Příspěvek
od DDT » čtv kvě 25, 2006 19:11
Po 10 letém vlastnictví vozu R21 NEVADA jsme chtěli zakoupit jiný, novější. Vybírali jsme napříč vozovým parkem tohoto světa bez předsudků k jakýmkoliv výrobcům. Naše požadavky byly: Vyšší posed typu MPV, velké otevírací střešní okno, čelní okno vysunuté dopředu, nejlépe s bočními okénky před dveřmi, posuvný volant v podélném směru, řadící páka na podlaze a né v prodloužené přístrojovce, aby byl dostatek místa na pravou nohu řidiče. Tyto požadavky splňoval pouze ESPACE IV. generace. Cena nového vozu byla nad naše finanční možnosti. Ojetiny s potřebnou výbavou (střešní okno) se pohybovaly v ceně nad 500 KKč, tak jsme opravili NEVADU s tím, že budeme čekat, až ESPACE IV slevní. Kontrolovali jsme inzertní servry jak u nás, tak AUTOSCOUT24 a čekali na vhodný vůz. Ten se s pomocí Boží objevil v Kolíně n. R. za 11 000 EUR. Byl z 02/2003 v provedení PRIVILEG s otevírací střechou, metalýza, xenony, nebouraný, najeto 140 KKm, rezervní zimní gumy na discích, servisní knížka, vyměněný rozv. řemen. Bylo to nepochopitelné, neuvěřitelné a dokonce nám vydržel neprodaný skoro týden, než se sehnaly fin. prostředky. Vůz náz vyšel i s dovozem po vlastní ose a se všemi souvisejícími náklady vč. přihlášení něco přes 330 KKč. Tak obšírně toto popisuji, poněvadž za cenu o něco málo nižší se prodávají vozy minulé generace a staršího data. Všem zájemcům doporučuji nespěchat a hledat. To, že vozy prvně zakoupené v ČR jsou dražší při koupi z 2. ruky je sice fakt, ale ať si je kupuje kdo chce. Vozy z Německa jsou při stejném kilometrovém proběhu v lepším stavu (neznají naše cesty), interiéry zachovalejší a servisní kázeň je tam zaručenější, tachometry se před prodejem běžně nestáčejí. Náš vůz byl (nejen) intériérově jako nový, na STK potvrdili velmi dobrý stav podvozku, vše bez koroze.
Zatím jsme najeli kolem 3 KKm s těmito zkušenostmi: Vůz má vynikající jízdní vlastnosti, nekompromisní brzdy, stabilní podvozek, maximálně pohodlná sedadla, o výhledu není nutno mluvit. Velký rejd usnadňuje parkování a otáčení. Spotřeba benzínu byla při cestě z Německa 8,3 L/100 Km při obvyklé rychlosti cca 130 km/h. Při popojíždění v obci je spotřeba 9,5-10,5 l/100 Km bez zaplé klimatizace. Minimální spotřeby jsme dosáhli při cestě Orlová-Sedmihorky-Kuks-Orlová 7,3 L/100 Km, cestovní rychlost ale málo kdy překračovala 100 Km/hod. Je v tom ale zahrnuto popojíždění po silnicích Českého ráje. Další výlet do Jižních Čech s využitím dálnice a povolené rychlosti řízené tempomatem byl se spotřebou 8 L/100 Km. Pravidlem zde je, že na dálnici spotřeba rostla, na okreskách klesala. Při tomto výletu jsme měli sundaný střešní nosič zavazadel, který v základním složeném stavu slouží jako spojler a zdálo se nám, že při vyšší rychlosti je spotřeba bez něj vyšší. (Už je namontován zpět) Spotřebu dle palubního počítače jsme ověřili měřením a výpočtem, je v řádu 0,1 L/100 km přesná. Pro úplnost uvádím, že auto jezdilo zde obsazené dvěmi osobami, na výletech bez zadních sedadel (sloužilo co by hotel).
Motor: Má úctyhodný zátah. Je to turbo VOLVO-RENAULT na který jsou rozporuplné názory s ohledem na životnost hydraulických zdvihátek. Měřil jsem spotřebu oleje a tato byla při popojíždění cca 0,25 l/KKm, při kombinovaném provozu 0,15 l/KKm. V motoru je ELF 10W/40, tedy polosyntetika. Mechanik z RENAULTU mi radí, s ohledem na hydraulická zdvihátka + turbo a budoucí životnost motoru, přejít při výměně na plnou syntetiku. Zvažuji použití 5W/30, motor extrémně nezatěžuji (mám 47 let). Uvítám každou zodpovědnou radu a zkušenost.
Před koupi auta jsem uvažoval takto: Lépe koupíme benzín než naftu. Bývá levnější. Následně přestavíme na sekvenční LPG a budeme jezdit levněji než na naftu. Jenže teď se přestavby bojím. Životnost výfukových ventilů a sedel, které nejsou na plyn stavěné, se dá udržet částečnou jízdou na benzín SHELL V-POWER nebo přidáním aditiva. Bojím se ale vlastního zásahu do motoru. Sací potrubí vypadá, že je s hlavou jeden odlitek a nevím, jak (a hlavně kam) by dopadly špony při vrtání a závitování otvorů vstřikovačů. Sklon potrubí je do válců a při otevřeném ventilu by tam špona spadla. Dále se také mluví o zvýšení spotřební daně na LPG. Zde také uvítám každou dobrou radu.
Nyní budu chtít vyřešit celodenní svícení po nastartování tak, aby nepohasla palubovka a tím i digitachometr. Pokud se mi to podaří, udám postup.
Četl jsem na stránkách, že ESPACE je fandovské auto, je tomu opravdu tak. Zdravím všechny ESPACISTY a přeji mnoho zdaru. St.W
Renault Club ČR
Vel Satis