Výměna oleje v automatické převodovce. Vše co o tom víme...

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
J.Belsan
Starting member
Příspěvky: 14
Registrován: pon lis 10, 2008 21:46
Bydliště: Plzeň

Výměna oleje v automatické převodovce. Vše co o tom víme...

Příspěvek od J.Belsan » čtv říj 08, 2009 21:26

V servisu mi řekli, že náplň je na celý životní cyklus auta. Moc tomu ale nevěřím, za studena mi automat řadí dost pomalu a celkově působí dojmem že s tim má potíž. Po zahřátí se všechno srovná do normálu. Proto bych tedy poprosil všechny, kteří vědí něco o této problematice aby sem napsali. Po kolika kilometrech, kde je vypouštěcí ventil atd....?? Díky
Renault Megane II Hatchback 1,6 16V Automat

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » čtv říj 08, 2009 21:37

Najviac vie o tom Kmarty, mne to kedysi vysvetloval, aj funkciu, zlozenie atd...A ze vymena neni taka easy ako do beznej prevodovky, co sa tyka plnenia, hladiny....je to uplne inak.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » čtv říj 08, 2009 21:52

Cemu rikas "za studena radi pomalu"? Ja jen ze za studena nespina premosteni menice (volitelny, ale dnes bezne pouzivany doplnek k automatu), takze po prerazeni se otacky motoru nijak vyrazne nezmeni a pomalinku* se srovavaji tim, jak menic vyrovnava rozdil otacek (respektive ona prevodovka "dohani" motor). To je normalni stav u kazdeho automatu s hydrodynamickym menicem kroutivyho momentu.
Premosteni se za studena nepouzije proto, aby se olej v prevodovce rychleji ohral (tim jak tam saskuje v menici). V lete tedy premosteni zacina spinat driv, v zime pozdeji.
Premosteni neni soucast prerazeni (ale je obvykle z celeho razeni nejvyraznejsi, hlavne na 2. rychlostnim stupni) = premosteni neni v automatu potreba pro samotnou funkci prevodovky (je tam pro snizeni spotreby).

*) V zavislosti na aktualnim zatizeni.
Naposledy upravil(a) kmarty dne čtv říj 08, 2009 22:44, celkem upraveno 2 x.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » čtv říj 08, 2009 21:57

Co se tyce zivotnosti olejove naplne, tady je to takovy zajimavy. Uzivatelsky manual tvrdi ze je napln "dozivotni". To je zajimave tvrzeni obzvlast v kombinaci s tim, ze pry udajna idealni zivotnost auta je pro kazdeho vyrobce aut cca 3 roky nebo 120tkm.
V jednom starsim servisnim manualu pro MeganeII jsem nasel interval vymeny prave 120tkm. Ale v jakemkoliv pozdejsim servisaku jsem uz nasel jen vetu o tom, ze je napln dozivotni a pouze se doplnuje pri eventuelni zavade prevodovky nebo uniku oleje.
Pac jsem zvykly z vymeny oleje u starsich automatu, tak jsem si radsi interval zkratil na 30tkm (to jsou u mne 2 roky). Mozna je to zbytecne casto, ale tim nicemu neublizim (mozna tak zivotnimu prostredi :-)).

Nekde najdu nejaky PDFka, vydrz. Ale i tak toho tam zase moc neni.
EDIT: Tady je jedno, je tam i ta vymena.

Priznam se ze sam bych do toho uz nesel. U MeganeII jsem do toho pro jistotu nesel nikdy :-).
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » sob říj 10, 2009 10:51

Obdobne som cital dakde u manual prevodovky ze olej je dozivotny, inde zase ze menit ako rozvody t.j. kazdych 120tkm al. 5 rokov. Je to take sporne - na predoslom aute som skumal stav oleja po cca 8 rokoch, a vylial sa uplne krasny cisty odtial. A aj to som menil skor z prevencie, a bol som zvedavy ako ten stary vyzera. No a fakt ze som ho tam rovno mohol naliat spet. Stale hovorim o manual prevodovkach. Takze ja by som na manualoch olej nejako neriesil, kym clovek nezacne mat pocit horsieho radenia, alebo neocuje nejaku zmenu zvuku. Maximalne tak po X rokoch strcit prst cez kontrolny srob, ci je hladina OK. Ale kym nie su mlaky pod autom, tak to proste olej drzi. Ten tlak tam nie je vysoky, skor ide len o to aby boli tie ozubenia ponorene, a hore to ma este aj odvzdusnovak, takze je velmi mala sanca, ze by tiekol prevodovkovy olej.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

J.Belsan
Starting member
Příspěvky: 14
Registrován: pon lis 10, 2008 21:46
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od J.Belsan » sob říj 10, 2009 11:34

To co jsi napsal o tom měniči by odpovídalo. Doslova to charakterizuje můj problém :). Převodovka přeřadí, ale otáčky sou stále stejné a dělá to dojem jakoby prokluzovala spojka, po chvíly se to srovná. Takže pokud je to normální, nebudu to dál řešit. Jelikož sem si ale olej do převodovky již koupil, tak bych ho stejně pro klid duše chtěl vyměnit. Pokud tedy najdeš ten manuál budu moc vděčnej. Díky
Renault Megane II Hatchback 1,6 16V Automat

J.Belsan
Starting member
Příspěvky: 14
Registrován: pon lis 10, 2008 21:46
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od J.Belsan » sob říj 10, 2009 11:45

Koukam, že už tu je :D ....díky
Renault Megane II Hatchback 1,6 16V Automat

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » sob říj 10, 2009 12:02

J.Belsan píše:Převodovka přeřadí, ale otáčky sou stále stejné a dělá to dojem jakoby prokluzovala spojka, po chvíly se to srovná.
To je normalni stav. Takhle fungovaly prevodovky bez premosteni po celou dobu jizdy. Menic umi menit (reknu hodne laicky) otacky na kroutak, takze o co je vetsi rozdil otacek mezi vstupni hrideli do menice a vystupni z menice, o to je vetsi kroutak co z toho menice leze. To se projevuje jakoby prokluzem (motor se toci, ale auto se zdaleka tak nehejbe). Clovek se s tim musi naucit jinak jezdi jak se zatazenou ruckou.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Příspěvek od Šamša » sob říj 10, 2009 14:17

kmarty píše:
J.Belsan píše:Převodovka přeřadí, ale otáčky sou stále stejné a dělá to dojem jakoby prokluzovala spojka, po chvíly se to srovná.
To je normalni stav. Takhle fungovaly prevodovky bez premosteni po celou dobu jizdy. Menic umi menit (reknu hodne laicky) otacky na kroutak, takze o co je vetsi rozdil otacek mezi vstupni hrideli do menice a vystupni z menice, o to je vetsi kroutak co z toho menice leze. To se projevuje jakoby prokluzem (motor se toci, ale auto se zdaleka tak nehejbe). Clovek se s tim musi naucit jinak jezdi jak se zatazenou ruckou.
Tak tak já mám u BMW prokluz minimální, ale krátkodobě tam je a přemostění se mi zapíná až na posledním 4 kvaltu. Ten prokluz je zřejmě konstruovaný podle kroutícího momentu motoru, čím slabší motor, tím větší prokluz. Nebo to nedělá měnič, ale už je opotřebení lamel na hranici životnosti, to se dá změřit měrkami při sundaném víku a mozku při výměně kapaliny.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » sob říj 10, 2009 22:24

Samso je to tak - cim silnejsi motor, tim je tenhle rozdil otacek mensi (menic je pocitany na ten motor a pokud ma kroutak dostatecny, tak neni treba aby jej menic nahanel otackama). U nas co mame jednasestku je ten rozdil docela velkej.
Jinak tahle prevodovka si kontroluje rovnomernost chodu (nevim jak to napsat spravne a dobre) a pokud to nesedi, tak pocitac nadava*. Takze si myslim ze prokluz radicich lamel by to odhalilo raz dva (nehlede na to ze ten by se projevoval i se seplym premostenim).
Dal ma ta prevodovka cidlo viskozity oleje a citac stari oleje (pri vymene se ma nulovat).
Jo a premosteni ma od dvojky vejs.

