Alu nebo plechy
Moderátor: Moderators General
Alu nebo plechy
Prosím o radu. Chci si koupit druhou sadu kol na letní pneu a váhám jestli plechová nebo litá. Můžete mi napsat, jestli mají litá kola nějaké lepší vlastnosti? Nebo jde jen o vzhled? Hrozí nějaké riziko při špatném nákupu, pokud dodržím rozměry? S litými koly nemám vůbec žádnou zkušenost, auto je nové. Díky!
- DDT
- Site Admin
- Příspěvky: 9329
- Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Vzhled je pouze záležitostí vkusu, proto o něm hovořit nebudu.
Litá kola jsou oproti plechovým lehčí, takže poměr neodpružené/odpružené hmoty je menší, což se rovná větší komfort.
Díky lehčím kolům méně trpí nápravy a jejich komponenty.
na co si dát pozor?
Pokud budeš kupovat nová kola a zároveň jsi laik, pozaď se s někým, kdo je odborním než nakoupíš. Pokud se radit nechceš, kup to, co na auto patří a neexperimentuj (rozměry, J, ET).
Obecně nemohu doporučit nejlevnější ráfky nemají podle mne dostatečnou pevnost, jsou měkké a mohou se kroutit. (Neznamená to, že nejde sehnat dobrý levný ráfek, ale je to spíš výjimka). Levné ráfky jsou co do hmotnosti dost často na tom s plechovými podobně. Jejich pevnost však vývá menší a jsou náchylnější na poškození.
Litá kola jsou oproti plechovým lehčí, takže poměr neodpružené/odpružené hmoty je menší, což se rovná větší komfort.
Díky lehčím kolům méně trpí nápravy a jejich komponenty.
na co si dát pozor?
Pokud budeš kupovat nová kola a zároveň jsi laik, pozaď se s někým, kdo je odborním než nakoupíš. Pokud se radit nechceš, kup to, co na auto patří a neexperimentuj (rozměry, J, ET).
Obecně nemohu doporučit nejlevnější ráfky nemají podle mne dostatečnou pevnost, jsou měkké a mohou se kroutit. (Neznamená to, že nejde sehnat dobrý levný ráfek, ale je to spíš výjimka). Levné ráfky jsou co do hmotnosti dost často na tom s plechovými podobně. Jejich pevnost však vývá menší a jsou náchylnější na poškození.
- kšanda
- Člen RCČR
- Příspěvky: 2744
- Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
- Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
- Kontaktovat uživatele:
no můj názor je že liťáky nic moc. chce to nějaký osvědčený( ale i mezi těma značkama co si napsal se najde spousta šmejdů). taky jsme na nový elektrony známý značky dávali na každej kolem 250 gramů. už nevim co to bylo za velikost ale bylo to na santafé. možná bys měl nejlepší koupit si originální disky. pokud totiž koupíš takovýdle elektrony, tak tvoje podvozkový části budou dost plakat. a pokud ti to v pneuservise odbydou, tak pak tim hůř. nebudu jmenovat značky protože to je podle mě u všech stejný
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
Souhlasím, že nejlevnější ráfky nejsou to pravé ořechové, záleží i na hmotnosti auta (jiné je to s Cliem a jiné ze Scénicem). To že litá kola jsou lehčí ale není úplně pravda. Já mám letní sadu lité originál Renault a zimní sauu plech orig. Renault a musím říct, že jsem zatím spokojený.DDT píše:Vzhled je pouze záležitostí vkusu, proto o něm hovořit nebudu.
Litá kola jsou oproti plechovým lehčí, takže poměr neodpružené/odpružené hmoty je menší, což se rovná větší komfort.
Díky lehčím kolům méně trpí nápravy a jejich komponenty.
na co si dát pozor?
Pokud budeš kupovat nová kola a zároveň jsi laik, pozaď se s někým, kdo je odborním než nakoupíš. Pokud se radit nechceš, kup to, co na auto patří a neexperimentuj (rozměry, J, ET).
Obecně nemohu doporučit nejlevnější ráfky nemají podle mne dostatečnou pevnost, jsou měkké a mohou se kroutit. (Neznamená to, že nejde sehnat dobrý levný ráfek, ale je to spíš výjimka). Levné ráfky jsou co do hmotnosti dost často na tom s plechovými podobně. Jejich pevnost však vývá menší a jsou náchylnější na poškození.
Renault Scenic II 1.6 16V
-
- Junior member
- Příspěvky: 171
- Registrován: úte bře 25, 2008 17:02
Dle mého názoru mají litá kola jedinou výhodu v tom že lépe vypadají. S tou hmotností bych řekl že je to často naopak. Taky jsou náchylnější k poškrábání o obrubník, snáze se poškodí při průjezdu dírou a oprava je drahá a né vždy možná (narozdíl od plechů které se dají téměř neomezeně rovnat). Z toho důvodu jsem si na zimu raději koupil plechy.
- Anarki
- Člen RCČR
- Příspěvky: 3889
- Registrován: ned kvě 29, 2005 22:42
- Bydliště: Atomograd
- Kontaktovat uživatele:
Souhlas s Iwim, měl jsem Alesia a nikdy více. Jednou za měsíc - dva jsem je musel chodit vyvažovat. Osobné bych šel do značky Speedline, nebude nejlevnější ale bude hodně pevná a spolehlivá
Ošnečkovaný Cacabus Quintus GT-Blue Storm 5-Ultimate Sensational Orgasm s kovaným srdcom F3+N a šnečkom GT2876RS Real Raider
První R5 GTT na světe kde bylo nainstalované nezávislé topení, analogové švýcarské hodiny Kienzle a pod ...
Bacha na parazit Kooperativu
První R5 GTT na světe kde bylo nainstalované nezávislé topení, analogové švýcarské hodiny Kienzle a pod ...
Bacha na parazit Kooperativu
- Lulan
- Starting member
- Příspěvky: 80
- Registrován: pát lis 09, 2007 18:12
- Bydliště: Chrastava-Liberecký kraj
- Kontaktovat uživatele:
mno...tak to teda nevim..moje alu 15" jsou sice stejně těžký jako ocelový..ale ocelový mam 13"....takže tam asi malá vyýhoda v hmotnosti je... a s tim obrubníkem si musíš hold dávat pozor..když parkuješ jak prase, tak se potom nesmíš divit že máš liťáky poškrábaný..ScenicNoir píše:Dle mého názoru mají litá kola jedinou výhodu v tom že lépe vypadají. S tou hmotností bych řekl že je to často naopak. Taky jsou náchylnější k poškrábání o obrubník, snáze se poškodí při průjezdu dírou a oprava je drahá a né vždy možná (narozdíl od plechů které se dají téměř neomezeně rovnat). Z toho důvodu jsem si na zimu raději koupil plechy.
OZ racing = spokojenost
Ahoj, sam mam zkusenost s OZ racing a muzu jenom doporucit, elegantni a trvanlive
Není mi jasné proč by měl být natolik důležitý váhový rozdíl mezi Al a plechem, motor přece netočí samotným kolem ale síla se přenáší na celé vozidlo a tam ten gramový rozdíl není poznat. Co se týče origo renault disků, tak je to celkem pálka, mám na Scénicu 16" disky desetipaprskové a v servisu mi řekli že stojí cca 6500/ks.
Scénic - pohodlí nezná mezí
- DDT
- Site Admin
- Příspěvky: 9329
- Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Stenly, z hlediska hmotnosti vozu je váha ráfku téměř zanedbatelná - i když úspora až 20kg na autě už nějaký vliv mít může. (na jednom z mých aut váží plech + pneu 21kg, alu + guma 13kg...)stenly67 píše:Není mi jasné proč by měl být natolik důležitý váhový rozdíl mezi Al a plechem, motor přece netočí samotným kolem ale síla se přenáší na celé vozidlo a tam ten gramový rozdíl není poznat. Co se týče origo renault disků, tak je to celkem pálka, mám na Scénicu 16" disky desetipaprskové a v servisu mi řekli že stojí cca 6500/ks.
To, co je ale opravdu důležité je HMOTNOST NEODPRUŽENÉ HMOTY a POMĚR ODPRUŽENÉ A NEODPRUŽENÉ HMOTY. (sorry za kapitálky, ale chtěl jsem to opravdu hodně vypíchnout)
První se podílí na opotřebení dílů a druhé má velmi významný vliv na ovladatelnost a jízdní pohodlí.
.... mimo soutěž: ovšemže někteří "výrobci" umí udělat alu těžší než plech - ale o tom ta diskuse není.
.... a pochopitelně, jako kdekoliv jinde - čím kvalitnější ráfek, tím vyšší cena. ALU za 2.000,- Kč? Děkuji, raději zůstanu u plechu.
- Vendous
- Advanced member
- Příspěvky: 274
- Registrován: ned dub 06, 2008 21:57
- Bydliště: Kralupy nad Vltavou
- Kontaktovat uživatele:
Jo a proto mam pěkný pokliceDDT píše: .... mimo soutěž: ovšemže někteří "výrobci" umí udělat alu těžší než plech - ale o tom ta diskuse není.
.... a pochopitelně, jako kdekoliv jinde - čím kvalitnější ráfek, tím vyšší cena. ALU za 2.000,- Kč? Děkuji, raději zůstanu u plechu.
Renault laguna II r.v.2005
expresion 1,9dci 88kw
expresion 1,9dci 88kw
Pokial sa pridame k nazoru, ze pekne auto robia pekne kolesa (cosi na tom je), je lepsi vzhlad ALU pochopitelnym lakadlom.
Lacne alu (skupina AEZ/Enzo/Dotz/Dezent/Lardini, Borbet, atd.atd.) nemusia pre bezneho (pokojneho) vodica byt zle. Mnohe tieto firmy dodavaju alu aj pre prvovyrobu.
Pretekari a drsnaci by mali investovat do velmi pevnych diskov (originalky byvaju kvalitne ale drahe, z afterarketu z beznych komercnych znaciek OZ, Momo atd.atd.)
Nevyhodou plechovych diskov je marny boj s koroziou (cize komu to vadi, musi ich aspon obcas osetrit/brusit/lakovat). Pokial maju ako-tak vyzerat - treba puklice - pokial maju puklice vydrzat pekne viac ako rok-dva - treba originalky.
Potom cena plechaca a orig. puklice moze dosiahnut 2000 aj viac Sk, co uz je cena liateho (relativne bezudrzboveho) disku spolu so skrutkami a stredovym medzikruzkom.
Dal by som si pozor na rozmery zapisane v TP a hlavne - ak maju ist na zimu, tak cim uzsie (zapisane v TP) tym lepsi zaber na snehu.
A este jeden pozor, ak niekedy pouzivate retaze, volte konzervativne (vacsie) ET (take ake mate uvedene v TP alebo len minimalne mensie) - inak mozete retazami poskodit lem blatnika.
Z dizajnov puklic a alu diskov volte take, ktore nevytrcaju von z bocnej roviny pneu - take sa ihned poskodia o obrubnik. Vsimnite si, ze originalne puklice a alu byvaju nevytrcajuce.
Vacsina aftermarket alu ma kuzelovu dosadaciu plochu skrutky/matice. Originalky, OEM presne vrtane alu a plechace maju "polgulovu" dosadaciu plochu skrutky - cize pre aftermarket alu budete potrebovat ine skrutky - byvaju v cene diskov (nezabudnut kvoli plechovej rezerve vozit povodne skrutky v aute).
Lacne alu (skupina AEZ/Enzo/Dotz/Dezent/Lardini, Borbet, atd.atd.) nemusia pre bezneho (pokojneho) vodica byt zle. Mnohe tieto firmy dodavaju alu aj pre prvovyrobu.
Pretekari a drsnaci by mali investovat do velmi pevnych diskov (originalky byvaju kvalitne ale drahe, z afterarketu z beznych komercnych znaciek OZ, Momo atd.atd.)
Nevyhodou plechovych diskov je marny boj s koroziou (cize komu to vadi, musi ich aspon obcas osetrit/brusit/lakovat). Pokial maju ako-tak vyzerat - treba puklice - pokial maju puklice vydrzat pekne viac ako rok-dva - treba originalky.
Potom cena plechaca a orig. puklice moze dosiahnut 2000 aj viac Sk, co uz je cena liateho (relativne bezudrzboveho) disku spolu so skrutkami a stredovym medzikruzkom.
Dal by som si pozor na rozmery zapisane v TP a hlavne - ak maju ist na zimu, tak cim uzsie (zapisane v TP) tym lepsi zaber na snehu.
A este jeden pozor, ak niekedy pouzivate retaze, volte konzervativne (vacsie) ET (take ake mate uvedene v TP alebo len minimalne mensie) - inak mozete retazami poskodit lem blatnika.
Z dizajnov puklic a alu diskov volte take, ktore nevytrcaju von z bocnej roviny pneu - take sa ihned poskodia o obrubnik. Vsimnite si, ze originalne puklice a alu byvaju nevytrcajuce.
Vacsina aftermarket alu ma kuzelovu dosadaciu plochu skrutky/matice. Originalky, OEM presne vrtane alu a plechace maju "polgulovu" dosadaciu plochu skrutky - cize pre aftermarket alu budete potrebovat ine skrutky - byvaju v cene diskov (nezabudnut kvoli plechovej rezerve vozit povodne skrutky v aute).
Renault Megane Scenic 1.6e 66kW 1998, JA0F, K7M 7/02
- defuckto
- Grafoman
- Příspěvky: 2553
- Registrován: pát pro 25, 2009 02:26
- Bydliště: Tuchoměřice ---------- Praha-Západ
Re: Alu nebo plechy
Trochu to tu oživím, je lepší mít na zimu alu nebo plech? Na těch hlinících mi nezáleží, takže mi je fuk nějaká sůl nebo tak, spíš mi jde o to, co je lepší pro auto, někde jsem kdysi slyšel že plechy v sobě udržej víc bordelu..
- Petr Novotný
- Advanced member
- Příspěvky: 313
- Registrován: sob led 14, 2006 20:04
- Bydliště: Česká Lípa
Re: Alu nebo plechy
S tím bordelem to bude pravda, z hliníků jsem nikdy nic nevyklepal, z prolisů plecháčů toho byla pěkná hromádka. Koroze plechů a poklice jsou popsány výš, s tím se taky nedá jinak než souhlasit...
Laguna I RXT´99 1.8 16V 88kW (2004-2009)
Laguna II Grandtour´06 2.0GT 150kW (2009-2017)
Laguna III Grandtour Initiale Paris ´11 2.0dCi AT 127kW (2017- ) ᄽ 141kW@412Nm /by PowerTEC/
Laguna II Grandtour´06 2.0GT 150kW (2009-2017)
Laguna III Grandtour Initiale Paris ´11 2.0dCi AT 127kW (2017- ) ᄽ 141kW@412Nm /by PowerTEC/
- defuckto
- Grafoman
- Příspěvky: 2553
- Registrován: pát pro 25, 2009 02:26
- Bydliště: Tuchoměřice ---------- Praha-Západ
Re: Alu nebo plechy
Takže doporučuješ dát to na alu?
- Petr Novotný
- Advanced member
- Příspěvky: 313
- Registrován: sob led 14, 2006 20:04
- Bydliště: Česká Lípa
Re: Alu nebo plechy
Sám mám sice zimní plechy , ale samozřejmě je lepší alu...
Laguna I RXT´99 1.8 16V 88kW (2004-2009)
Laguna II Grandtour´06 2.0GT 150kW (2009-2017)
Laguna III Grandtour Initiale Paris ´11 2.0dCi AT 127kW (2017- ) ᄽ 141kW@412Nm /by PowerTEC/
Laguna II Grandtour´06 2.0GT 150kW (2009-2017)
Laguna III Grandtour Initiale Paris ´11 2.0dCi AT 127kW (2017- ) ᄽ 141kW@412Nm /by PowerTEC/
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů