Vyměnili jsme kompletně obě ramena včetně spodních kuláčů a stabilizační tyčky. Ještě je auto na špalkách, čekáme na tlumiče, ale řešíme jeden problém.
V jaké poloze se mají ramena dotahovat? Jistý dílenský postup hovoří o tom, že by mělo být rameno ve své nejobvyklejší pohotovostní poloze a v té jej dotáhnout. Další říká, že dotahovat, když je zcela bez zátěže.
Jde přeci o to, že se tím ovlivňuje zkrut pryžových silentbloků v čepech ramene a tím i samozřejmě jeho životnost.
Máte s tím někdo zkušenost, případně neslyšeli jste někdo o tom něco? Díky moc.
výměna předních ramen
Moderátoři: Moderators General, Moderators Technika
výměna předních ramen
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.
Re: výměna předních ramen
Myslím, že v továrně to dotahují, když je auto celé zvednuté.
Re: výměna předních ramen
Dotahuje se po zatizeni. Staci heverem nadzvednout za naboj do priblizne polohy.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Re: výměna předních ramen
Dovolím si malou zkušenost z vlastnoručně provedené výměny obou předních ramen.
Nejtěžší bylo povolit upevňovací šrouby, ale s pomocí WDéčka a trubky na klíči to nakonec povolilo. Někde se nedá vložit ořech, takže je potřeba mít kvalitní ploché očko, vše jsou osmnáctky. Nazapomenout na držák plastu podběhu, tam je třináctka, ta šla na pohodu.
Na ramenech vždy vypadl jeden silentblok, byl kompletně utržený. Samotné silentbloky jsme neměnili, vzhledem k ceně ramen osazených i novým spodním čepem se to nevyplatí. (rameno stálo cca 520 Kč včetně spodního čepu). Navíc rameno je jakýsi výlisek a doporučuje se údajně přelisovat jen jednou a dost, hrozí nebezpečí, že by tam silentblok nemusel úplně držet a protáčel by se. Spodní čep nám povolit dobře, byl měněný před dvěma lety, vše bylo mazáno grafitkou, takže pohoda.
Samozřejmě jsme dávali i novou stabilizační tyčku, která už byla taktéž měněná asi před třemi roky. I tak už byly pružné podložky vymačkané, zejména pod hlavou šroubu.
Při montáži jsme si pak panenkou rameno zvedli zhruba do jeho pracovní polohy (téměř vodorovně) a šrouby utáhli na krev.
Utržené silentbloky měli vliv na geometrii auta a to nedrželo stopu, zejména pak za mokra a ve sněhu.
Pokud měníte ramena, je třeba zkontrolovat i stav tlumičů, které jako svislé čepy mají další vliv na držení stopy auta. Tedy výměna ramen nic nevyřeší, pokud je špatné horní uložení tlumičů či snad samotné tlumiče. O tom ale napíšu v další sekci.
V případě dotazů na tento úkon jsem k dispozici zde na fóru.
Podotýkám, provedeno v garážových podmínkách, amatérsky, s hydraulickým zvedákem a panenkou.
Nejtěžší bylo povolit upevňovací šrouby, ale s pomocí WDéčka a trubky na klíči to nakonec povolilo. Někde se nedá vložit ořech, takže je potřeba mít kvalitní ploché očko, vše jsou osmnáctky. Nazapomenout na držák plastu podběhu, tam je třináctka, ta šla na pohodu.
Na ramenech vždy vypadl jeden silentblok, byl kompletně utržený. Samotné silentbloky jsme neměnili, vzhledem k ceně ramen osazených i novým spodním čepem se to nevyplatí. (rameno stálo cca 520 Kč včetně spodního čepu). Navíc rameno je jakýsi výlisek a doporučuje se údajně přelisovat jen jednou a dost, hrozí nebezpečí, že by tam silentblok nemusel úplně držet a protáčel by se. Spodní čep nám povolit dobře, byl měněný před dvěma lety, vše bylo mazáno grafitkou, takže pohoda.
Samozřejmě jsme dávali i novou stabilizační tyčku, která už byla taktéž měněná asi před třemi roky. I tak už byly pružné podložky vymačkané, zejména pod hlavou šroubu.
Při montáži jsme si pak panenkou rameno zvedli zhruba do jeho pracovní polohy (téměř vodorovně) a šrouby utáhli na krev.
Utržené silentbloky měli vliv na geometrii auta a to nedrželo stopu, zejména pak za mokra a ve sněhu.
Pokud měníte ramena, je třeba zkontrolovat i stav tlumičů, které jako svislé čepy mají další vliv na držení stopy auta. Tedy výměna ramen nic nevyřeší, pokud je špatné horní uložení tlumičů či snad samotné tlumiče. O tom ale napíšu v další sekci.
V případě dotazů na tento úkon jsem k dispozici zde na fóru.
Podotýkám, provedeno v garážových podmínkách, amatérsky, s hydraulickým zvedákem a panenkou.
Renault Thalia 1.4 16V Expression Clima, r.v.2005, pořízeno 10/2005, 345 tis. km
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.
Renault Clio III 1.2 16V Grandtour, r.v.2008, pořízeno 5/2021, 130 tis. km
Škoda Roomster r.v 2008, 1,4 MPI 63kW, pořízeno 2023, 110 tis. km
Škoda Felicia r.v 1997, 1,3 MPI 50kW, pořízeno 2002, 250 tis. km
Škoda Favorit r.v. 1993, 1,3i, 43 kW, pořízeno 1997, R.I.P.
Wartburg 353 alias dvoutaktní bramborák, 1994, R.I.P.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 hostů