S tim menicem. Clovek si to muze predstavit asi tak jako kdyz mas motor vytocenej na 3000ot/min, jeho aktualni kroutak je 100Nm, tak po pruchodu menicem z nej leze napr. 1500ot/min a 200Nm kroutak. Pak se vystup z menice zrychluje, kroutak u toho klesa, az by to skoncilo na 3000ot/min s kroutakem 100Nm.
Bohuzel v praxi je ta ucinnost rozhodne nizsi nez 100%. Nehlede na to ze pri volnobehu kdyz auto stoji a je zarazena rychlost, tak ty ztraty prijdou vhod :-). Ale treba na dalnici, kdyz se motor jen tak prevaluje v nizkejch otackach (nj, to samozrejme neplati o ty nasi 1.6 :-)), tak tam ty ztraty uz tak dobry nejsou. Proto prislo premosteni, ktery propoji menic natvrdo takovou spojkou. Nejprve se davalo na nejvyssi kvalt, obvykle rychlobeh(overdrive**), pozdeji i na nizsich kvaltech.

*) Dokazalo se to ozvat i kdyz slo jen o jizdu na tri valce.
**) Zakladni rychlost 1:1 je drive - proto to "D" na volici rychlosti - u ctyrkvalu je to trojka. Overdrive - na volici znacen jako "OD" nebo "D" v krouzku - byl planovan hlavne pro dalnicni jizdu, neco jako petka u prvnich manualnich petikvaltu nebo ted sestka u sestikvaltu. U nasi MeganeII je ctyrka taky overdrive (trojka je prevod 1:1), ale pac uz na volici neni klasicke PRN(D)D21, ale jen PRND s M "+-", tak uz to neni videt. Nehlede na to ze RJ toho automatu tam tu ctyrku v klidu kopne i v 50km/h zatimco u klasickyho ctyrkvaltu se overdrive daval az tak nad 100km/h a to jeste jen pokud mel clovek v planu pod tuto rychlost neklesat po delsi dobu.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Příspěvek od Šamša » ned říj 11, 2009 12:32

Ten "prokluz" měniče ještě může být regulovaný podle režimů převodovky např. já mám volič PRND321 a pak ještě přepínač S - E - 3.2.1
Kde na režimu "S" sport, ten prokluz není vůbec znát a kvalty to tam kope, pod plným plynem to 4. zařadí až okolo 180km/h. Tohle je super jízda kdy to pod plným plynem kope kvalty v 6000otáčkách, ááále když vidím tu rafiku ekonoměru, tak mě to rychle přejde. :D
Při režimu "E" standard ekonomy, je prokluz citelný, 4. to je schopno zařadit už v 50km/h(800ot./min), ale přemostění měniče nastává až ve 110km/h.
Při režimu "3.2.1" zimní, je prokluz maximální a táhlý, měkké přeřazování, aby přenos síly na kola byl rovnoměrný a kola na sněhu nehrabala.
Zajímavá je ještě adaptabilita počítače převodovky, kdy po častém použití kickdownu v režimu "E" přejde převodovka do sportovnější volby kvaltů, kde je třeba rozdíl v řazení 2000ot./min. a to trvá třeba 15 minut a pak přejde na normál.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » ned říj 11, 2009 13:21

Šamša píše:Ten "prokluz" měniče ještě může být regulovaný podle režimů převodovky
Tady bych se s tebou hadal :-). Ten "prokluz" regulovatelny neni. Vubec. Tedy, ne tak jak myslis. Ty otacky se dorovnavaji ciste jen podle rozdilu otacek, zatizeni a otacek samotnych. To ze se ty otacky rychleji srovnaji ve sportovnim rezimu je dany jen tim, ze mas motor vic vytoceny. Naopak v Economy rezimu mas obvykle otacky motoru nizko, olej v menici neni "rozhejbanej" a relativne dlouho trva nez se to projevi na vystupu menice.

U ty nasi prevodovky:
Co se tyce jizdnich rezimu, my prepinac rezimu nemame, ta prevodovka o tom rozhoduje sama v zavislosti na stylu jizdy v poslednich peti minutach. Na vyber ma mezi Economy, Normal a Sport. Ve Sportu vehementne pouziva premosteni, kdyz pustis plyn, tak je cejtit jak brzdi motorem i na rovince (normalne to dela jen zkopecka) a furt se snazi aby otacky motoru neklesly zhruba pod 3500ot/min. Proslapnutim kickdownu se na chvili prehodi aktualne pouzity rezim na rezim blize ke Sport a pak mi prijde, ze prevodovka ziskava pocit ze chces jet sportovneji i podle rychlosti seslapu plynu, jak casto jedes brzda/plyn a dokonce mi prislo ze do toho bere v potaz i cviceni volantem leva prava (ale to si nejsem jisty, pac jsem to zkousel na klasicky silnici, tak je mozny ze vzal spis to "cviceni" s plynem). No kazdopadne se mi takhle povedlo prehodit rezim az na Sport aniz jsem proslapl kickdown.
Prevodovka ma jakysi cidlo naklonu, takze vi jestli jedes z velkyho kopce, z mirnyho kopce, po rovince nebo do kopce (pri bezny jizde se to projevi tak, ze po rovince a mirne z kopce se nesnazi brzdit motorem, pri vetsim kopci si na to brzdeni motorem klidne i podradi).
Prospekt tvrdil ze ma prevodovka 12 jizdnich rezimu, ale neni to tak docela pravda. Sice to je tak, ze pro kazdy rezim Eco, Normal, Sport ma ctyri predvolby (velkej kopec, malej kopec, rovina, do kopce), ale nektery ty ... "hodnoty" jsou stejny (nekdy dokonce i na stejnejch pozicich).
Zimni rezim je spis jen na rozjezd. Pri stojicim aute (auto musi fakt stat, jinak to prevodovka vezme jako zadost o dvojku a protoze jsou na ni maly otacky a mala rychlost, tak by to odmitla) to chce abys prehodil paku volice z "D" na "M" a hned dloubl do "+". Pokud stojis, tak ti ukaze ze zaradil dvojku (a je to i cejtit) a na tu dvojku se pak rozjizdis (v tu chvili neni premosteni pouzito ani kdyz je prevodovka zahrata). Pri prekroceni 50km/h se tenhle rezim vypina a dal se to chova jako normalni dvojka.
Ten zimni rezim jsem jeste nepouzil, protoze pokazdy kdyz nastala situace pro zimni rezim, tak se prevodovka zacala chovat vlazne uz sama (mozna tim, ze ani ja jsem nemel zajem o rychlejsi jizdu :-) ).
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Davecom
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: stř srp 26, 2020 13:28

Re: Výměna oleje v automatické převodovce. Vše co o tom víme...

Příspěvek od Davecom » pát lis 12, 2021 13:50

Zdravím, já bych měl aktuálně následující dotaz k diskusi:
máme Clio 1,6 16V s automatem z roku 1999, najeto má 180tis. Nevím, kdy a jestli byl olej v převodovce měněný a v servisu (neznačkovém) říkají, že se to má dělat po 60tis. km. Cena vypadá dost vysoká, ale bez převodovky auto nepojede, tak jsem si říkal, že to nechám vyměnit - ale je to vůbec dobrý nápad? Neuškodím tomu naopak víc, než kdybych to nechal tak? Nebude pak olej moc prosakovat ven? Nebo aby se tam něco nevysypalo nebo tak něco? Navíc, bez vakuové pumpy se stejně všechen olej nevymění, něco prý zůstane v potrubí k motoru...
Co si o tom myslíte?
Díky za názory!

Odpovědět

Zpět na „Renault Mégane II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů