Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátor: Moderators General

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od Šamša » sob črc 02, 2011 12:12

Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru je věčné téma, které se pravidelně týden co týden objeví zde v různých tématech jako doplňková otázka, proto zde uvádím návod, jak znovu inicializovat dojezdy oken.

Inicializace dojezdu se provede tak, že zasuneme kartu na doraz a mačkáme tlačítko okna tak dlouho až docukáte na doraz do dolní polohy a tlačítko podržíte cca 5 vteřin, pak docukáte na doraz do horní polohy a zase tlačítko podržíte cca 5 vteřin. Pak už by mělo okno automaticky jezdit do koncových poloh samo. Pokud máte vyšší výbavu, tj. že vám cukají i ostatní okna než jen řidičovo, je třeba inicializovat i ostatní okna.

Doufám, že toto téma usnadní moderátorům nekonečnou práci na toto téma :wink:
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

martom
Junior member
Příspěvky: 144
Registrován: čtv říj 09, 2008 11:10
Bydliště: Pezinok

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od martom » úte črc 26, 2011 21:26

V servisnom manuále sa píše aj o inicializovaní strešného okna:
inicializaci motoru elektricky ovládaného střešního
okna,
– nastavte přepínač střešního okna na polohu
maximální vyklopení,
– dlouze spínač stiskněte. Po uplynutí dvou sekund
se střešní okno v krokovém režimu vyklopí na
maximum a následně o několik centimetrů klesne:
– uvolněte přepínač,
– znovu přepínač stiskněte během pěti sekund,
– držte spínač, střešní okno se posuvem otevře a
potom zavře,
– motor je inicializován,
– nastavte přepínač na "Vypnutí".


tento postup som spravil všetko prebehlo tak ako píšu ale otváranie strešného okna funguje úplne rovnako ako predtým. Vie niekto čo tým mysleli inžinieri v tej príručke? Nemalo by sa to okno otvoriť napr. krátkym stlačením kruhového prepínača?
Laguna 2,0i 8V LPG, r.v. 1996 - predané
Laguna II 3,0 V6 LPG, r.v. 2002-predané

pulmer
Starting member
Příspěvky: 8
Registrován: úte lis 22, 2011 23:58

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od pulmer » pon úno 06, 2012 23:39

Prave se mi tahle vec po zamrznuti skel stala u LIII.
Stacilo uz pouze podrzet tlacitko na 5s a vse bylo OK. Nebylo nutne zajizdet do obou krajnich poloh.
Laguna III 07' 2.0dCi 150k Aut, Carminat DVD
Laguna I 00' 1.8 16V
Laguna I 96' 1.8i 8V

magadafagada
Experienced member
Příspěvky: 839
Registrován: pon led 29, 2007 07:22
Bydliště: staňkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od magadafagada » sob úno 25, 2012 17:21

právě jsem zjistil, že i u LagunyII funguje podržení tlačítka směrem nahoru na 3 Vteřiny a máte inicializovaná okna. Není třeba cukat dolů a nahoru. :wink:
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle :wink:

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3779
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od 100KUC » pon úno 27, 2012 22:50

magadafagada píše:právě jsem zjistil, že i u LagunyII funguje podržení tlačítka směrem nahoru na 3 Vteřiny a máte inicializovaná okna. Není třeba cukat dolů a nahoru. :wink:
Ahoj,

ano je to možné, ale mnohem lepší je seřízení motorků udělat.
<> Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"

magadafagada
Experienced member
Příspěvky: 839
Registrován: pon led 29, 2007 07:22
Bydliště: staňkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od magadafagada » úte úno 28, 2012 16:46

nerozumím v čem je to lepší, když je to spoustu cukáního, pokud máš udělat všechna okna? elektronika stejně pozná když má v cestě překážku, takže dolní dojezd si auto ošahá samo a k žádnému zbytečnému namáhání nedochází.... jestli se pletu opravte mě...
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle :wink:

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3779
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od 100KUC » stř úno 29, 2012 01:05

magadafagada píše:nerozumím v čem je to lepší, když je to spoustu cukáního, pokud máš udělat všechna okna? elektronika stejně pozná když má v cestě překážku, takže dolní dojezd si auto ošahá samo a k žádnému zbytečnému namáhání nedochází.... jestli se pletu opravte mě...
odpovím ti jednoduše:

motorky si potřebují nastavit dorazy, z tohoto důvodu je napsán správný postup v prvním příspěvku.

Ale klidně to nedělej, až místo cesty domů budeš rozebírat dveře a shánět kus klacku na podepření okna, protože se ti rozsype stahovačka, tak si na toto téma třeba vzpomeneš ;)
<> Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » stř úno 29, 2012 11:50

100KUC píše:
magadafagada píše:nerozumím v čem je to lepší, když je to spoustu cukáního, pokud máš udělat všechna okna? elektronika stejně pozná když má v cestě překážku, takže dolní dojezd si auto ošahá samo a k žádnému zbytečnému namáhání nedochází.... jestli se pletu opravte mě...
odpovím ti jednoduše:

motorky si potřebují nastavit dorazy, z tohoto důvodu je napsán správný postup v prvním příspěvku.

Ale klidně to nedělej, až místo cesty domů budeš rozebírat dveře a shánět kus klacku na podepření okna, protože se ti rozsype stahovačka, tak si na toto téma třeba vzpomeneš ;)

Magadafagada nerozumíš tomu správně :-), není nutno jezdit dolů a opět nahoru, takže máš samozřejmě pravdu.

100KUC motorky žádné dorazy nemají !!! Vše funguje na principu zkratového proudu. Chápu, že slovo "dorazy" zní lépe a lidé si toto po svém umí nějak tak představit, naproti tomu "zkratový proud" je pro některé španělská vesnice, ale je nutné věci nazývat pravými jmény a fámy typu

až místo cesty domů budeš rozebírat dveře a shánět kus klacku na podepření okna, protože se ti rozsype stahovačka

pokud nepoužiješ tento ověřený postup :-), by neměly dále strašit ostatní jako tebe, který tuto fámu šíříš dále!

Uživatelský avatar
jarda19
Grafoman
Příspěvky: 2123
Registrován: ned led 17, 2010 19:25
Bydliště: Havířov

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od jarda19 » stř úno 29, 2012 22:50

Samozřejmě pravdu díš....jen poopravím nejedná se o zkratový proud (shořela by pojistka) ale o zvýšený odběr proudu oproti normálu který vyhodnotí elektronika.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » stř úno 29, 2012 23:05

jarda19 píše:Samozřejmě pravdu díš....jen poopravím nejedná se o zkratový proud (shořela by pojistka) ale o zvýšený odběr proudu oproti normálu který vyhodnotí elektronika.
Tak abych to upřesnil :-)
Pokud se rotor motoru zastaví (okno plně otevřeno, případně zavřeno), motor je v tzv. zkratu, odebírá ze sítě tzv. zkratový proud. Ten zvýšený odběr způsobuje právě zkratový proud, který prochází přes kartáče (uhlíky) dále komutátor a vinutí rotoru. Pojistka neshoří, protože elektronika je právě na toto dimenzována.

Uživatelský avatar
jarda19
Grafoman
Příspěvky: 2123
Registrován: ned led 17, 2010 19:25
Bydliště: Havířov

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od jarda19 » stř úno 29, 2012 23:24

Nemáš pravdu....jednoduchý důkaz......zkus spustit okno pak dej povel zavřít a zkus brzdit okno rukou aniž by jsi jej zastavil. Elektronika vyhodnotií zvýšený odběr a okno zastaví. Kdyby do něj elektronika pouštěla plný proud i po zastavení pokud by jak píšeš neshořela pojistka....to by jsi viděl jaký by to byl krásně barevný čmoudík z vinutí rotoru a to už vůbec nemluvím o ničení komutátoru jiskřičkama od uhlíků. A to že neshoří pojistka při jakémkoliv zkratu..... :? zamysli se nad významem slova POJISTKA.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » čtv bře 01, 2012 00:47

jarda19 píše:Kdyby do něj elektronika pouštěla plný proud i po zastavení pokud by jak píšeš neshořela pojistka....to by jsi viděl jaký by to byl krásně barevný čmoudík z vinutí rotoru a to už vůbec nemluvím o ničení komutátoru jiskřičkama od uhlíků. A to že neshoří pojistka při jakémkoliv zkratu..... :? zamysli se nad významem slova POJISTKA.
Nikde jsem nepsal, že elektronika pouští plný proud do motorku i po zastavení !

Zjevně jsi mě špatně pochopil, zkratový proud by měl v tomto případě trvání v řádech ms, pak by elektronika napájení vypnula, což by motor v žádném případě nijak nepoškodilo jak píšeš, motory jsou totiž na tento proud v krátkém čase dimenzovány. Navrch jsem psal ve svém prvním příspěvku na principu zkratového proudu, což je také podstatné, protože naše elektronika vypíná motor již při zvýšeném odběru (což je tvé brzdění okna), jak si správně psal. To znamená že brždění okna = nadproud (zvýšený odběr), jelikož motor se stále otáčí, ale zastavení okna = motor stojí = zkratový proud v řádech ms. Elektronika oken je však nastavena tak citlivě, že vypne proud do motoru, již pri zvýšení jmenovitého proudu, tedy již při nadproudu, protože kdyby takto nebyla nastavena, nevypínala by již při brždění okna.

Co se týče pojistky:
tak např. u centrálu, kde otevírací impulz u alarmů trvá cca 2s, přičemž motor přejde z jedné krajní polohy do druhé za cca 0.5s a dále motorem zbytek doby cca 1.5s prochází právě zkratový proud, dle tebe by pak musela shořet pojistka, bohužel dojde ale pouze k nepatrnému ohřátí vinutí motoru, o kterém ani nevíš, pojistka je na tento zkratový proud opět dimenzována.

dále proč myslíš, že když se seknou stěrače např. u dvojkovýho megana, motor po čase shoří vlivem zkratového proudu a pojistka vydrží?? Tady na foru se o tom dočteš.

jinak pokud si vezmeš třeba starého megana, kterej nemá automatiku zapneš světla, začneš otevírat okno, tak jakmile okno dojede do dolní polohy a budeš dále držet spínač uvidíš, že světla mírně pohasnou, což způsobuje právě zkratový proud vinutím a tudíž zvýšený odběr z baterie. Při tomto ti garantuji, že když ten spínač budeš držet 10s, nic se nestane, kdybys měl rozdělaný dveře, motor by se zahříval ale pojistka by v žádném případě neodešla(nejedná se o přímý zkrat), je na toto dimenzována. Pokud bys ale držel spínač velmi dlouhou dobu, došlo by ke spálení vinutí motorku, právě vlivem zkratového proudu.

A kašlem na to ne, už mě to nebaví, každej z toho princip pochopí a o to nám přeci šlo ;-)

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3779
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od 100KUC » pát bře 02, 2012 00:56

Ahoj vitas2 i ostatní,

toto téma mělo sloužit jako návod jak správně okna inicializovat. Tento návod je byl sepsán v souladu s doporučením výrobce a instrukcemi v návodu k obsluze.

Objevil se zde návod jak podržením tlačítka tento postup obejít. Vyjádřil jsem názor, že je lepší doporučený postup dodržet.

Proto jsem zde tahán za slovíčko doraz (dobrá, přesnější by bylo napsat, že řídící jednotka si pro správnou funkci stahování oken si musí zjistit spodní a horní polohu okna) a dále obviňován ze strašení ostatních a šíření fám. :roll:

Tvrzení, že stahování oken funguje na principu zkratového proudu mě opravdu pobavilo. Sice mám jen středoškolské elektrotechnické vzdělání, ale kdyby jednotka vyhodnocovala zkratový proud při každém vytažení a stažení okna musel by být motorek stahování značně předimenzován, stejně jako kabeláž k němu by musela mít větší průřez (jinak by to nemělo šanci dlouhodobě vydržet). Což by bylo pro výrobu značně neekonomické, nemluvě o zvýšení hmotnosti.

Proud se od okamžiku zastavení motorku stahování a tedy "zkratu" nezvýší skokově, zvetšuje se exponenciálně až do ustálené hodnoty zkratového proudu, která je dána napětím a činným odporem obvodu. Doba narůstání proudu závisí na indukčnosti obvodu, u takového stejnosměrného motůrku může být poměrně velká. Míru narůstání proudu nazýváme strmost a je daná poměrem zkratového proudu a času za který je dosažen.

Řídící jednotka stahování oken bude obsahovat speciální vypínače na stejnosměrný proud (tzv. rychlovypínače). Ty jsou konstruovány tak, že reagují ne na velikost zkratového proudu, ale právě na jeho strmost. Tím se dosáhne toho, že při běžném provozu stahování oken řídící jednotka vypíná napájení ješte dříve, než zkratový proud dosáhne své maximální hodnoty.

Nastavení krajních poloh okna je velmi pravděpodobně důležité i pro funkci ochrany proti přivření prstů či jiných částí těla při zavírání okna, kterou je Laguna v případě impulsních oken vybavena. Pokud řídící jednotka vyhodnotí při zavírání okna strmé zvýšení proudového odběru mimo horní polohu, nejen, že zastaví zavírání, ale okno o několik cm pootevře. Bez správného seřízení krajních poloh to zřejmě nefunguje správně a okno se jen zastaví (jak uvádí Jarda19).

Doufám, že to jako vysvětlení stačí a již chápete důvody, proč je důležité inicializovat okna dle instrukcí výrobce.

Ale jestli chce mít někdo děti bez prstů, psa bez hlavy, nebo (v tom lepším případě) řešit rozbité stahování oken, provádějte si inicializaci oken jak uznáte za vhodné. Ostatně několikastránkových témat ohledně poškozených stahovaček oken je v této sekci dost (určitě netvrdím že jsou problémy způsobeny jen špatnou inicializací).

stále si myslíte, že šířím fámy?
<> Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » pát bře 02, 2012 16:35

100KUC píše:Ahoj 100KUC,
toto téma mělo sloužit jako návod jak správně okna inicializovat.
OK, souhlasím, tak tady je přesný návod INICIALIZACE MOTORU OVLÁDÁNÍ OKNA dle výrobce:
1 Zapněte zapalování.
2 Zavřete okno až na horní doraz (to se zavře přerušovanými pohyby).
3 Držte spínač (přibližně dvě sekundy).
4 Spust’te sklo až na dolní doraz a držte spínač.
5 Motor je inicializován.
100KUC píše:Objevil se zde návod jak podržením tlačítka tento postup obejít. Vyjádřil jsem názor, že je lepší doporučený postup dodržet.


Ok, souhlasím, máš pravdu, držet se postupu dle výrobce je opravdu nejlepší, já a kdo chce může si to zjednodušit a vše udělat pouze do kroku 3 nic tím nezkazíte.
Jen si rýpnu, neuraž se, určitě dodržuješ všechny postupy výrobce při všem co na autě děláš! 8)
100KUC píše:Tvrzení, že stahování oken funguje na principu zkratového proudu mě opravdu pobavilo. Sice mám jen středoškolské elektrotechnické vzdělání, ale kdyby jednotka vyhodnocovala zkratový proud při každém vytažení a stažení okna musel by být motorek stahování značně předimenzován, stejně jako kabeláž k němu by musela mít větší průřez (jinak by to nemělo šanci dlouhodobě vydržet). Což by bylo pro výrobu značně neekonomické, nemluvě o zvýšení hmotnosti


Výše sem psal, můžeš se podívat, že elektronika oken bude citlivá a vypne proud do motoru, již pri zvýšení jmenovitého proudu, tedy již při nadproudu. Přesnou hodnotu neznám, ale nevylučuji, že by mohla dosáhnout i hodnoty zkratového proudu motoru, jde o citlivost elektroniky.
S tím elektrotechnickým vzděláním se raději nechlub, píšeš blbosti, motory(ky) jsou na toto běžně dimenzovány a zkratový proud v řádech ms by jim 100% neuškodil, běžně vydrží i déle (zálezí na izolační vrstvě vinutí atd.).
Viz mé příklady výše s centálem a u megana II např. stěrače. Jaký proud myslíš, že prochází motorkem právě u těch stěračů, když se seknou :-), stěrače se rozeberou, namažou, kabeláž je samozřejmě OK, pouze motorek se při těchto problémech silně ohřívá právě vlivem zkratového proudu a jak lidé zde na foru píšou smrdí. Většinou to přežije i pojistka, můžeš si o tom s nima pokecat, popíšou ti průběh závady a jistě ti řeknou, že konkrétně tento motorek přežije běžně i v řádech minut !!
100KUC píše:Proud se od okamžiku zastavení motorku stahování a tedy "zkratu" nezvýší skokově, zvetšuje se exponenciálně až do ustálené hodnoty zkratového proudu, která je dána napětím a činným odporem obvodu. Doba narůstání proudu závisí na indukčnosti obvodu, u takového stejnosměrného motůrku může být poměrně velká. Míru narůstání proudu nazýváme strmost a je daná poměrem zkratového proudu a času za který je dosažen.i
Ano, souhlasím, se vším, pan Ing. kolář má samozřejmě pravdu.
viz. toto, kde jsi to opsal
fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/hgf/rozvody_lomy/10_zkraty.pdf
100KUC píše:Řídící jednotka stahování oken bude obsahovat speciální vypínače na stejnosměrný proud (tzv. rychlovypínače). Ty jsou konstruovány tak, že reagují ne na velikost zkratového proudu, ale právě na jeho strmost. Tím se dosáhne toho, že při běžném provozu stahování oken řídící jednotka vypíná napájení ješte dříve, než zkratový proud dosáhne své maximální hodnoty.

S tímto bohužel nesouhlasím, konstrukce jednotek u automobilu je jiná. Když už to opisuješ, tak né prosím doslova. Rychlovypínače se používají u vn a vvn, asi ti to uniklo, ale v automobilu je 12V. :wink: Každý ví, ale raději pro vysvětlení vn, vvn - vysoké a velmi vysoké napětí.
viz. opět stejný link, ze kterého si čerpal
fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/hgf/rozvody_lomy/10_zkraty.pdf
100KUC píše:Nastavení krajních poloh okna je velmi pravděpodobně důležité i pro funkci ochrany proti přivření prstů či jiných částí těla při zavírání okna, kterou je Laguna v případě impulsních oken vybavena. Pokud řídící jednotka vyhodnotí při zavírání okna strmé zvýšení proudového odběru mimo horní polohu, nejen, že zastaví zavírání, ale okno o několik cm pootevře. Bez správného seřízení krajních poloh to zřejmě nefunguje správně a okno se jen zastaví (jak uvádí Jarda19).


Že by něco zřejmě nefungovalo správně, jak píšeš, jsem si nikdy nevšiml, ani nikdo jiný a věř že tento postup se běžně používá i v autorizovaných servisech, proto zřejmě všem odchází stahovačky :D

Jinak je tu samozřejmě možnost, že se na to můžeme společně kouknout, vezmu osciloskop a zjistíme, jak to vlastně je. Kdybys měl zájem, rád tě uvítám :!:
100KUC píše:Doufám, že to jako vysvětlení stačí a již chápete důvody, proč je důležité inicializovat okna dle instrukcí výrobce.

Ale jestli chce mít někdo děti bez prstů, psa bez hlavy, nebo (v tom lepším případě) řešit rozbité stahování oken, provádějte si inicializaci oken jak uznáte za vhodné. Ostatně několikastránkových témat ohledně poškozených stahovaček oken je v této sekci dost (určitě netvrdím že jsou problémy způsobeny jen špatnou inicializací).


Ano necháme to na každém, ale Vy co chcete mít děti a psa v pořádku se raději držte doporučení výrobce a nechoďte do autorizovaného servisu ! :D
100KUC píše:stále si myslíte, že šířím fámy?
Já ano, ale obrázek si každý musí udělat sám, je to na Vás. Ale doporučení výrobce je jistota uspěchu v tom má 100KUC pravdu.

Pokud sem někoho urazil, opravdu se omlouvám, ale tato diskuse je zbytečná. Nechtěl sem shazovat Šamšu(uznávám ho) ani nikoho jiného, chtěl jsem stejně jako on ostatním pomoci a to je přeci hlavní !

Uživatelský avatar
jarda19
Grafoman
Příspěvky: 2123
Registrován: ned led 17, 2010 19:25
Bydliště: Havířov

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od jarda19 » sob bře 03, 2012 00:04

Hele pane nejchytřejší.... myslel jsem že se na tvoji reakci už vykašlu ale tohle je citace tvé odpovědi...
Tak abych to upřesnil
Pokud se rotor motoru zastaví (okno plně otevřeno, případně zavřeno), motor je v tzv. zkratu, odebírá ze sítě tzv. zkratový proud. Ten zvýšený odběr způsobuje právě zkratový proud, který prochází přes kartáče (uhlíky) dále komutátor a vinutí rotoru. Pojistka neshoří, protože elektronika je právě na toto dimenzována.
Konec citace
Takže jak jednou tvrdíš že....motor se zastaví jde do zkratu a pak zase že když je motor bržděn elektronika zjistí zvýšený odběr proudu a než se motor zastaví tak je přívod vypnut.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » sob bře 03, 2012 01:57

jarda19 píše:Hele pane nejchytřejší.... myslel jsem že se na tvoji reakci už vykašlu ale tohle je citace tvé odpovědi...
Tak abych to upřesnil
Pokud se rotor motoru zastaví (okno plně otevřeno, případně zavřeno), motor je v tzv. zkratu, odebírá ze sítě tzv. zkratový proud. Ten zvýšený odběr způsobuje právě zkratový proud, který prochází přes kartáče (uhlíky) dále komutátor a vinutí rotoru. Pojistka neshoří, protože elektronika je právě na toto dimenzována.
Konec citace
Za předpokladu, že se okno nezastaví při brždění, o čemž sem v době, když sem toto psal nevěděl, nevidím v tomto problém.

Jinak toto napsal(opsal) 100KUC, s tím jistě souhlasíš a z toho taky vše vyplývá:
Proud se od okamžiku zastavení motorku stahování a tedy "zkratu" nezvýší skokově, zvetšuje se exponenciálně až do ustálené hodnoty zkratového proudu.

Co to tedy znamená, pokud se okno pohybuje prochází motorkem jmenovitý proud, v okamžiku že okno dojede do krajní polohy, motor se zastaví a tento proud začne velmi rychle exponenciálně narůstat(tedy ne skokově), je nutné si uvědomit, že toto vše se děje ve velmi krátké době(dalo by se sledovat osciloskopem), proud narůstá tedy exponenciálně dále až dosáhne právě hodnoty zkratového proudu.

Průběh proudu je tedy zjednodušeně následovný:
Jmenovitý proud -> exponenciální růst(v této fázi mluvíme o zvýšeném odběru) -> zkratový proud

Tak a teď je to vše o schopnosti(konstrukci) elektroniky, která buďto vypne napájení motorku již ve fázi exponenciálního růstu, nebo až po dosažení hodnoty zkratového proudu.
jarda19 píše:Takže jak jednou tvrdíš že....motor se zastaví jde do zkratu a pak zase že když je motor bržděn elektronika zjistí zvýšený odběr proudu a než se motor zastaví tak je přívod vypnut.
Tento rozpor který zmiňuješ ti(všem) jednoduše vysvětlím. Spojil si 2 části různých příspěvků dohromady a to v 11:05 "motor se zastaví jde do zkratu" pak následoval tento tvůj příspěvek v 11:24pm
jarda19 píše:Nemáš pravdu....jednoduchý důkaz......zkus spustit okno pak dej povel zavřít a zkus brzdit okno rukou aniž by jsi jej zastavil. Elektronika vyhodnotií zvýšený odběr a okno zastaví.
a následovala druhá část věty, kterou si upravil "když je motor bržděn elektronika zjistí zvýšený odběr proudu a než se motor zastaví tak je přívod vypnut"
přesněji sem psal toto ve 12:47 "Elektronika oken je však nastavena tak citlivě, že vypne proud do motoru, již pri zvýšení jmenovitého proudu, tedy již při nadproudu, protože kdyby takto nebyla nastavena, nevypínala by již při brždění okna."

Takže ano, je to rozpor, máš samozřejmě pravdu, ale je to jednoduché vysvětlit, nezkoušel sem okno přibrždovat, tudíž po zjištění co jsi psal 11:24a pokud je to pravda, že okno stačí přibrzdit a ono zastaví, vyplynulo z tohoto, že dochází k odpojení proudu motorku již ve fázi exponenciálním růstu proudu(zvýšení odběru) a nemusí být tudíž dosažena ani hodnota zkratového proudu.

Jinak si psal po mě v 10:50
jarda19 píše:Samozřejmě pravdu díš....jen poopravím nejedná se o zkratový proud (shořela by pojistka) ale o zvýšený odběr proudu oproti normálu který vyhodnotí elektronika.
Zde jsi uznal, že mám pravdu a správně si mě poopravil, protože jsem ještě zatím nevěděl, že při brždění okna motor vypne. Jen s tím vypálením pojistky u zkratového proudu se ti to nepovedlo, to byla blbost.

ale za to v 11:24 ve druhé polovině příspěvku si plkal blbosti
jarda19 píše:Kdyby do něj elektronika pouštěla plný proud i po zastavení pokud by jak píšeš neshořela pojistka....to by jsi viděl jaký by to byl krásně barevný čmoudík z vinutí rotoru a to už vůbec nemluvím o ničení komutátoru jiskřičkama od uhlíků. A to že neshoří pojistka při jakémkoliv zkratu..... zamysli se nad významem slova POJISTKA.
Ty jak vidím si vůbec nepochopil, že zkratový proud motoru a přímý zkrat jsou 2 rozdílné věci a motáš do toho pojistku.

A právě na základě tohoto si dovolím říct, že sice nejsem pan nejchytřejší, ale chytřejší nežli ty asi ano :!:


Osobně bych navrhl Šamšovi, jestli toto bude číst :-), aby tyto naše neshody někam přesunul a nebo případně smáznul, vzhledem k tomu, že toto téma bylo založeno za jiným účelem.

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od Šamša » sob bře 03, 2012 11:52

Aby v tom bylo jednou pro vždycky jasno, bylo čerpáno vysloveně z návodu, nikdo si nic necucal z prstu i z důvodu zabránění dohadů a zbytečných diskuzí. Odborné semináře které se tu vedou, stejně min. 70% populace nic neříkají.
Také mám elektro vzdělání.

Obrázek Obrázek
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » sob bře 03, 2012 15:10

Šamša píše:Aby v tom bylo jednou pro vždycky jasno, bylo čerpáno vysloveně z návodu, nikdo si nic necucal z prstu i z důvodu zabránění dohadů a zbytečných diskuzí. Odborné semináře které se tu vedou, stejně min. 70% populace nic neříkají.
Také mám elektro vzdělání.
Máš pravdu, taky si myslím, že je to zbytečné. Jen dodám, že osobně jsem si taky ten návod výrobce, který jsem vložil 2.3. ve 4.35pm nevycucal z prstu, ale z dialogysu :-). Problém bude zřejmě v tom, že návod je jinak napsán(ale je to vlastně stejné) pro vozy před a po face.

Obrázek

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od Šamša » sob bře 03, 2012 15:27

Je to úplně to samé, jen v obráceném pořadí.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
jarda19
Grafoman
Příspěvky: 2123
Registrován: ned led 17, 2010 19:25
Bydliště: Havířov

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od jarda19 » sob bře 03, 2012 15:50

Příteli, nemíním už s tebou diskutovat ale tahle věta se mě dotkla a jen sem se v duchu pousmál: A právě na základě tohoto si dovolím říct, že sice nejsem pan nejchytřejší, ale chytřejší nežli ty asi ano ....... je mi 60 let a elektronikou ať už slaboproudou nebo výpočetní se živím celý žívot.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3779
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od 100KUC » sob bře 03, 2012 18:02

100KUC píše:motorky si potřebují nastavit dorazy, z tohoto důvodu je napsán správný postup v prvním příspěvku.
vitas2 píše:100KUC motorky žádné dorazy nemají !!! Vše funguje na principu zkratového proudu...
:roll:

Nedřív motorky dorazy nemají a vše pracuje na principu zkratového proudu, který protéká motorkem.

A teď, po nahlédnutí do servisní dokumentace zjišťujeme, že už zas dorazy mají a poloha okna je vyhodnocována pomocí hallova snímače v motorku (výrobce to píše i v servisním manuálu) a řídící jednotka vyhodnocuje růst proudu při zastavení motorku a vypne ho dříve než dosáhne zkratového proudu. (tedy funkce ochranu motoru rychlovypínačem, kterou jsem popisoval (a skutečně jsem čerpal z webu, kde to bylo stručně a jasně vysvětleno)) :wink:

Celá diskuse je o ničem, Vitas2 jen napadá ostatní a kasá se jak je chytrý a nakonec se dozvídáme, že pravda je někde jinde :evil: Takže to tu časem (ostatně jak už sám Vitas2 navrhoval) promázneme, nebo OT diskusi přesuneme někam jinam aby tu byl jen návod jak správným způsobem motorky stahování oken inicializovat. :!:

ale zaujalo mě, že jsou popisovány 2 postupy - jeden po odpojení baterie a druhý po demontáži mechanismu stahování. :|

Nicméně stále nepochopím, jaký problém je pro někoho dodržení postupu dle výrobce a vymýšlení jak inicializaci motorků obejít, vždyť se jedná jen o 2-3 minutky času. :oops:
<> Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"

Uživatelský avatar
Švejdula
Senior member
Příspěvky: 1445
Registrován: čtv bře 01, 2007 16:47
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od Švejdula » sob bře 03, 2012 20:00

100KUC píše: Nicméně stále nepochopím, jaký problém je pro někoho dodržení postupu dle výrobce a vymýšlení jak inicializaci motorků obejít, vždyť se jedná jen o 2-3 minutky času. :oops:
To je jen LENIVOST :-) :mg2:
776701460

S CLIPem jde všechno líp .


Laguna II 1,9 Dci 88Kw .

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » ned bře 04, 2012 00:17

to Šamša: vím, že je to stejné, psal sem to.

Šamša vložením servisního manuálu vše objasnil, za čež děkuji, jsem také překvapen, že je v motorku hallův snímač. Za těchto okolností musím uznat, že jsem se opravdu zmýlil a ty 100KUC si měl v tomto ohledu s dorazy pravdu, ale nadruhou stranu si myslím, že také stejně ty, jako já i jarda19 si nevěděl, jak celý systém přesně funguje.
Myslel jsem, že okna v principu fungují skutečně stejně jako např. u starého Megana, bohužel zde je systém proti přivření a impulzní ovládání, což jsem nevzal v úvahu a tyto funkce celý systém povyšují, chyba, uznávám.
100KUC píše:.. a řídící jednotka vyhodnocuje růst proudu při zastavení motorku a vypne ho dříve než dosáhne zkratového proudu. (tedy funkce ochranu motoru rychlovypínačem, kterou jsem popisoval (a skutečně jsem čerpal z webu, kde to bylo stručně a jasně vysvětleno)) :wink:
Chytáš mne za slovíčka a jakmile jsem napsal na principu zkratového proudu, pořád se to tu omílá dokola i když jsem později po zjištění, že okno při brždění také vypne ( mimochodem dnes sem vyzkoušel)dále psal, že hodnota proudu velikosti zkratového proudu nedosáhne a elektronika okno zastavuje již ve fázi zvýšeného odběru(nadproudu), na základě tohoto faktu tedy není možné, aby došlo k amputaci prstů a hlav, jak si psal.
Jinak pokud budu slovíčkařit také, tak rychlovypínač, který jsi popisoval je skutečně zařízení z vn a vvn, i autor psal o vn, samozřejmě vím co si tím myslel a myslíš :-), ale použil si nesprávný výraz.
100KUC píše:Celá diskuse je o ničem, Vitas2 jen napadá ostatní a kasá se jak je chytrý a nakonec se dozvídáme, že pravda je někde jinde :evil:


Ano souhlasím, že diskuze je o ničem, sice sem myslel, že okna fungují na trochu odlišném(jednodušším) principu, ale na svou obhajobu musím říci, že co se týče hlediska elektrotechnického, tak jsem se během dohadů žádného fou paux nedopustil, narozdíl od jiných(včetně tebe). Co se týče kasání, jen jsem obhajoval svůj názor, za kterým ostatně pokud si vzpomínám stál i jarda19. Kdybys dal pádný argument jako Šamša nyní, mohli jsme tuto debatu ukončit dříve, ale to jsi nedokázal !
100KUC píše:Nicméně stále nepochopím, jaký problém je pro někoho dodržení postupu dle výrobce a vymýšlení jak inicializaci motorků obejít, vždyť se jedná jen o 2-3 minutky času. :oops:
Problém to samozřejmě není, šlo jen o to, jak se to dělá v praxi. Zkus se schváně někde optat a asi se budeš divit, na tom bohužel musím trvat :-(
jarda19 píše:Příteli, nemíním už s tebou diskutovat ale tahle věta se mě dotkla a jen sem se v duchu pousmál: A právě na základě tohoto si dovolím říct, že sice nejsem pan nejchytřejší, ale chytřejší nežli ty asi ano ....... je mi 60 let a elektronikou ať už slaboproudou nebo výpočetní se živím celý žívot.


Já tě neurážel, pouze sem se bránil, přečti si příspěvky, tuto větu jsem napsal jako reakci na tvé oslovení.. pane nejchytřejší, což se mě také dotklo, protože si v tomto příspěvku spojoval různé příspěvky a vytrhoval si je z kontexu, což pak zásadně mění jejich význam. Jinak tvůj věk samozřejmě respektuji a o tvých znalostech vím taky kulový, stejně tak jako ty o mých, ale myslím, že věk v tom nehraje až takovou roli. Možná, že kdybychom jsme si o celém problému popovídali osobně dopadlo by to celé jinak a možná bychom se i shodli, jestliže seš z oboru, těžko říct. Oni některé věci co člověk napíše, se můžou zdát jinému špatné, i když myšlenka je dobrá. Mne se také tvoje příspěvky ohledně pojistky zdají divné(špatné), ale třeba si to jen napsal tak, že to každý z nás vidí(chápe) jinak.

Závěrem bych chtěl říci, že pozitivní je na tom to, že alespoň nyní všichni víme, jak celý systém přesně funguje !!! 8)

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3779
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od 100KUC » ned bře 04, 2012 11:39

Ahoj,

koukám rád se chytáš expresivnějších přirovnání, takže přiznávám: ano při správné funkci ochrany proti přiveření amputace nehrozí :) (navíc motorky opravdu asi nebudou tak silné, každopádně přivřít tam prsty bych si nechtěl ani když ochrana fugnovat bude :lol: )

ještě zareaguji na to elektrikářské fou paux - odpojení od napájení funguje naprosto stejně jako u silnoproudu, jen je to zřejmě řešeno elektronicky a pokud logika vyhodnotí, že je se okno zastavilo před horním dorazem, otočí napájení a posune okno o cca 5 cm dolů (ochrana proti přivření)

To že ani v aut. servisech postup někdy nedodržují mě nijak nepřekvapuje, když čtu sekci mé zkušenosti se servisy autorizovanými, tak bych si někde nenechal opravit ani dětskou tříkolku, ach jo :(

ale dobře, nechme slovíčkaření, tvé poslední příspěvky beru jako smířlivé a částečně přiznávající chyby, takže už nebudu dál popichovat :)

mě by zajímalo, zda při nedodržení správného postupu inicializace fungují funkce jako je ochrana proti přivření (v horní části dráhy) nebo funkce zavření otevřených oken při zamykání auta pomocí delšího podržení tlačítka zamykání :?:

ještě můžu doplnit další postup inicializace (spíše pro pobavení) - při prvním pokusu o inicializaci na Laguně jsem nevěděl, že se má na dorazech tlačítko držet a cukal s okny stále dolů a nahoru (tento postup jsem si pamatoval z Clia II - nevím zda správně). Po několika cukáních se okna také inicializují a funkce přivření a zavření oken kartou fungovala.
<> Renault Mégane R.S. 265 Cup 2015
ex. Clio 1.4e RT '91; Mégane Break 1.4 16V RXE '99; Renault 8 '64, 40k; Clio 1.4 16V '03; Renault 5 GT. '88 (project F16), 136k; Renault Laguna 2.0T Dynamique '05, 170k; Renault Mégane GrandTour 1,6 16V Privilége '05, 110k "Gauč"

vitas2
Experienced member
Příspěvky: 774
Registrován: sob črc 31, 2004 11:44

Re: Cukání oken po odpojení nebo výměně akumulátoru

Příspěvek od vitas2 » ned bře 04, 2012 11:47

100KUC píše:Ahoj,
ještě zareaguji na to elektrikářské fou paux - odpojení od napájení funguje naprosto stejně jako u silnoproudu, jen je to zřejmě řešeno elektronicky a pokud logika vyhodnotí, že je se okno zastavilo před horním dorazem, otočí napájení a posune okno o cca 5 cm dolů (ochrana proti přivření)
Ve svém posledním příspěvku sem ti psal, že vím, jak si to myslel, samozřejmě, že je to řešeno elektronicky, ale to je přesně ono jak jsem psal, slovíčkaření(viz tvůj rychlovypínač) :wink: Jinak každému, kdo se vyzná je samozřejmě jasné, že principielně to bude u slaboproudu podobné. V tomto případě myslím, žes o tom co jsi psal(opsal) moc nevěděl, alespoň to bys mohl uznat, ale nechám to na tobě.

Jinak ti řeknu jak to funguje, když uděláš inicializaci jen způsobem, že podržíš tlačítko 2s v horní poloze. Funguje vše jak má, včetně automatického zavírání a systému proti přivření.

Z principu když o tom nyní přemýšlím, potom co jsem pročetl servisní manuál od Šamši, myslím, že hallovo čidlo je tam jednoznačně kvůli systému proti přivření, jinak by tam nemuselo být a vše by fungovalo pouze na principu zvýšeného odběru. Asi zřejmě stačí(dle mého stačí) opravdu elektroniku zinicializovat na horním dorazu a tím že ví, kde je horní doraz funguje automaticky i systém proti přivření, protože dle hallova čidla pozná ŘJ, že okno není v horní poloze a aktivuje se fce proti přivření. Spodní doraz podle mě není důležitý, ale... mohla by v extrémním případě nastat situace, že okno sjede do dolní polohy a pokud by okno bylo přidrženo(překážkou např. 1cm od dolního dorazu) a zároveň přidržen vypínač pro zavření okna, elektronika by mohla aktivovat fci proti přivření a chtěla by cuknout(těch cca 5cm) směrem dolů defacto pod horní doraz, k čemu by však nedošlo a motor by byl vypnut na základě zvýšeného odběru. Takže třeba v dolní poloze, díky infu o spodním doraze jednotka funkci přivření neaktivuje a pouze zastaví okno(ale toto je už jen má domněnka), přesnou funkci by se musela otestovat přímo na automobilu a za určitých podmínek(např. ve funkčním stavu a pak s odpojenými lanovody.
Zkuste se k tomu odstavečku nad touto větou s jardou vyjádřit, co si o tom myslíte, Váš názor mě také zajímá.

Odpovědět

Zpět na „Renault Laguna II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů