Věnec setrvačníku

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátor: Moderators General

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » pon zář 01, 2008 12:59

Rado77 píše:Ako funguje vlastne starter?
Starter obvykle funguje tak, ze elektromagnet vysune pastorek do zaberu a na te same ose, z druhe strany toho elektromagnetu, je silnoproudy spinac, ktery sepne (spolecne v tutez chvili ze se pastorek zasune do zaberu) a tim doda stavu do elektromotoru ve starteru.
Nacasovani by melo byt asi tak, ze elektromotor ve starteru by se mel zacit tocit az po zasunuti pastorku do zaberu.
Pastorek ma volnobezku, takze jakmile motor nastartuje a ma vyssi otacky nez starter, pastorek se volne otaci.
Po pusteni klicku ze startovaci polohy, elektromagnet zpet vraci pastorek do klidove polohy a zaroven se vypne silnoproudy spinac.

Tolik asi obecne ke starteru (bez ohledu na konkretni typ).

Obrázek

V nekterych pripadech se pouzival (mozna jeste pouziva) system Bendix, ktery mel vysouvani pastorku resene tak, ze pastorek byl na takove sroubovici a pustenim elektromotoru se pastorek svoji setrvacnosti vysunul ven. Behem vysouvani se vicemene netoci, naplno se zacne tocit az po uplnem vysunuti na konec sroubovice. O zasunuti pastorku zpet do klidove polohy se pak postaral bezici motor (udela totez co elektromotor starteru, ale opacne). Udajne byly potize se zasekavanim sroubovice a pastorek se nevysouval (nebo nezasouval).
Obrázek

Zdroj: zakladni povedomost - Automobil v obrazech z r.1956
obrazky - Google :-)
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 01, 2008 13:10

Dakujem Kmarty ;)
Vysledujem, ake budu straty nadalej, cim bude chladnejsie. Dufam ze nebude problem so startami neskor pocas zimy. Cievky a sviecky su OK, toto vylucujem. Benzin tankovany iba Shell. Takze uvidime.

Ozaj - ako startovania v zime obecne u Megane? Bol nejaky problem?
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » pon zář 01, 2008 13:20

Rado77 píše:Ozaj - ako startovania v zime obecne u Megane? Bol nejaky problem?
Jako u mne?
Popravde jsem si ani nevsiml nejakych vyraznych zmen. Teda krome toho, ze prvnich az skoro pul kilometru (podle toho jak velka byla zima) po nastartovani se nedalo slapnout vic na plyn, jinak to zacalo kuckat.
Ale startovani jako takove bylo uplne v pohode. Jako trochu dele to trva, ale spis tim ze starter otaci motorem o krapinek pomaleji.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 01, 2008 13:28

Doooobre, tak zatial ostavam chladny :) Kym sadnem do auta, stlacim to tlacitko a motor pojde, tak budem chladny nadalej. To len pri tom blbom presuvniku som pri startoch nebol uplne chladny, taktiez ani nahodni okoloiduci :)
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » pon zář 01, 2008 13:54

Rado77 píše:To len pri tom blbom presuvniku som pri startoch nebol uplne chladny, taktiez ani nahodni okoloiduci :)
Pche, nech to chrcet pres tri mesice a budes chladny i u tohohle :-) Overeno :-)
U ceho mi teda male upadla celist, kdyz misto klasickeho zachrceni to proste nenastartovalo. Starter tocil, tocil, tocil a konec. Starter skoncil a motor nebezel. To se mi stalo od zacatku kvetna do minuleho tydne(t.j. do opravy) trikrat. Poprvy jsem z toho zustal koukat uplne stajf.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 01, 2008 14:36

Huste! A v com bola pricina problemu? :D ...ze sa vobec pytam :D
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » pon zář 01, 2008 15:12

No presuvnik, co jineho. Spis byl sok z ty zmeny. Uz jsem si zvykl na to rachoceni pri startu, ale ne na to ze to nebude chtit nastartovat :-).
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 01, 2008 15:48

Mne to akurat zdochlo hned po snahe startovat, vzdy po tej dlhsej odstavke auta, ked to vychladlo. Druhy start bol vzdy OK.

Teraz som skusal start na studenom motore, a zvuk stratu bol klasicky. Zjavne je vonku teplejsie. Ale vcera rano a dnes rano, ked bola este kosa to startovalo tak cudne, ako som predtym popisoval.

No nevadi, hlavne ze startuje ;) A diki za info o starteri, zase som kapanek mudrejsi ;)
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 08, 2008 08:11

A zase problem - prve chladnejsie rano po case, prsalo. Startovanie bolo cca 2 x dlhsie ako ked je vonku teplejsie. Nepocut zvuk zubov, ze by bol problem vo vysunuti pastorku. Neviem si to zatial vysvetlit :( A nechcem ani mysliet na to, co to bude robit ked bude vonku -1 :(

Keby som chcel predsa len demontovat starter,kadial nanho ist aby som sa tam dostal? Zo spodu? Alebo cez PP koleso?

Dnes este preverim kontakty od baterie a omeram z nej stavu.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » pon zář 08, 2008 10:10

Rado: Clovece to bych fakt videl spis na tu baterku - ted jeste neni takova zima, aby jejim vlivem auto startovalo vyrazne jinak....alespon ja zadne problemy nepozoruji, auto startuje pekne (voditko - mam relativne novou baterku).

Se starterem mohou nastat v zasade 2 problemy:

1) pastorek nevyskakuje - to pak slysis takovy hezky bzucivy zvuk jak se ti toci ve starteru civka bez jakehokoliv odporu setrvacniku a motor se proste neotoci

2) vydrena izolace na civce => probijejici civka. To mas pocit, ze mas mrtvou baterku - horko tezko to dvakrat otoci setrvacnikem a umre, jako by byla baterka kaput (pri rozsvicenych svetlech tyto take naprosto zvadnou). Tuhle zavadu jsem na svem minulem aute vyresil tak, ze jsem proste starter rozebral, vevnitr vypucoval (obrouseny grafit z uhliku a olej vytvorily nanos bordelu, kt. uplne zanesl prostor mezi civkou a magnetem statoru, takze se pri toceni starteru drela izolace civky a odtud to probijeni a de facto zkratovani baterie) a dal novou civku/rotor - pak to startovalo jako funglovka (s tou samou baterkou, ktera predtim vypadala byt pred smrti). Ale pro tvou informaci se mi to stalo u 14 let stareho auta s 200 000 km a okolni teplota na to nemela zadny vliv, takze to bych nechal plavat.

Ta treti moznost - a sice vylamane zuby at uz na starteru nebo na setrvacniku by se dle meho nazoru mela tez projevovat permanentne a relativne nezavisle na vnejsi teplote - tedy alespon hovorime-li o teplotnich rozpetich na konci leta/zacatku podzima.


Jinak starter jsem jeste na Meganu nehledal, ale mel by byt u setrvacniku, tedy blizko prevodovky, tedy nikoli u PP, ale spise u LP kola (z pohledu ridice), ovsem vetsinou doseda na setrvacnik z jeho vnitrni strany videno od stredu motoru, takze je vlastne skoro uprostred :lol: :lol: ). Ale jak rikam - jeste jsem to nehledal. Proste zkus jinou baterku se slusnymi amperhodinami (ne 40, jak tam nejaky expert dal mne...bych chtel videt start na horach s takovou tuzkovkou :) )

Hodne zdaru!

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 08, 2008 10:26

Shandy,

diki za infoz ;) Ked mi ale auto za teplejsieho pocasia startovalo dobre, a stale startuje bez nejakych doprovodnych zvukov, predpokladam teda ze:

- veniec a zuby startera su OK
- stavu to dostava OK (aj ked prave chladnejsie/vlhkejsie pocasie moze mat vplyv na kontakty - toto na strane baterie preverim dnes)

Takze postup som si navrhol takyto:
1, ozivit kontakty na baterii
2, omerat stavu z baterie (bateria menena pred rokom podla faktury)
3, pozriet stav sviecok (farbu kontaktov ....sviecky som este vonku nemal, napriek tomu, aky som kutil :) . Menene boli cca pred rokom podla faktury. Ale sviecky suvisia s dalsim problemikom, a to je ten, ze ked mam motor teply a stojim na krizovatke, vecsinou ani necitim v sedadle, ze motor bezi, ale niekedy citim v sedadle mierne trhania. Pritom motor je rovnako teply, takze mozno sa zacina porucat jedna cievka al. sviecka. Preto ich chcem pozriet.
4, vymontit a vypucovat starter (tu je prave otazka, kadial sa k nemu najlepsie dostat...). Ja som ho zbadal prave cez PP koleso, ale musel by som fest natiahnut ruku, aby som ho dociahol. To sa mi zda o hubu. Z druhej strany cez LP koleso neviem, tam je zase cast prevodovky, zhora zvody.... Takze asi jedine zospodu. Len nerad leziem pod auto, ked mam auto dvihnute na tom origo dvihaciku z kufra :) Musim to podlozit aspon cihlami :) Skoda ze nemam garaz s jamou.... :(
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » pon zář 08, 2008 10:51

Rado: Ja to mam uplne stejne - myslim to obcasne klepani se motoru na volnobehu (jindy zase motor neslysim vubec). Svicky jsem dal nove dle specifikaci, civky promeril za tepla, vsechny zdrave, takze si myslim, ze se proste jedna o to, ze pri urcitych otackach se to rozkmita a glycerinovy silentblok, i kdyz je zdravy, ma proti klasickemu gumaku vetsi vuli uprostred, tak se to proste zacne trochu klepat a zpetny raz od silentbloku pak zinterferuje s kmitem od bloku a klepani je na svete. Zvykl jsem si na to, ze tohle auto diky systemu nasavani a absenci krokace nikdy nebude mit na 100 % konstatni a identicke volnobezne otacky a pri nekterych konkretnich se to holt rozkmita. Jestli te to znervoznuje staci trochu seslapnout plyn a vetsinou se to do tech "klepavych" otacek uz nevrati. Ze se nejedna o zadnou zavadu jsem poznal podle toho, ze pri tom klepani jsem otevrel haubnu a poslouchal - motor mel naprosto pravidelny chod a zadne pazvuky se neozyvaly. Timto te ovsem nijak neodrazuji od kontroly svicek a civek, ale priprav se na to, ze zadnou zavadu neodhalis :roll:

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 08, 2008 12:27

Super Shandy,

som rad, ze to robi standardne ! :) Aspon sa so svieckami nemusim "trapit" ;) Ich vymena ma caka za cca 7000 km, takze niekedy na jar/leto buduceho roka. To poriesim v ramci "garancky", kedy si vymenim olej, filtre. Hned by som mal menit aj chladiacu a brzdovku, ale to nebudem robit sam a necham na servis (aj ked chladiaca je uplne krasna cista...).

Tak teda skusim tie kontakty baterie a omeram ju. Ak to bude ok a start bude aj tak za zimy zhorseny, sahnem po tom starteri. Podla manualu to vyzera, ze starter je chyteny zo strany LP kolesa, co je fajn. Ked zhodim koleso, mal by som tam dociahnut rukou. Este kuknem Dialogys doma, ci sa to naozaj montuje z tej strany.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 08, 2008 17:24

Takze kontakty na baterii som dotiahol, ale utiahnute boli vcelku fest. Vyzeralo to tam rel. cisto. Kuk foto : http://imajr.com/Original.aspx?Id=08092008-1215435 . A tu je oznacenie zozadu baterie : http://imajr.com/Original.aspx?Id=08092008-001-1215436 (47 Ah, 420 A). Este omeriam merakom a podam info (ak to dokazem a ak bude funkcny) :)

Achhhh....ja a elektrika.... :)
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » pon zář 08, 2008 17:33

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!! Merakem proud nemerit!!!! Ve vetsine amaterskych je pojistka na max 10 amperu a ty tam mas 420!!!! - v lepsim pripade si odkouris pojistku na meraku, v horsim si zrichtujes baterii (jako ja kdyz jsem meril proud v zasuvce a zapomnel jsem, ze jsem ve spechu kdysi nahradil pojistku medenym dratkem - pulka baraku byla po tme :) 0!!!! Vyprdni se na to a radsi si ji nech premerit nekde v servisu...

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 08, 2008 17:57

Jasne, uz som cital v prirucke k meraku, ze je tam poistka 10 :) Mojej zeny tatko sa elektrike rozumie, necham to zmerat jeho ;) Inak diki za upozornenie. Som zvedavy zajtra rano, ci to dotiahnutie kontaktov pomohlo...
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » pon zář 08, 2008 20:54

Takze pri vypnutom motore nameranych 11,8 volta. Pri cca 2500 rpm 12,8 volta. Neviem, ci by nemalo byt nahodou 13 pri vypnutom a 13,8 v otackach, ked dobija altik ?

Dalsia vec je ze moja baterka je po prve rozmerovo mensia ako standard (co je vidno aj na obrazku vyssie), a zaroven ma 47 Ah miesto 55 Ah ci kolko to maju Renault baterie...

No nic, uvidime, ci sa to bude zhorsovat, ked bude stale chladnejsie.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » pon zář 08, 2008 23:44

Shandy píše:Proste zkus jinou baterku se slusnymi amperhodinami (ne 40, jak tam nejaky expert dal mne...
Rado77 píše:... Dalsia vec je ze moja baterka ... ma 47 Ah
Nevim jestli vas to uklidni, ale moje Meggie ma baterku 72Ah a je to original, co tam je jeste primo od Rencka.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » pon zář 08, 2008 23:55

No tech 47 Ah se mi zda fakt malo...ty volty bych zas tak neresil, vypadaji vcelku OK - ale jak rikal kmarty....72 to jisti :) Podle me je takova mala baterka (47 Ah) po dvou sezonach na draka, dal bych jinou...ale nevyhazuj zbytecne penize - pockej na opravdu studene starty (-5 a mene) a pak budes moudrejsi - koupit baterku muzes vzdycky. A jen pro doplneni - u baterii se nemeri proud, ale prave kapacita (kdyz to hooooodne zjednodusim, tak pri mereni proudu se jedna de facto o "zkrat" vedeny pres merak - vzdyt si to zkus: vem merak, tuzkovou baterii a zmer proud. Uvidis, jak ti bude namerena hodnota setrvale klesat...ta baterka tim merenim proste jde do kopru...).

Uživatelský avatar
wc
Grafoman
Příspěvky: 3506
Registrován: úte kvě 02, 2006 06:16
Bydliště: Orlová, Ostrava - Plesná

Příspěvek od wc » úte zář 09, 2008 07:43

55 Ah musí pro benzíňák stačit

wecka :D
Megané II sedan 1,9 dCi - 88kW, 6st., climatronic
6,0 l/100Km

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » úte zář 09, 2008 07:57

No uvidime teda na tuto 47-micku, ako sa to zatvari v zime.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » úte zář 09, 2008 10:07

wc píše:55 Ah musí pro benzíňák stačit
No ja si puvodne taky myslel jestli mi nahodou nedali baterku z ropaka, ale fakt tam je :-):
Obrázek
(Koukam ze jsem se sekl. Neni to 72Ah, ale 70Ah)
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » úte zář 09, 2008 10:28

Zavidim :)
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

Uživatelský avatar
Rado77
Moderátor
Příspěvky: 8003
Registrován: úte čer 03, 2008 21:37
Bydliště: Bratislava II

Příspěvek od Rado77 » stř zář 10, 2008 10:57

Chlapi, a ked budem musiet v zime kupit novu bateriu, tak ju mam zhanat priamo od Rencka, alebo je to proste fuk kde ju kupim? Ako viete, z elektriky som puk takze netusim...

A dalsia vec - ked staru odpojim, co budem musiet este urobit v ramci re-inicializacie okrem:
- nastavenia kodu radia
- datum a cas
- nastavenie okien

Je tam este nieco, co treba poriesit po odpojeni baterie? Manual pise len o "serii inicializacnuch krokov - nepotrebuje kartu" , ale ani nepisu, co vsetko treba spravit.

ANO, priznavam - som LAMA ! :)
Naposledy upravil(a) Rado77 dne stř zář 10, 2008 22:01, celkem upraveno 1 x.
Momentalne Fluence 1.6 2013 + Grande Punto 1.4 8V 2013

shandy
Experienced member
Příspěvky: 838
Registrován: stř čer 18, 2008 14:56

Příspěvek od shandy » stř zář 10, 2008 12:33

Nic vic, nez co jsi popsal, nebudes muset po znovuzapojeni baterie delat. Ohledne autobaterii - ja myslim, ze renault je bere od Varty...ja bych asi nekupoval nejake no name baterky a vybral bych z tech klasickych provarenych znacek - Bosch nebo Varta, ale myslim, ze ani ta ceska Akuma neni smejd...

Odpovědět

Zpět na „Renault Mégane II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 hostů