Doporučené oleje pro vaše auta

Na co jezdíme a co nám cpe reklama...

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9362
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Doporučené oleje pro vaše auta

Příspěvek od DDT » ned dub 23, 2006 02:00

Přátelé, abyste se nemuseli pořád ptát, co do vašeho auta paří a co ne, napsal jsem tento článek:
http://www.renaultclub.cz/doporucene_ol ... nault.html
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3934
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 100KUC » ned dub 23, 2006 13:55

v tabulce chybí spousta specifikací motorového oleje?

Dále lít např. do R5ky olej 5W30 mi přijde jako velmi špatná rada

a) motor bude mít už dost za sebou
b) u 15-20 let starého vozu předchozí majitelé používali určitě levnější a hustší olej.
c) sám mám R5 GTE a používám olej 15W40, který měním ve výrazně kratším intervalu (jízda s využíváním výkonu, častá jízda po městě - kratší trasy).

tj. jestli to dobře chápu, tabulka vystihuje oleje doporučené výrobcem pro nové či zánovní vozidlo ... u auta které má najeto cca 200k a víc km je vhodné použít hustší olej vzhledem k většímu opotřebení motoru a dle stylu jízdy/využití vozidla zkrátit čas výměny.

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9362
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pon dub 24, 2006 00:53

Čekal jsem, kdo se ozve první :-)
Vyhráls ;)

Diskuse o olejích by měla, pokud by se mezi diskutujícími nalezl větší počet lidí schopných si o dané materii povídat naději stát se stejně obsáhlou a stejně vášnivou jako diskuse o pneumatikách.

Správně jsi postřehl, že se článek týká především doporučení výrobce ohledně jednotlivých typů a motorů, přičemž stav motoru a počet ujetých kilometrů zde není a ani nemůže být zohledněn.
Podíváš-li se na rozpětí typů o kterých je pojednáváno, jistě mi dáš za pravdu že skutečně detailní pojednání pro průřez produkcí za posledních 30 let by vydalo na menší román.

Když už jsem si výše dovolil metaforu s pneumatikami, chvilku u ní ještě zůstanu.
Oba dva víme, že tvou R5 GTE můžeme vídat na nejrůznějších gumách od nejrůznějších výrobců v různých rozměrech a kvalitách a pro různé roční období. výrobce pneumatik neví, co jsi zač, jak jezdíš atp. Chceš-li po něm gumy, prodá ti je a nestará se o to, že si v zimně kupuješ letní. Můžeš je použít, je to na tobě. Výrobce protektorů se nebude zajímat, kolik s tím autem jezdíš a že lítáš dvě stě v městě. Prodá ti protektor o jaký si řekneš a to v rozměru, který na tvé auto patří. Nehodnotí a ani nemůže styl tvé jízdy.
S oleji se to má velmi podobně. Jsou R5 GTE, které mají motory ve stavu, že snesou i tu nejjemnější syntetiku a pak máš takové, do kterých je i oleje z Bauhausu škoda. Výrobce ti ale řekne: Ten, ten a ten olej můžeš ve svém autě používat, protože ten motor byl vyroben tak, že ho umí strávit. Ja pak na uživateli, aby dokázal zhodnotit, zda stav motoru odpovídá oleji, který zvolil. Jestliže tohle nedokáže, nechť si nechá poradit od někoho, kdo to dokáže.

Škoda, že pro nás nepíše pan Čech, jeden z dobrých olejářů. Takhle si na odborný článek, který bych rád zveřejnil (nebo napsal až jednou o tom budu vědět tolik jako on) budeme muset počkat.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3934
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 100KUC » pon dub 24, 2006 14:02

he he... tak tabulku jsem ze začátku špatně pochopil, proto jsem psal, že tam u některých modelů hodnoty chybí.

Tabulka je dle mého názoru velmi velmi obecná a díky tomu ne zcela přesná.

Myslím, že ve článku by mělo být, alespoň minimálně rozvedeno téma specifikací olejů - tj. aby neznalý čtenář zjistil co znamená to 10W40 co je napsané na pixle s olejem. Také by mělo v článku zmíněno, že volba oleje závisí na opotřebení motoru vozidla.

Děsím se toho jaký může tato tabulka důsledek pro nezkušeného či neznalého uživatele vozu.

Často se stává, že naše stránky najde člověk, který nedávno koupil staršího Renaulta a teď řeší údržbu. Tyto dotazy jsou časté - jak často se mění rozvody, jaký do toho patří olej atd.

Takže když přijde takový člověk na stránky, najde tento článek a přečte si v tabulce, že do jeho Laguny nebo 19ky z roku 95 patří olej 5W30, 5W40 nebo 10W40, řekne si že autu udělá dobře, kupí mu plnou syntetiku 5W30(40). Jedná se přeci o olej, který doporučuje výrobce. Přitom jeho vozidlo může mít za sebou klidně 250tis km a možná už předtím předchozímu majiteli dávali v servisu do auta polosyntetický či minerální olej 10W40 nebo 15W40... v extrémním případě jsme na počátku katastrofy, která může skončit zadřeným motorem nebo dokonce nehodou..

Co se stane s takovým motorem: díky příliš řídkému oleji a větším vůlím součástí (ložiska, stírací kroužky.... ), dojde k horšímu mazání, začne se uvolňovat usazený karbon, který může ucpat kanálky v hlavě válců... a to vše může dojít až k nenávratnému a těžkému poškození motoru.

Proto si myslím, že by bylo přinejmenším velmi vhodné na toto čtenáře v článku upozornit a předejít tak možným problémům.
Naposledy upravil(a) 100KUC dne pon dub 24, 2006 14:08, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Márty
Moderátor
Příspěvky: 2860
Registrován: pon led 05, 2004 21:04
Bydliště: Plzeňsko a "Pražsko"...tam kde dávají lišky dobrou noc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Márty » pon dub 24, 2006 14:07

Nedá mi to, abych si také napřilil olej do ohně.
Jsem zastánce kvalitních olejů v autě, ale mám malé výhrady ke starším autům a opotřebovanějším motorům.
Pokud si koupím auto starší 15ti let, nikdy nemůžu vědět, jak dlouho a jaký olej, majitel přede mnou do auta dával. Proto, když si přečtu, že do mého auta patří olej 5W30 (syntetika), a majitel přede mnou dával do motoru minerální olej 15W40 třeba 5 let, může se mi s velkou pravděpodobností uvolnit množství karbonu, které ucpe mazací kanálky v hlavě a púrovede další možné neplechy.
Jiná kapitola je dieselový motor, kdy v oleji zůstává spálený "naftový prach" a motorový olej je téměř ihned po výměně oleje opět černý.

Další veličina jaký olej dát do motoru s turbem.

Další věc kterou moc nechápu, jako například garanční prohlídky u nových vozů, které se mnohdy šplhají až na 30tis. km.
Vezme např. motor 1,4 (Clio, Megane) phase I, kdy byla výměna oleje garantována na 15tis. km.
Dnes u motoru 1,4 16v, je lhůta zmíněných 30ti. km.
Uznávám, že od té doby uběhlo mnoho let ve vývoji olejů, ale u tohoto motoru se kromě jiné hlavy mnoho nezměnilo a přijde mi velmi divné garantovat 30tis km, kdy spousta lidí při dovoleném výkonu motoru jezdí na plný výkon, možno garantovat, takové číslo. Ale dejme tomu, že nejsem natolik v tomto rafinérském oboru vzdělaný.
Mnohem divnější mi přijde tato "garance" u naftových motorů. Když si spočítáme kolik litrů nafty, spálí motor za 30 tis km, tak je mi mhohem víc jasné proč spoustě lidí odchází turbo po 100tis km.
Já být turbem a mazat mě takový olej, tak by se mi taky nelíbylo se točit. :roll: Samozdřejmě nejde jen o turbo, ale i o "prach" který zbyde po "vybouchnutí" nafty v oleji.
Tuším, že jsem šlápl do vosího hnízda, ale víc než moderní oleje a mnoho let výzkumu, je za pozdější výmněnou oleje marketingová politika automobilek nalákat lidi na "ušetřené" peníze, které stejně utratí za pozdější servis.
Naposledy upravil(a) Márty dne úte dub 25, 2006 11:25, celkem upraveno 1 x.
značku Renault mám prostě v krvi... od šroubku až po originál Renault diagnostiku
______servis vozů nejen Renault______tel: popřípadě přes SZ nebo Email Obrázek
new Twingo II phase II / Laguna II 2,0 16V / R5 1.1TL cabrio EBS Vive l´Élégance / R25 Baccara V6...
ex...R21 / R25 2,1TD / R19 1,8 16V / R5 GTTurbo / ťapka / R5 ´75TL / SAFRANE 2.5dT / R25 V6 injection / R11 1.4 GTX / Megane II 1,4 16V / R5 GTE / Espace III 3.0 V6 24v

Uživatelský avatar
Márty
Moderátor
Příspěvky: 2860
Registrován: pon led 05, 2004 21:04
Bydliště: Plzeňsko a "Pražsko"...tam kde dávají lišky dobrou noc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Márty » pon dub 24, 2006 14:22

hehe, tak koukám Honzo, že máme trochu podobné myšlení :lol: :oops: 8)
značku Renault mám prostě v krvi... od šroubku až po originál Renault diagnostiku
______servis vozů nejen Renault______tel: popřípadě přes SZ nebo Email Obrázek
new Twingo II phase II / Laguna II 2,0 16V / R5 1.1TL cabrio EBS Vive l´Élégance / R25 Baccara V6...
ex...R21 / R25 2,1TD / R19 1,8 16V / R5 GTTurbo / ťapka / R5 ´75TL / SAFRANE 2.5dT / R25 V6 injection / R11 1.4 GTX / Megane II 1,4 16V / R5 GTE / Espace III 3.0 V6 24v

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9362
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pon dub 24, 2006 14:27

Těmto a dalším otázkám by měl být věnován v budoucnu další článek, který se mi snad podaří s Elfem (Totalem) sestavit.

Kromě toho bych se rád zabýval vzájemnou mísitelností a použitím oleje v případě, že nemám ponětí, co v autě momentálně je. Typická situace po koupi auta z bazaru.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3934
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 100KUC » pon dub 24, 2006 14:31

Márty píše:hehe, tak koukám Honzo, že máme trochu podobné myšlení :lol: :oops: 8)
že by? :D No nevím nevím, já měl dojem, že my dva se nikdy neshodneme :lol: :lol: :lol: :lol:

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9362
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pon dub 24, 2006 14:51

Márty píše:hehe, tak koukám Honzo, že máme trochu podobné myšlení :lol: :oops: 8)
Podobné máme asi všichni tři. Bohužel pro skutečně odborné zhodnocení nemáme ani jeden dostatek informací.
Dokážeme sice popsat SAE a jiné specifikaci (někteří z hlavy) ale ani jeden z nás kromě informací z druhé ruky nebo agentury JPP nevíme, jak se věci skutečně mají. Než abych psal informace z JPP, raději zvěřejním korektní informaci od výrobce, s tím, že:

1.) založím diskusi a budu sbírat dotazy
2.) dotazy shromáždím a pošlu výrobci k zodpovězení
3.) atd... :)
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3934
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 100KUC » pon dub 24, 2006 15:00

Fajn, já vím že si rozumíme a myslíme to všichni dobře. Ale přesto bych uvítal, kdyby bylo v článku uvedeno že tyto oleje (oleje s nižší viskoztou) jsou doporučeny pro motory nových vozů nebo pro motory ve velmi dobré kondici a že u starších vozů je lepší konzultovat vhodnost daného oleje s odborníkem, nebo alespoň zde na fóru. A dále, že je třeba přihlédnout k tomu, jaký olej v současné době v motoru je.

Bohužel se setkávám s tím, že i obchodníci s náhradními díly a mazivy chtějí samozřejmě víc vydělat a nabízejí zákazníkům dražší syntetické oleje, které mohou motoru spíše uškodit.

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9362
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pon dub 24, 2006 15:11

Uvidíme.
První sadu dotazů jsem už odeslal. Bude záležet na Elfu, co odpoví.
Informace v článku jsou do značné míry autorské informace a jejich změna nebo úprava by měla být konzultována s autorem informace.

P.S. požádal jsem je o "přidělení" jejich interního tribologa pro pomoc se zpracováním podstatně odbornějšího článku.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
Alibaba
Advanced member
Příspěvky: 467
Registrován: úte bře 15, 2005 12:31

Příspěvek od Alibaba » úte dub 25, 2006 09:24

Hele Márty, překvapuješ mně svýma úvahama - že by odvrácení od víry ? ;) Neber to ve zlém.
Já nevím jaká je politika Renaultclubu, ale jestliže jsou někde na webu (oleje.cz a články pana Černého) publikovány skutečně fundované informace a navíc nikoli na konkurenčním webu, proč nedat do článku odkaz ?
Případně pan Černý by mohl autorizovat podstatný "výcuc" ze svých článků.
Je sice pěkné přečíst si doporučení výrobce, ale to najdu vpodstatě kdekoli.
Trochu bych se snažil spíš udělat jasno ve zmíněných specifikacích vs jednotlivé typy motorů vs jejich "kilometrové stáří".
Hlavně bych nehrál na značky - to je ale (chápu) pro partnery Renault.cz trochu zavazující.
Octavia Combi 1,9 TDI (96kW) - 04´

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9362
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » úte dub 25, 2006 09:59

Alibabo, na značky si nehrajeme ani náhodou. Mnohokrát na tomto fóru zaznělo, že je možno použít jakýkoliv kvalitní olej, jehož technická specifikace odpovídá motoru.
Zaznělo to mimo jiné i v tom článku:"Při rozhodování jaký olej použít je vždy důležitá především specifikace oleje, např. 5W-40, ovšem vzhledem k tomu, že na přípravě tohoto materiálu participovala firma Elf jsou v tabulce uvedeny i doporučené oleje Elf pro vaše vozy"

Píšeš, že na netu můžeš sehnat jakékoliv informace. Máš nepochybně pravdu. Na netu lze najít i informace o olejích, jakožto i o čemkoliv jiném, a tedy prakticky není třeba o čemkoliv psát.
Až mi tahle myšlenka jednou dojde, přestanu psát ;)

O Elfu píšeme z několika důvodů:
1.) Dodal podstatnou část informací do našeho článku
2.) Úzce spolupracuje s Renaultem a Renault v prvovýrobě používá jeho oleje. Těžko mne napadne jiná olejářská značka, která by měla k našim autům tak blízko.
3.) Je pro nás jednoduché sledovat nabídku olejů od Elfu, protože s Elfem spolupracujeme
4.) Elf nám vychází vstříc v tom co potřebujeme na srazy. To nejmenší co můžeme udělat na oplátku je uvést jednotlivá označení olejů, která se hodí do našich aut. Kromě toho se jedná o užitečnou informaci.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
Alibaba
Advanced member
Příspěvky: 467
Registrován: úte bře 15, 2005 12:31

Příspěvek od Alibaba » úte dub 25, 2006 10:19

DDT píše:
Píšeš, že na netu můžeš sehnat jakékoliv informace. Máš nepochybně pravdu. Na netu lze najít i informace o olejích, jakožto i o čemkoliv jiném, a tedy prakticky není třeba o čemkoliv psát.
Až mi tahle myšlenka jednou dojde, přestanu psát ;)
Ne ne, nepleť hrušky s jablkama - píšu, že doporučení výrobce můžu sehnat KDEKOLI - tím jsem měl kupř. na mysli, že pokud si koupím auto značky A, snadno mi jeho výrobce (třeba prostřednictvím dodavatele nebo na webových stránkách) doporučí olej výrobce B. U Renaultu je to obvzvláště patrné.
To co mi ve článku chybí jsem už popsal, ber to jako názor běžného uživatele fóra.
Tvé důvody spolupráce s Elfem chápu, chybí mi tam ovšem ono zobecnění problematiky. Asi bych se nesoustředil pouze na SAE, ale zmínil bych i další specifikace (API, ACEA) a trochu to rozebral.
Ten článek není ani tak o olejích jako spíš o vysvětlování tabulky, alespoň mi z něho zůstal ten pocit.

Chápu však, že tím chci už od článku s názvem "Doporučené oleje pro vozy Renault" příliš.
Toliko mé nepodstatné postřehy u kterých jsem doufal, že by mohli být podmětem k úvaze.....
Octavia Combi 1,9 TDI (96kW) - 04´

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9362
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » úte dub 25, 2006 10:46

Díky Alibabo.
Olejům se jistě budu věnovat i v některém z dalších článků. Z hlediska toho, co máme na webu je to pole neorané a tohle je první vlaštovka.
Uvidíme, do jaké hloubky se dostanu :)

P.S. máš nepochybně pravdu v tom, že informace o doporučeném oleji je možno sehnat i jinde, nicméně stále je mezi námi mnoho lidí, kteří se chodí ptát k nám a to je dobrý důvod, aby tyto údaje byly i u nás.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
Márty
Moderátor
Příspěvky: 2860
Registrován: pon led 05, 2004 21:04
Bydliště: Plzeňsko a "Pražsko"...tam kde dávají lišky dobrou noc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Márty » úte dub 25, 2006 11:11

Alibaba píše:Hele Márty, překvapuješ mně svýma úvahama - že by odvrácení od víry ? ;) Neber to ve zlém.
Neberu to ve zlém, máš-li na mysli jak jsem někde napsal, že si kvalitní oleje můžou dovolit oddálit termín výměny, ale čeho je moc toho je příliš. I když jsem tenkrát psal číslo 30tis, matně si vzpomínám, že se jednalo o benzínový motor. Ale i tak je to dost :wink:
Jojo, i teď jsem psal o benzínové "jednačtyřce".
Názory měníme všichni se zkušenostma a stále se učíme :wink: 8)
značku Renault mám prostě v krvi... od šroubku až po originál Renault diagnostiku
______servis vozů nejen Renault______tel: popřípadě přes SZ nebo Email Obrázek
new Twingo II phase II / Laguna II 2,0 16V / R5 1.1TL cabrio EBS Vive l´Élégance / R25 Baccara V6...
ex...R21 / R25 2,1TD / R19 1,8 16V / R5 GTTurbo / ťapka / R5 ´75TL / SAFRANE 2.5dT / R25 V6 injection / R11 1.4 GTX / Megane II 1,4 16V / R5 GTE / Espace III 3.0 V6 24v

Fotofil
Starting member
Příspěvky: 9
Registrován: stř čer 07, 2006 13:27

MOGUL GX-FE PRO 10W-40

Příspěvek od Fotofil » úte čer 13, 2006 09:19

Mám Scenic 1.9 DCi, rok výroby 2001, má najeto (dle tachometru) 83 000 km, koupil jsem ho v Německu a nevím jaký olej je v motoru (pravděpodobně ELF TURBO DISEL 10W-40). Nechci zbytečně utratit moc za značkový olej, pokud je k dispozici stejně dobrý levnější.

Dneska tam jdu nalít MOGUL GX-FE PRO 10W-40 (ACEA A3, B3)
Myslím, že je to dost dobrý olej.

F

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 713
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

POSILOVAČ ŘÍZENÍ

Příspěvek od wilczek » stř říj 04, 2006 06:43

Jak je to s výměnou hydraulického oleje v posilovači řízení a jaký typ? Rozptyl názorů je v rozsahu, že tento je nutno měnit každoročně až celoživotnost náplně.

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11494
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Re: POSILOVAČ ŘÍZENÍ

Příspěvek od Šamša » pát říj 06, 2006 00:04

wilczek píše:Jak je to s výměnou hydraulického oleje v posilovači řízení a jaký typ? Rozptyl názorů je v rozsahu, že tento je nutno měnit každoročně až celoživotnost náplně.
Specifikace Dexron II, nebo III. http://www.texaco.cz/
Laguna II. 2001 1.9dCi Carminat 79kW, čip bmwpower.cz cca 110kW(boost 2bary),
pružiny Eibach (sníženo -5cm), podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 420000km

Obrázek
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 219000km
Obrázek

BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 355000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
Obrázek

miras82
Starting member
Příspěvky: 9
Registrován: úte bře 27, 2007 14:17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od miras82 » úte bře 27, 2007 20:15

Jedině CASTROL!!! :D

Uživatelský avatar
Anarki
Člen RCČR
Příspěvky: 3889
Registrován: ned kvě 29, 2005 22:42
Bydliště: Atomograd
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Anarki » úte bře 27, 2007 22:29

:smajl12:
Ošnečkovaný Cacabus Quintus GT-Blue Storm 5-Ultimate Sensational Orgasm s kovaným srdcom F3+N a šnečkom GT2876RS Real Raider
První R5 GTT na světe kde bylo nainstalované nezávislé topení, analogové švýcarské hodiny Kienzle a pod ... :)
Bacha na parazit Kooperativu :evil:

acylpirin
Advanced member
Příspěvky: 357
Registrován: stř lis 08, 2006 14:24
Bydliště: Pardubicko

Příspěvek od acylpirin » pát lis 30, 2007 22:10

Doporučené oleje, to je téma. Jak já to vidím, tak první věc pro volbu oleje je doporučení výrobce vozidla. Je-li návod k obsluze nebo servisní knížka, můžu tam tento údaj nalézt. Když je nemám, může je mít kamarád nebo někdo známý. Asi tam bude nějaké určení výkonové specifikace, u starších kusů nejspíše podle API, u novějších podle ACEA. Výkonová specifikace oleje je pro motor, v němž bude olej použit, takřka osudová. Jestliže výrobce říká B3, B4 dle ACEA, tak tam nemůžu dát A3. To, co je označeno písmenem B, je pro vznětové motory, a to s jenom A pro benzínové, a to se neumí vypořádat třeba se sazemi proniklými pod píst do olejové lázně, ale zase to umí něco jiného, co mi je u dieselu k ničemu. Dalším uváděným údajem je viskosní rozpětí xxW-xx použitelného oleje. A tady začíná legrace nebo rébus, jak pro koho. Výrobce jedním dechem uvádí třeba 0W-30, 5W-30, 10W-40. Má to logiku, protože viskosní rozpětí použitého oleje by mělo odpovídat teplotě prostředí, kde se vozidlo pohybuje (jiná viskosita v Itálii a jiná ve Finsku) a při vhodné volbě nehrozí riziko pomalého zaolejování motoru jako při volbě viskosnějšího oleje ani zvýšená spotřeba oleje při nízké viskositě. Takže xxW-xx je svým způsobem záležitost podružná a v žádném případě neřeší nároky na výkonovou schopnost oleje. Pokud by to bylo určující, jak se někteří domnívají, tak oleje pro převody mechanické a i hydraulické mají obdobně jako motorové jako jednu z charakteristik uváděnou viskositu, ale nikdo je vědomě nelije do motoru, i když obráceně motorový olej do převodovky může být i řešením (třeba první Peugeot 205, Austin Metro nebo Mini má převodovku s rozvodovkou v „suterénu“ klikové skříně, některé 4x4 mají přední rozvodovku v olejové vaně motoru a „motorák“ je spolehlivě umaže). Rizikem pro motory, kde nejsou předepsány, mohou být oleje tzv. lehkoběžné. Mají schopnost velmi rychlého zaolejování motoru při studeném startu, při čemž jsou s rezervou spolehlivé i při velkém teplotním a mechanickém zatížení. Ale vzhledem ke své velké „tekutosti“ s nimi motory vykazují vyšší spotřebu oleje. Není výjimkou, že je nutno u těchto motorů mezi výměnami olej doplňovat, aniž by motor byl již opotřebovaný. Když se zalajdá kontrola množství oleje, je problém. Viděl jsem motory aut značek, u kterých by to málokdo očekával, ze kterých na nedostatek oleje vykoukla ojnice blokem.
Jsem netečný při nákupu oleje k nápisům na obalu typu „semisynthetic, fullsynthetic“ apod., protože tohle je většinou obchodní označení nebo spíš trik, ale s konstrukcí oleje nemá většinou nic společného. Jsem přesvědčený, že až na oleje pro extrémní zátěže s cenou větší než vyšší, jsou běžné motorové oleje se základovým olejem v drtivé většině minerálního původu, o zbytek vlastností se pak postaraly přísady. Takže snad jediným dalším vodítkem je značka a cena. Oni to tak dělají i výrobci s první náplní (myslím tu cenu) a my si spokojeně jezdíme třeba 30 tisíc km do první výměny, a víme kulový, co to tam vlastně maže.
A značka? Výrobky renomovaných olejářů se prodávají i pod jinou značkou a za jinou cenu, a platí to zřejmě i opačně. Jako třeba ložiska SKF, kdy po vybalení čteme „made in“ a sakra, ono je české (nebo slovenské).
Podobně to bude s oleji převodovými a do hydraulických systémů. Někdy stačí sdělit požadavek znalému specializovanému prodejci a zjistím, že olej od PARAMO OTHxy mi v servořízení ze rozumnou cenu poslouží minimálně jako od světoznámé firmy (on ten filuta prodejce má převodní tabulky a nějaké katalogy se specifikacemi olejů – teda jestli to nedělá, jen aby byl někde zaměstnaný).
Ale co to tady plácám. Nějaké znalosti o olejích sice mám, ale ani zdaleka se nepovazuji za znalého. Tady na fóru je odkaz na články o olejích od skutečného odborníka, a ty by si měl přečíst každý, než přispěje do diskuse o olejích nebo položí nějaký poťouchlý dotaz.

Jinak snahu o vytvoření přehledu doporučených maziv pro různé typy a modely značky Renault považuji za chvályhodnou, ale tak trochu zavádějící. Rozhodující je výkonová specifikace předepsaná výrobcem, pak viskosita. Výrobce a cena je to poslední kriterium, i když někteří motoristé mají priority pomíchané jinak.
Údaje seriozně získat, zejména pro starší modely, je nad možnosti jednotlivce. Možná, že by řešením byla jakási anketa vypsaná třeba DDT (promiň), do které může přispět každý, kdo bude mít ke konkrétnímu motoru seriozní informaci (ze servisky, z návodu, z dílenského manuálu nebo spolehlivé dobové literatury). Samozřejmě i tak to pro nějakého „koordinátora“ bude velká zátěž a nedá se to zvládnout za pár týdnů. Nebo je to blbost?

L.Tomáš
Starting member
Příspěvky: 3
Registrován: pát kvě 23, 2008 20:49
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Výběr značky motorového oleje a viskozity

Příspěvek od L.Tomáš » sob kvě 31, 2008 20:59

Především bych chtěl pozdravit všechny příznivce vozů Renault

Krátce a letmo jsem pročetl většinu článků a diskuzí o výběru značky a následně viskozity motorového oleje. Jak jsem již uvedl v předchozím článku, zabývám se prodejem motorových olejů a zárověň vlastním vůz Renault.
K tomuto tématu bych podotkl, že co se týká výběru značky motorového oleje, bych neváhal ani vteřinu, zvolil bych a volím značku Elf. Automobilka Renault už mnoho let tuto značku doporučuje do svých vozů a zároveň ji používá už ve výrobě jako prvo oleje pro záběh všech svých motorů. A toto už vypovídá o vysoké kvalitě značky Elf.
A dále bych uvedl jako důkaz pro toto tvrzení že mi v mém e-shopu neustále přibývá více zákazníků, kteří vlastní zánovní vozy Audi, VW, Škoda, Seat atd., kteří dají přednost značce Elf například před značkou Castrol. Spokojeni se vrací a znovu volí olej Elf.
Elf patří ke světové špičce ve světě maziv. Takového výrobce poznáme podle toho, že dokáže vyrobit motorový olej pro širokou škálu automobilů všech značek a dlouhodobě se dokáže prosazovat v automobilovém sportu, jakým je například F-1, a tím beze sporu značka Elf je.

Pokud už máme vybranou značku oleje, tak nás čeká výběr viskozity pro daný vůz.
V tomto případě bych se držel mazacího plánu, který sestavila automobilka Renault se značkou Elf. Bezkompromisně bych tento plán dodržel u zánovních vozů, protože bude velice přesný vždy pro daný typ motoru. V případě automobilů s větším počtem najetých kilometrů a častějším doléváním oleje mezi výměnným intervalem, bych přešel o třídu hustší olej např. z 5W-40 na 10W-40 atd.
Tady bych ještě podotkl že jako prodejce motorových olejů tento výše uvedený mazací plán vlastním a kdo si s výběrem viskozity není jistý, nebo nemá přístup k těmto informacím, může se na mě obrátit formou e-mailu. Rád Vám dle typu motoru tuto informaci vyhledám a obratem pošlu.

Pozor na vozy zakoupené v autobazarech, kde nevíte přesně jakou viskozitu oleje používal bývalý majitel. Zde doporučuji u novějších vozů si vyžádat servisní knihu a dodržet danou viskozitu oleje. U starších automobilů, kde nemáte jistotu jaká viskozita oleje byla použita, volte raději olej s menším podílem syntetických aditiv např. 10W-40 nebo 15W-40, aby nedošlo k uvolnění karbonu a následnému poškození motoru.

Na závěr bych chtěl všem členům clubu popřát mnoho šťastně ujetých kilometrů a doufám že vám tento článeček alespoň trochu přiotevřel oči a pomohl s výběrem značky a viskozity oleje.

S pozdravem L.T.
Naposledy upravil(a) L.Tomáš dne pát srp 01, 2008 21:23, celkem upraveno 2 x.

Dawweo
Starting member
Příspěvky: 36
Registrován: pon kvě 19, 2008 23:18
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dawweo » ned čer 01, 2008 13:54

Rád bych pozdravil všechny osoby co jsou zde aktivní;)

včera jsem s několika lidmi řešil kvalitu motorových olejů. Dostal jsem odpověď že je na mne zda koupím 1L za 100kč nebo 1L za 300kč. Jde prý jen o to že když si koupim olej značky Castrol tak platim značku Castrol. Stejne je to prý u supr oleje Shell helix. Podle několika mechaniků (a 3 pumpařů různých benzínek značky shell) je důležité dodržet pouze druh oleje - 10w40; 15w40 a podobně. Prostě je nemíchat.


Tak mne zajímá ještě Váš názor zda je to pravda a plati se opravdu jen značka či je tam něco v tom oleji kvuli čemu se vyplatí za to platit víc;)

díky za informaci.

Uživatelský avatar
Anarki
Člen RCČR
Příspěvky: 3889
Registrován: ned kvě 29, 2005 22:42
Bydliště: Atomograd
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Anarki » ned čer 01, 2008 15:18

Platíš za značku to je jasný ale platíš taky za kvalitu. Různe oleje můžou mít různy ropní základ, různa aditiva které můžou prodloužit výměnu oleje u danýho motoru nebo při stejném výměnnbém intervalu můžou prodloužit životnost motoru a jeho příslušenstva. (Napr. značka Mobil 1 začala v roce 1989 přidávat do svýcho olejů aditiva na zvýšení životnosti gufer a simeringu).
Záleží na tom jak máš své auto rád. Jestli ho chceš jen dojezdit a vyhodit na vrakoviště tak ti stačí i ten nejlevnější olej. Jestli chceš aby ti ještě pár let sloužilo a poak jsi ho mohl s klidným svědomím prodat tak raději zvol lepší značku.

Pokud bys chtěl tip co patří dotvého vozu tak se podívej sem:

http://www.renaultclub.cz/doporucene_ol ... nault.html
Ošnečkovaný Cacabus Quintus GT-Blue Storm 5-Ultimate Sensational Orgasm s kovaným srdcom F3+N a šnečkom GT2876RS Real Raider
První R5 GTT na světe kde bylo nainstalované nezávislé topení, analogové švýcarské hodiny Kienzle a pod ... :)
Bacha na parazit Kooperativu :evil:

Odpovědět

Zpět na „Paliva, maziva a přísady do paliv a maziv“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host