Příspěvek
od 5n4k3 » pát bře 30, 2012 20:07
Ahoj, já jsem sice ještě E85 nezkoušel, ale mám v plánu si zde zmiňovanou jednotku pořídit a vyzkoušet to.
Ovšem co se týká toho nastavení jednotky a hlavně jak funguje, tak já to vidím asi takhle, řídící jednotka motoru (dále ECU) se podle lambda sondy snaží dosáhnout správného poměru vstřikované směsi vzduchu a paliva, ať už se jedná o benzin nebo ethanol. Ovšem většině obyčejných ECU se ten správný poměr podaří jen u benzinu ale u ethanolu ne. Protože aby u ethanolu lambda sonda dávala signál, který se ECU bude líbit, je toho ethanolu potřeba vstříknout do válců víc než benzinu (ethanol obsahuje víc kyslíku nebo co já vím proč, ale prý to tak je). Jenže i když ECU nastaví dobu otevření vstřiků (čím déle jsou otevřený, tím víc paliva vstříknou) na nejvíc, co umí, tak pořád to je málo. Proto se tam připojuje ta přídavná jednotka na ethanol, která dobu otevření vstřiků ještě prodlužuje. Ty procenta by tedy měly udávat, o kolik procent se prodlouží doba vstřiků oproti době, kterou určuje ECU.
No a teď pro příklad dejme tomu, že ideální je pro nějakou konkrétní ECU prodloužit dobu vstřiků o 30%, aby lambda sonda dávala signál, se kterým bude ECU spokojena. Pak třeba když by se nastavilo 15%, tak by to ještě jelo dobře, ale ECU už by se to moc nelíbilo, a kdyby mohla, tak by tu dobu ještě prodloužila, ale ona už nemůže, protože na víc není naprogramovaná a v takovém případě vstřikuje toho paliva míň, než když je nastavených těch 30%, tudíž by byla i reálná spotřeba menší. Ovšem na druhou stranu, když se nastaví třeba 50%, tak ECU podle lambda sondy pozná, že tam toho paliva jde moc (protože ideální bylo těch 30%) a zkrátí dobu vstřiků, což může a ve výsledku tam toho paliva půjde, jako když bylo nastavených těch ideálních 30%. Ovšem ECU si bude myslet, že tam toho paliva jde míň – zkrátila dobu vstřiků a pošle palubnímu počítači informaci, že vstřikuje míň paliva a ten bude ukazovat menší spotřebu, i když reálna spotřeba by byla stejná jako při nastavení na 30%.
Takže spotřebu při používání zde zmiňované přídavné jednotky pro ethanol, to chce aspoň ze začátku nebo při každém přeprogramování té jednotky měřit podle najetých km a natankovaného paliva, aby člověk věděl, jak moc se to liší oproti palubnímu počítači.
Tak aspoň takhle si teoreticky myslím, že by to mohlo a mělo fungovat, ale jestli to vidí někdo jinak nebo dokonce ví, že jsem to napsal špatně, tak ať mě opraví, velice rád se poučím.