Vliv oktanového čísla paliva a aditiv na vlastnosti motoru

Na co jezdíme a co nám cpe reklama...

Moderátor: Moderators General

VladoOC_cz
Experienced member
Příspěvky: 981
Registrován: sob kvě 28, 2005 15:11
Bydliště: Považská Bystrica občas Brno

Vliv oktanového čísla paliva a aditiv na vlastnosti motoru

Příspěvek od VladoOC_cz » pát bře 24, 2006 20:20

V tomto threade zazneli zaujimavé, rozdielne poznámky o vplyve paliva na spotrebu/vykon auta. Vedel by mi teda niekto nestranne povedat, ci je citit rozdiel vykon/spotreba napr. medzi 95tku natural a V Power Racing??
Diky
VelSatis 3.5 V6, 2004, Privilege v šedej koži, drevenný volant.... Víkendovka - Lagunka Initiale Paris v šedej koži, 1998, zelená metalíza, 3.0 V6 24V, manual a Megane II cc 1.9dCi 2004, projekt renovácie bordový R25 GTX, 2.2, 79kW, 1987.

Uživatelský avatar
Radovan
Junior member
Příspěvky: 208
Registrován: ned úno 01, 2004 12:34

Příspěvek od Radovan » pát bře 24, 2006 21:44

Obecně myslím, že záleží na kci motoru.

Vysokooktanové palivo využije jen motor k tomu uspůsobený. Kupříkladu motory s vyšším kompresním poměrem. Jinak výhody nevidím.

Pokud do motorů dáváme méně oktanová paliva, než předepisuje výrobce, škodíme jim. Při zátěži může dojít k detonačnímu hoření.
Nízkooktanové palivo "pomalu" prohořívá a v důsledku toho zbude ve válci nespálená směs. Dochází ke samovznícení směsi při dalším stlačení a to je doprovázeno ostrým praskavým zvukem - klepáním. Roste teplota ve spalovacím prostoru. Nespálená směs omývá olejový film na stěnách válce a dochází k nadměrnému opotřebení částí motoru.

Používáte-li palivo s vyšším okt. číslem, než předepisuje výrobce motrům neškodíte, ale palivo nevyužijete.

Pokud zvedáte kompresní poměr např. snížením hlavy motoru, víceooktanové palivo je vhodné. Rychleji hoří - mechanicky nepoškozuje motor.
Naposledy upravil(a) Radovan dne sob bře 25, 2006 10:53, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9329
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pát bře 24, 2006 22:32

Trochu teorie:

Oktanové číslo udává teoretický poměr isooktanu a normalheptanu.
Oktanové číslo 85 tedy znamená přesně takový podíl isooktanu ve směsi s normalheptanem. Podle této teoretické hodnoty jsou posuzovány i motorová paliva. Jejich oktanové číslo odpovídá hodnotám výše uvedeným.
A co vlastně oktanové číslo znamená?
Jednou větou: odolnost proti nechtěnému samovznícení.
Čím vyšší oktanové číslo, tím je odolnost paliva proti samovznícení vyšší.

Normalheptan je chemikálie velmi málo odolná proti samovznícení, a isooktan naopak velmi odolný.

Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrovou hodnotu laik by řekl že číslo 100 je maximální hodnotou oktanového čísla.
v praxi tomu tak ale není. Dalšími aditivy je možno oktanové číslo zvýšit. Pak je oktanové číslo procentuální hodnotou hodnoty odolnosti čistého isooktanu.

Tolik tedy k odolnosti proti samovznícení.

Jak vyplývá z výše uvedeného, oktanové číslo neříká nic o tom, jak je palivo efektivní při spalování. Teoreticky můžeme dosáhnout v provozu stejných hodnot s benzinem s oktanovým číslem 86 (pamětníci pamatují) a s hodnotou např. 96 oct.

Vyšší oktanové číslo umožňuje použít vyšší kompresi ve válci. Ovšem ani to není samospasitelné. Existují motory s vyšším kompresním poměrem a menším oktanovým nárokem a motory s nižším kompresním poměrem a vyšším oktanovým nárokem.
Kompresní poměr tedy není jediný faktor, který se podílí na samovznícení. Dalšími faktory jsou tvar spalovacího prostoru, způsob vyplachování válce (např. příčné vyplachování je efektivnější než vyplachování vratné) a také způsob přípravy směsi.

Jak už tady řekl Radek, jestliže mám motor s oktanovým nárokem 91 a použiju do něj benzín s oktanovým číslem 98 nic se nestane.
Ano... vlastně stane... v diskusích se objeví lidé ovlivnění placebo efektem.

Ještě jedna zajímavost na téma oktanové číslo:
Náročnost motoru na oktanové číslo klesá s rostoucí nadmořskou výškou. Z tohoto důvodu na některých místech ve světě, a podotýkám že v tak vyspělých státech jako je USA, můžete ve vysokohorských podmínkách narazit na čerpací stanice, které vám nic jiného než 86 oct. benzín prostě nenabídnou. Nikoliv proto, že by byli zaostalí, ale proto, že nic lepšího není potřeba. Takže tady máme také názornou ukázku, kdy se mohou oktanové nároky motoru měnit.
Toto však není jediný případ. Oktanové nároky motoru se mění v každém reálném okamžiku podle teploty a zatížení. Platí však, že předepsaný benzín musí stačit za jakýchkoliv myslitelných podmínek pro daný motor.

Později přidám ještě něco o aditivech.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

VladoOC_cz
Experienced member
Příspěvky: 981
Registrován: sob kvě 28, 2005 15:11
Bydliště: Považská Bystrica občas Brno

Příspěvek od VladoOC_cz » sob bře 25, 2006 08:19

OK, takže ak som to všetko správne pochopil, tak kludne môžem jazdiť ďalej na 95 natural. V Power Racing mi k nižšej spotrebe nepomôže, vykon/chod auta neupraví, maximálne tak teoreticky môže byť motor trochu čistejší. Je tak?
A aby som nezabudol - motor mám 2.0 8ventil...
Ďakujem za príspevky a "uvedenie do problematiky" :) .
VelSatis 3.5 V6, 2004, Privilege v šedej koži, drevenný volant.... Víkendovka - Lagunka Initiale Paris v šedej koži, 1998, zelená metalíza, 3.0 V6 24V, manual a Megane II cc 1.9dCi 2004, projekt renovácie bordový R25 GTX, 2.2, 79kW, 1987.

Uživatelský avatar
kšanda
Člen RCČR
Příspěvky: 2744
Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kšanda » pon bře 27, 2006 22:29

a doplnim že toluen má oktanové číslo 115. to je aditivum co? :D
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4

suchos
Starting member
Příspěvky: 92
Registrován: úte led 10, 2006 22:34
Bydliště: Přerov

Příspěvek od suchos » úte bře 28, 2006 06:17

Co nám to udělá s benzínem až se bude míchat s líhem?
Espace J637 rv 1993 2.2i

Uživatelský avatar
kšanda
Člen RCČR
Příspěvky: 2744
Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kšanda » stř bře 29, 2006 14:21

suchos píše:Co nám to udělá s benzínem až se bude míchat s líhem?
oktanový číslo neznamená kolika procentní to je alkohol :D
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4

KV
Starting member
Příspěvky: 22
Registrován: čtv říj 18, 2007 13:22

Příspěvek od KV » čtv srp 20, 2009 12:25

S benzínem to neudělá skoro nic, jen to mírně zvýší oktanové číslo dle následujícího výpočtu.

zvyšování OČ VM  - odpovídá 5% EtOH cca 0,6 jednotkám OČ, t.zn. 0,12 jednotky /1% EtOH

zvyšování OČ MM – odpovídá  5% EtOH cca 0,2 jednotkám OČ, t.zn. 0,04 jednotky/1% EtOH

krt.ecek
Moderátor
Příspěvky: 11271
Registrován: úte čer 14, 2005 20:14

Příspěvek od krt.ecek » čtv srp 20, 2009 12:44

Hele neříkám, že to není placebo efekt, ale stejně mě to zajímá :twisted:

Občas tam hodím 98ku, to že motoru neuškodím je mi jasný, ale říkám si že by ho to mohlo trošku pročistit. Spotřeba je jasná to bych řekl, že neklesla, spíš naopak, ale zase co si budem povdat, nikdy nejede člověk 2x stejně a spotřeba prostě kolísá, stačí menší kolona a je to hend jinak. Ale přijde mi, že ve vysokých otáčkách je motor klidnější a pružnější, to co tu je napsané to vyvrací, ale fakt mi to tak přijde, je to tedy reálný :twisted: :?:
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 Obrázek; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018

tomikku
Junior member
Příspěvky: 190
Registrován: pát úno 08, 2008 18:57
Bydliště: Šenov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od tomikku » čtv srp 20, 2009 13:26

plně souhlasím s kr.teckem mám stejné pocity. Spotřebou to nijak výrazně nehne ale i mi se zdá že motor šlape klidněji a ochotněji. Tak asi Tak
Espace III 2.0 8v Jean, 306 1.8 16v Piškot

Uživatelský avatar
Regis
Senior member
Příspěvky: 1871
Registrován: pon pro 27, 2004 19:05
Bydliště: UK

Příspěvek od Regis » čtv srp 20, 2009 14:31

Tak co by ne, starsi motor navic s narustem karbonu muze vyuzit palivo s vyssim OC treba proto, ze pri vetsim zatizeni uz dochazi k detonacim a zasahuje cidlo klepani. Tim muze bribyt nejaky ten top-end vykon.
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano :(
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » čtv srp 20, 2009 16:40

DDT píše:... a podotýkám že v tak vyspělých státech jako je USA, můžete ve vysokohorských podmínkách narazit na čerpací stanice, které vám nic jiného než 86 oct. benzín prostě nenabídnou....
Ono tady je to myslim jeste zamotanejsi, protoze u nas (Evropa?) se pouziva znaceni dle RON, zatimco zrovna v USA pouzivaji AKI, coz je prumer mezi RON a MON.
Ale s tim rozdilnym oktanovym cislem podle lokality (nadm. vysky) mas samozrejme pravdu :-).

95 RON je cca 85 MON (ale i tak "bezny benzin" v USA odpovida cca 92 RON).

EDIT: I kdyz tahle fotka je pekna :
Obrázek
Co z toho je teda "bezny benzin"? :-)
Bejt takova pumpa u nas, tak ten samy benzin co cepujou u pumpy na fotce by byl u nas znacen jako: 91 93 94 95 96 (odhad)
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Landiman
Junior member
Příspěvky: 212
Registrován: pát úno 25, 2005 22:20

Příspěvek od Landiman » pon črc 19, 2010 00:07

zajimalo by mne, jestli je nejaky rozdil v tom, jak se vysokooktanove palivo bude chovat v atmosferickych motorech a v turbomotorech.

napriklad pokud jsem mel Espace III s motorem 2,0 benzin a ted mam Espace IV s motorem 2,0T, jestli se napriklad Carrera 100 bude chovat v obou stejne a jaky bude rozdil oproti BA 95, ktery je napsany jako palivo ve velkem technicaku. (natural 98 tehdy ve starem Espace zadny rozdil nezaznamenal)..

Take by me zajimalo, co je pravdy na tech aditivech "setricich motor, cisticich a zbavujicich usazenin" a nevim ceho jeste.. reklama, nebo natom neco je?

Resim totiz otazku:
Mam prejit a brat 100-vkovy benziny kdyzuz je cena skoro nastejno s 95, nebo se to nevyplati? Nemuze se mi s tim turbomotorem neco stat, kdyz tam misto BA95 z technicaku naleju vyssi cislo? Precetl jsem toho na webech hodne a nazory si hodne protireci..

diky.

Uživatelský avatar
Davidak79
Moderátor
Příspěvky: 9464
Registrován: čtv črc 26, 2007 19:03
Bydliště: Litoměřicko

Příspěvek od Davidak79 » pon črc 19, 2010 19:58

Natankoval jsem do 2.0T VERVU 100 a žádný rozdíl jsem zatím nezaznamenal krom toho že se roztrhla řemenice příslušenství :lol:
Naposledy upravil(a) Davidak79 dne pon črc 19, 2010 21:19, celkem upraveno 1 x.
Peugeot 508 GT SW 2,2HDI 2014 FULL
204PS@450Nm >>>odbrzděných 230PS@524Nm



EX:Škoda 105 ,120,125,Felicia , Peugeot 205, Laguna I 1.8 8v RT , Laguna II 2,0T Initiale 120kw 270nm >>> 143kw 340nm , VW Caddy 2.0TDI 2019

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Příspěvek od Šamša » pon črc 19, 2010 20:54

Davidak79 píše:Natankoval jsem do 2.0T VERVU 100 a žádný zozdíl jsem zatím nezaznamenal krom toho že se roztrhla řemenice příslušenství :lol:
No vidíš ta klika měla takové zrychlení, až to odnesla řemenice. :lol:
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

rousini
Senior member
Příspěvky: 1287
Registrován: ned bře 08, 2009 23:09
Bydliště: Táborsko

Příspěvek od rousini » pon črc 19, 2010 21:41

Landiman: Paliva je velký business a aby se prodávalo je potřeba podpora marketingem. Teda ne, že by aditiva nebyla nebo škodila, ale rozhodně motor provozovaný na běžný čistý benzín nebude po 200000km hotovej. Takže si to musíš přebrat svým selským...
Benzín všude kudy teče čistí - je to jeho vlastnost, tam kde se vytváří zplodiny už aditiva hoří taky. TAKŽE JEN NĚJAKEJ OPLACH SACÍCH VENTILŮ, ZBYTEK JSOU BLÁBOLY.
Bývalý majitel MIII 1,6i/100HP

Landiman
Junior member
Příspěvky: 212
Registrován: pát úno 25, 2005 22:20

Příspěvek od Landiman » stř črc 21, 2010 10:54

ok díky, tak na to teda kašlu, jen jsem chtěl, aby se měl motor líp, ale když reálnej účinek veškerej nijakej, asi to teda nemá cenu..

on pak ještě asi bude rozdíl i v rámci jednoho druhu, beru od dvou firem klasiku N95 a od jedný mi auto pravidelně žere víc, nejspíš tim, že musim víc šlapat (jezdim pravidelně stejný trasy a už +- vim kde jak jezdim), od druhý N95 mi přijde že je kvalitnější, tim pádem šlapu míň a tankuju později.

ze začátku mi to přišlo subjektivní a nechtěl jsem tomu věřit, ale tim jak pravidelně střídám jen ty dvě benzinky (5x plná tady, pak 5x plná tam), pozoruju ten samej jev pokaždý.

tolik proč mě napadlo uvažovat o těch dražších palivech, jakože bych motor neochuzoval a dopřál mu pořádnej a kvalitní benzín, což na druhou stranu vyvolalo ty obavy, aby tam zas nebyly nějaký vyšší teploty, neničily se součásti, nebo jsem si náhodou neoddělal to turbo..

Landiman
Junior member
Příspěvky: 212
Registrován: pát úno 25, 2005 22:20

Příspěvek od Landiman » stř črc 21, 2010 14:02

jeste tak premyslim, jestli se da spolehnout na tohle:

http://www.dobrapumpa.cz/cs/

jak tak koukam, ani jedna z tech 2 pump co jsem zminoval tam neni, takze mozna ani tohle nebude kvalitni srovnani.. holt nekde davaj kvalitni benzin i bez peceti, pumpy s peceti si zas ten "zarucene dobrej" benzin nauctujou..

nicmene koukam, ze mam jednu s peceti po ceste, takze priste zkusim vzit benzin tam. co jeste nevim, jestli N95 nebo neco lepsiho (bude-li v nabidce).. :)

rousini
Senior member
Příspěvky: 1287
Registrován: ned bře 08, 2009 23:09
Bydliště: Táborsko

Příspěvek od rousini » stř črc 21, 2010 18:22

Pečeť kvality by měla mít svoji váhu. Jestli se nepletu, dříve to dával nějaký ústav a je pod tím skryto pravidelné odebírání vzorků. Já beru Optimal95 u EuroOil (síť Čepro s touto pečetí kvality), což je aditivovaný benzín o 40hal dražší než Natural. Tato částka se mi vrací platbou kartou Pošt. spoř. (sleva). To je cena, kterou akceptuji za aditiva!
Navíc s tímto benzínem mívám nejlepší spotřebu v kategorii těch levných. Carreru, Vervu jsem nezkoušel, ale většina se shoduje na placebo efektu. Na další pokles spotřeby kompenzující rozdíl 2-3Kč/l nevěřím. To by muselo dělat 0,5l/100km a to bych měl 5,8l/100km...
Bývalý majitel MIII 1,6i/100HP

Landiman
Junior member
Příspěvky: 212
Registrován: pát úno 25, 2005 22:20

Příspěvek od Landiman » čtv črc 22, 2010 11:39

tak jsem včera omrkl tu pumpu, je to Benzina Plus, maj N95 nebo pak tu Vervu 100, Vervu 95 u tehle nenabizeji. aktualne za tu V100 36,20/L

porad premejslim, jestli mi ta Verva neco spis "nevyrve".. na ruznych strankach jsem se docetl, ze vic oktanu je lepsi pro motory s vyssim kompresnim pomerem.. jakej ma vubec 2,0T kompresni pomer a radi se takovej mezi vyssi, nebo ne?

rousini
Senior member
Příspěvky: 1287
Registrován: ned bře 08, 2009 23:09
Bydliště: Táborsko

Příspěvek od rousini » čtv črc 22, 2010 12:05

Víc oktanů než předepisuje výrobce je na rozdíl od aditiv (pokud tam budou...) o ničem. Je to jako když si objednáš 4 řízky. 2 zvládne každý, 3 jen někdo a 4 - čest vyjímkám. Ale to se tu omílá furt dokola...
Bývalý majitel MIII 1,6i/100HP

Landiman
Junior member
Příspěvky: 212
Registrován: pát úno 25, 2005 22:20

Příspěvek od Landiman » čtv črc 22, 2010 12:22

když si dám 4 řízky, získám mnohem víc živin, než ze 2, pokud je snim. Auto tu V100 spálí, otázka jestli z ní vytěží adekvátně víc energie.. další otázka je, jestli to motoru spíš neuškodí, někdo když si dá 2x tolik řízků, taky je pujde "vyhodit"..

nevim jak si to přirovnání přebrat.

Landiman
Junior member
Příspěvky: 212
Registrován: pát úno 25, 2005 22:20

Příspěvek od Landiman » čtv črc 22, 2010 18:52

Landiman píše:porad premejslim, jestli mi ta Verva neco spis "nevyrve".. na ruznych strankach jsem se docetl, ze vic oktanu je lepsi pro motory s vyssim kompresnim pomerem.. jakej ma vubec 2,0T kompresni pomer a radi se takovej mezi vyssi, nebo ne?
tady je mrtvo, tak jsem si zavolal do Renaultu a jsem zas chytřejší.. díky za odpovědi všem zúčastněným..

Uživatelský avatar
kubysh
Člen RCČR
Příspěvky: 417
Registrován: sob srp 22, 2009 17:35
Bydliště: Rosice u Brna

Příspěvek od kubysh » sob zář 04, 2010 18:55

Landiman píše:jeste tak premyslim, jestli se da spolehnout na tohle:

http://www.dobrapumpa.cz/cs/

jak tak koukam, ani jedna z tech 2 pump co jsem zminoval tam neni, takze mozna ani tohle nebude kvalitni srovnani.. holt nekde davaj kvalitni benzin i bez peceti, pumpy s peceti si zas ten "zarucene dobrej" benzin nauctujou..

nicmene koukam, ze mam jednu s peceti po ceste, takze priste zkusim vzit benzin tam. co jeste nevim, jestli N95 nebo neco lepsiho (bude-li v nabidce).. :)
No můžu říct že po zkušenostech s vodou ve výfuku jsem začal tankovat jen u Benziny. Dle tvého odkazu je to aji ta samá kam jezdím (Benzina Rosice u Brna) a to musím zaklepat, od té doby ani kapka vody. Onehdá jsem vyzkoušel Shell V-Power racing a auto je takový živjejší a de líp do otáček. motor je při višších otáčkách tišší a přijdemi že sebou tak nehazí a necuká při raním startu do práce
Renault Thalia Expression 2005 1.4 16V 72Kw
Renault Megane Grandtour Extreme 2009 1.9 dci 96Kw

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Příspěvek od Zefek » sob zář 04, 2010 21:02

Budu asi trošku OT, ale jak se pozná voda v benzínu? :oops: Opticky vím, že benzín je lehčí, ale na chování motoru?
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Odpovědět

Zpět na „Paliva, maziva a přísady do paliv a maziv“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů