PRESUVNÍK - VŠETKO O PRESUVNÍKU, RACHOTENIE PRI ŠTARTOCH

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

PRESUVNÍK - VŠETKO O PRESUVNÍKU, RACHOTENIE PRI ŠTARTOCH

Příspěvek od Rado77 » úte črc 01, 2008 21:47

:arrow: P :arrow: R :arrow: E :arrow: S :arrow: U :arrow: V :arrow: N :arrow: I :arrow: K :arrow:

http://youtu.be/W6hHKbqQ6QU - toto je jeho zvuk. Treba si pridat Volume...

Ahojte vsetci.
Toto je tema ohladom presuvnika a vsetkeho s tym spojeneho (elektromagneticky ventil, princip fungovania, rachotenie startov, rozobratie presuvnika a nove poznatky). Oplati sa citat do konca, pretoze pocas rokov sme dosli na nove a nove veci, a niektore informacie na zaciatku tejto temy ani nebudu pravdive, ako sa neskor ukaze (doplnene cervenou). Tema bola vela krat premazavana atd, preto su mnohe prispevky akoby "mimo" :)
Obrázek

Preco tato tema vlastne vznikla:
- rachotenie pri studenych startoch benzinovych motorov K4M (1,6 16V) - plati aj pre Megane III 1,6 110k motory
- obcasne zdochnutie po prvom starte
- s tym spojena vyssia spotreba
- s tym sojene obcasne zdochynanie aj na volnobehu
- znizeny vykon motora

Co sme zatial zistili:
- rachotenie sposobuje presuvnik vacky sacich ventilov (zariadenie ktore mierne netaca vacku sacich ventilov dopredu, a to dynamicky podla rpm motora)
- v presuvniku sa udeju 2 veci: A, obrusi sa hrana piestika, ktory zabezpecuje jeho nulovu polohu B, vyderu sa steny v presuvniku a pride k uniku oljea z komor presuvnika po dlhsom stati auta
- presuvnik sa vyraba momentalne 3-tej genracie, a stale jeho materialy nie su natolko spolahlive, abyu presuvnik vydrzal aspon 4 roky
- nie je mozna deaktivacia presuvnika (systemu VVT), lebo RJ s fazovym posunom vacky sacich pocita. Neda sa VVT system proste vypnut softverovo
- nie je mozne fyzicke odstranenie presuvnika, opet lebo RJ s fazovym posunom vacky sacich pocita
- neda sa presuvnik proste zafixovat v konkretnej polohe, a open preto lebo RJ s fazovym posunom vacky sacich pocita
- cena noveho presuvnika je cca 5500 korun

Dalej je v teme rozpisane, ako sme presuvnik vypitvali, popisali vsetky mozne chyby a spravania motora, ceny vymien atd...

V blizkej dobe otestujem rovnakeho Megana 1,6-tku, kt. ma najazdene 80tkm (moj 60tkm), a s presuvnikom nikdy nemal problem. Tak ho poriadne prezeniem a porovnam vykony. Uz som sa s nim raz previezol, ale iba kratko a pomaly, aby som porovnal hlucnost motora atd... Takze aj ja dam vediet, ako sa prejavuje dobry a zly presuvnik.
Naposledy upravil(a) Rado77 dne pát lis 05, 2010 15:49, celkem upraveno 13 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » úte črc 01, 2008 22:29

To jsem rád, že to vyzkoušíš - mně se do toho nějak nechce, ale když budou tvé výsledky znatelné, určitě se k tomu odhodlám taky!!!

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » stř črc 02, 2008 20:17

Tak a som doma !

Najprv som auto prebehol normalka, aby som vedel objektivne porovnavat. Potom som odstavil a odpojil som elmag ventil. Svietilo SERVICE a pisalo CHECK INJECTION, s cim sme ratali :) A dojmy z jazdy? Isiel som samozrejme tu istu trasu. Auto islo rovnako ticho. Vykon bol mierne nizsi vo vysokych otackach, okolo tych 3000 cca, mierne nizsi myslim takych 5-10 percent. Ale inak fakt minimalny rozdiel !!! Dalsi poznatok, presuvnik mam funkcny :) (aj ked hrkoce pri startoch) :)
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » stř črc 02, 2008 20:20

To je dobrá zpráva, nicméně si stejně nemůžeš být jistý, zda je funkční na 100 %, nemýlím-li se...Člověk (resp. já) je stejně až příliš často tvor nemyslící...když nad tím teď zpětně přemýšlím, vůbec nechápu, proč jsem si funkčnost toho přesuvníku neověřil sám ještě před tou výměnou...takhle nemohu posoudit rozdíl po výměně...

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » stř črc 02, 2008 21:27

Rado77 píše:El-mag ventil je ovladany elektricky z RJ vstrekovania, a je dvojstavovy. To znamena, ze bude je otvoreny, alebo zavrety. V kludovej polohe je zavrety a elektricky sa otvori pri 1500 otackach. Vtedy tlak oleja zaposobi na piest v el-mag ventile a ten prepusti dalej olej do presuvnika. Cim je tlak oleja vyssi, tym viac sa piest v el-magu otvori a tym sa viac tlaci na mechanizmus v presuvniku. Ked hodnota otacok motora prekroci 4300, RJ vstrekovania vypne el-mag ventil, a ten sa zatvori.
Cast v tom je pravda a sice ta, ze elmag. ventil je dvojstavovy a na jeho vstupu se nevyskytuji jine hodnoty napeti nez 0V a +12V. Jenze i kdyz se to nezda, jeho otvirani je reseno plne proporcionalne a sice pomoci stridy napeti (jinak take zvane PWM modulace - nekde dokonce mam jakou frekvenci to kmita. Kazdopadne by mela byt dostatecne vysoka aby se strida neprojevovala jako kmitani ventilem, ale jako jeho plynule otevirani nebo zavirani. Viz Shannonuv teorem).
Napeti do ventilu trvale kmita a tim jak se meni pomer 0V vuci 12V, tak je ventil vice nebo mene otevren. A jak se meni jeho otevreni, tak se take meni smer kudy je olej prepousten a tim se meni olejem pusobeny pomer sil uvnitr kladky, ktera se diky tomu nataci.

Vyhodou tohoto zpusobu regulace je odolnost proti zmenam napeti (u nej musi zustat jedina podminka: Napeti musi byt dostatecne na sepnuti elektromagnetu), vcelku vysoka presnost regulace, linearni prubeh regulace a nizke regulacni ztraty.

Tvoje puvodni domnenka:
Rado77 píše:Ja som si povodne myslel, ze RJ vstrekovania riadi el-magh ventil on-line, a prave podla otacok motora ho dynamicky otvara, al. priviera.
byla naprosto spravna.


Jinak k tomu popisu. Nemyslim si ze je ten ventil zavreny v nejnizsich(resp. pod 1500ot/min) i nejvyssich otackach(resp. nad 4300ot/min). Podle mne bude v jednech otackach zcela zavren a v druhych zcela otevren.

Co se tyce kontroly tohoto ventilu, servisni nota popisuje trivialni zpusob kontroly:
  1. Ventil vymontovat ven.
  2. Pokud jeho spodni cast chybi (odpadla)*, ventil vymenit + provest vyjmuti zbytku ventilu z olejoveho okruhu v motoru urcenym postupem (docela mne dostalo ze se ty zbytky hledaji pod nejakou prirubou na opacne strane motoru nez jsou rozvody).
  3. Pokud je ventil vizualne v poradku, provest kontrolu prerusovanym pripojovanim jeho vyvodu na +12V. Pokud neni citit/slyset hybani soupatka uvnitr tela ventilu, je nutne ventil vymenit.
*) Tady mne napada, jestli panove od Renaultu preci jen nepouzili frekvenci stridy nizsi nez by se hodilo. Protoze jiny duvod proc by se takhle ventil rozpadl jinak nez jeho prilisnym kmitanim, coz se nemuze stat jinak nez ze strida bude natolik pomala ze ji ventil bude "stihat" reprodukovat alespon castecne, mne nenapada. Mozna tohle je ten duvod upgradu SW v RJ motoru.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » čtv črc 03, 2008 07:52

Diki Kmarty za objasnenie ;) Tak sme zase mudrejsi. O rozpadnuti ventilu citam prvy krat teraz... to je sila! V service manuali sa potom nespravne vyjadruju, ked pisu ze ventil je odstaveny nad 4300 rpm.

Ja som ho radsej nechcel vyhadzovat von, lebo tu nikto nepisal o tejto demontazi, co to skryva... Ale ak mi napr. nevytryskne olej do oci, tak ho vymontujem a pozriem :)

Este otazka - podla toho obrazku (asi jedineho nakresu presuvnika) mi nieje celkom jasne, kadial ide olej do/z presuvnika. Ide tam olej priamo stredom vacky?
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » čtv črc 03, 2008 09:39

Rado77 píše:V service manuali sa potom nespravne vyjadruju, ked pisu ze ventil je odstaveny nad 4300 rpm.
A nemysleji tim treba ze nad 4300ot/min uz ventil nereguluje, protoze od techto otacek vejs je (napr.) uplne otevren?
Rado77 píše:Este otazka - podla toho obrazku (asi jedineho nakresu presuvnika) mi nieje celkom jasne, kadial ide olej do/z presuvnika. Ide tam olej priamo stredom vacky?
To vubec netusim, ja to nazivo nikdy nevidel :-).
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » čtv črc 03, 2008 09:57

Vies kam tym mierim.... :) Keby som presuvnik uplne vyhodil a nahradil ho cisto ozubenym kolesom, ako je na vacke vyfukovych, musim zistit, co vsetko bude treba zaslepit. El-mag by som vymontoval, ale nechal ho na drotoch, aby RJ nepindala, vymyslel by som tomu len nejaky sikovny drziak a pripadne kryt, a zaslepil by som kratkym srobom s tesnenim dieru po el-magu. - neda sa to takto spravit, RJ by namerala rozdiely medzi hodnotami natocenia kluky z cidla HU a hodnotami natocenia vacky z cidla vacky pri konkretnych otackach. To by sposobilo chybu VVT systemu, rozsvietilo kontrolku motora a SERVICE
Este musim poriadne preverit, aky vplyv ma presuvnik na dynamiku vozidla v celom spektre otacok, a to na aute so 100 percent funkcnym presuvnikom.

Z toho vcerajsieho pokusu s odstavenim el/magu mi vychadza rozdiel dynamiky tych 5-10 percent, aj to len pri vyssich otackach nad 3000. Keby toto niekto skusil na svojom, bolo by to super !
Naposledy upravil(a) Rado77 dne pon říj 11, 2010 09:14, celkem upraveno 1 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » čtv črc 03, 2008 10:34

Rado77 píše:Z toho vcerajsieho pokusu s odstavenim el/magu mi vychadza rozdiel dynamiky tych 5-10 percent, aj to len pri vyssich otackach nad 3000. Keby toto niekto skusil na svojom, bolo by to super !
Ja to bohuzel nevyzkousim. Jednak mam tu kladku taky v haji a navic mam automat (takze dalsich par procent vykonu dolu).
Ale je fakt ze to mam "nahore" asi nejaky zdechly, protoze kdyz jsem ve trech lidech sel na plnej knedlik do jednoho tahlejsiho kopecka, tak k mymu prekvapeni jel porad na dvojku a nebyl s to prekrocit asi 110-120km/h.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » pát črc 04, 2008 04:26

Taaaakže pánové,

teď na to nebudu mít cca týden čas, ale dle mých poznatků je třeba k detailnějšímu průzkumu skutečně přizvednout blok a možná i shodit rozvoďák, což automaticky předpokládá demotáž silentbloků. Ještě uvidím, jestli na to budou podmínky - celý příští týden strávím v cizí garáži. Jinak s tím silentblokem a jeho vůlí cca 2-5 cm na kmit si vůbec nemusíte dělat starosti - taky jsem myslel, že je po smrti, ale není to tak: jsou to hydraulické ("přesněji" řečeno dle terminologie Renaultu "glycerinové") silentbloky a dají se skutečně jednoduče rozkmitat až na tuto vůli. Sice jsou méně odolné, než klasická kombinace gumy a slitiny/železa, ale řekl bych, že do 80 000 km by měly být určitě v pořádku. Jen poznámka na okraj - jestli je tělo silentbloku potečené (=vidíte na něm černé mapy), tak je skutečně na cestě do věčných lovišť. Obyčejně s tímto spojenou větší námahou odejde i spodní silentblok reakce, který je jednoduchá kombinace železa a gumy a jeho smrt lze vcelku bezpečně poznat na velké vůli řadící páky při zařazené rychlosti a sešlápnutí/vyšlápnutí plynu. Toť prozatím ode mne vše :) Mějte se!

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » sob črc 05, 2008 08:11

Tak som nieco vykopcil so Service Manualu:

ELMAG:
Napájení proměnlivým signálem cyklického poměru otevření (amplituda 12 V, frekvence 250 Hz) umožňuje rozvádět olej v mechanismu a tak měnit úhel fázového posuvu. Funkce přesuvníku vačkového hřídele je spojitě proměnlivá. Přesuvník je dvoustavově ovládán řídicí jednotkou vstřikování prostřednictvím elektromagnetického ventilu (3) umístěného na víku ventilů. Od 1500 do 4300 ot./min řídicí jednotka napájí elektromagnetický ventil. Nad 4300 ot./min není elektromagnetický ventil nadále napájen. Poloha mechanismu usnadňuje plnění při vysokých otáčkách. V této poloze je mechanismus zajištěn blokovacím pístem. Do 1500 ot./min není elektromagnetický ventil napájen. Mechanismus je zajištěn pístem. Jakmile je elektromagnetický ventil napájen při otáčkách vyšších než 1500 ot./min, tlak oleje zatlačí blokovací píst a uvolní mechanismus. - su 2 druhy presuvnika, resp. systemu funkcie. U K4M 1,6 motora je plne dynamicke casovanie ventilov (funguje vlastne okamzite akonahle sa uzivatel dotkne plynu), kdezto napr. u 2,0 motora je dvojstavove (pri 1500 rpm sa vacka okamzite natoci z nuly na MAX o celych 43 stupnov)

Tak ci onak este nevieme pricinu rachotenia presuvnika...Ci sa v nom nieco mechanicky vyderie, alebo tam nieje olej, alebo napr. elmag neudrzi nejaky spetny tlak oleja alebo co.... :(
Naposledy upravil(a) Rado77 dne úte říj 12, 2010 14:03, celkem upraveno 3 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » ned črc 06, 2008 16:07

Tak pani,

dnes som prebehol toho druheho Megana 1,6, ktory ma presuvnik OK. A poviem vam, ze absolutne ziaden rozdiel v dynamike jazdy ako na mojom. Takze z toho usudzujem, ze moj presuvnik (aj ked buchoce pri startoch obcas) je funkcny.

Takze moja teoria sa potvrdzuje, ze presuvnik je mozne definitivne odstavit, pri strate cca 5 - 10 percent vykonu. - toto nie je mozne, ako som editoval cervenou uz vyssie, RJ by vyhodnotila zaseknuty presuvnik ako chybu VVT systemu, lebo by namerala nekonzistenciu poloh vacky voci kluke pri danych rpm

Posledna vec pre mna je zistit, kadial teda do/z presuvnika ide olej.

Papaaaaaaaaaa
Naposledy upravil(a) Rado77 dne pon říj 11, 2010 09:21, celkem upraveno 1 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » sob črc 12, 2008 11:03

Tu su nejake videa VVT systemu:

http://www.youtube.com/watch?v=9A6S1NUj ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=dSZXepU7 ... re=related

Teraz som sa docital na anglickom fore, ze presuvniky blbli uz davno, a to na vsetkych 1,6 VVT motoroch do roku 2005. Renault zacal tieto presuvniky menit, pricom mierne zmenil aj technicke riesenie presuvnika a novy presuvnik mal byt v poriadku. Od roku 2005 vraj montuju len tieto nove typy presuvnikov, ktore by uz technicky mali byt OK (a teoreticky by uz nemali odchadzat)...
Naposledy upravil(a) Rado77 dne pát říj 23, 2009 09:21, celkem upraveno 4 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon črc 14, 2008 22:01

A tu je schema presuvniku DELPHI: http://delphi.com/manufacturers/auto/po ... train/vcp/
Na stranke je aj .PDF na stiahnutie. V zasade presuvnik riesi aj tieto veci okrem samotneho casovania = vykonu:
- sluzi miesto EGR ventilu
- znizuje emisie, umoznuje nizsi volnobeh
- znizuje spotrebu

Jo a v albumoch su fotky presuvnika, davam tuto info aj sem pre istotu: http://picasaweb.google.com/rado.megane ... hanickAsti
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
trichopter
Advanced member
Příspěvky: 480
Registrován: ned srp 05, 2007 12:52
Bydliště: SK/KNM

Příspěvek od trichopter » sob črc 26, 2008 08:44

No.Mne to občas to aj mne zarachotí zaškrípe,ale je to fakt len občas,trpnem aj ja kedy to začne byť vážne.Je to taký prašivý zvuk,ako ked som mal kedysi starú 120tku škodu a začal haprovať štarter,sekalo ho nedalo sa štartnuť.Tam som po ňom treskial kameňom,druhý štartoval a v pohodičke som domov došiel,ale tu...
Ja o to záujem mám a verím tomu že aj dalšia stovka ľudí,len málo kto sa tomu rozumie,ale aspoň vdak vám mám aspoň šajnu.Kedže chodím do zahraničia bojím sa dvojnásob poruchy,preto sa tu chodím ,,učiť".A všetko si hádžem aj na USB,dufam že mi to pomôže v budúcnosti.
Zdar a sílu priatelia.
Megane II sedane-02/2004; 1,6 16V.83kw;113ps
150 000km.Comfort Dynamique;

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » úte črc 29, 2008 22:19

Rado77 píše:Chalani v servise potvrdili, ze od urcitej doby Renault (resp. vyrobca Delphi) zacal robit nove presuvniky, ktore by sa uz nemali kazit.
No to doufam, protoze jestli je budu za dalsich cca 35tkm kvuli tomu navstevovat zas ... rekneme ze budu velice rozezlen.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » čtv črc 31, 2008 17:43

Tak pani,

presuvnik je otvoreny !!! Fotky tu: http://picasaweb.google.com/rado.megane ... hanickAsti . Uz chapem, co znamena ked service manual pise "tlak oleja zatlaci a uvolni piest" - to bolo pisane v sekcii k el-mag ventilu, ale tyka sa to piestu v presuvniku, ktory na jednej fotke stlacam prstom. Ako vidno, olej tlaci vyrezom v presuvniku, ktory zabezpecuje jedinecnu polohu pri montazi na vacku (to je tiez na jednej fotke vidno, taka mala gulata dierka v ciernej casti presuvniku). Tadial olej zatlaci na piest presuvniku (na striebornej casti zdola) a presuvnik sa potom dokaze hybat. Vidno aj tesnenia, su tam aj gumove, aj umelohmotne. Bez oleja ide vnutrom pohybovat dost tazko. Nakoniec som ho odpilil, lebo som nemal vrtacku, a akurat som sa trafil tak, ze som neposkodil pohyblivu cast vnutri (inak ina nahoda :) ). Takze pokukajte. Podla stavu komponentov som ale bohuzial nezistil, co moze sposobovat ten buchot. Vsetky casti sa javia ako nove :( Pripisal som easy komentare k fotkam.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » sob srp 02, 2008 09:22

Pochopil som, ako presne presuvnik funguje. Je tam len jedna "zlozitejsia" suciastka, a to je ten spominany piestik na pruzine. Ten ma za ulohu uzamykat presuvnik v nulovej (kludovej) polohe, ked je vypnuty motor. Po zvyseni otacok potom tlak oleja zatlaci na piest, ten sa zasunie a presuvnik sa moze zacat natacat. Tie 4 sroby z hornej casti su rozlozene nerovnomerne, resp. 2 su viac od seba ako ostatne, a tam je prave tato kriticka sirsia cast presuvnika. VSIMOL SOM SI ALE, ZE JEDNA HRANA TOHO PIESTU JE ZODRANA CCA 1 MILIMETER ! To zrejme sposobi, ze pri starte sa presuvnik nechcene uvolni. Kedze este niesu komory spravne naplnene olejom, a tlak nieje ustaleny, presuvnik sa zacne pohybovat tam a spet, a sposobi rachotenie. Toto je totizto jedina suciastka v nom, ktora je zlozita, vsetko ostatne je vlastne iba odliatok (obal a vnutorna "vrtula"). Tu je konkretna fotka tej zozsuchanej hrany:

Obrázek

Problem opravy je v tom, ze piestik je tam zalisovany. Zospodu piestiku je pruzina. Musel som rozrezat aj "vrtulu" presuvnika, aby som ho dostal von. Tu je foto:

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rado77 dne úte říj 12, 2010 14:12, celkem upraveno 8 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

lubosov
Advanced member
Příspěvky: 255
Registrován: úte srp 29, 2006 18:30

Příspěvek od lubosov » sob srp 02, 2008 16:52

Najhoršie je na tom to, že <> o tom dávno vie /uvedené v dialogys/, že je to nepodarok, tak ako cievky, snímače vačkovej hriadele, obloženia torznej tyče, brzdové obloženia, nesúmerná geometria /ktorá sa nedá nastaviť/ atď atď a zvolávačku neohlásila - jednoduchšie je keď za tie nepodarky zaplatí zákazník. :!:
Naposledy upravil(a) lubosov dne pát říj 18, 2013 10:30, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » ned srp 03, 2008 18:10

Ja som sa zasmial ked som presuvnik otvoril, a spomenul som si na autorizovany servis, ako mi tipek tvrdil, ze v presuvnikoch odchadza to "umelohmotne puzdro ci lozisko"... No a cely for je v tom, ze v tom presuvniku nic z umelej hmoty nieje :) Chapem, ze to bol zrejme len "chlapik za prepazkou", ktory vie zrejme iba hlavne infos o rozdeleni typov motorov, celkovom principe motorov a nejake to nazvoslovie, ale takto zakaznika do oci odr..... ! :)

Wecka raz pekne napisal nieco ako "voni taky v servisech mnohokrát nejsou chytřejší než my" :)
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

JV
Advanced member
Příspěvky: 320
Registrován: stř dub 02, 2008 12:31
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od JV » pon srp 04, 2008 15:27

Ahoj.
Tak mne toto tema taky dost zajima, ale jelikoz mi zarachotil zatim jen jednou a to si jeste vubec nejsem jisty ze to byl on tak zatim jen prihlizim co a jak se da a neda udelat.
Rad bych vam byl necim napomocen, ale jelikoz jsem z Plzne tak Vam nemuzu pujcit ani to auto.
Tak hodne zdaru pri zkoumani a opravach a snad uz ten problem kluci nejak vyresite pro nasi spokojenost.
Jarda

Uživatelský avatar
Martin Jaroš
Experienced member
Příspěvky: 977
Registrován: pát kvě 27, 2005 09:57
Bydliště: Praha, Chomutov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martin Jaroš » úte srp 05, 2008 17:29

Ahojte,
nejprve vyjadrim obdiv, jak se problemem presuvniku zabyvate, nasel jsem tu dost cennych informaci, hlavne fotky jsou paradni. Mam taky problem s presuvnikem na Lagune I, motor F4R 780 2.0 16v, projevuje se to klapanim jako u dieselu a docela me to stve. Navic mi prijde auto linejsi, nez bylo. Patral jsem taky na netu a objevil jsem celkem pekny popis cinnosti presuvniku, vcetne obrazku. Jak bude cas, tak sem umistim link na pdf soubor. Prozatim tedy alespon text:

Modul zásobování oleje (obr. 3)
Součástí modulu zásobování oleje je elektromagnetický ventil 1 přestavování vačkového hřídele. Modul zásobování oleje je zasazen do krytu, pod nímž se nachází přestavovač vačkového hřídele, řetěz, napínač řetězu a dvojvačka.

Popis činnosti
Do přestavovače vačkového hřídele je olej dopravován od olejového čerpadla olejovými kanály v bloku a hlavě válců a přes modul zásobování oleje. Rozdílná úroveň zaplňování pracovních prostorů v sousedství zubů vnitřního rotoru olejem způsobuje pootočení vnějšího rotoru vůči vnitřnímu rotoru. Elektromagnetický ventil 1 přestavování vačkového hřídele je aktivován řídicí jednotkou motoru a reguluje přestavování vačkového hřídele sacích ventilů v závislosti na otáčkách motoru, zatížení motoru a na teplotě chladicí kapaliny až do úhlu 42° klikového hřídele.

Přestavovač vačkového hřídele bez tlaku (obr. 4)
Elektromagnetický ventil 1 přestavování vačkového hřídele je bez proudu.
Zajišťovací kolík je tlakem pružiny držen zapadlý ve vybrání v zadním krytu přestavovače. Kolík zabraňuje pootočení vnějšího rotoru, a tím i přestavení vačkového hřídele sacích ventilů, během startu. Vnější rotor, a proto i vačkový hřídel sacích ventilů, je v poloze „na později“.

Uvolnění zajišťovacího kolíku (obr. 5 a, b, c)
Elektromagnetický ventil 1 přestavování vačkového hřídele otevře přívod
do pracovních prostorů B. Proudící olej se dostane vybráním v zadním
víku přestavovače pod zajišťovací kolík a svým tlakem ho nadzvedne
(uvolní). Vnější rotor již není zajištěn a může se natočit ve směru „na dříve“ – červená šipka. Jakmile po vypnutí motoru tlak oleje v pracovních
prostorech klesne, zatlačí pružina zajišťovací kolík do vybrání v zadním
krytu přestavovače.

