Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Moderátor: Moderators General
Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Prominte ale nie znam czeskiego, wiec musicie użyć jakiegoś translatora np: http://translate.google.cz/#pl
To může být užitečné pro někoho (tranlator)
Wymiana podświetlenia w czytniku kart
Co potrzebujemy ? Kilka rzeczy A mianowicie:
1.Diody LED - najlepiej 3 mm (kolor jaki chcecie - ja użyłem czerwonych)
2.Oporniki - najlepiej między 750 Ohm, a 1200 Ohm (ja użyłem 1000 Ohm-owych)
3.Szczypce, obcinaczki - do cięcio-gięcia
4.Lutownica - raczej z jak najcieńszym grotem
5.Kalafonia
6.Cyna
7.Czas i chęci.
Zanim zaczniemy lutowanie mały schemacik diody
Wymianę zaczynamy od wyciągnięcia popielniczki
Następnie wyciągamy czytnik. Trzymają go zaczepy po bokach, więc wystarczy pociągnąć go do siebie.
Następnie odpinamy wtyczkę z czytnika i idziemy z nim np. do garażu, gdzie dokonamy operacji.
Zdejmujemy osłonę podważając lekko zaznaczone plastiki
Odkręcamy śrubkę i lekko odginamy zatrzaski, płytka powinna dać się wyciągnąć.
Wyciągamy płytkę i oczom naszym ukazał się las ...
... diod , znaczy dwie diody SMD, które wymienimy na super jasne 3mm czerwone LED-y.
Diody są troszeczkę za długie, więc trzeba było coś wykombinować . Jedną spiłowałem prawie do połowy, drugą zmatowiłem papierem ściernym (wodnym).
Chciałem płytkę chwycić w imadełko z biedronki, niestety było za małe, więc przymocowałem tak jak na załączonym obrazki i zabrałem się za wylutowywanie diod. Z pierwszą poszło elegancko, bo jest sporo miejsca i można ją złapać obcążkami, do chwycenia drugiej użyłem pęsety.
Od razu napiszę, że jeśli ktoś nie ma wprawy w lutowaniu to niech poprosi kogoś kto mu to zrobi. O ile łatwo było wylutować SMD tak z przylutowaniem LED-a jest już ciut ciężej. Ja się lutować nie boję, jakąś wprawę mam a na dodatek robię to lutownicą transformatorową.
Po udanej operacji bierzemy się za drugą diodę SMD. Jak wspominałem wyżej tu użyłem jako chwytaka pęsety.
Z tą diodą musiałem pokombinować, bo dziury wiercić w płytce nie chciałem no i poza tym nie ma tam za bardzo gdzie tą dziurę wywiercić
Nóżki jakoś takoś powyginałem, przygotowałem pod lutowanie, dopasowałem i przylutowałem.
Po przylutowaniu nóżek docisnąłem lekko diodę do płytki, żeby za bardzo nie wystawała.
A to już przylutowane obie diody.
A tu efekt wymiany białych SMD na czerwone LED-y ?
----------------------------------------------------------------------
Wymiana podswietlenia zapalniczki
Najsamprzód wyciągamy zapalniczkę (po prostu otwieramy i ciągniemy do siebie za klapę) następnie chwytamy mieszek od dźwigni zmiany biegów (rys.1) i ciągniemy do góry, następnie łapiemy za mieszek od hamulca ręcznego (rys.2) i również ciągniemy do góry. Podnosimy podłokietnik (rys.3) i delikatnie ale stanowczo ciągniemy za ten plastikowy przedmiot, który nie wiem jak się nazywa a umieszczony jest w nim przycisk od świateł awaryjnych i blokady wszystkich drzwi (rys.4)
Odłączamy wtyczki od awaryjnych i blokady, pod odpowiednim kątem przekładamy ramkę z mieszkiem od dźwignie zmiany biegów, żeby móc z całym tym plastikiem pójść do domu .
Na koniec odpinamy kabel od zapalniczki. W domu wysuwamy biały plastik z oprawką i żarówką
Ja rozebrałem zapalniczkę na części pierwsze.
Żeby wyciągnąć żarówkę w szarej oprawce, musiałem się troszkę namęczyć i po wkurzać . W końcu wsadziłem śrubokręt , mocno go przekręciłem w prawo albo w lewo (nie pamiętam, na fotce zaznaczyłem strzałki w obie strony), końcówki białego plastiku rozszerzyły się i można było wysunąć oprawkę z żarówką
Trzeba uważać przy wyciąganiu samej żarówki, ja użyłem do tego specjalnego przyrządu, tzn. złapałem za kombinerki i dawaj wyciągać żarówkę no i ją pokruszyłem. Po środku znajduje się przegroda w którą można wsadzić coś, żeby oddzielić plus z minusem (1 i 2) i nie było zwarcia. Miałem pod ręką plastikowe opakowanie po karcie pamięci, więc odciąłem kawałek, dopasowałem i wsadziłem w przegrodę. Tak ja na fotkach poniżej.
Przygotowałem sobie dwa kabelki (czerwony i czarny ), z końców ściągnąłem izolacje (jakieś 3-4 milimetry), odpowiednio zarobiłem cyną, żeby mocno siedziały w oprawce (na fotce strzałki z cyferkami 1 i 2).
Jak już kabelki mocno siedziały w oprawce, złożyłem zapalniczkę. Następnie owinąłem zapalniczkę jednym kabelkiem, zaznaczyłem w którym miejscu mają być przylutowane oporniki, obcinaczkami w zaznaczonych miejscach usunąłem izolację i odpowiednio przygotowałem miejsce (kalafonia + cyna). To samo zrobiłem z drugim kabelkiem, przygotowując miejsce na luty pod diody. Końcówki kabelków również zarobiłem cyną (do nich przylutujemy diodę do podświetlenia chyba popielniczki . Tak przygotowane kabelki potraktowałem superglu do obudowy, coby mi nie latały (strzałki na fotce). Ta wystająca dioda jest źle przylutowana, więc nie zwracać na nią uwagi
I jak to u mnie bywa, jak zwykle musiałem coś zrobić nie tak Jak już wszystko zrobiłem okazało się, że nogi od diod która ma podświetlać popielniczkę, są za krótkie. Tak więc odlutowałem ją, dolutowałem dłuższe nogi, dodatkowo wsadziłem je w izolacje po kabelku, odpowiednio ukształtowałem, zwracając uwagę na ruchomy element (w kółku na zdjęciu poniżej), przykleiłem klejem i na wszelki wypadek podłączyłem bateryjkę i sprawdziłem jak działa. No i zadziałało
Na koniec za izolowałem miejsca, w których wydawało mi się, że mogło by dojść do zwarcia.
Podświetlenie działa w momencie włączenia świateł.
------------------------------------------------------------------
Wymiana podświetlenia w radiu i nawigacji
Wymianę podświetlenia zaczynamy od wymontowania radia i nawigacji z auta
Odkręcamy śrubki po obu stronach, wyciągamy z zatrzasków z góry i z dołu. Wysuwamy panel.
Odkręcamy 3 śrubki, lekko podważamy zatrzask (zaznaczony w kółku) i wysuwamy całą drukowaną płytkę.
Wkładamy płytkę w imadełko i odlutowujemy diody SMD (chwycić szczypcami za diodę i rozgrzanym grotem lekko dotykać nóżek diody, powinny same odejść). Przygotowaną wiertareczką z wiertłem nr.3 rozwiercamy delikatnie otwór pod diodę LED 3mm. Nóżki od diody odpowiednio zaginamy, zarabiamy, obcinamy i wlutowujemy. Pamiętajmy gdzie ma być + a gdzie -. W diodzie SMD ? jest zaznaczony ściętym rogiem lub wyżłobieniem .
A tak to wygląda już po całej operacji .
Podłączyłem bateryjkę, diody zaświeciły, znaczy wszystko przylutowane ok. Po wszystkim składamy radyjko i podłączamy.
To samo robimy z nawigacją.
Po ściągnięciu obudowy ściągamy panel z zaczepów, wyciągamy taśmę i ściągamy pokrętło.
Odwracamy ściągnięty panel, odkręcamy śrubki, delikatnie odginamy zaczepy i wyciągamy płytkę drukowaną.
Wkładamy w imadełko szczypcami łapiemy diodę SMD, rozgrzaną lutownicą dotykamy nóżki diody, dioda powinna sama odejść. Poszerzamy otwór wiertarką (również wiertło nr. 3). Wsadzamy przygotowaną diodę i przylutowujemy ją. Ciągle pamiętamy gdzie + a gdzie -.
A tak wygląda płytka z wlutowanymi diodami z jednej strony.
A tak z drugiej strony.
Po wszystkim składamy nawigację i podłączamy. A tu efekt
------------------------------------------------------------------------
Wymiana podświetlenia przycisków klimatronica
Wymianę zaczynamy od wyciągnięcia popielniczki i czytnika kart.
Następnie wyciągamy panel klimatyzacji. Dwoma palcyma wciskamy gumowe zatrzaski i panel powinien wyjść bez problemu, następnie odpinamy wtyczki i udajemy się w miejsce gdzie dokonamy operacji.
Lekko odginamy plastikowe uchwyty i wyciągamy panel z zatrzasków z góry i z dołu, następnie wyciągamy pokrętła. Nie są przymocowane, więc łatwo wyjdą.
Teraz wyciągamy wyświetlacz (szkiełko z taśmą i biała plastikowa osłona). Najpierw trzeba wyciągnąć biały plastik. Wystarczy lekko wcisnąć zatrzask (na zdjęciu u kółku) i wysunąć do góry, drugi wyjdzie nam praktycznie sam.
Teraz wyświetlacz. Żeby nie urwać taśmy musimy lekko podważyć szary zatrzask z obu stron. Podniesie się na jakieś 2-3 mm i bez problemu wyciągniemy taśmę.
Tak wygląda prawie gotowa płytka po usunięciu prawie wszystkich rzeczy
Teraz znajdujemy diody SMD, które chcemy wymienić na czerwone LED-y i zaznaczamy sobie gdzie plus a gdzie minus (przy diodach są oporniki, więc będziemy przylutowywać same LED-y).
Jak widać, w pobliżu SMD znajduje się plastikowa osłonka, która troszkę przeszkadza w lutowaniu, więc ją też zdemontujemy. Odchylamy boczne zaciski i wyjmujemy płytkę.
Z drugiej strony również odchylamy zatrzaski i plastik przy diodach powinien nam wyjść bez problemu.
Lutowanie diod.
SPOSÓB 1 Odpowiednio przycięte diody LED lutujemy w miejsce SMD.
SPOSÓB 2 Diody nie przycinamy tylko całe dokładnie zmatowiamy papierem ściernym (najlepiej wodnym).
Następnie wkładamy na miejsce plastik, w którym musiałem zrobić wyżłobienie, żeby nóżki diody były ładnie schowane i nie było wybrzuszenia.
Czas na SMD w pokrętłach. Może się wydawać, że będzie ciężko wlutować LED-a w miejsce SMD ale tak nie jest
Pod SMD jest "otworek" przez który przełożymy minus od diody, a po wylutowaniu SMD zrobi się miejsce na LED-a
Przygotowaną diodę LED wlutowujemy w miejsce wylutowanej SMD
A tak wygląda wszystko po wymianie SMD na czerwone LED-y i założeniu plastikowej osłony.
Teraz możemy powoli składać klimę do kupy. Zaczynamy od wciśnięcia płytki w cztery zatrzaski (te po bokach), następnie wkładamy taśmę i wciskamy szary zatrzask (żeby nam taśma nie wyskoczyła), teraz można wcisnąć biały plastik od wyświetlacza i położyć na nim białą folię i wyświetlacz.
Z racji tego, że SMD jest płaska a nasze LED-y nawet po skróceniu nie będą takie jak SMD, musimy lekko pogłębić już wydrążone otworki (zaznaczone na zdjęciu)
Użyłem do tego ręcznej wiertarki i wiertła nr 4.
SPOSÓB 1 pogłębiłem otwory o jakieś 5 mm w światłowodzie, aby spiłowane diody się zmieściły.
SPOSÓB 2 pogłębiłem otwory w światłowodzie tak aby cała dioda się w nim schowała.
A oto efekt .
Mam nadzieje, że się komuś przyda.
Manual poprawiony, naniesione korekty.
PS. Właśnie jestem po wymianie spiłowanych diod na całe tyle, że zmatowione. Efekt o niebo lepszy niż był, dodatkowo pogłębiłem otwory w światłowodzie tak aby cała dioda weszła.
Polecam ten sposób.
------------------------------------------------------------------------
Wymiana podświetlenia przycisków
(poradnik napisany raczej na wesoło )
Drzwi od strony kierowcy
Wkładamy albo wsuwamy lekko paluszki pod plastik i ciągniemy z wyczuciem aczkolwiek zdecydowanie do góry tak aby ukazały nam się zaczepy, widoczne na zdjęciu. U mnie jeden z zaczepów wsunął się pod skórę, więc musiałem uważać żeby jej nie rozedrzeć. Jak już nam się ukażą zaczepy, możemy spokojnie wyciągnąć obudowę.
Następnie odpinamy wtyczki od przełączników i zostawiamy je gołe w samochodzie a z przełącznikami udajemy się do domu, warsztatu, komórki, garażu (nie wnikam gdzie Wy to będziecie lutować).
Teraz w ciepełku i na spokojnie można wyjąć przełączniki. W tym celu dwoma palcyma, najlepiej wskazującym i dowcipnym łapiemy za wystające plastiki przy zatrzaskach i po kolei naciskamy i staramy się lekko je wyjąć.
Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie otrzymamy takie coś jak na zdjęciu poniżej
Teraz staramy się wyjąć przyciski z obudowy i w tym celu wkładamy śrubokręcik z boku pod osłonkę, lekko pchamy do przody, następnie lekko podważamy i staramy się aby przyciski wysunęły się z obu otworów. To samo robimy z drugiej strony
Po zdjęciu obudowy ukażą nam się żaróweczki w niebieskich kapturkach
Ja, oczywiście pierwsze co zrobiłem to złapałem za kombinerki i heja do góry. No i wyrwałem samą żaróweczkę.
A można je wyciągnąć lekko podważając śrubokrętem, jak pokazuje strzałka na fotce. Po ściągnięciu ukażą nam się dwa druciki, pręciki do których będziemy przylutowywać diody z opornikiem.
Teraz bierzemy lutownicę i łączymy ( możemy ale nie musimy, ja tak zrobiłem) opornik z diodą a konkretnie anodą (dłuższa nóżka albo mniejszy drucik jak
popatrzymy na „bańkę” diody)
WAŻNE !!!
Jeśli macie miernik, sprawdzajcie miernikiem gdzie „+ (plus)” a gdzie „- (minus)”. Ja nie miałem, więc po wpadce z przyciskami od strony kierowcy, poświęciłem jedną diodę i opornik i nimi sprawdzałem prąd
Ale wróćmy do lutowania.
Żeby nie przypalić plastikowej osłonki w czasie lutowania, wsadziłem kawałek miedzianej (taką miałem pod ręką) blaszki między lutowanymi częściami a plastikiem. Bardzo dobrze zdała egzamin co widać na załączonych zdjęciach.
No i właśnie tu się naciąłem.
Robiłem wszystko według manuala MarioJas-ia, nie sprawdziłem gdzie + (plus) a gdzie – (minus) i jak wszystko polutowałem, poskręcałem, poskładałem, podłączyłem okazało się, że du.p blada, nie działa.
Niestety, w moim aucie przy zatrzasku jest + (plus), więc wszystko musiałem przelutowywać, ale że to lubię, zrobiłem to z przyjemnością
Małe nieudogodnienie jest z blokadą rodzicielską. Jest tam ciut mniej miejsca gdyż z jednej strony jest już zamocowana czerwona dioda, ale dla chcącego … .
Sprawdziłem tylko gdzie i jak są rozmieszczone nacięcia
Zaznaczyłem minus i przylutowałem diodę z opornikiem.
To tyle jeśli chodzi o drzwi kierowcy. Podobnie postępujemy z tylnymi drzwiami od kierowcy i pasażera (wyciąganie obudowy, odłączenie wtyczek, wyciągnięcie przełączników, lutowanie diod)
--------------------------------------------------------
Blokada wszystkich drzwi
Żeby się do niej dostać potrzebne są zwinne palce albo:
Najpierw wyciągamy zapalniczkę (po prostu otwieramy i ciągniemy do siebie za klapę) następnie chwytamy mieszek od dźwigni zmiany biegów (rys.1) i ciągniemy do góry, następnie łapiemy za mieszek od hamulca ręcznego (rys.2) i również ciągniemy do góry. Podnosimy podłokietnik (rys.3) i delikatnie ale stanowczo ciągniemy za ten plastikowy przedmiot, który nie wiem jak się nazywa a umieszczony jest w nim przycisk od świateł awaryjnych i blokady wszystkich drzwi (rys.4)
Potem odłączamy wtyczkę, wyciągamy przełącznik, ściągamy osłonę .
Ten przełącznik jest taki sam jaki znajduje się w drzwiach kierowcy, więc wlutowanie diody może być ciut utrudnione ale jak widać na zdjęciu idzie to zrobić
---------------------------------------------------------
Drzwi od strony pasażera (przód)
Z tym miałem najwięcej problemów, nie z wlutowaniem diody, bo to pikuś ale ze ściągnięciem tapicerki. Niestety a może i stety moje auto od nowości nie miało ściąganej tapicerki, więc wszystko trzymało się strasznie, okropnie, piekielnie mocno. Ale wszystko się udało, bo inaczej nie pisałbym tego poradnika . Oto co zrobiłem:
1. Odkręciłem 3 śruby (dwie pod drzwiami, jedną ukrytą w klamce)
2. Zdjąłem osłonę lusterka ( lekko ruszałem palcami raz w lewo, raz w prawo aż wyszła).
3. Zdjąłem osłonę głośnika, wykręciłem głośnik i go odłączyłem.
4. Wyjąłem schowek (prawdopodobnie nie trzeba tego robić ale ja to zrobiłem )
5. A potem zaczęły się schody a wszystko przez uszczelkę (chyba tak to można nazwać), która w ogóle nie chciała puścić tapicerki. Ale na wszystko jest sposób. Owinąłem śrubokręt w szmatkę i wcisnąłem od spodu aż wlazł do połowy, potem lekko ale zdecydowanie ciągnąłem do siebie żeby powstała luka, w którą można by włożyć palce. Jak już wsadziłem palce to musiałem użyć naprawdę sporo siły żeby uszczelka puściła a z nią zaczepy, których nie pourywałem
6. Następnie odpiąłem kabel (wystarczy wcisnąć te dwa czerwone, hmmm prostokąty a potem wyciągnąć wtyczkę).
7. Zdjąłem klamkę (odkręciłem 3 śruby i wyciągnąłem to coś okrągłe )
I to wszystko, a tak wyglądają drzwi z odkręconą tapicerką.
Później to już tylko odpięcie przełącznika, zdjęcie obudowy z przycisków, usunięcie żaróweczki i wlutowanie diody z opornikiem. Sprawdźcie czy dioda świeci zanim złożycie tapicerkę z powrotem.
---------------------------------------------------------------
Pokrętło regulacji podświetleniem
Najpierw trzeba wyciągnąć maskownicę. Ja wyciągnąłem ją wkładając palucha pod kierownicę i wypychając głośniczek.
Następnie odpinamy wtyczki (od głośniczka i pokrętła, które potem będą sobie luźno dyndać
Uwaga na zaciski, które trzymają pokrętło, można je łatwo połamać (na zdjęciu w kółku obok strzałki z wykrzyknikami
Po zdjęciu obudowy pokrętła usuwamy żaróweczkę
A w jej miejsce wlutowujemy przygotowaną wcześniej diodę z opornikiem (wcześniej sprawdźcie gdzie + a gdzie -
---------------------------------------------------------------
Przycisk ESP
Maskownice wyjąłem swoimi zwinnymi palcyma , ciągnąłem do siebie aż wyszła, (naprawdę nic trudnego)
I znów odpiąłem wtyczki, odczepiłem przycisk, zdjąłem obudowę
Zabrałem się za lutowanie.
Tą czarną osłonkę można zdemontować, lekko podważając śrubokrętem, uważając żeby nie połamać zaczepy.
Jak już wszystko polutowałem okazało się, że dioda nie świeci, bo zapomniałem sprawdzić gdzie + a gdzie - i trzeba było robić od nowa. Ale teraz wymyśliłem sobie jak to zrobić żeby wyglądało prawie jak full profi .
W tej czarnej osłonce przy zaczepach, lutownicą porobiłem otwory na „nogi” opornika a w środku stopiłem jedną z przegródek tak aby się zmieścił opornik.
W przełączniku zrobiłem taką konstrukcje
Wcisnąłem osłonkę na miejsce i tak to wygląda:
--------------------------------------------------------
Tempomat
W tempomacie jest jedna żaróweczka i wymieniając ją na jedną diodę nie było efektu, więc wsadziłem dwie, które połączyłem równolegle.
Plusy puściłem dołem a minusy górą.
Jak widać diody leciutko przetarłem pilnikiem do paznokci, żeby zmatowić samą górę (lepszy efekt).
A tak wygląda podświetlenie.
Podłączone do baterii 9V
W aucie.
--------------------------------------------------------------
przycisk START/STOP
Na wszelki wypadek odizolowałem zlutowane nóżki diody i opornika od płytki.
Czerwoną diodę lekko zmatowiłem pilnikiem do paznokci żony (dobrze, że poszła spać ). Szkoda, że nie zrobiłem tego z zieloną, mocno świeci, ale po włączeniu świateł lekko przygasa. Kurcze znowu się będę męczył przy wyciąganiu przycisku, kto nie ma w głowie ten .... pierdoła
Zdravim.
qubek
To může být užitečné pro někoho (tranlator)
Wymiana podświetlenia w czytniku kart
Co potrzebujemy ? Kilka rzeczy A mianowicie:
1.Diody LED - najlepiej 3 mm (kolor jaki chcecie - ja użyłem czerwonych)
2.Oporniki - najlepiej między 750 Ohm, a 1200 Ohm (ja użyłem 1000 Ohm-owych)
3.Szczypce, obcinaczki - do cięcio-gięcia
4.Lutownica - raczej z jak najcieńszym grotem
5.Kalafonia
6.Cyna
7.Czas i chęci.
Zanim zaczniemy lutowanie mały schemacik diody
Wymianę zaczynamy od wyciągnięcia popielniczki
Następnie wyciągamy czytnik. Trzymają go zaczepy po bokach, więc wystarczy pociągnąć go do siebie.
Następnie odpinamy wtyczkę z czytnika i idziemy z nim np. do garażu, gdzie dokonamy operacji.
Zdejmujemy osłonę podważając lekko zaznaczone plastiki
Odkręcamy śrubkę i lekko odginamy zatrzaski, płytka powinna dać się wyciągnąć.
Wyciągamy płytkę i oczom naszym ukazał się las ...
... diod , znaczy dwie diody SMD, które wymienimy na super jasne 3mm czerwone LED-y.
Diody są troszeczkę za długie, więc trzeba było coś wykombinować . Jedną spiłowałem prawie do połowy, drugą zmatowiłem papierem ściernym (wodnym).
Chciałem płytkę chwycić w imadełko z biedronki, niestety było za małe, więc przymocowałem tak jak na załączonym obrazki i zabrałem się za wylutowywanie diod. Z pierwszą poszło elegancko, bo jest sporo miejsca i można ją złapać obcążkami, do chwycenia drugiej użyłem pęsety.
Od razu napiszę, że jeśli ktoś nie ma wprawy w lutowaniu to niech poprosi kogoś kto mu to zrobi. O ile łatwo było wylutować SMD tak z przylutowaniem LED-a jest już ciut ciężej. Ja się lutować nie boję, jakąś wprawę mam a na dodatek robię to lutownicą transformatorową.
Po udanej operacji bierzemy się za drugą diodę SMD. Jak wspominałem wyżej tu użyłem jako chwytaka pęsety.
Z tą diodą musiałem pokombinować, bo dziury wiercić w płytce nie chciałem no i poza tym nie ma tam za bardzo gdzie tą dziurę wywiercić
Nóżki jakoś takoś powyginałem, przygotowałem pod lutowanie, dopasowałem i przylutowałem.
Po przylutowaniu nóżek docisnąłem lekko diodę do płytki, żeby za bardzo nie wystawała.
A to już przylutowane obie diody.
A tu efekt wymiany białych SMD na czerwone LED-y ?
----------------------------------------------------------------------
Wymiana podswietlenia zapalniczki
Najsamprzód wyciągamy zapalniczkę (po prostu otwieramy i ciągniemy do siebie za klapę) następnie chwytamy mieszek od dźwigni zmiany biegów (rys.1) i ciągniemy do góry, następnie łapiemy za mieszek od hamulca ręcznego (rys.2) i również ciągniemy do góry. Podnosimy podłokietnik (rys.3) i delikatnie ale stanowczo ciągniemy za ten plastikowy przedmiot, który nie wiem jak się nazywa a umieszczony jest w nim przycisk od świateł awaryjnych i blokady wszystkich drzwi (rys.4)
Odłączamy wtyczki od awaryjnych i blokady, pod odpowiednim kątem przekładamy ramkę z mieszkiem od dźwignie zmiany biegów, żeby móc z całym tym plastikiem pójść do domu .
Na koniec odpinamy kabel od zapalniczki. W domu wysuwamy biały plastik z oprawką i żarówką
Ja rozebrałem zapalniczkę na części pierwsze.
Żeby wyciągnąć żarówkę w szarej oprawce, musiałem się troszkę namęczyć i po wkurzać . W końcu wsadziłem śrubokręt , mocno go przekręciłem w prawo albo w lewo (nie pamiętam, na fotce zaznaczyłem strzałki w obie strony), końcówki białego plastiku rozszerzyły się i można było wysunąć oprawkę z żarówką
Trzeba uważać przy wyciąganiu samej żarówki, ja użyłem do tego specjalnego przyrządu, tzn. złapałem za kombinerki i dawaj wyciągać żarówkę no i ją pokruszyłem. Po środku znajduje się przegroda w którą można wsadzić coś, żeby oddzielić plus z minusem (1 i 2) i nie było zwarcia. Miałem pod ręką plastikowe opakowanie po karcie pamięci, więc odciąłem kawałek, dopasowałem i wsadziłem w przegrodę. Tak ja na fotkach poniżej.
Przygotowałem sobie dwa kabelki (czerwony i czarny ), z końców ściągnąłem izolacje (jakieś 3-4 milimetry), odpowiednio zarobiłem cyną, żeby mocno siedziały w oprawce (na fotce strzałki z cyferkami 1 i 2).
Jak już kabelki mocno siedziały w oprawce, złożyłem zapalniczkę. Następnie owinąłem zapalniczkę jednym kabelkiem, zaznaczyłem w którym miejscu mają być przylutowane oporniki, obcinaczkami w zaznaczonych miejscach usunąłem izolację i odpowiednio przygotowałem miejsce (kalafonia + cyna). To samo zrobiłem z drugim kabelkiem, przygotowując miejsce na luty pod diody. Końcówki kabelków również zarobiłem cyną (do nich przylutujemy diodę do podświetlenia chyba popielniczki . Tak przygotowane kabelki potraktowałem superglu do obudowy, coby mi nie latały (strzałki na fotce). Ta wystająca dioda jest źle przylutowana, więc nie zwracać na nią uwagi
I jak to u mnie bywa, jak zwykle musiałem coś zrobić nie tak Jak już wszystko zrobiłem okazało się, że nogi od diod która ma podświetlać popielniczkę, są za krótkie. Tak więc odlutowałem ją, dolutowałem dłuższe nogi, dodatkowo wsadziłem je w izolacje po kabelku, odpowiednio ukształtowałem, zwracając uwagę na ruchomy element (w kółku na zdjęciu poniżej), przykleiłem klejem i na wszelki wypadek podłączyłem bateryjkę i sprawdziłem jak działa. No i zadziałało
Na koniec za izolowałem miejsca, w których wydawało mi się, że mogło by dojść do zwarcia.
Podświetlenie działa w momencie włączenia świateł.
------------------------------------------------------------------
Wymiana podświetlenia w radiu i nawigacji
Wymianę podświetlenia zaczynamy od wymontowania radia i nawigacji z auta
Odkręcamy śrubki po obu stronach, wyciągamy z zatrzasków z góry i z dołu. Wysuwamy panel.
Odkręcamy 3 śrubki, lekko podważamy zatrzask (zaznaczony w kółku) i wysuwamy całą drukowaną płytkę.
Wkładamy płytkę w imadełko i odlutowujemy diody SMD (chwycić szczypcami za diodę i rozgrzanym grotem lekko dotykać nóżek diody, powinny same odejść). Przygotowaną wiertareczką z wiertłem nr.3 rozwiercamy delikatnie otwór pod diodę LED 3mm. Nóżki od diody odpowiednio zaginamy, zarabiamy, obcinamy i wlutowujemy. Pamiętajmy gdzie ma być + a gdzie -. W diodzie SMD ? jest zaznaczony ściętym rogiem lub wyżłobieniem .
A tak to wygląda już po całej operacji .
Podłączyłem bateryjkę, diody zaświeciły, znaczy wszystko przylutowane ok. Po wszystkim składamy radyjko i podłączamy.
To samo robimy z nawigacją.
Po ściągnięciu obudowy ściągamy panel z zaczepów, wyciągamy taśmę i ściągamy pokrętło.
Odwracamy ściągnięty panel, odkręcamy śrubki, delikatnie odginamy zaczepy i wyciągamy płytkę drukowaną.
Wkładamy w imadełko szczypcami łapiemy diodę SMD, rozgrzaną lutownicą dotykamy nóżki diody, dioda powinna sama odejść. Poszerzamy otwór wiertarką (również wiertło nr. 3). Wsadzamy przygotowaną diodę i przylutowujemy ją. Ciągle pamiętamy gdzie + a gdzie -.
A tak wygląda płytka z wlutowanymi diodami z jednej strony.
A tak z drugiej strony.
Po wszystkim składamy nawigację i podłączamy. A tu efekt
------------------------------------------------------------------------
Wymiana podświetlenia przycisków klimatronica
Wymianę zaczynamy od wyciągnięcia popielniczki i czytnika kart.
Następnie wyciągamy panel klimatyzacji. Dwoma palcyma wciskamy gumowe zatrzaski i panel powinien wyjść bez problemu, następnie odpinamy wtyczki i udajemy się w miejsce gdzie dokonamy operacji.
Lekko odginamy plastikowe uchwyty i wyciągamy panel z zatrzasków z góry i z dołu, następnie wyciągamy pokrętła. Nie są przymocowane, więc łatwo wyjdą.
Teraz wyciągamy wyświetlacz (szkiełko z taśmą i biała plastikowa osłona). Najpierw trzeba wyciągnąć biały plastik. Wystarczy lekko wcisnąć zatrzask (na zdjęciu u kółku) i wysunąć do góry, drugi wyjdzie nam praktycznie sam.
Teraz wyświetlacz. Żeby nie urwać taśmy musimy lekko podważyć szary zatrzask z obu stron. Podniesie się na jakieś 2-3 mm i bez problemu wyciągniemy taśmę.
Tak wygląda prawie gotowa płytka po usunięciu prawie wszystkich rzeczy
Teraz znajdujemy diody SMD, które chcemy wymienić na czerwone LED-y i zaznaczamy sobie gdzie plus a gdzie minus (przy diodach są oporniki, więc będziemy przylutowywać same LED-y).
Jak widać, w pobliżu SMD znajduje się plastikowa osłonka, która troszkę przeszkadza w lutowaniu, więc ją też zdemontujemy. Odchylamy boczne zaciski i wyjmujemy płytkę.
Z drugiej strony również odchylamy zatrzaski i plastik przy diodach powinien nam wyjść bez problemu.
Lutowanie diod.
SPOSÓB 1 Odpowiednio przycięte diody LED lutujemy w miejsce SMD.
SPOSÓB 2 Diody nie przycinamy tylko całe dokładnie zmatowiamy papierem ściernym (najlepiej wodnym).
Następnie wkładamy na miejsce plastik, w którym musiałem zrobić wyżłobienie, żeby nóżki diody były ładnie schowane i nie było wybrzuszenia.
Czas na SMD w pokrętłach. Może się wydawać, że będzie ciężko wlutować LED-a w miejsce SMD ale tak nie jest
Pod SMD jest "otworek" przez który przełożymy minus od diody, a po wylutowaniu SMD zrobi się miejsce na LED-a
Przygotowaną diodę LED wlutowujemy w miejsce wylutowanej SMD
A tak wygląda wszystko po wymianie SMD na czerwone LED-y i założeniu plastikowej osłony.
Teraz możemy powoli składać klimę do kupy. Zaczynamy od wciśnięcia płytki w cztery zatrzaski (te po bokach), następnie wkładamy taśmę i wciskamy szary zatrzask (żeby nam taśma nie wyskoczyła), teraz można wcisnąć biały plastik od wyświetlacza i położyć na nim białą folię i wyświetlacz.
Z racji tego, że SMD jest płaska a nasze LED-y nawet po skróceniu nie będą takie jak SMD, musimy lekko pogłębić już wydrążone otworki (zaznaczone na zdjęciu)
Użyłem do tego ręcznej wiertarki i wiertła nr 4.
SPOSÓB 1 pogłębiłem otwory o jakieś 5 mm w światłowodzie, aby spiłowane diody się zmieściły.
SPOSÓB 2 pogłębiłem otwory w światłowodzie tak aby cała dioda się w nim schowała.
A oto efekt .
Mam nadzieje, że się komuś przyda.
Manual poprawiony, naniesione korekty.
PS. Właśnie jestem po wymianie spiłowanych diod na całe tyle, że zmatowione. Efekt o niebo lepszy niż był, dodatkowo pogłębiłem otwory w światłowodzie tak aby cała dioda weszła.
Polecam ten sposób.
------------------------------------------------------------------------
Wymiana podświetlenia przycisków
(poradnik napisany raczej na wesoło )
Drzwi od strony kierowcy
Wkładamy albo wsuwamy lekko paluszki pod plastik i ciągniemy z wyczuciem aczkolwiek zdecydowanie do góry tak aby ukazały nam się zaczepy, widoczne na zdjęciu. U mnie jeden z zaczepów wsunął się pod skórę, więc musiałem uważać żeby jej nie rozedrzeć. Jak już nam się ukażą zaczepy, możemy spokojnie wyciągnąć obudowę.
Następnie odpinamy wtyczki od przełączników i zostawiamy je gołe w samochodzie a z przełącznikami udajemy się do domu, warsztatu, komórki, garażu (nie wnikam gdzie Wy to będziecie lutować).
Teraz w ciepełku i na spokojnie można wyjąć przełączniki. W tym celu dwoma palcyma, najlepiej wskazującym i dowcipnym łapiemy za wystające plastiki przy zatrzaskach i po kolei naciskamy i staramy się lekko je wyjąć.
Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie otrzymamy takie coś jak na zdjęciu poniżej
Teraz staramy się wyjąć przyciski z obudowy i w tym celu wkładamy śrubokręcik z boku pod osłonkę, lekko pchamy do przody, następnie lekko podważamy i staramy się aby przyciski wysunęły się z obu otworów. To samo robimy z drugiej strony
Po zdjęciu obudowy ukażą nam się żaróweczki w niebieskich kapturkach
Ja, oczywiście pierwsze co zrobiłem to złapałem za kombinerki i heja do góry. No i wyrwałem samą żaróweczkę.
A można je wyciągnąć lekko podważając śrubokrętem, jak pokazuje strzałka na fotce. Po ściągnięciu ukażą nam się dwa druciki, pręciki do których będziemy przylutowywać diody z opornikiem.
Teraz bierzemy lutownicę i łączymy ( możemy ale nie musimy, ja tak zrobiłem) opornik z diodą a konkretnie anodą (dłuższa nóżka albo mniejszy drucik jak
popatrzymy na „bańkę” diody)
WAŻNE !!!
Jeśli macie miernik, sprawdzajcie miernikiem gdzie „+ (plus)” a gdzie „- (minus)”. Ja nie miałem, więc po wpadce z przyciskami od strony kierowcy, poświęciłem jedną diodę i opornik i nimi sprawdzałem prąd
Ale wróćmy do lutowania.
Żeby nie przypalić plastikowej osłonki w czasie lutowania, wsadziłem kawałek miedzianej (taką miałem pod ręką) blaszki między lutowanymi częściami a plastikiem. Bardzo dobrze zdała egzamin co widać na załączonych zdjęciach.
No i właśnie tu się naciąłem.
Robiłem wszystko według manuala MarioJas-ia, nie sprawdziłem gdzie + (plus) a gdzie – (minus) i jak wszystko polutowałem, poskręcałem, poskładałem, podłączyłem okazało się, że du.p blada, nie działa.
Niestety, w moim aucie przy zatrzasku jest + (plus), więc wszystko musiałem przelutowywać, ale że to lubię, zrobiłem to z przyjemnością
Małe nieudogodnienie jest z blokadą rodzicielską. Jest tam ciut mniej miejsca gdyż z jednej strony jest już zamocowana czerwona dioda, ale dla chcącego … .
Sprawdziłem tylko gdzie i jak są rozmieszczone nacięcia
Zaznaczyłem minus i przylutowałem diodę z opornikiem.
To tyle jeśli chodzi o drzwi kierowcy. Podobnie postępujemy z tylnymi drzwiami od kierowcy i pasażera (wyciąganie obudowy, odłączenie wtyczek, wyciągnięcie przełączników, lutowanie diod)
--------------------------------------------------------
Blokada wszystkich drzwi
Żeby się do niej dostać potrzebne są zwinne palce albo:
Najpierw wyciągamy zapalniczkę (po prostu otwieramy i ciągniemy do siebie za klapę) następnie chwytamy mieszek od dźwigni zmiany biegów (rys.1) i ciągniemy do góry, następnie łapiemy za mieszek od hamulca ręcznego (rys.2) i również ciągniemy do góry. Podnosimy podłokietnik (rys.3) i delikatnie ale stanowczo ciągniemy za ten plastikowy przedmiot, który nie wiem jak się nazywa a umieszczony jest w nim przycisk od świateł awaryjnych i blokady wszystkich drzwi (rys.4)
Potem odłączamy wtyczkę, wyciągamy przełącznik, ściągamy osłonę .
Ten przełącznik jest taki sam jaki znajduje się w drzwiach kierowcy, więc wlutowanie diody może być ciut utrudnione ale jak widać na zdjęciu idzie to zrobić
---------------------------------------------------------
Drzwi od strony pasażera (przód)
Z tym miałem najwięcej problemów, nie z wlutowaniem diody, bo to pikuś ale ze ściągnięciem tapicerki. Niestety a może i stety moje auto od nowości nie miało ściąganej tapicerki, więc wszystko trzymało się strasznie, okropnie, piekielnie mocno. Ale wszystko się udało, bo inaczej nie pisałbym tego poradnika . Oto co zrobiłem:
1. Odkręciłem 3 śruby (dwie pod drzwiami, jedną ukrytą w klamce)
2. Zdjąłem osłonę lusterka ( lekko ruszałem palcami raz w lewo, raz w prawo aż wyszła).
3. Zdjąłem osłonę głośnika, wykręciłem głośnik i go odłączyłem.
4. Wyjąłem schowek (prawdopodobnie nie trzeba tego robić ale ja to zrobiłem )
5. A potem zaczęły się schody a wszystko przez uszczelkę (chyba tak to można nazwać), która w ogóle nie chciała puścić tapicerki. Ale na wszystko jest sposób. Owinąłem śrubokręt w szmatkę i wcisnąłem od spodu aż wlazł do połowy, potem lekko ale zdecydowanie ciągnąłem do siebie żeby powstała luka, w którą można by włożyć palce. Jak już wsadziłem palce to musiałem użyć naprawdę sporo siły żeby uszczelka puściła a z nią zaczepy, których nie pourywałem
6. Następnie odpiąłem kabel (wystarczy wcisnąć te dwa czerwone, hmmm prostokąty a potem wyciągnąć wtyczkę).
7. Zdjąłem klamkę (odkręciłem 3 śruby i wyciągnąłem to coś okrągłe )
I to wszystko, a tak wyglądają drzwi z odkręconą tapicerką.
Później to już tylko odpięcie przełącznika, zdjęcie obudowy z przycisków, usunięcie żaróweczki i wlutowanie diody z opornikiem. Sprawdźcie czy dioda świeci zanim złożycie tapicerkę z powrotem.
---------------------------------------------------------------
Pokrętło regulacji podświetleniem
Najpierw trzeba wyciągnąć maskownicę. Ja wyciągnąłem ją wkładając palucha pod kierownicę i wypychając głośniczek.
Następnie odpinamy wtyczki (od głośniczka i pokrętła, które potem będą sobie luźno dyndać
Uwaga na zaciski, które trzymają pokrętło, można je łatwo połamać (na zdjęciu w kółku obok strzałki z wykrzyknikami
Po zdjęciu obudowy pokrętła usuwamy żaróweczkę
A w jej miejsce wlutowujemy przygotowaną wcześniej diodę z opornikiem (wcześniej sprawdźcie gdzie + a gdzie -
---------------------------------------------------------------
Przycisk ESP
Maskownice wyjąłem swoimi zwinnymi palcyma , ciągnąłem do siebie aż wyszła, (naprawdę nic trudnego)
I znów odpiąłem wtyczki, odczepiłem przycisk, zdjąłem obudowę
Zabrałem się za lutowanie.
Tą czarną osłonkę można zdemontować, lekko podważając śrubokrętem, uważając żeby nie połamać zaczepy.
Jak już wszystko polutowałem okazało się, że dioda nie świeci, bo zapomniałem sprawdzić gdzie + a gdzie - i trzeba było robić od nowa. Ale teraz wymyśliłem sobie jak to zrobić żeby wyglądało prawie jak full profi .
W tej czarnej osłonce przy zaczepach, lutownicą porobiłem otwory na „nogi” opornika a w środku stopiłem jedną z przegródek tak aby się zmieścił opornik.
W przełączniku zrobiłem taką konstrukcje
Wcisnąłem osłonkę na miejsce i tak to wygląda:
--------------------------------------------------------
Tempomat
W tempomacie jest jedna żaróweczka i wymieniając ją na jedną diodę nie było efektu, więc wsadziłem dwie, które połączyłem równolegle.
Plusy puściłem dołem a minusy górą.
Jak widać diody leciutko przetarłem pilnikiem do paznokci, żeby zmatowić samą górę (lepszy efekt).
A tak wygląda podświetlenie.
Podłączone do baterii 9V
W aucie.
--------------------------------------------------------------
przycisk START/STOP
Na wszelki wypadek odizolowałem zlutowane nóżki diody i opornika od płytki.
Czerwoną diodę lekko zmatowiłem pilnikiem do paznokci żony (dobrze, że poszła spać ). Szkoda, że nie zrobiłem tego z zieloną, mocno świeci, ale po włączeniu świateł lekko przygasa. Kurcze znowu się będę męczył przy wyciąganiu przycisku, kto nie ma w głowie ten .... pierdoła
Zdravim.
qubek
- TACOSI
- Advanced member
- Příspěvky: 277
- Registrován: ned lis 15, 2009 17:48
- Bydliště: Košice - okolie
- Kontaktovat uživatele:
Super. Niektóre przewodniki tutaj już, choć są, ale w tym temacie sumuje się bardzo ładnie, chociaż należy w szczególnych, które już istnieją tematy. Mas P + na mnie i kiedy mam to wszystko zrobić razem z deski rozdzielczej na niebiesko
Laguna 2 GT. Expression 2002, 1.9 dci 74Kw ->96 kW
Audi A6 3.0 TDI 220 kW quattro S-Line
Audi A6 3.0 TDI 220 kW quattro S-Line
qubek: kolego, tu na tym foru jest bardzo malo ludi kturzi rozumiejom po polsku. Mam takom sprave do tiebie: za tvojim pozvoleniem caly temat przerobie do jenzyka czeskiego i nastempnie ty skasujes polski OK ???
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
[quote="Autor:qubek-překlad jarda19"]
Změna barvy podsvícení čtečky karet
Co k tomu ptřebujeme ? několik věcí, jmenovitě:
1.Vysoce svítivé diody LED - nejlépe 3 mm (barva záleží na Vás - já jsem použil červené)
2.odpory - hodnota 1000 Ohm neboli 1kohm
3.Štípačky
4.Mikropájku vysvětlim později
5.Kalafuna
6.Cín
7.Čas a chuť
Na pájení je nejlépe použít řízenou mikropájku ale je drahá...pak se prodávají tužkové mikropájky s tou to při troše opatrnosti taky jde. Nejhorší je pistolová pájka bez dlouhodobých zkušeností bych ji vůbec nedoporučil hrozí upálení plošných spojů. Ale kdo umííííí tak to dá i s pistolí. Dále důležitá věc:NEŠETŘETE KALAFUNOU, pájení vypadá mnohem lépe a nakonec se dá kalafuna lihem umýt.
A ještě malá poznámka: Já (jarda19) bych při výměně SMD LEDek použil opět SMD LEDky vybrané barvy.
Než začneme, malý datashet LED diody
Práci začneme vytáhnutím popelníku
Pak vytáhneme čtečku potáhnutím k sobě.
Odpojíme konektor čtečky a hurá na stůl.
Odstraníme obal lehkým nadzvednutím označených zámků.
Vyšroubujeme šroubek a lehce odtlačíme zámky, deska by měla jít vytáhnout.
Deska z druhé strany kde jsou LED diody.
Kroužkem jsou označené dvě LED diody které vyměníme za vysoce svítivé 3mm Ledky naší zvolené barvy.
Ledky mají vysoké čepičky, jednu jsem zpiloval na poloviční výšku a druhou jsem zmatnil vodním smirkem.
Odpájíme označené smd ledky, pomůžeme si pinzetou.
Pájime velmi opatrně a nešetříme kalafunou.
S duhou ledkou jsem musel trochu myslet protože není místo na provrtání desky.
Vývody LEDek je třeba zkrátit, vytvarovat, doporučuji předem pocínovat, ještě horký vývod namočit do kalafuny a zapájet na místo.
Po zapájení lehce dotlačíme ledky k desce aby moc neodstávaly.
Takhle to vypadá po připájení.
Tady je výsledný efekt po výměně LED.
----------------------------------------------------------------------
Změna barvy podsvícení zapalovače a popelníku
Vytáhneme zapalovač. Dále vytáhneme manžetu kolem řadící páky obr.1 a ruční brzdy obr.2. Pak vytáhneme celý kryt ve kterém jsou spínač varovných světel. Odpojíme konektory.
vytáhneme bílý držák žárovky.
Já jsem rozebral zapalovač úplně.
Vytáhneme patici žárovky.
Do patice připájíme červený+ a černý - káblík
Složíme zapalovač a ovineme jej káblíky. Naznačíme si ve kterých místech budou připájeny LEDky a odpory. V naznačených místech odizolujeme a pocínujeme. Taktéž konce káblíku kde bude připájena LEDka a odpor pro osvětlení popelníku. Pak káblíky přichytíme vteřiňákem k tělesu zapalovače. Připájíme LEDky a odpory.
Vyměříme si konce káblíku, připájíme LEDku a odpor pro osvětlení popelníku. Doporučuji zaizolovat pájená místa teplým lepidlem z tavné pistole.
Osvětlení zapalovače a popelníku je ve funkci při rozsvícených světlech.
------------------------------------------------------------------
Změna barvy osvětlení rádia a navigace
Moje poznámka: nevím proč autor nepoužil SMD LEDky ???
Vytáhneme rádio a navigaci z auta. Odšroubujeme šroubky po stranách panelu a panel uvolníme z aretačních úchytů.
Odšroubujeme 3 šroubky a vytáhneme plošný spoj.
Odpájíme smd LEDky, provrtáme desku vrtákem průměr 3, vytvarujeme vývody LEDek a zapájíme na místo. Pozor na polaritu. U smd LEDek je plus označen šikmým rohem.
Takhle to vypadá po výměně.
Poskládáme zpět radio.
To samé uděláme u navigace.
Demontujeme přední panel, odpojíme plochý kabel a vytáhneme ovládací knoflík.
Odšroubujeme šroubky a vytáhneme plošný spoj.
Vyměníme LEDky jako u rádia. Opět pozor na plus a mínus.
Takhle vypadá deska po výměně LEDek.
A z druhé strany.
Poskladáme navigaci. Tady je výsledek.
------------------------------------------------------------------------
Změna barvy osvětlení ovladačů klimy
Opět si kladu otázku proč autor nepoužil SMD LEDky odpovídající barvy.
Vytáhneme popelník a čtečku.
Pak vytáhneme panel klimy, odpojíme konektory.
Vytáhneme ovládací knoflíky a demontujeme přední panel.
Nyní odpojíme displej. Napřed sundáme bílý držák displeje.
Pak odaretujeme konektor páskového vodiče a vytáhneme páskový vodič.
Takhle vypadá deska po odnětí displeje.
Teď najdeme LEDky které budeme měnit, LEDky už mají předřadné odpory takže měníme jen LEDky.
V blízkosti LEDek je plastiková clonka která vadí při práci tu také demontujeme.
Pájení LEDek.
LED diody zmatníme vodním smirkem.
Namontujeme plastikovou clonu do které uděláme zářezy podle LEDek.
Následuje výměna LEDek v ovladačích.
LED diody naletujeme dle obrázku viz níže.
Takhle to vypadá po výměně LEDek.
Vrtákem o průměru 4mm prohloubíme otvory ve světlovodech do hloubky 5mm.
Pak ovládání klimy poskládáme zpět.
Tady je výsledek.
------------------------------------------------------------------------
Změna barvy ovětlení ovladačů oken
Dveře řidiče
Velmi opatrně vytáhneme směrem nahoru držák přepínačů.
Odpojíme konektory.
Vyjmeme přepínače z držáku..
Po demontáži přepínačů.
Pak přepínače rozebereme.
Po rozebrání uvidíme žárovky s modrými návleky.
Žárovky vytáhneme za pomocí šroubováčku tak jak je naznačeno šipkou. Uvidíme drátky na které budeme pájet LEDky.
Pak si spájíme LEDky s předřadnými odpory dle obrázku.
!!! Pozor !!! Je třeba si měřákem změřit kam přijde anoda a kam katoda LEDky
Ale vraťme se k pájení.
Při pájení použijeme kousek plechu abychom nepopálili přepínače.
Trošku problém je u přepínače blokování zadních dveří, je tam méně místa.
Dle tohoto návodu zapájíme LEDky do dveří spolujezdce a do zadních dveří.
--------------------------------------------------------
Tlačítko zamykání dveří
Vymontujeme plastový kryt jako u výměny barvy podsvícení zapalovače.
Na přepínač napájíme LEDku tak jak vidíme na orázku.
---------------------------------------------------------
Dveře spolujezdce
Kvůli vytažení přepínače musíme demontovat tapecírunk dveří.
1. Odšroubujeme 3 šroubky, 2 dole a jeden pod klikou.
2. Sundáme kryt zrcátka.
3. Sundáme kryt reproduktoru a reproduktor.
4. Pak už jen sundáme čalounění které je nacvakané na příchytkách.
5. Odpojíme konektory.
6. Odšroubujeme madlo a jsme u přepínače.
Takhle vypadá sundané čalounění.
---------------------------------------------------------------
Potenciometr osvětlení
Sundáme kryt reproduktorku.
Odpojíme konektory a opatrně vycvakneme potenciometr z držáku.
Po rozebrání vytáhneme žárovku.
Na její místo zapájime LEDku s odporem.
---------------------------------------------------------------
Vypínač ESP
Sundáme kryt tlačítka ESP
Odpojíme konektor a rozebereme tlačítko.
Černou krytku jde sundat podebráním šroubováčkem opatrně.
Krytku upravíme aby se tam vešel odpor.
Takhle je tam zapájená LEDka a odpor.
Výsledek práce.
--------------------------------------------------------
Tempomat
V tempomatu je 1 žárovička kterou nahradíme 2 LEDkama.
Mírně zmatníme smirkem špičky LEDek.
A výsledek.
V autě.
--------------------------------------------------------------
Tlačítko START/STOP
Izolace odporu.
Červenou i zelenou LEDku zmatníme smirkem
Toď vše, doufám že jsem tímto překladem pomohl alespoň jednomu člověku ať má snaha nevyjde nazmar. Váš jarda19
Změna barvy podsvícení čtečky karet
Co k tomu ptřebujeme ? několik věcí, jmenovitě:
1.Vysoce svítivé diody LED - nejlépe 3 mm (barva záleží na Vás - já jsem použil červené)
2.odpory - hodnota 1000 Ohm neboli 1kohm
3.Štípačky
4.Mikropájku vysvětlim později
5.Kalafuna
6.Cín
7.Čas a chuť
Na pájení je nejlépe použít řízenou mikropájku ale je drahá...pak se prodávají tužkové mikropájky s tou to při troše opatrnosti taky jde. Nejhorší je pistolová pájka bez dlouhodobých zkušeností bych ji vůbec nedoporučil hrozí upálení plošných spojů. Ale kdo umííííí tak to dá i s pistolí. Dále důležitá věc:NEŠETŘETE KALAFUNOU, pájení vypadá mnohem lépe a nakonec se dá kalafuna lihem umýt.
A ještě malá poznámka: Já (jarda19) bych při výměně SMD LEDek použil opět SMD LEDky vybrané barvy.
Než začneme, malý datashet LED diody
Práci začneme vytáhnutím popelníku
Pak vytáhneme čtečku potáhnutím k sobě.
Odpojíme konektor čtečky a hurá na stůl.
Odstraníme obal lehkým nadzvednutím označených zámků.
Vyšroubujeme šroubek a lehce odtlačíme zámky, deska by měla jít vytáhnout.
Deska z druhé strany kde jsou LED diody.
Kroužkem jsou označené dvě LED diody které vyměníme za vysoce svítivé 3mm Ledky naší zvolené barvy.
Ledky mají vysoké čepičky, jednu jsem zpiloval na poloviční výšku a druhou jsem zmatnil vodním smirkem.
Odpájíme označené smd ledky, pomůžeme si pinzetou.
Pájime velmi opatrně a nešetříme kalafunou.
S duhou ledkou jsem musel trochu myslet protože není místo na provrtání desky.
Vývody LEDek je třeba zkrátit, vytvarovat, doporučuji předem pocínovat, ještě horký vývod namočit do kalafuny a zapájet na místo.
Po zapájení lehce dotlačíme ledky k desce aby moc neodstávaly.
Takhle to vypadá po připájení.
Tady je výsledný efekt po výměně LED.
----------------------------------------------------------------------
Změna barvy podsvícení zapalovače a popelníku
Vytáhneme zapalovač. Dále vytáhneme manžetu kolem řadící páky obr.1 a ruční brzdy obr.2. Pak vytáhneme celý kryt ve kterém jsou spínač varovných světel. Odpojíme konektory.
vytáhneme bílý držák žárovky.
Já jsem rozebral zapalovač úplně.
Vytáhneme patici žárovky.
Do patice připájíme červený+ a černý - káblík
Složíme zapalovač a ovineme jej káblíky. Naznačíme si ve kterých místech budou připájeny LEDky a odpory. V naznačených místech odizolujeme a pocínujeme. Taktéž konce káblíku kde bude připájena LEDka a odpor pro osvětlení popelníku. Pak káblíky přichytíme vteřiňákem k tělesu zapalovače. Připájíme LEDky a odpory.
Vyměříme si konce káblíku, připájíme LEDku a odpor pro osvětlení popelníku. Doporučuji zaizolovat pájená místa teplým lepidlem z tavné pistole.
Osvětlení zapalovače a popelníku je ve funkci při rozsvícených světlech.
------------------------------------------------------------------
Změna barvy osvětlení rádia a navigace
Moje poznámka: nevím proč autor nepoužil SMD LEDky ???
Vytáhneme rádio a navigaci z auta. Odšroubujeme šroubky po stranách panelu a panel uvolníme z aretačních úchytů.
Odšroubujeme 3 šroubky a vytáhneme plošný spoj.
Odpájíme smd LEDky, provrtáme desku vrtákem průměr 3, vytvarujeme vývody LEDek a zapájíme na místo. Pozor na polaritu. U smd LEDek je plus označen šikmým rohem.
Takhle to vypadá po výměně.
Poskládáme zpět radio.
To samé uděláme u navigace.
Demontujeme přední panel, odpojíme plochý kabel a vytáhneme ovládací knoflík.
Odšroubujeme šroubky a vytáhneme plošný spoj.
Vyměníme LEDky jako u rádia. Opět pozor na plus a mínus.
Takhle vypadá deska po výměně LEDek.
A z druhé strany.
Poskladáme navigaci. Tady je výsledek.
------------------------------------------------------------------------
Změna barvy osvětlení ovladačů klimy
Opět si kladu otázku proč autor nepoužil SMD LEDky odpovídající barvy.
Vytáhneme popelník a čtečku.
Pak vytáhneme panel klimy, odpojíme konektory.
Vytáhneme ovládací knoflíky a demontujeme přední panel.
Nyní odpojíme displej. Napřed sundáme bílý držák displeje.
Pak odaretujeme konektor páskového vodiče a vytáhneme páskový vodič.
Takhle vypadá deska po odnětí displeje.
Teď najdeme LEDky které budeme měnit, LEDky už mají předřadné odpory takže měníme jen LEDky.
V blízkosti LEDek je plastiková clonka která vadí při práci tu také demontujeme.
Pájení LEDek.
LED diody zmatníme vodním smirkem.
Namontujeme plastikovou clonu do které uděláme zářezy podle LEDek.
Následuje výměna LEDek v ovladačích.
LED diody naletujeme dle obrázku viz níže.
Takhle to vypadá po výměně LEDek.
Vrtákem o průměru 4mm prohloubíme otvory ve světlovodech do hloubky 5mm.
Pak ovládání klimy poskládáme zpět.
Tady je výsledek.
------------------------------------------------------------------------
Změna barvy ovětlení ovladačů oken
Dveře řidiče
Velmi opatrně vytáhneme směrem nahoru držák přepínačů.
Odpojíme konektory.
Vyjmeme přepínače z držáku..
Po demontáži přepínačů.
Pak přepínače rozebereme.
Po rozebrání uvidíme žárovky s modrými návleky.
Žárovky vytáhneme za pomocí šroubováčku tak jak je naznačeno šipkou. Uvidíme drátky na které budeme pájet LEDky.
Pak si spájíme LEDky s předřadnými odpory dle obrázku.
!!! Pozor !!! Je třeba si měřákem změřit kam přijde anoda a kam katoda LEDky
Ale vraťme se k pájení.
Při pájení použijeme kousek plechu abychom nepopálili přepínače.
Trošku problém je u přepínače blokování zadních dveří, je tam méně místa.
Dle tohoto návodu zapájíme LEDky do dveří spolujezdce a do zadních dveří.
--------------------------------------------------------
Tlačítko zamykání dveří
Vymontujeme plastový kryt jako u výměny barvy podsvícení zapalovače.
Na přepínač napájíme LEDku tak jak vidíme na orázku.
---------------------------------------------------------
Dveře spolujezdce
Kvůli vytažení přepínače musíme demontovat tapecírunk dveří.
1. Odšroubujeme 3 šroubky, 2 dole a jeden pod klikou.
2. Sundáme kryt zrcátka.
3. Sundáme kryt reproduktoru a reproduktor.
4. Pak už jen sundáme čalounění které je nacvakané na příchytkách.
5. Odpojíme konektory.
6. Odšroubujeme madlo a jsme u přepínače.
Takhle vypadá sundané čalounění.
---------------------------------------------------------------
Potenciometr osvětlení
Sundáme kryt reproduktorku.
Odpojíme konektory a opatrně vycvakneme potenciometr z držáku.
Po rozebrání vytáhneme žárovku.
Na její místo zapájime LEDku s odporem.
---------------------------------------------------------------
Vypínač ESP
Sundáme kryt tlačítka ESP
Odpojíme konektor a rozebereme tlačítko.
Černou krytku jde sundat podebráním šroubováčkem opatrně.
Krytku upravíme aby se tam vešel odpor.
Takhle je tam zapájená LEDka a odpor.
Výsledek práce.
--------------------------------------------------------
Tempomat
V tempomatu je 1 žárovička kterou nahradíme 2 LEDkama.
Mírně zmatníme smirkem špičky LEDek.
A výsledek.
V autě.
--------------------------------------------------------------
Tlačítko START/STOP
Izolace odporu.
Červenou i zelenou LEDku zmatníme smirkem
Toď vše, doufám že jsem tímto překladem pomohl alespoň jednomu člověku ať má snaha nevyjde nazmar. Váš jarda19
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
je potrebne pri 12V led pouzivat ten odpor alebo sa pouziva na inu voltaz?
Laguna II,1.9dci,88kW,F9Q750,2001, Privilege
- Švejdula
- Senior member
- Příspěvky: 1445
- Registrován: čtv bře 01, 2007 16:47
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Poklona tobě Jardo19 a i Qubekovijarda19 píše: Toď vše, doufám že jsem tímto překladem pomohl alespoň jednomu člověku ať má snaha nevyjde nazmar. Váš jarda19
Wygląda to bardzo ładnie i myślę, że coś zapamiętałem z dzieciństwa.
776701460
S CLIPem jde všechno líp .
Laguna II 1,9 Dci 88Kw .
S CLIPem jde všechno líp .
Laguna II 1,9 Dci 88Kw .
Re:pomoc radio stale svieti
caute robil som podvietenie podla toho navodu vsetko v pohode akurat mi radio stale svieti aj po vybrati karty radio sa vypne len tlacitka ostavaju svietit kde som urobil chybu
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Qubek i Jarda19 - excelentní práce pánové a velmi inspirující.
Až mne omrzí to tuctové oranžové podsvícení, mrknu asi po zelených SMD a začnu si hrát. Nebo zrovna RGB diody a mixovací kolečko na přepínání barvy podle nálady??? (vím, to by byla technicky ukrutně náročná machrovinka vyžadující vytvoření samostatného okruhu podsvícení všech prvků).
Až mne omrzí to tuctové oranžové podsvícení, mrknu asi po zelených SMD a začnu si hrát. Nebo zrovna RGB diody a mixovací kolečko na přepínání barvy podle nálady??? (vím, to by byla technicky ukrutně náročná machrovinka vyžadující vytvoření samostatného okruhu podsvícení všech prvků).
Fluence 1.6 2011 81kW, LPG Tartarini
Peugeot 106 Sketch (1998)
Scenic 2.0 RT (1996)
Megane Break 1.6 74kW (2000)
R 21 1.7 (1989)
Favorit 135L (1991)
Ford Taunus 1.6 L (1979)
Wartburg 353 (Jura/Trias... už přesně nevím)
Peugeot 106 Sketch (1998)
Scenic 2.0 RT (1996)
Megane Break 1.6 74kW (2000)
R 21 1.7 (1989)
Favorit 135L (1991)
Ford Taunus 1.6 L (1979)
Wartburg 353 (Jura/Trias... už přesně nevím)
Ledky na vnitřní osvětlení - obrácená polarita
Ahoj,
rozhodl jsem se vyměnit co nejvíce žárovek pro vnitřní osvětlení kabiny za ledky, ale narazil jsem na problém u "lampiček" vpředu i vzadu. Jedná se o bajonetovou patici, kdy obvykle na kostře je mínus a na hrotu žárovky/ledky plus. V mé Laguně je ale obrácená polarita a tím pádem ledky nesvítí
Nezkoušel jste to někdo nějak řešit? Otočit nějak polaritu na konektoru u stropních světel nebo sehnat ledky s obrácenou polaritou? Dají se koupit ledky, kterým je to jedno, ale stojí 100 kc jedna a svítí hrozně moc...
Díky
rozhodl jsem se vyměnit co nejvíce žárovek pro vnitřní osvětlení kabiny za ledky, ale narazil jsem na problém u "lampiček" vpředu i vzadu. Jedná se o bajonetovou patici, kdy obvykle na kostře je mínus a na hrotu žárovky/ledky plus. V mé Laguně je ale obrácená polarita a tím pádem ledky nesvítí
Nezkoušel jste to někdo nějak řešit? Otočit nějak polaritu na konektoru u stropních světel nebo sehnat ledky s obrácenou polaritou? Dají se koupit ledky, kterým je to jedno, ale stojí 100 kc jedna a svítí hrozně moc...
Díky
Laguna II Grandtour 10/2004 - 2.2 dCi - 150HP - INITIALE
-
- Advanced member
- Příspěvky: 306
- Registrován: pon led 24, 2011 18:02
- Bydliště: Žďár nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Kdyby tu byl takhle přesný návod, jak přepájet LED v palubní desce bylo by to super
Laguna II Dynamique 1.9 dCi 88KW r.v 2004
-
- Moderátor
- Příspěvky: 11698
- Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
- Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko
Re: Ledky na vnitřní osvětlení - obrácená polarita
Řešil jsem to tak, že jsem musel rozebrat ony LED a přehodit polaritu v nich. Dá se, ale chce to trpělivost.ScanX píše:Ahoj,
rozhodl jsem se vyměnit co nejvíce žárovek pro vnitřní osvětlení kabiny za ledky, ale narazil jsem na problém u "lampiček" vpředu i vzadu. Jedná se o bajonetovou patici, kdy obvykle na kostře je mínus a na hrotu žárovky/ledky plus. V mé Laguně je ale obrácená polarita a tím pádem ledky nesvítí
Nezkoušel jste to někdo nějak řešit? Otočit nějak polaritu na konektoru u stropních světel nebo sehnat ledky s obrácenou polaritou? Dají se koupit ledky, kterým je to jedno, ale stojí 100 kc jedna a svítí hrozně moc...
Díky
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
LED v interiéru
Zdravím, jsem tu novým "členem" na fóru a zároveň čerstvým majitelem Laguny Grandtour II. A hned přidávám moji první menší úpravu. Po koupi jsem zjistil, že je prasklá žárovička na stropním osvětlení, tak jsem si řekl, že si rovnou pořídím LED osvětlení. Nechtěl jsem si pořizovat LED žárovičky, které nahrazují původní a stačí je tam jen nacvaknout, nevěřím, že by to svítilo více než obyčejná žárovka. Tak jsem si namaloval plošný spoj a osadil jej 21 kusy 5mm LED samozřejmě s předřadnými odpory. Je to úplně jednoduchá konstrukce, pro někoho to může být inspirace na kutění. Kdyby jste měli nějaké otázky klidně se ptejte a nebo klidně mi navrhněte další blbůstky, které by šlo vykutit Hlavně mi to nezapomeňte zkritizovat Zde přidávám nějaké fotky. http://lukasmaty.rajce.idnes.cz/Laguna_LED_stropnice
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
No dobrý, proč ne. Jen tak pro zajímavost, jak si vyřešil připojení do auta? Musel si nějak upravovat patici pro žárovku?
Nebylo by lepší použít SMD LEDky? Pak by mohl být plošňák měnší.
Svítivost vypadá docela dobře (naschvál by mě zajímalo porovnání se žárovkou). Něco takového taky plánuju, ale asi z lenosti a nedostatku času raději koupím LED žárovku přímo do patice, předpokládám totiž, že cenově to výjde na stejno . Ono přecejen 5W*4 dveře + 5W*3 strop + 5W*2 nohy u řidiče a spolujezdce je docela dost.
Nebylo by lepší použít SMD LEDky? Pak by mohl být plošňák měnší.
Svítivost vypadá docela dobře (naschvál by mě zajímalo porovnání se žárovkou). Něco takového taky plánuju, ale asi z lenosti a nedostatku času raději koupím LED žárovku přímo do patice, předpokládám totiž, že cenově to výjde na stejno . Ono přecejen 5W*4 dveře + 5W*3 strop + 5W*2 nohy u řidiče a spolujezdce je docela dost.
- budlik
- Junior member
- Příspěvky: 223
- Registrován: sob dub 16, 2011 17:22
- Bydliště: Jindřichov ve Slezsku
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Ahoj,
já celý interiér auta osadil LED žárovkami z číny
http://www.buyincoins.com/item/39011.html
http://www.buyincoins.com/item/4585.html
a jsem naprosto spokojený....svítí to krásně bíle a hlavně v noci to vypadá moc parádně.
Dokonce jsem je použil i místo parkovacích žárovek, protože ta originální "žlutá" žárovka, se mi bila s bílou xenonovou výbojkou.
já celý interiér auta osadil LED žárovkami z číny
http://www.buyincoins.com/item/39011.html
http://www.buyincoins.com/item/4585.html
a jsem naprosto spokojený....svítí to krásně bíle a hlavně v noci to vypadá moc parádně.
Dokonce jsem je použil i místo parkovacích žárovek, protože ta originální "žlutá" žárovka, se mi bila s bílou xenonovou výbojkou.
Laguna II 2.0T Privilege 2003, 120 kW
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Ahoj, tak jsem se rozhodl osadit přepínače stahování oken ledkama dle návodu. To čtyřtlačítko u řidiče jsem zvládl a funguje. Problém mám ale u spolujezdce, kde jsem prostě místo žárovky napájel led s odporem, jenže to zjevně nestačí, protože to funguje jen na první polohu karty, a to zas nefunguje u řidiče. Po ůplném zasunutí karty svítí zas ovládání u řidiče ale spolujezdec už má tmu. Dle těch obrázků to mám určitě blbě. Nejsem ale schopnej s toho vyluštit jak to má u toho spolujezdce být zapojené. Poradí mi někdo? pls..
Re-- Aha tak špatná kostra to byla. To jsem rád, že jsem na to přišel sám...
Re-- Aha tak špatná kostra to byla. To jsem rád, že jsem na to přišel sám...
Naposledy upravil(a) liborets dne stř bře 12, 2014 11:12, celkem upraveno 1 x.
Renault Laguna II 1,9dci 88kw Dinamique r.v. 2002
Renault clio I 1,2i -darováno na hobbyrallye.
Renault clio I 1,2i -darováno na hobbyrallye.
-
- Advanced member
- Příspěvky: 306
- Registrován: pon led 24, 2011 18:02
- Bydliště: Žďár nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Ahoj, může mi někdo pomoct jak jsou zapojené ty 2 SMD diody na panelu co ukazuje funkční senzory pneu? Jsou tam 2 SMD a já je přepájel a nefunguje to..
Laguna II Dynamique 1.9 dCi 88KW r.v 2004
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Ahoj, možná jsi je jen otočil, nebo špatně napájel a nebo jsou prostě vadný...
Renault Laguna II 1,9dci 88kw Dinamique r.v. 2002
Renault clio I 1,2i -darováno na hobbyrallye.
Renault clio I 1,2i -darováno na hobbyrallye.
-
- Advanced member
- Příspěvky: 306
- Registrován: pon led 24, 2011 18:02
- Bydliště: Žďár nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
liborets píše:Ahoj, možná jsi je jen otočil, nebo špatně napájel a nebo jsou prostě vadný...
To vím taky potřebuju vědět, jak mají být, otáčel jsem je a nešlo to, měnil jsem oba kusy a nešlo to, zase jsem je otočil a stále to nejde
Laguna II Dynamique 1.9 dCi 88KW r.v 2004
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
Ty se pouštíš do výměny Ledek a nemáš multimetr ???? Nebo nevíš co to je multimetr a jak se s ním měří, protože otáčet ledky.....no nevim. neměl bys radši dělat něco co umíš.
Lagu II 2.2 dci plná výbava
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
Mám k dispozici diagnostiku Clip.....kdyby někdo potřeboval něco....
-
- Advanced member
- Příspěvky: 306
- Registrován: pon led 24, 2011 18:02
- Bydliště: Žďár nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wymiana podswietlenia na diody LED (oprava + foto)
opět nic co by mi pomohlo.. multimetr nepotřebuju. přepájel jsem si i přístrojovku a vše ok
Laguna II Dynamique 1.9 dCi 88KW r.v 2004
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 hostů