výměna spodního kulového čepu - přední náprava

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátoři: Moderators General, Moderators Technika

Odpovědět
Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

výměna spodního kulového čepu - přední náprava

Příspěvek od czprava » stř srp 23, 2017 18:34

Ahoj všem a prosím o vaše zkušenosti či rady.
Chtěl jsme vyměnit spodní kulový čep na přední nápravě, povolili jsme vodorovný šroub, který stahuje oko těhlice a drží dřík čepu, povolili jsme i dva šrouby zespodu, které upevňují těleso čepu k ramenu. Nemohli jsme ale za boha dostat čep z těhlice. Jednak tam není místo a druhak jsme se báli, aby nám tlumič nevystřelil kotouč s těhlicí do ksichtů. Měli jsme pod kotoučem panenkový hever.
Je správný postup takový, že to vše povolím, vyndám, těhlici s kotoučem dám stranou od ramene a zespodu se snažím narvat něco do drážky těhlice, aby čep vypadl? Nevyjede pak poloosa z toho tříramenného unašeče? A nevystřelí někam kotouč s těhlicí, když to nepodložíme heverem?
Jak to dělají v servisu? Je na to nějaký přípravek?
Děkuji všem za příspěvky.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: výměna spodního kulového čepu - přední náprava

Příspěvek od czprava » sob srp 26, 2017 09:56

Tak druhý pokus byl již úspěšný. Je třeba jen maličko ohlídat poloosu na levé straně, kde je kratší a tlumič se snaží celou těhlici vytlačovat mírně ven. JInak jsme postupovali takto:

1. demontáž horizontálního šroubu z oka těhlice
šlo to docela blbě, jelikož dvanáct let je prostě znát. Matici jsme povolili klasicky golou s trubkou na ráčně, ale vytáhnout šroub, který má neuvěřitelně blbou nízkou hlavu, to byl doslova porod. Nezbývalo, než do toho řezat a snažit se to protáčet opět oříškem s trubkou. To vše za vydatné asistence WD40 či MD spreje.

2. povysunutí dříku čepu z oka těhlice
to je nejhorší na celé demontáži. Je potřeba narvat nějaký klínek mezi rameno a těleso čepu.

3. demontáž tělesa čepu z ramene
to nám šlo docela dobře, samozřejmě po předchozím prostříkání již zmíněnými uvolňovači. Vše opět přes golu s trubkou.

4. vyklepnutí čepu z oka těhlice
nyní již zbývá jen dokončit vyjmutí dříku čepu z těhlice. My si přizvedli panenkovým heverem těhlici pod brzdovým kotoučem. Pak jsme do drážky v oku těhlice narvali malý klínovitý plocháček a seshora do čepu sekáčem bouchli. Čep tak krásně vypadnul.

Při montáži je potřeba mít nový plastový štít, který je mezi manžetou čepu a okem těhlice. Tento štítek má na sobě výstupek, který musí zapadnout do drážky oka těhlice. Zabraňuje se tak jeho pootočení. Při demontáži se většinou zničí, takže při nákupu nových čepů zkontrolujte, jestli je součástí balení i tento plastový štítek.

Samozřejmě důkladná očista a promazání otvoru oka těhlice je nutné. Dřík nového čepu by měl jít do oka těhlice rukou. Pokud nejde, doporučuji se snažit oko roztáhnout vražením čehokoliv do drážky.

Je to sice pár šroubů, ale pokud jste rameno nevyndávali za nějakým jiným účelem už dříve kvůli rozkuplování poloosy či při výměně tlumičů, tak se připravte na pěkný záhul. Lepší je to dělat ve dvou lidech.

Tak hodně štěstí!
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Odpovědět

Zpět na „Renault Thalia I“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů