Problém vybitého ložiska

Než napíšete dotaz, přesvědčte se, zda už nebyl zodpovězen dříve. Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátoři: Moderators General, Moderators Technika

Uživatelský avatar
Kvietok
Starting member
Příspěvky: 14
Registrován: ned bře 08, 2015 21:50

Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Kvietok » pát dub 10, 2015 20:44

Ahojte,

keď sa mi opakovane (už tretí krát za sebou) vybilo vpredu ložisko, pritom som už aj náboj menila, čo za tým môže byť? Potom musím stále chodiť do servisu. A vie niekto aj ako tomu predchádzať alebo na čo si dávať pozor, nech sa také nedeje? Možno zle jazdím, neviem. :? Predom ďakujem za odpoveď.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od kotasekh » sob dub 11, 2015 06:09

Nejvetsi problem casto vybitych lozisek je jejich montaz ;). Pokud mas jistotu, ze je montuji dobre, tak pak jeste muze byt problem v nakupu. Je treba si priplatit.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Uživatelský avatar
Kvietok
Starting member
Příspěvky: 14
Registrován: ned bře 08, 2015 21:50

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Kvietok » sob dub 11, 2015 10:13

Mne na to povedali, že keby som nemala repasované diely, ale nové, tak by sa to nestalo. Ale minule som napríklad kúpila aj čisto-nový náboj a nepomohlo, aj tak sa to vybilo. Teraz mi skúsili vymeniť aj otoč, uvidíme. Tak som chcela vedieť, či sa dá nejako tomu predchádzať... 8)

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od kotasekh » sob dub 11, 2015 11:31

A furt jeden servis nebo vice servisu?
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Uživatelský avatar
Kvietok
Starting member
Příspěvky: 14
Registrován: ned bře 08, 2015 21:50

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Kvietok » sob dub 11, 2015 15:50

Ten istý, navyše vždy som platila nanovo, jedine, že aspoň diely som si teraz mohla doniesť... Inač by sa už tie opravy vyrovnali hodnote auta, aj tak už sa k nej blížim. Uvidím koľko to teraz vydrží...

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Zefek » sob dub 11, 2015 22:01

Jaké značky to ložisko bylo? Některé značky nevydrží ani 10 tisíc km.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Uživatelský avatar
Kvietok
Starting member
Příspěvky: 14
Registrován: ned bře 08, 2015 21:50

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Kvietok » ned dub 12, 2015 00:48

Zefek píše:Jaké značky to ložisko bylo? Některé značky nevydrží ani 10 tisíc km.
Dobre vedieť. Kde to je na ňom alebo podľa čoho to zistím?

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » pon dub 13, 2015 17:08

Přidám se do debaty. Na 120 tis. km mi odešlo ložisko na pravé straně. Šlo tam SKF. Nyní (245 tis. km)hučí zase ložisko, už asi půl roku. Při zatáčení doprava to přestane. Hučí to i v malých rychlostech a na intenzitě to ztrácí až po 100 km/hod, nicméně slyšet je to pořád. Asi je ložisko KO, ale, pořád hledám a řeším, jak se pozná poškozená strana.
Myslím si, že pokud zatáčím doprava, ulehčuji pravému kolu. Tím pádem, pokud je na pravém kole poškozené ložisko, při zatáčení vpravo přestává hučet, protože se mu ulehčí????? Je to tak, prosím?
Svépomocí do toho asi nejdu, musí se to vylisovat a zalisovat a servisáci v Doksech mají snad i Renaulťácký přípravek.
Jen se chci optat, mám s tím hodně spěchat nebo nemusím bláznit a stačí to během např. čtvrt roku vyměnit?
Dnes jsem kontroloval brzdové kotouče a desky a zatím pohoda, jsou cca půl roku staré, po kompletní výměně (i kotoučů). Ani kolo se nehřeje, akorát to prostě hlučí a je to nepříjemné. Nejezdím už žádné dálky, jen místní popojíždění, tak proto se ptám, nechci do toho rvát prachy. :oops:
Díky za rady.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Zefek » pon dub 13, 2015 17:26

Je to tak, pokud hučí pravé, pak při zatáčení doprava se odlehčí a přestane hučet, naopak při zatáčení doleva se zatíží a začne hučet víc. Dá se na to přijít, pokud už to hučí skutečně hodně tak, že se sundá kolo, na zvedáku se to nastartuje, zařadí se pětka a na volnoběh se to nechá točit právě tím zvednutým kolem. Bude to oproti dobré straně hučet jako kráva. U zadních je nutné sundat kolo a roztočit buben.

Jinak mezi 140 a 160 tisících se odporoučely tři ložiska. Levé přední jsem měnit nemusel, blbě jsem zdiagnostikoval stranu. Přední jsou na to horší. Pomohlo až to, že jsem to zvednuté nastartoval a na pětku nechal točit ve volnoběhu. Takže mám lehce přes 160 tisíc a všechny ložiska nové.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » pon dub 13, 2015 17:41

Díky moc za potvrzení mojí hypotézy. Takže v háji je to pravé asi znovu, po 120 tis. km. A ty původní stále drží!? :?: :!: :wink:
Ok, a jak s tím spěchat? Tedy, zcela konkrétně, má s tím někdo osobní zkušenost? Jezdím s tím od začátku zimy a je to pořád stejná intenzita. Slyšel jsem, že se ložisko může zadřít, zastavit kolo a letíš do škarpy.....nevěřím tomu, podle mne začne chroupat (kuličky již vybočují ze své dráhy opotřebením) a pak už je to jasný signál výměny.
Jinak je mi jasné, že postupem času to může mít vliv na opotřebení destiček, protože kotouč vlivem vadného ložiska stále více hází.
Každopádně si zjistím cenu výměny, nové jsem koukal, že stojí 400-500 Kč v Cardo Most. Podle mne do 1 tis. Kč se to vejde i s prací.
Ale nějakou tu osobní zkušenost tu někdo prosím má? :rolling: :idea: :roll:
Díkec.


Zefek píše:Je to tak, pokud hučí pravé, pak při zatáčení doprava se odlehčí a přestane hučet, naopak při zatáčení doleva se zatíží a začne hučet víc. Dá se na to přijít, pokud už to hučí skutečně hodně tak, že se sundá kolo, na zvedáku se to nastartuje, zařadí se pětka a na volnoběh se to nechá točit právě tím zvednutým kolem. Bude to oproti dobré straně hučet jako kráva. U zadních je nutné sundat kolo a roztočit buben.

Jinak mezi 140 a 160 tisících se odporoučely tři ložiska. Levé přední jsem měnit nemusel, blbě jsem zdiagnostikoval stranu. Přední jsou na to horší. Pomohlo až to, že jsem to zvednuté nastartoval a na pětku nechal točit ve volnoběhu. Takže mám lehce přes 160 tisíc a všechny ložiska nové.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Zefek » pon dub 13, 2015 17:58

Já jsem to měnil doma... Jezdit se s tím dá dlouho. Ono nehučí proto, že by se tam dělala vůle, ale proto, že v povrchu ložiska, po kterém se odvalují kuličky vznikají otlaky. Pak se to odvaluje přes nerovnosti a tím vzniká to hučení. Samozřejmě je tím ložisko více namáháno a nadměrně se zahřívá. Poškození kotouče ani destiček nehrozí.

Jinak samotné ložisko bych koupil ze značek SNR/FAG.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » pon dub 13, 2015 18:25

Aha, takže to nemá vůli axiální, ale radiální? A já myslel, že to začíná házet. Nikdy jsem to neměl venku ani neviděl. Předpokládám, že tam je kuličkové dvouřadé.
A s tou opravou doma? Znamená to vyndat poloosu a na autě to vymlátit ven? Nebo se to snad vyndává celý, celá těhlice s nábojem? Montážní list Renaultu velí to celé rozkuplovat, což je naprosto šílená práce. Tohle asi svépomocí nedám. :rolling:
Při demontáži se přípravekm údajně vytlačí vnitřní kroužek a pak ten zbytek. Montuje se to pod lisem přes vnější kroužek (vnitřní se nesmí poškodit), což asi bude častý problém automechaniků, že to tam narvou jak to jde. Pak ložisko asi vydrží právě jen těch 120 tis. km. :cry:
Musím to s klukama z Doks konzultovat, jak to dělají. Jsou to přeci jen spíš více motoráři. :ups:
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od Zefek » pon dub 13, 2015 18:39

Je to docela v pohodě, akorát to chce dobré vybavení. Těhlice ven, to je bez debat, takže spodní čep, čep řízení, dva šrouby na tlumiči a matka poloosy. Poloosa zůstává v převodovce, v náboji je na drážkách, takže to vyjede ven, když vytáhneš těhlici. Pak Vezmeš pořádné kladivo a vymlátíš z toho přes trubku s vhodným průměrem náboj ven. Na náboji zůstane vnitřní kroužek ložiska ze strany náboje (dvouřadé kuličkové). Pak se to celé očistí, aby se mohl dát pryč zajišťovací drát, vytáhnou se kuličky z té strany, kde byl náboj a větším průměrem se to vymlátí ven z těhlice. Tím se to staré ložisko definitivně zničí. Pak se těhlice, kde bylo ložisko, celé očistí, aby tam nové ložisko vlezlo bez větších problémů, samo, musí se tam nabít, kdyby tam nedrželo, poškodilo by těhlici. Dělá se to za pomocí toho starého ložiska, které do těhlice pasuje a přesně pasuje průměr na to nové ložisko.
Kroužek, který se musí sundat z náboje jde nejlepší cestou majzlíkem a kladivem, ideálně dva majzlíky a kladiva současně. Pak se to zase celé očistí a připraví se to na sestavení. Vezme se trubka s průměrem vnitřního kroužku ložiska a těhlice se do ložiska vlisuje nabitím kladivem. A pak už to stačí jen celé hodit na auto.

Kladivo se zamění za lis. Pak je to jen o otázce vhodných průměrů na vylisování a nalisování ložiska. Ten vnitřní kroužek se musí podepřít, protože při lisování náboje do ložiska by mohl vyskočit zase ten, který je ze strany poloosy a mohlo by tím dojít ke zničení ložiska. Ložisko, které je nějak poškozené, nevydrží víc jak pár tisíc km. Jakmile jsou tam jednou drážky, tak už to jde velmi rychle. Myslím, že vylisovat a nalisovat ložisko by měl zvládnout klučina, který vylezl z učňáku a učil se za automechanika úplně hravě.
S kladivama je to dost mazec, používali jsme na to 20kg kladivo a bylo to opravdu rány. Já jsem to celé držel, což je problém, protože s každou ranou ti to odskočí, musíš to kontrolovat, jak a kam se ti to celé posouvá, ... Měl jsem docela strach o prsty :D
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Uživatelský avatar
presscott
Senior member
Příspěvky: 1027
Registrován: stř črc 18, 2007 12:57
Bydliště: Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele:

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od presscott » pát dub 17, 2015 21:31

Mám tady fotku pořádně hučícího ložiska. Koupil jsem ho kdysi do starého Clia, bylo to snad to nejlevnější, co jsem sehnal. Vydrželo asi 12tkm, ale je zase pravda, že bylo přetažené o zhruba 80Nm.

Obrázek

Větší rozlišení: http://imgup.cz/images/2015/04/17/forumsmazat.jpg
Renault Megane III Grandtour GT220
Renault Clio III Sport 2.0 16V

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » stř lis 04, 2015 17:15

Tak ložisko je vyměněno. Poslední fáze se projevila asi po roce a půl, kdy po už docela hlasitém hučení i při nízkých rychlostech to začalo jakoby drhnout a dřít. Po vyzvednutí kola se to už projevilo zcela jasně asi milimetrovou vůlí. Ložisko bylo silně vyběhané. Tedy mi vydrželo od téměř neznatelného šustění při rychlostech od 70 km/hod po hluboké hučení při jakémkoliv pohybu vozidla až po dunivý drhnoucí zvuk, kdy už vůle na kole byla skutečně velmi znatelná.
Nyní mám levé přední nové, pravé přední najeto cca 120 tis. km, pravé zadní nové a levé zadní původní.
V autě ale už zase slyším nějaký zvuk - jakoby byl kamínek ve vzorku pneu kolem 60-70 km/hod, kolem 80 km/hod to přejde v neznatelné hučení-dunění a pak se to ztratí v hluku penumatik. Mám podezření právě na zbývající zadní ložisko, protože se to nemění s natáčením kol. A nebo už zase odchází to pravé přední? Ložiska na Thalii je asi lepší měnit vždy všechna.
Každopádně zase budu drandit, ale jak to začne hučet při nižší rychlosti a překřicí to i rádio, půjde to na výměnu.
Netušil jsem, že tady ty ložiska tak odcházejí. Zlatá Felda se svými nesmrtelnými ložisky. :lol:
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » pon úno 01, 2021 13:21

Po pěti letech zase hrozivě hučí ložiska na přední nápravě.
Tentokrát si ložiska vyměním svépomocí, mám už domluvený i lis, který jsme též úspěšně užili při výměně zadních ložisek.
Na přední nápravě jsme před rokem dělali tlumiče, též svépomocí, spodní čep také sami, brzdový kotouč, také sami, rejďáky také, takže by to mělo jít všechno dobře povolit (mažeme vše grafitkou).
Dle mého názoru se mi nevyplatí už takhle staré auto někam strkat a vyplazovat tisíce za práci, když zatím 2xobě ruce slouží.
Jde mi ale o to, co tam dát za značku. Nakupuji v Cardo Most a tam aktuálně nabizejí SNR, FAG, FEBI a nějaké A.B.S.??? (neznám).
Doporučíte prosím? Díky moc.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od kotasekh » pon úno 01, 2021 14:28

Doporucil bych jedine SKF a pozor na spravny utahovaci moment matice, rozhodne ne “na smrt” ;).
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » úte bře 02, 2021 14:53

Díky za tip, už je mám v garáži a jdeme na to koncem týdne.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » úte dub 20, 2021 20:07

Dnes jsme dokončili výměnu ložisek, tak stručně popíšu pro další garážníky, co nechtějí utrácet za servis.

1. auto stojí na zemi, povolit velkou matici na poloose (tu pak vyměnit za novou, je v sadě s ložiskem)
2. povolit kola, auto na špalky, zvednout celou přední nápravu, sundat kola.
3. povolit rejďák (čep řízení)
4. povolit dva torxy držící brzdový kotouč (možno přidržet kotouč brzdou, když to nejde povolit) , odpojit brzdový třmen, zavěsit do podběhu, odmontovat těleso třmenu, sundat kotouč
5. povolit šroub svislého čepu na rameni, rozkuplovat od ramene
6. povolit dva šrouby upevnění tlumiče
7. vysunout polooosu z náboje (pokud to nejde rukou, stačí klepnout kladivem do těhlice)

Těhlice je venku a je v ní náboj s vylágrovaným ložiskem. Teď je potřeba vylisovat náboj z vnitřního kroužku ložiska. Vzhledem k tomu, že ložisko je dvouřadé, vnitřní kroužek na náboji zůstane a bude potřeba jej sundat. Nezapomeňte vyndat pojistný kroužek, péro, ségrovku, jak kdo chcete.
My k vylisování měli dvouramenný stahovák ložisek i lis, na náboj stačil ten stahovák. Na náboji zůstal vnitřní kroužek, který jsme dostali dolů také stahovákem s tím, že jsme si fričkou udělali na kroužku zářezy a tam chytli čelisti stahováku.
Tady jsme u jednoho náboje po sundání kroužku zjistili, že nějaký servisácký prase před námi to dělalo taky fričkou, ale bez stahováku. To byl právě ten důvod, proč jsme se s tím patlali sami, nevěřím těm nemehlům.
Dále bylo třeba vylisovat zbytek ložiska z těhlice větším lisem. U té první jsme se pokusili vylisovat to za vnitřní kroužek, ale ten vnější tam samozřejmě zůstal. Takže pak za vnější a šlo to jako po másle, je jen potřeba si pohrát s průměry.
Vše důkladně očistit, zejména dosedací rantlík v těhlici. LIsem zalisovat ložisko za vnější kroužek do těhlice pomocí původního vnějšího kroužku pěkně na doraz. Nasadit nové zajišťovací péro a nalisovat lisem náboj, dole podepřít vnitřní kroužek.

Montáž pak v opačném sledu demontáže.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od kotasekh » úte dub 20, 2021 20:23

Jaks dotahoval matici na poloose? S citem, na smrt nebo na moment?
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » úte dub 20, 2021 21:10

Totálně na smrt určitě ne, moment bohužel nemáme, Co vím, tak tam je utahovák 280Nm podle servisní knihy. Tedy na metru působit silou 28 kg. DOtahovali jsme golou s nastavenou trubkou, páka cca 50-60 cm, a rozhodně jsme si na to nestoupali, vše jen rukou a s citem.
Ono to povolit byl docela ořech, bylo to utažený jako kráva od servisáka, co dělal ložisko naposledy. Od jeho výměny se matice nepovolovala.
A to jeho měněné ložisko vydrželo dobrých 120 tis. km, možná víc.
O co tam jde?
Co se vlastně děje tím utahováním matice na poloose, že všichni upozorňují na smrtící dotažení?
Vždyť je to kuličkové ložisko, ne kuželíkové, tak o co jde?
Naposledy upravil(a) czprava dne stř dub 21, 2021 12:06, celkem upraveno 1 x.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » úte dub 20, 2021 22:10

Ještě k tomu dotažení a tomu, co se tam děje.
Matice se opírá o náboj, z druhé strany se opírá "domek" poloosy" o vnitřní kroužek ložiska.
Tedy vytvářím stažení jen skrz vnitřní kroužek a jediné, co hrozí, že tento by se deformoval a pak samozřejmě je ložisko v podstatě po mrtvici a má pár tisíc km života.
NIcméně deformaci vnitřního kroužku si neumím dost dobře představit, když jsem viděl, jak to tam pekelně drží při vylisovávání z náboje. To by opravdu musela být síla jako kráva.
Vím, že mi kdysi o tomto někdo povídal a že to dělají tak, že metrová páka (gola nebo korunka+trubka), auto na zemi, a dotahovat rukou, nedupat na to a neutahovat váhou těla = "na smrt"
Stejně tak mi někdo říkal, že když tuto matici nepovolím v ruce metrovou pákou, tak je to špatně a někdo to tzv. přetáhnul.
Stejně tak je údajně špatně to tzv. "podtáhnout". No, pár poloos jsme už utahovali ze život a nikdy s tím problém nebyl. Tak snad nebude ani tady.
To o tom citlivém dotažení chápu u zadku, kde jsou šikmé válečky, tam jsme to opravdu při výměně ložisek dotahovali s citem, ale tam se to zase dá krásně dotahovat podle volnosti otáčení.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od kotasekh » stř dub 21, 2021 07:45

Co presne se tam stane, to nevim, ale videl jsem animaci od SKF, kde vyslovne upozornovali, ze v zadnem pripade neprekracovat moment, jinak dochazi ke snizeni zivotnosti.
A povolit tu matici podle meho nejde nikdy, protoze sice ji utahnes na 280, ale za ty roky to trosku zatvrdne.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Uživatelský avatar
czprava
Senior member
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv čer 21, 2007 22:55
Bydliště: Česká Lípa

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od czprava » stř dub 21, 2021 10:34

Samozřejmě, že utahovat to stylem "skáču na trubce s klíčem" je špatně. Nicméně si myslím, že to je spíš pro servisy, kde utahují matici pneumatickým utahovákem a tam je dodržení momentu na místě. Víme, jak dovedou utáhnout šrouby na kolech a přitom tyto šrouby konkrétně u Thalie mají momenťák 90 nM, tedy slabou třetinu utahováku na matici poloosy.
Mě konkrétně tímto zničili zadní buben díky přetaženým šorubům kol a poničeným závitům.

Osobně jsem předvědčen, že ložiska neodcházejí díky jakémusi "přetažení", ale díky nesprávné montáži ložisek do těhlice a náboje. Asi úplně nejhorší je mlácení kladivem, tam bych řekl, že úspěšnost je 50/50. Už jen proto, že takové množství nárazových vibrací ložisku nepřidá, spíš ubere. Každý strojař ví, že pro kvalitní zalisování čehokoliv, nejen ložiska, je nutný souvislý rovnoměrně plošný konstatní tlak, nikoliv rázovitý vibrační posun, kdy se ložisko do přesahu neposouvá rovnoměrně, ale jaksi kývavě.
TO samé si myslím o ručních přenosných lisech, které s oblibou servisáci používají, aby nemuseli těhlici vyndávat z auta. Ono, páni strojaři, není nad to, když si pěkně podložím těhlici, podepřu průměr, který potřebuju a krásně svisle to tam zalisuju.
Tohle zase učili na průmce v dílnách nás, jenomže to se ještě studenti zamazávali od vazelíny a šmíru a dílna jim voněla.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Problém vybitého ložiska

Příspěvek od kotasekh » stř dub 21, 2021 10:38

SKF ve svem navodu lisuje lozisko na namontovane tehlici na aute, pomoci pripravku a utahovani zavitu :D.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Odpovědět

Zpět na „Renault Thalia I“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot], Google [Bot] a 11 hostů