Vnější rotor v „regulační“ poloze (obr. 6)
Ventil 1 přestavování vačkového hřídele N205 se nastaví do takové polohy, že olej bude proudit do obou pracovních prostorů. Vnější rotor se pootočí podle rozdílu tlaků v pracovních prostorech A a B (červená dvojšipka).
Podle pootočení vnějšího rotoru se přestaví i vačkový hřídel sacích ventilů do směru „na dříve“ nebo „na později“. Ovládání ventilu je takové, že přestavování vačkového hřídele je plynulé.

Vnější rotor v poloze „na dříve“ (obr. 7a, b, c)
Jestliže se zvýší tlak oleje v pracovních prostorech B, bude se vnější rotor pohybovat dále ve směru „na dříve“ (červená šipka) tak dlouho, dokud nedosáhne koncové polohy. Vnější rotor a tím i vačkový hřídel sacích ventilů se nachází v poloze „na dříve“.

Vnější rotor v poloze „na později“ (obr. 8a, b)
Při přestavování z polohy „na dříve“ do polohy „na později“ se elektromagnetický ventil 1 přestavování vačkového hřídele nastaví tak, že olej proudí do pracovních prostorů A. Tlak oleje v pracovních prostorech B klesá. Vnější rotor se pohybuje zpět směrem do polohy „na později“ – červená šipka. Aby v poloze „na později“ zajišťovací kolík nezapadl do vybrání v zadním krytu přestavovače, je v zubu vnitřního rotoru otvor pro olej. Tímto otvorem se dostane olej z pracovního prostoru A do drážky pod osazením zajišťovacího kolíku. Tlak oleje překoná tlak vyvolaný pružinou a udrží zajišťovací kolík uvolněný.

POZOR!
Nutno používat výrobcem předepsaný motorový olej.



U mne bude zrejme vadny jak samotny presuvnik (motor klape jak diesel i na volnobehu, kdy ventil nepracuje) tak i samotny ventil - mel jsem ho vyndany a pri stlaceni vnitrnihopistu nelicuji otvory ve vnejsim obalu ventilu s otvory ve vnitrnim pistu - z toho soudim, ze olej nemuze proudit zkrz ventil.

Martin :)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » úte srp 05, 2008 20:45

Martin,
diki moc za informacie ;) http://www.autostangl.cz/data/files/revue-04-111.pdf . K tvojmu problemu, zda sa ze mas naozaj aj el-mag ventil posahany, a presuvnik samozrejme tiez. Ja som si s el-magom radsej nezahraval a nemal som odvahu hybat piestom. K tomu piestu este - mas pocit ze sa nezasuva tak hlboko, ako by mal? Alebo mas skor pocit, ze sa pootocil?
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Martin Jaroš
Experienced member
Příspěvky: 977
Registrován: pát kvě 27, 2005 09:57
Bydliště: Praha, Chomutov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martin Jaroš » úte srp 05, 2008 23:51

Kdyz jsem ho mel vyndany tak:

a) myslim, ze pist nejde stlacit tak hluboko jak by mel, otvory nejsou v zakrytu. Jinak jde lehce a lehce se vraci do vychozi polohy.

b) zarazilo me, ze vnitrnim pistem lze volne otacet, tim se opet mohou otvory vnitrniho pistu dostat jinam.

Ma to tak byt nebo nema?

Jinak diky za link, to je presne ten soubor :wink: 8)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » stř srp 06, 2008 07:40

No, a to prave neviem ako to ma byt. Ja som ho mal len vytiahnuty von a odfoteny:
Obrázek
Zaujimalo ma, ci je na nom este ta spodna cast, ktora vraj zvykne obcas odpadnut do motora :) Ale mozno toto odpadnutie prave sposobi clovek, ktory ten ventil vytahuje von a taha ho povedzme sikmo a nasilu... No uvidime, ked sa vyjadri niekto, kto ho uz skumal al. rozoberal.
Naposledy upravil(a) Rado77 dne úte říj 12, 2010 14:15, celkem upraveno 1 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Odpovědět

Zpět na „Renault Mégane II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů