Alu nebo plechy

Boty pro auto

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
DSoft
Starting member
Příspěvky: 1
Registrován: ned úno 18, 2007 16:37

Alu nebo plechy

Příspěvek od DSoft » ned úno 18, 2007 16:51

Prosím o radu. Chci si koupit druhou sadu kol na letní pneu a váhám jestli plechová nebo litá. Můžete mi napsat, jestli mají litá kola nějaké lepší vlastnosti? Nebo jde jen o vzhled? Hrozí nějaké riziko při špatném nákupu, pokud dodržím rozměry? S litými koly nemám vůbec žádnou zkušenost, auto je nové. Díky!

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9329
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » ned úno 18, 2007 20:52

Vzhled je pouze záležitostí vkusu, proto o něm hovořit nebudu.

Litá kola jsou oproti plechovým lehčí, takže poměr neodpružené/odpružené hmoty je menší, což se rovná větší komfort.

Díky lehčím kolům méně trpí nápravy a jejich komponenty.

na co si dát pozor?
Pokud budeš kupovat nová kola a zároveň jsi laik, pozaď se s někým, kdo je odborním než nakoupíš. Pokud se radit nechceš, kup to, co na auto patří a neexperimentuj (rozměry, J, ET).

Obecně nemohu doporučit nejlevnější ráfky nemají podle mne dostatečnou pevnost, jsou měkké a mohou se kroutit. (Neznamená to, že nejde sehnat dobrý levný ráfek, ale je to spíš výjimka). Levné ráfky jsou co do hmotnosti dost často na tom s plechovými podobně. Jejich pevnost však vývá menší a jsou náchylnější na poškození.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

anovosad
Starting member
Příspěvky: 7
Registrován: pon srp 21, 2006 19:13

Příspěvek od anovosad » sob bře 10, 2007 20:32

Můžete někdo napsat svoje zkušenosti s pevností litých kol? Zdá se mi, že nejběžnější značky jsou AEZ, Alessio, Enzo. Máte s některou dobré nebo špatné zkušenosti? Dá se vůbec spolehnout na kvalitu značky nebo se pevnost liší model od modelu? Díky za odpověď.

Uživatelský avatar
kšanda
Člen RCČR
Příspěvky: 2744
Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kšanda » sob bře 10, 2007 21:23

no můj názor je že liťáky nic moc. chce to nějaký osvědčený( ale i mezi těma značkama co si napsal se najde spousta šmejdů). taky jsme na nový elektrony známý značky dávali na každej kolem 250 gramů. už nevim co to bylo za velikost ale bylo to na santafé. možná bys měl nejlepší koupit si originální disky. pokud totiž koupíš takovýdle elektrony, tak tvoje podvozkový části budou dost plakat. a pokud ti to v pneuservise odbydou, tak pak tim hůř. nebudu jmenovat značky protože to je podle mě u všech stejný
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4

Uživatelský avatar
Thomasis
Starting member
Příspěvky: 5
Registrován: čtv zář 18, 2008 21:31

Příspěvek od Thomasis » pon zář 22, 2008 20:31

DDT píše:Vzhled je pouze záležitostí vkusu, proto o něm hovořit nebudu.

Litá kola jsou oproti plechovým lehčí, takže poměr neodpružené/odpružené hmoty je menší, což se rovná větší komfort.

Díky lehčím kolům méně trpí nápravy a jejich komponenty.

na co si dát pozor?
Pokud budeš kupovat nová kola a zároveň jsi laik, pozaď se s někým, kdo je odborním než nakoupíš. Pokud se radit nechceš, kup to, co na auto patří a neexperimentuj (rozměry, J, ET).

Obecně nemohu doporučit nejlevnější ráfky nemají podle mne dostatečnou pevnost, jsou měkké a mohou se kroutit. (Neznamená to, že nejde sehnat dobrý levný ráfek, ale je to spíš výjimka). Levné ráfky jsou co do hmotnosti dost často na tom s plechovými podobně. Jejich pevnost však vývá menší a jsou náchylnější na poškození.
Souhlasím, že nejlevnější ráfky nejsou to pravé ořechové, záleží i na hmotnosti auta (jiné je to s Cliem a jiné ze Scénicem). To že litá kola jsou lehčí ale není úplně pravda. Já mám letní sadu lité originál Renault a zimní sauu plech orig. Renault a musím říct, že jsem zatím spokojený.
Renault Scenic II 1.6 16V

Uživatelský avatar
iwi
Člen RCČR
Příspěvky: 648
Registrován: stř lis 10, 2004 08:25
Bydliště: Kyjov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od iwi » úte zář 23, 2008 08:45

Zrovna Alesia nemají nejlepší pověst, dost lidí o nich píše že jsou jako bláto (moc měkké). Nebál bych se prověřených, leč drašších značek jako Enzo, OZ. Dobré zkušensti mám i s koly značky Dezent, AEZ, Rial.
Renault
Megane II Grandtour 1,5dCi 74kW
Scénic 2.0i - prodáno

ScenicNoir
Junior member
Příspěvky: 171
Registrován: úte bře 25, 2008 17:02

Příspěvek od ScenicNoir » úte zář 23, 2008 10:12

Dle mého názoru mají litá kola jedinou výhodu v tom že lépe vypadají. S tou hmotností bych řekl že je to často naopak. Taky jsou náchylnější k poškrábání o obrubník, snáze se poškodí při průjezdu dírou a oprava je drahá a né vždy možná (narozdíl od plechů které se dají téměř neomezeně rovnat). Z toho důvodu jsem si na zimu raději koupil plechy.

Uživatelský avatar
Anarki
Člen RCČR
Příspěvky: 3889
Registrován: ned kvě 29, 2005 22:42
Bydliště: Atomograd
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Anarki » úte zář 23, 2008 23:14

Souhlas s Iwim, měl jsem Alesia a nikdy více. Jednou za měsíc - dva jsem je musel chodit vyvažovat. Osobné bych šel do značky Speedline, nebude nejlevnější ale bude hodně pevná a spolehlivá :wink:
Ošnečkovaný Cacabus Quintus GT-Blue Storm 5-Ultimate Sensational Orgasm s kovaným srdcom F3+N a šnečkom GT2876RS Real Raider
První R5 GTT na světe kde bylo nainstalované nezávislé topení, analogové švýcarské hodiny Kienzle a pod ... :)
Bacha na parazit Kooperativu :evil:

clima
Junior member
Příspěvky: 122
Registrován: stř říj 25, 2006 14:15
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od clima » stř zář 24, 2008 08:03

Ahoj, ja mel Speedline, Dezent a ted OZ racing a spokojenost:)
Alfa Romeo 147, 1.9 JTD

Uživatelský avatar
Lulan
Starting member
Příspěvky: 80
Registrován: pát lis 09, 2007 18:12
Bydliště: Chrastava-Liberecký kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lulan » čtv zář 25, 2008 18:51

ScenicNoir píše:Dle mého názoru mají litá kola jedinou výhodu v tom že lépe vypadají. S tou hmotností bych řekl že je to často naopak. Taky jsou náchylnější k poškrábání o obrubník, snáze se poškodí při průjezdu dírou a oprava je drahá a né vždy možná (narozdíl od plechů které se dají téměř neomezeně rovnat). Z toho důvodu jsem si na zimu raději koupil plechy.
mno...tak to teda nevim..moje alu 15" jsou sice stejně těžký jako ocelový..ale ocelový mam 13"....takže tam asi malá vyýhoda v hmotnosti je... :wink: a s tim obrubníkem si musíš hold dávat pozor..když parkuješ jak prase, tak se potom nesmíš divit že máš liťáky poškrábaný.. :D

Tonda2
Starting member
Příspěvky: 1
Registrován: pát zář 26, 2008 10:20
Kontaktovat uživatele:

OZ racing = spokojenost

Příspěvek od Tonda2 » pát zář 26, 2008 10:25

Ahoj, sam mam zkusenost s OZ racing a muzu jenom doporucit, elegantni a trvanlive :)

Uživatelský avatar
presscott
Senior member
Příspěvky: 1027
Registrován: stř črc 18, 2007 12:57
Bydliště: Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od presscott » sob zář 27, 2008 00:37

Mam AEZ puvodne original kola z KIE a nemam zadne vytky. Pokud se ti ale jedna o prefektni vyvazeni, pak hode zalezi i na pneumatikach. Mam spatne zkusenosti s Barum Brillantis, ktere potrebovaly az 220g/kolo :?
Renault Megane III Grandtour GT220
Renault Clio III Sport 2.0 16V

Uživatelský avatar
stenly67
Starting member
Příspěvky: 51
Registrován: pát zář 22, 2006 08:45
Bydliště: Valašsko

Příspěvek od stenly67 » pon zář 29, 2008 12:54

Není mi jasné proč by měl být natolik důležitý váhový rozdíl mezi Al a plechem, motor přece netočí samotným kolem ale síla se přenáší na celé vozidlo a tam ten gramový rozdíl není poznat. Co se týče origo renault disků, tak je to celkem pálka, mám na Scénicu 16" disky desetipaprskové a v servisu mi řekli že stojí cca 6500/ks.
Scénic - pohodlí nezná mezí

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9329
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pon zář 29, 2008 14:28

stenly67 píše:Není mi jasné proč by měl být natolik důležitý váhový rozdíl mezi Al a plechem, motor přece netočí samotným kolem ale síla se přenáší na celé vozidlo a tam ten gramový rozdíl není poznat. Co se týče origo renault disků, tak je to celkem pálka, mám na Scénicu 16" disky desetipaprskové a v servisu mi řekli že stojí cca 6500/ks.
Stenly, z hlediska hmotnosti vozu je váha ráfku téměř zanedbatelná - i když úspora až 20kg na autě už nějaký vliv mít může. (na jednom z mých aut váží plech + pneu 21kg, alu + guma 13kg...)

To, co je ale opravdu důležité je HMOTNOST NEODPRUŽENÉ HMOTY a POMĚR ODPRUŽENÉ A NEODPRUŽENÉ HMOTY. (sorry za kapitálky, ale chtěl jsem to opravdu hodně vypíchnout)
První se podílí na opotřebení dílů a druhé má velmi významný vliv na ovladatelnost a jízdní pohodlí.

.... mimo soutěž: ovšemže někteří "výrobci" umí udělat alu těžší než plech - ale o tom ta diskuse není.
.... a pochopitelně, jako kdekoliv jinde - čím kvalitnější ráfek, tím vyšší cena. ALU za 2.000,- Kč? Děkuji, raději zůstanu u plechu.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
Vendous
Advanced member
Příspěvky: 274
Registrován: ned dub 06, 2008 21:57
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vendous » pon zář 29, 2008 18:29

DDT píše: .... mimo soutěž: ovšemže někteří "výrobci" umí udělat alu těžší než plech - ale o tom ta diskuse není.
.... a pochopitelně, jako kdekoliv jinde - čím kvalitnější ráfek, tím vyšší cena. ALU za 2.000,- Kč? Děkuji, raději zůstanu u plechu.
Jo a proto mam pěkný poklice :lol:
Renault laguna II r.v.2005
expresion 1,9dci 88kw

Pilotek
Junior member
Příspěvky: 109
Registrován: sob zář 20, 2008 20:16
Bydliště: Žilina

Příspěvek od Pilotek » stř říj 01, 2008 21:26

Pokial sa pridame k nazoru, ze pekne auto robia pekne kolesa (cosi na tom je), je lepsi vzhlad ALU pochopitelnym lakadlom.
Lacne alu (skupina AEZ/Enzo/Dotz/Dezent/Lardini, Borbet, atd.atd.) nemusia pre bezneho (pokojneho) vodica byt zle. Mnohe tieto firmy dodavaju alu aj pre prvovyrobu.
Pretekari a drsnaci by mali investovat do velmi pevnych diskov (originalky byvaju kvalitne ale drahe, z afterarketu z beznych komercnych znaciek OZ, Momo atd.atd.)

Nevyhodou plechovych diskov je marny boj s koroziou (cize komu to vadi, musi ich aspon obcas osetrit/brusit/lakovat). Pokial maju ako-tak vyzerat - treba puklice - pokial maju puklice vydrzat pekne viac ako rok-dva - treba originalky.
Potom cena plechaca a orig. puklice moze dosiahnut 2000 aj viac Sk, co uz je cena liateho (relativne bezudrzboveho) disku spolu so skrutkami a stredovym medzikruzkom.

Dal by som si pozor na rozmery zapisane v TP a hlavne - ak maju ist na zimu, tak cim uzsie (zapisane v TP) tym lepsi zaber na snehu.
A este jeden pozor, ak niekedy pouzivate retaze, volte konzervativne (vacsie) ET (take ake mate uvedene v TP alebo len minimalne mensie) - inak mozete retazami poskodit lem blatnika.

Z dizajnov puklic a alu diskov volte take, ktore nevytrcaju von z bocnej roviny pneu - take sa ihned poskodia o obrubnik. Vsimnite si, ze originalne puklice a alu byvaju nevytrcajuce.

Vacsina aftermarket alu ma kuzelovu dosadaciu plochu skrutky/matice. Originalky, OEM presne vrtane alu a plechace maju "polgulovu" dosadaciu plochu skrutky - cize pre aftermarket alu budete potrebovat ine skrutky - byvaju v cene diskov (nezabudnut kvoli plechovej rezerve vozit povodne skrutky v aute).
Renault Megane Scenic 1.6e 66kW 1998, JA0F, K7M 7/02

Uživatelský avatar
defuckto
Grafoman
Příspěvky: 2553
Registrován: pát pro 25, 2009 02:26
Bydliště: Tuchoměřice ---------- Praha-Západ

Re: Alu nebo plechy

Příspěvek od defuckto » sob říj 15, 2011 21:17

Trochu to tu oživím, je lepší mít na zimu alu nebo plech? Na těch hlinících mi nezáleží, takže mi je fuk nějaká sůl nebo tak, spíš mi jde o to, co je lepší pro auto, někde jsem kdysi slyšel že plechy v sobě udržej víc bordelu..
Moje: Citroën C5 I 2.2 HDi Exclusive
Doma: Renault Clio IIB 1.2 16v, Renault Mégane I Coupé 1.6 16v, Renault Mégane I break 1.9 dCi Privilége
ObrázekObrázek

Uživatelský avatar
Petr Novotný
Advanced member
Příspěvky: 313
Registrován: sob led 14, 2006 20:04
Bydliště: Česká Lípa

Re: Alu nebo plechy

Příspěvek od Petr Novotný » ned říj 16, 2011 12:21

S tím bordelem to bude pravda, z hliníků jsem nikdy nic nevyklepal, z prolisů plecháčů toho byla pěkná hromádka. Koroze plechů a poklice jsou popsány výš, s tím se taky nedá jinak než souhlasit...
Laguna I RXT´99 1.8 16V 88kW (2004-2009)
Laguna II Grandtour´06 2.0GT 150kW (2009-2017) Obrázek
Laguna III Grandtour Initiale Paris ´11 2.0dCi AT 127kW (2017- ) 141kW@412Nm /by PowerTEC/

Uživatelský avatar
defuckto
Grafoman
Příspěvky: 2553
Registrován: pát pro 25, 2009 02:26
Bydliště: Tuchoměřice ---------- Praha-Západ

Re: Alu nebo plechy

Příspěvek od defuckto » ned říj 16, 2011 14:11

Takže doporučuješ dát to na alu? ;)
Moje: Citroën C5 I 2.2 HDi Exclusive
Doma: Renault Clio IIB 1.2 16v, Renault Mégane I Coupé 1.6 16v, Renault Mégane I break 1.9 dCi Privilége
ObrázekObrázek

Uživatelský avatar
Petr Novotný
Advanced member
Příspěvky: 313
Registrován: sob led 14, 2006 20:04
Bydliště: Česká Lípa

Re: Alu nebo plechy

Příspěvek od Petr Novotný » ned říj 16, 2011 16:55

Sám mám sice zimní plechy :rolling: , ale samozřejmě je lepší alu... :wink:
Laguna I RXT´99 1.8 16V 88kW (2004-2009)
Laguna II Grandtour´06 2.0GT 150kW (2009-2017) Obrázek
Laguna III Grandtour Initiale Paris ´11 2.0dCi AT 127kW (2017- ) 141kW@412Nm /by PowerTEC/

Odpovědět

Zpět na „Pneumatiky, ráfky, podložky ap.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů