
S CLIPem jde všechno líp .
Laguna II 1,9 Dci 88Kw .
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
to Šamša: vím, že je to stejné, psal sem to.
Šamša vložením servisního manuálu vše objasnil, za čež děkuji, jsem také překvapen, že je v motorku hallův snímač. Za těchto okolností musím uznat, že jsem se opravdu zmýlil a ty 100KUC si měl v tomto ohledu s dorazy pravdu, ale nadruhou stranu si myslím, že také stejně ty, jako já i jarda19 si nevěděl, jak celý systém přesně funguje.
Myslel jsem, že okna v principu fungují skutečně stejně jako např. u starého Megana, bohužel zde je systém proti přivření a impulzní ovládání, což jsem nevzal v úvahu a tyto funkce celý systém povyšují, chyba, uznávám.
Jinak pokud budu slovíčkařit také, tak rychlovypínač, který jsi popisoval je skutečně zařízení z vn a vvn, i autor psal o vn, samozřejmě vím co si tím myslel a myslíš , ale použil si nesprávný výraz.
Ano souhlasím, že diskuze je o ničem, sice sem myslel, že okna fungují na trochu odlišném(jednodušším) principu, ale na svou obhajobu musím říci, že co se týče hlediska elektrotechnického, tak jsem se během dohadů žádného fou paux nedopustil, narozdíl od jiných(včetně tebe). Co se týče kasání, jen jsem obhajoval svůj názor, za kterým ostatně pokud si vzpomínám stál i jarda19. Kdybys dal pádný argument jako Šamša nyní, mohli jsme tuto debatu ukončit dříve, ale to jsi nedokázal !
Já tě neurážel, pouze sem se bránil, přečti si příspěvky, tuto větu jsem napsal jako reakci na tvé oslovení.. pane nejchytřejší, což se mě také dotklo, protože si v tomto příspěvku spojoval různé příspěvky a vytrhoval si je z kontexu, což pak zásadně mění jejich význam. Jinak tvůj věk samozřejmě respektuji a o tvých znalostech vím taky kulový, stejně tak jako ty o mých, ale myslím, že věk v tom nehraje až takovou roli. Možná, že kdybychom jsme si o celém problému popovídali osobně dopadlo by to celé jinak a možná bychom se i shodli, jestliže seš z oboru, těžko říct. Oni některé věci co člověk napíše, se můžou zdát jinému špatné, i když myšlenka je dobrá. Mne se také tvoje příspěvky ohledně pojistky zdají divné(špatné), ale třeba si to jen napsal tak, že to každý z nás vidí(chápe) jinak.
Závěrem bych chtěl říci, že pozitivní je na tom to, že alespoň nyní všichni víme, jak celý systém přesně funguje !!!
Šamša vložením servisního manuálu vše objasnil, za čež děkuji, jsem také překvapen, že je v motorku hallův snímač. Za těchto okolností musím uznat, že jsem se opravdu zmýlil a ty 100KUC si měl v tomto ohledu s dorazy pravdu, ale nadruhou stranu si myslím, že také stejně ty, jako já i jarda19 si nevěděl, jak celý systém přesně funguje.
Myslel jsem, že okna v principu fungují skutečně stejně jako např. u starého Megana, bohužel zde je systém proti přivření a impulzní ovládání, což jsem nevzal v úvahu a tyto funkce celý systém povyšují, chyba, uznávám.
Chytáš mne za slovíčka a jakmile jsem napsal na principu zkratového proudu, pořád se to tu omílá dokola i když jsem později po zjištění, že okno při brždění také vypne ( mimochodem dnes sem vyzkoušel)dále psal, že hodnota proudu velikosti zkratového proudu nedosáhne a elektronika okno zastavuje již ve fázi zvýšeného odběru(nadproudu), na základě tohoto faktu tedy není možné, aby došlo k amputaci prstů a hlav, jak si psal.100KUC píše:.. a řídící jednotka vyhodnocuje růst proudu při zastavení motorku a vypne ho dříve než dosáhne zkratového proudu. (tedy funkce ochranu motoru rychlovypínačem, kterou jsem popisoval (a skutečně jsem čerpal z webu, kde to bylo stručně a jasně vysvětleno))
Jinak pokud budu slovíčkařit také, tak rychlovypínač, který jsi popisoval je skutečně zařízení z vn a vvn, i autor psal o vn, samozřejmě vím co si tím myslel a myslíš , ale použil si nesprávný výraz.
100KUC píše:Celá diskuse je o ničem, Vitas2 jen napadá ostatní a kasá se jak je chytrý a nakonec se dozvídáme, že pravda je někde jinde
Ano souhlasím, že diskuze je o ničem, sice sem myslel, že okna fungují na trochu odlišném(jednodušším) principu, ale na svou obhajobu musím říci, že co se týče hlediska elektrotechnického, tak jsem se během dohadů žádného fou paux nedopustil, narozdíl od jiných(včetně tebe). Co se týče kasání, jen jsem obhajoval svůj názor, za kterým ostatně pokud si vzpomínám stál i jarda19. Kdybys dal pádný argument jako Šamša nyní, mohli jsme tuto debatu ukončit dříve, ale to jsi nedokázal !
Problém to samozřejmě není, šlo jen o to, jak se to dělá v praxi. Zkus se schváně někde optat a asi se budeš divit, na tom bohužel musím trvat100KUC píše:Nicméně stále nepochopím, jaký problém je pro někoho dodržení postupu dle výrobce a vymýšlení jak inicializaci motorků obejít, vždyť se jedná jen o 2-3 minutky času.
jarda19 píše:Příteli, nemíním už s tebou diskutovat ale tahle věta se mě dotkla a jen sem se v duchu pousmál: A právě na základě tohoto si dovolím říct, že sice nejsem pan nejchytřejší, ale chytřejší nežli ty asi ano ....... je mi 60 let a elektronikou ať už slaboproudou nebo výpočetní se živím celý žívot.
Já tě neurážel, pouze sem se bránil, přečti si příspěvky, tuto větu jsem napsal jako reakci na tvé oslovení.. pane nejchytřejší, což se mě také dotklo, protože si v tomto příspěvku spojoval různé příspěvky a vytrhoval si je z kontexu, což pak zásadně mění jejich význam. Jinak tvůj věk samozřejmě respektuji a o tvých znalostech vím taky kulový, stejně tak jako ty o mých, ale myslím, že věk v tom nehraje až takovou roli. Možná, že kdybychom jsme si o celém problému popovídali osobně dopadlo by to celé jinak a možná bychom se i shodli, jestliže seš z oboru, těžko říct. Oni některé věci co člověk napíše, se můžou zdát jinému špatné, i když myšlenka je dobrá. Mne se také tvoje příspěvky ohledně pojistky zdají divné(špatné), ale třeba si to jen napsal tak, že to každý z nás vidí(chápe) jinak.
Závěrem bych chtěl říci, že pozitivní je na tom to, že alespoň nyní všichni víme, jak celý systém přesně funguje !!!
- 100KUC
- Moderátor
- Příspěvky: 3779
- Registrován: stř led 07, 2004 15:51
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Ahoj,
koukám rád se chytáš expresivnějších přirovnání, takže přiznávám: ano při správné funkci ochrany proti přiveření amputace nehrozí (navíc motorky opravdu asi nebudou tak silné, každopádně přivřít tam prsty bych si nechtěl ani když ochrana fugnovat bude )
ještě zareaguji na to elektrikářské fou paux - odpojení od napájení funguje naprosto stejně jako u silnoproudu, jen je to zřejmě řešeno elektronicky a pokud logika vyhodnotí, že je se okno zastavilo před horním dorazem, otočí napájení a posune okno o cca 5 cm dolů (ochrana proti přivření)
To že ani v aut. servisech postup někdy nedodržují mě nijak nepřekvapuje, když čtu sekci mé zkušenosti se servisy autorizovanými, tak bych si někde nenechal opravit ani dětskou tříkolku, ach jo
ale dobře, nechme slovíčkaření, tvé poslední příspěvky beru jako smířlivé a částečně přiznávající chyby, takže už nebudu dál popichovat
mě by zajímalo, zda při nedodržení správného postupu inicializace fungují funkce jako je ochrana proti přivření (v horní části dráhy) nebo funkce zavření otevřených oken při zamykání auta pomocí delšího podržení tlačítka zamykání
ještě můžu doplnit další postup inicializace (spíše pro pobavení) - při prvním pokusu o inicializaci na Laguně jsem nevěděl, že se má na dorazech tlačítko držet a cukal s okny stále dolů a nahoru (tento postup jsem si pamatoval z Clia II - nevím zda správně). Po několika cukáních se okna také inicializují a funkce přivření a zavření oken kartou fungovala.
koukám rád se chytáš expresivnějších přirovnání, takže přiznávám: ano při správné funkci ochrany proti přiveření amputace nehrozí (navíc motorky opravdu asi nebudou tak silné, každopádně přivřít tam prsty bych si nechtěl ani když ochrana fugnovat bude )
ještě zareaguji na to elektrikářské fou paux - odpojení od napájení funguje naprosto stejně jako u silnoproudu, jen je to zřejmě řešeno elektronicky a pokud logika vyhodnotí, že je se okno zastavilo před horním dorazem, otočí napájení a posune okno o cca 5 cm dolů (ochrana proti přivření)
To že ani v aut. servisech postup někdy nedodržují mě nijak nepřekvapuje, když čtu sekci mé zkušenosti se servisy autorizovanými, tak bych si někde nenechal opravit ani dětskou tříkolku, ach jo
ale dobře, nechme slovíčkaření, tvé poslední příspěvky beru jako smířlivé a částečně přiznávající chyby, takže už nebudu dál popichovat
mě by zajímalo, zda při nedodržení správného postupu inicializace fungují funkce jako je ochrana proti přivření (v horní části dráhy) nebo funkce zavření otevřených oken při zamykání auta pomocí delšího podržení tlačítka zamykání
ještě můžu doplnit další postup inicializace (spíše pro pobavení) - při prvním pokusu o inicializaci na Laguně jsem nevěděl, že se má na dorazech tlačítko držet a cukal s okny stále dolů a nahoru (tento postup jsem si pamatoval z Clia II - nevím zda správně). Po několika cukáních se okna také inicializují a funkce přivření a zavření oken kartou fungovala.
Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"
Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru
Ve svém posledním příspěvku sem ti psal, že vím, jak si to myslel, samozřejmě, že je to řešeno elektronicky, ale to je přesně ono jak jsem psal, slovíčkaření(viz tvůj rychlovypínač) Jinak každému, kdo se vyzná je samozřejmě jasné, že principielně to bude u slaboproudu podobné. V tomto případě myslím, žes o tom co jsi psal(opsal) moc nevěděl, alespoň to bys mohl uznat, ale nechám to na tobě.100KUC píše:Ahoj,
ještě zareaguji na to elektrikářské fou paux - odpojení od napájení funguje naprosto stejně jako u silnoproudu, jen je to zřejmě řešeno elektronicky a pokud logika vyhodnotí, že je se okno zastavilo před horním dorazem, otočí napájení a posune okno o cca 5 cm dolů (ochrana proti přivření)
Jinak ti řeknu jak to funguje, když uděláš inicializaci jen způsobem, že podržíš tlačítko 2s v horní poloze. Funguje vše jak má, včetně automatického zavírání a systému proti přivření.
Z principu když o tom nyní přemýšlím, potom co jsem pročetl servisní manuál od Šamši, myslím, že hallovo čidlo je tam jednoznačně kvůli systému proti přivření, jinak by tam nemuselo být a vše by fungovalo pouze na principu zvýšeného odběru. Asi zřejmě stačí(dle mého stačí) opravdu elektroniku zinicializovat na horním dorazu a tím že ví, kde je horní doraz funguje automaticky i systém proti přivření, protože dle hallova čidla pozná ŘJ, že okno není v horní poloze a aktivuje se fce proti přivření. Spodní doraz podle mě není důležitý, ale... mohla by v extrémním případě nastat situace, že okno sjede do dolní polohy a pokud by okno bylo přidrženo(překážkou např. 1cm od dolního dorazu) a zároveň přidržen vypínač pro zavření okna, elektronika by mohla aktivovat fci proti přivření a chtěla by cuknout(těch cca 5cm) směrem dolů defacto pod horní doraz, k čemu by však nedošlo a motor by byl vypnut na základě zvýšeného odběru. Takže třeba v dolní poloze, díky infu o spodním doraze jednotka funkci přivření neaktivuje a pouze zastaví okno(ale toto je už jen má domněnka), přesnou funkci by se musela otestovat přímo na automobilu a za určitých podmínek(např. ve funkčním stavu a pak s odpojenými lanovody.
Zkuste se k tomu odstavečku nad touto větou s jardou vyjádřit, co si o tom myslíte, Váš názor mě také zajímá.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 33 hostů