Zadní třmen
Moderátor: Moderators General
Zadní třmen
Dobrý den, mám problém se zadním levým třmenem. Dneska jsem ho rozebral vyčistil měl jsem i opravnou sadu vyměnil jsem co šlo něco, ale nevím na co je. Po složení a ovzdušněni to brzdí pořád. Když, ale nezatáhnu ruční brdu tak vše funguje normálně. Nevíte čím to je? Nedá se to nějak více rozebrat než jen vytáhnout ten váleček. Dík za rady.
Lankem to není. Je to ten "bazmekt" v brzdiči na ruční brzdu, který se přidírá a to péro, které ho vrací s lankem zpět to neutáhne vrátit, tak to furt brzdí. To jsem měl taky. Celý jsem to rozebral a jsou tam dvě jehlový ložiska, který byly totálně zarezlý, uvnitř celkem marast a jedno dokonce vysypaný. Takže rozebrat, vyčistit a modlit se, aby byly ty jehlový ložiska byly OK.
No je to celkem mazec a pokud si na to moc netroufáš, tak bych to dal asi někomu zkušenějšímu. Přece jenom se jedná o brzdy. Jinak musíš sundat prachovku, vyšroubovat brzdový váleček a uvnitř objevíš takovou plechovou klícku s pružinou. Tu musíš zmáčknout směrem do středu a vyskočí ven společně s tou pružinou. Vytáhneš ven osku se závitem a s ní asi 2cm velký železný jaýček. Toť vše z této strany.
Následně pokračuješ z druhé strany. Sundáš pružinu, která vrací zpět lanko ručky a vylisuješ, nebo vyklepneš čep, o který se opírá. Jde to celkem ztuha. Jakmile se ti to podaří, půjde vytáhnout ten mechanismus ven a jsi uvnitř. Vyčistit, zkontrolovat, že jsou všechny jehly ložiska na svém místě, pořádně promazat (já tam dal grafitku, maže ikdyž je vyschlá) a opačným postupem složit. Upozorňuju tě na tu plechovou klícku pod válečkem. Na tu si musíš udělat z trubky přípravek, do kterého ji nasuneš a společně s tou pružinou natlačíš zpět na místo a pak ji musíš z té trubky dostat ven. To je asi na tom to nejhorší a pokud se ti to podaří, tak se neboj s tím zalomcovat a přesvědčit se, jestli tam opravdu pevně drží!
Sorry za mírně chaotický popis, nejsem žádný spisovatel
Následně pokračuješ z druhé strany. Sundáš pružinu, která vrací zpět lanko ručky a vylisuješ, nebo vyklepneš čep, o který se opírá. Jde to celkem ztuha. Jakmile se ti to podaří, půjde vytáhnout ten mechanismus ven a jsi uvnitř. Vyčistit, zkontrolovat, že jsou všechny jehly ložiska na svém místě, pořádně promazat (já tam dal grafitku, maže ikdyž je vyschlá) a opačným postupem složit. Upozorňuju tě na tu plechovou klícku pod válečkem. Na tu si musíš udělat z trubky přípravek, do kterého ji nasuneš a společně s tou pružinou natlačíš zpět na místo a pak ji musíš z té trubky dostat ven. To je asi na tom to nejhorší a pokud se ti to podaří, tak se neboj s tím zalomcovat a přesvědčit se, jestli tam opravdu pevně drží!
Sorry za mírně chaotický popis, nejsem žádný spisovatel
- Martan
- Advanced member
- Příspěvky: 266
- Registrován: úte dub 05, 2005 16:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Zdravím,
jak čtu na fóru, je to docela častý problém, který se projevuje zahříváním kotoučů a v neposlední řadě zvýšenou spotřebou
Obávám se, že to výměna prachovek nevyřeší a že se musí "dovnitř".
Myslím, že to bohužel z odborných firem nikdo nedělá - neexistuje ani repasovaný díl
Můžeš prosím připojit nějaké fotografie nebo schéma? Hlavně by mě zajímal průměr té trubky pro přípravek.
jak čtu na fóru, je to docela častý problém, který se projevuje zahříváním kotoučů a v neposlední řadě zvýšenou spotřebou
Obávám se, že to výměna prachovek nevyřeší a že se musí "dovnitř".
Myslím, že to bohužel z odborných firem nikdo nedělá - neexistuje ani repasovaný díl
Můžeš prosím připojit nějaké fotografie nebo schéma? Hlavně by mě zajímal průměr té trubky pro přípravek.
Laguna II
- Martan
- Advanced member
- Příspěvky: 266
- Registrován: úte dub 05, 2005 16:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Nakonec jsem přistoupil k rozborce třmenu (dle výše uvedeného postupu) a jeho kontrole. Zjistil jsem, že se do jehlového uložení čepu dostala nečistota i vlhkost, protože mazivo bylo znehodnoceno. Vše jsem vyčistil, namazal a smontoval a třmen už nyní nevázne. Zřejmě se ale jednalo o přidřený pístek vlivem nečistot či oxidace.
Upozorňuji, že jde o dost složitou operaci (především zpětné osazení klecové pružiny pomocí přípravku a také zpětné zalisování pístku, který se musí současně zašroubovávat). Třmen se musí následně řádně odvzdušnit.
Pro ilustraci připojuji obrázek jednotlivých elementů:
Upozorňuji, že jde o dost složitou operaci (především zpětné osazení klecové pružiny pomocí přípravku a také zpětné zalisování pístku, který se musí současně zašroubovávat). Třmen se musí následně řádně odvzdušnit.
Pro ilustraci připojuji obrázek jednotlivých elementů:
Laguna II
-
- Junior member
- Příspěvky: 142
- Registrován: úte čer 30, 2009 19:52
- Martan
- Advanced member
- Příspěvky: 266
- Registrován: úte dub 05, 2005 16:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Pro ilustraci připojuji takové schéma, v kterém se skrývá jádro pudla:
- při demontáži stačí působit červenou trubkou na obvod klecové pružiny - ta se pak uvolní ze zápichu a celé to vyskočí ven
- při montáži je nutné vkládat červenou trubku, ve které je už natažena klecová pružina a současně stačovat spirálovou pružinu zelenou trubkou - pak nutno vytáhnout červenou trubku za stálého působení trubky zelené
Doufám, že je to alespoň trochu jasné
a tady je fotečka těch přípravků - není to žádná věda
- instalatérská spojka 25ka má průměr 24mm - hodí se pro zpětné osazení klecové pružiny - ten šroub M6x45 s podložkama slouží pro zastrčení klecové pružíny do té spojky - zastrčení je nutno provést jen na potřebný průměr - ne více
- ten hřídelík průměr 8mm se dvěma trny 5mm na rozteči 19mm se hodil pro natočení pístku do třmenu pomocí el. aku-vrtačky
- a nakonec asi známá věc - kryt od Konkoru průměr 52mm pro zpětné nalisování pístkové prachovky
jo, a ještě poznámka - demontáž té klecové pružiny jsem provedl pomocí nějaké goly nebo trubkového klíče (to už si přesně nevzpomenu), ale zřejmě by šla stejně dobře použít ona plastová spojka, která má tu velkou výhodu, že klecovou pružinu nijak neodře
- při demontáži stačí působit červenou trubkou na obvod klecové pružiny - ta se pak uvolní ze zápichu a celé to vyskočí ven
- při montáži je nutné vkládat červenou trubku, ve které je už natažena klecová pružina a současně stačovat spirálovou pružinu zelenou trubkou - pak nutno vytáhnout červenou trubku za stálého působení trubky zelené
Doufám, že je to alespoň trochu jasné
a tady je fotečka těch přípravků - není to žádná věda
- instalatérská spojka 25ka má průměr 24mm - hodí se pro zpětné osazení klecové pružiny - ten šroub M6x45 s podložkama slouží pro zastrčení klecové pružíny do té spojky - zastrčení je nutno provést jen na potřebný průměr - ne více
- ten hřídelík průměr 8mm se dvěma trny 5mm na rozteči 19mm se hodil pro natočení pístku do třmenu pomocí el. aku-vrtačky
- a nakonec asi známá věc - kryt od Konkoru průměr 52mm pro zpětné nalisování pístkové prachovky
jo, a ještě poznámka - demontáž té klecové pružiny jsem provedl pomocí nějaké goly nebo trubkového klíče (to už si přesně nevzpomenu), ale zřejmě by šla stejně dobře použít ona plastová spojka, která má tu velkou výhodu, že klecovou pružinu nijak neodře
Laguna II
-
- Junior member
- Příspěvky: 142
- Registrován: úte čer 30, 2009 19:52
Bezva, díky, tohle by si, myslím, zasloužilo své místo v místní pomyslné zlaté knize návodů. Já mám ve sklepě taky dva třmeny, co jsem je poněkud ukvapeně vyměnil a teď je mám do rezervy, že si je někdy vyčistim a rozhejbu. Zatim jsem neměl čas a odvahu, teď už jen ten čas .
Ještě jednou díky.
Ještě jednou díky.
Modrá Laguna II grandtour, 2.0 T Dynamique
Re: Zadní třmen
Dělal jsem to,super,ty jehlový ložiska nečistěte,dají se koupit nový,kus za 80 kč.Sada gumiček na jedno kolo tuším do 250kč.Dělal jsem to loni v létě,od té doby nemám nejmenší problém s brzdama.Jestli si na to neetroufáte,tak v Přerově kdykoli.
-
- Experienced member
- Příspěvky: 855
- Registrován: pon led 29, 2007 07:22
- Bydliště: staňkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zadní třmen
nějaké číslo toho ložiska by bylo?
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
-
- Starting member
- Příspěvky: 55
- Registrován: ned bře 09, 2008 11:19
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zadní třmen
a kde koupím ty ložiska a gumyčky ...
-
- Experienced member
- Příspěvky: 855
- Registrován: pon led 29, 2007 07:22
- Bydliště: staňkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zadní třmen
ložiska koupíš kdekoliv, třeba v krámu kde se prodávají ložiska...
na netu určitě toho bude spoustu. nejznámější značka ložisek SKF
na netu určitě toho bude spoustu. nejznámější značka ložisek SKF
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
-
- Experienced member
- Příspěvky: 855
- Registrován: pon led 29, 2007 07:22
- Bydliště: staňkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zadní třmen
nemáte někdo ponětí, jestli by šla ta jehlová ložiska nějak vylisovat ven?
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
-
- Starting member
- Příspěvky: 21
- Registrován: pát dub 08, 2011 22:16
Re: Zadní třmen
Můj dotaz, chci řádně vyčistit zadní třmeny s tím, že bych vyšrouboval píst. Je možné ho odšroubovat, aniž bych musel odpojit třmen od brzdových hadiček? Pokud to není možné z jakého důvodu? Děkuji za odpovědi.
Druhý dotaz, souvisí se třmeny, při odbrždění (automatická ruční brzda) mají lanka vůli větší jak 5 mm, přitom jsem někde četl, že by měli mít vůli 1-2 mm. Přitom se mi zdá, že dál už to povolit nejde (zkoušel jsem to natáhnout rukou), je problém v přidření třmenu?
Druhý dotaz, souvisí se třmeny, při odbrždění (automatická ruční brzda) mají lanka vůli větší jak 5 mm, přitom jsem někde četl, že by měli mít vůli 1-2 mm. Přitom se mi zdá, že dál už to povolit nejde (zkoušel jsem to natáhnout rukou), je problém v přidření třmenu?
Renault Laguna II Grandtour, Dynamique, 1.9 dci, rok 2006, F9Q 758, FAP, PK6 382, dovoz Itálie
Re: Zadní třmen
Tak možné to je, jen musíš zaškrtit brzdovou hadičku. Připrav se ale na to, že ti vyteče obsah kapaliny za válečkem a podle toho, jak dobře se ti to podaří zaškrtit, ti může i tak kapalina proplývat ven. Samozřejmě to pak musíš pořádně odvzdušnit.
Myslím si ale, že je zbytečné to čistit, protože za tím válečkem, alespoň u mne a to mám r.v. 2001 to bylo OK. Marast je v té "komoře" kde je uložen mechanismus ruční brzdy. A s tím souvisí tvůj druhý dotaz. Zadírání toho mechanismu zjistíš, jestli ti ho dokáže pružina na brzdiči vrátit zpět. Podotýkám, že ne na prázdno, ale se zapojeným lankem. Pokud to neutáhne, komplet rozebrat, jak jsem popisoval výše a vyčistit. Krásně znázorněný to máš taky, tak směle do toho!
Myslím si ale, že je zbytečné to čistit, protože za tím válečkem, alespoň u mne a to mám r.v. 2001 to bylo OK. Marast je v té "komoře" kde je uložen mechanismus ruční brzdy. A s tím souvisí tvůj druhý dotaz. Zadírání toho mechanismu zjistíš, jestli ti ho dokáže pružina na brzdiči vrátit zpět. Podotýkám, že ne na prázdno, ale se zapojeným lankem. Pokud to neutáhne, komplet rozebrat, jak jsem popisoval výše a vyčistit. Krásně znázorněný to máš taky, tak směle do toho!
-
- Starting member
- Příspěvky: 21
- Registrován: pát dub 08, 2011 22:16
Re: Zadní třmen
Díky za odpověď. Zeptám se ještě, nelze pouze rozdělat jenom tu "komoru" ruční brzdy (je tam kapalina?) a vyčistit jí? Ještě jeden dotaz, pokud v tý komoře jsou ložiska, jaké mají označení, nikdo to tady neuváděl? Možná by bylo lepší je koupit dopředu. Dají se dobře vyndat?
Renault Laguna II Grandtour, Dynamique, 1.9 dci, rok 2006, F9Q 758, FAP, PK6 382, dovoz Itálie
-
- Experienced member
- Příspěvky: 855
- Registrován: pon led 29, 2007 07:22
- Bydliště: staňkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zadní třmen
jenom komoru ručky rozebrat nejde. musí to celé ven. ložiska by se musela vylisovat a navíc to spodní nevím jak(jsou tam dvě). stačilo to prolejt, vyčistit, namazat, dát novou prachovku a jede to dál.
Megane 4, 1.5dCi, 85kW. člověka to aspoň nenutí jezdit rychle
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
Laguna GT III 2.0dCi 110 kW, 4control, střešní okno-už je fuč, měla 316000km
-
- Starting member
- Příspěvky: 21
- Registrován: pát dub 08, 2011 22:16
Re: Zadní třmen
Tak mi to nedalo a pustil jsem se do toho. Šlo to rozdělat celkem dobře. Odšrouboval jsem píst, vycvaknul klícku, vyndal tyčku a jazýček. Zkoušel jsem ten mechanismus ruční brzdy a zjistil jsem, že jde velice lehce. Porovnal jsem druhé kolo a pružina na brzdiči to dokáže vrátit zpátky. Prostě jsem zjistil, že ty brzdiče ruční brzdy jsou v pohodě a přesto mi kola dřou. Zkoušel jsem točit brzdovým kotoučem, tam kde jsem sundal brzdový třmen a nejde to úplně lehce, tak mám podezření na to, že je ložisko brzdového kotouče v háji. Pokud máte nějaké nápady tak to uvítám, jinak brzdové kotouče mám objednané. Ještě postřeh, když jsem oddělal brzdový třmen tak se mi zdálo, že netekla brzdovka, ale voda.
Renault Laguna II Grandtour, Dynamique, 1.9 dci, rok 2006, F9Q 758, FAP, PK6 382, dovoz Itálie
Re: Zadní třmen
Pozor na to, on ten mechanismus ruční brzdy mi šel na prázdno taky lehce, ale jak byl v zápřahu s lankem a pod pružinou, tak se jakoby zakousl a nevracel se zpátky. Dělalo to většinou v jednom místě, ale bez zátěže to šlo v poho.
-
- Moderátor
- Příspěvky: 11698
- Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
- Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko
Re: Zadní třmen
Lanovody jsou pěkný prevít, kde po letech nanesený bordel způsobí váznutí. Jinak výměna lanovodů je tak max. hodina práce, a cena lanovodů ATE obou do 1000Kč.
Napište sem chlapi rozměr toho jehlového ložiska.
Napište sem chlapi rozměr toho jehlového ložiska.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
-
- Starting member
- Příspěvky: 21
- Registrován: pát dub 08, 2011 22:16
Re: Zadní třmen
Tak jsem se do toho znovu pustil, tentokrát jsem rozdělal i ten brzdový mechanismus. Byl jako nový, takže jsem ho jenom trochu vytřel a promazal. Vše vyčistil a vrátil zpět. Dokud jsem nezabrzdil tak šlo kotoučema krásně točit, už při prvních našlapání při ovzdušňování šel kotouč ztuha. Už nevím co s tím, nic tam zarezlího neni, válec šel zašroubovat a zatlačit bez větší námahy, ale po prvních šlápnutí asi nevrací, jak by měl. Je možné, že se ještě sjedou ty nové destičky a povolí to? Co ty čepy, ty jsem očistil, nemohli by to dělat, nebylo by lepší koupit je nové? Vám jdou zadní kola po zvednutí volně? Díky za odpovědi. P.S. Týden předtím, když jsem to dělal poprvé jsem vyměnil obě prachovky a ostatní gumová těsnění.
Renault Laguna II Grandtour, Dynamique, 1.9 dci, rok 2006, F9Q 758, FAP, PK6 382, dovoz Itálie
-
- Starting member
- Příspěvky: 21
- Registrován: pát dub 08, 2011 22:16
Re: Zadní třmen
Ještě jeden postřeh. Jel jsem asi 30 km kola byla dost teplá. Začaly mi pískat destičky. Dojel jsem domu a znovu jsem oddělal brzdový třmen. Měl jsem problémy vyšroubovat válce, podle mě to dělá ta těsnící guma v horní části. Musel jsem vzít sykovky abych to odšrouboval. Tu těsnící gumu jsem vyměnil a hned bylo znát, že je to lepší, ale stejně mi příjde, že ty kola dřou více než je zdrávo. Při zkušební jízdě po 10 km mi to začalo pískat i bez brzdění. Je to pech v sobotu jedeme na Slovensko, tak nevím jestli s tím můžu jet.
Renault Laguna II Grandtour, Dynamique, 1.9 dci, rok 2006, F9Q 758, FAP, PK6 382, dovoz Itálie
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 28 hostů