Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/55kW

Jezdíme na plyn.

Moderátor: Moderators General

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » sob úno 18, 2017 09:41

Kdepak se bere ten blud, ze u nas neni 100okt benzin? Na stojanu je jasne napsano, ze benzin ma 100okt, BA100.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » sob úno 18, 2017 12:51

Tady to máš přímo z benzíny, že VERVA 100 má 98 ok. Nesrovnalost vzniká, že je výzkumná a motorová metoda stanovení OČ:



​"​Vážený pane Kaví​ku​ vašemu dotazu podávám v několika bodech následující informace:

1) Pod názvem LPG (zkapalněné ropné plyny) ,které se používají jako motorové palivo se rozumí směs zkapalněných uhlovodíků. Tato směs svým složením je tvořená propanem a butanem tj nasycenými uhlovodíky se 3 a 4 atomy uhlíku . Kvalita je definována českou a evropskou normou ČSN EN 589. Tento normotvorný štítek by měl být umístěn na každém výdejním stojanu
s LPG. Normou je definováno více důležitých jakostních znaků(např. oktanové číslo motorovou metodou (OČMM) min.89, dále obsah síry max. 50 mg/kg, tlak par ,korozivní zkouška na mědi, obsah dienů, zápach, zkouška na sirouhlík atd.


2) K oktanovému čislu LPG uvádím následující informace :
Právě uhlovodíky se 3 a 4 atomy uhlíku mají jako složka motorového paliva mají velmi dobrou odolnost proti klepání . tato odolnost v normě pro LPG je udávána oktanovým číslem
motorovou metodou ,která se neměří jako u standardních benzinů na zkušebním motoru ale počítá se ze složení směsi paliva .Požaduje se dle ČSN EN OČMM min 89.
Jako příklad z literatury uvádím :
Propan OČMM hodnota 100 ,OČVM větší než 100
Butan OČMM hodnota 92 , OČVM kolem 95
Iso butan OČMM hodnota 99, OČVM větší než 100
Pro srovnání oktanová čísla motorovou metodou u benzinů jsou 85 (dnešní Natural 95 ) nebo 88 ( dnešní benziny kategorie Super plus 98,např VERVA 100).


Jinak v obchodních názvech dnešních evropských auto benzinů jsou uváděna oktanová čísla výzkumnou metodou (OČVM) Např. Natural 95 VERVA 100, Super 98 atd.
(Tato výzkumná metoda měření se liší počtem otáček na zkušebním motoru) .

V normě LPG je proto také text :toto palivo se skládá převážně z propanu, a butanů s malým podílem propenu ,butenů.


2) Další důležité parametry jsou:
a) tlak par . Z hlediska aplikace je dostatečný tlak par důležitý k zajištění dodávek dostatečného množství paliva z nádrže do odpařovače .
Pro podmínky v ČR je vyráběna letní a zimní kvalita .
b) další hodnoty kvality LPG jsou parametry čistoty kam patří obsah síry, obsah vody, sirovodík, atd.


3) Naše společnost pracuje v podmínkách Pečetě kvality kde kvalitu paliv na ČS nám kontroluje nezávislá akreditovaná laboratoř.


Věřím pana Kavíku ,že informace jsou dostačující a vše vysvětlují.


S pozdravem
Ing. Václav Loula
ředitel jakosti
BENZINA,s.r.o.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » sob úno 18, 2017 13:02

Verva 100 mozna, ale omv maxxmotion ma pecet 100 oktanu.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » sob úno 18, 2017 17:58

Tak mi uveď kde se píše o oktánech u tohoto OMW benzínu.

Na jejich stránkách o tom ani nepípnou:
http://www.omv.cz/portal/01/cz/omv_cz/o ... alni-vykon

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » sob úno 18, 2017 18:32

Na stojanu ;)
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » sob úno 18, 2017 18:52

Musíme se shodnout
"Václav Loula: Pro 100oktanové benziny , které mají ve svých obchodních názvech číslovku 100 a marketingové označení , které vystihuje nadstandardní vlastnosti paltí norma jaksoti ČSN EN 228 kategorie Super plus s oktanovým číslem výzkumnou metodou min.98 jednotek. Samostatná norma jen pro 100oktanové benziny neexistuje . Tato norma je potom uvedena na každém výdejním místě s produktem VERVA 100. Komerční dodávky prémiového benzinu VERVA 100 mají oktanové číslo v rozmezí 99,3 až 101,6 jednotek . Pracujeme v dobrovolném systému Pečetˇ kvality a prodávaná paliva jsou pod stálou laboratorní kontrolou. 30.3.2011" Konec citátu.
Podle toho benzín s označením "100" bez dalšího uvedení jednotek O.Č. může mít dle našich norem třeba jen 98 ok. Věřme, že opravdu dobrovolně namíchávaji kolem 100 ok. Pak je ještě ta motorová metoda a tam jsou oktány opravdu nižší. Nejasnosti vznikly komerční honbou za zisky, nekorektními obchodními názvy, které promýšlejí lidi s ušima přirostlými k hlavě bez lalůčků. Tak to mají přirostlé i všichni politici.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » sob úno 18, 2017 19:04

Jo, NASE norma uznava pouze 98okt, to beru. Ale musim pak zas pri dalsim tankovani benzinu (to bude tak za pul roku :) ) kouknout, co to tam je za pecet s napisem BA100. Na naturalu 95 je ta sama pecet s napisem BA95.

Edit: Neco jsem nasel: ZDE
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Mytys
Starting member
Příspěvky: 69
Registrován: úte zář 30, 2008 14:23

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/55kW

Příspěvek od Mytys » sob úno 11, 2023 15:32

Takřka po 10 letech se vracím na tuto větev fóra kterou jsem zakládal. Na lpg mám najeto na renaultu kangoo s motorem 730 najeto nyní 150 tisíc km. Při montáži PLG mi tenkrát poškodily kabely ke svíčkám a pak to různě vynechávalo a pod. Nechal jsem si udělat kabely pro LPG V Tesle Blatná. Byla vyvinuta sada kabelů pod označením U0073. 4 kabely sada stojí ( v.r. 2022) cca 1000 Kč. Svíčky používám BOSCH 0 242 135 517-000.
Auto jede v pohodě až na startování v zimě. V létě studené auto nastartuji na podruhé. Ale v zimě když je 0oC tak na pošesté. Jakmile se auto zahreje tak to už startuje na poprvé. Dřív jsem parkoval v garáži tak mi to i v zimě startovalo dobře. Ale poslední 2 roky parkuji venku a to je horší. Startuji tak 3 sec. 1 natočení - nic. 2 -natočení naskočí motor ale za cvilku se zadusí a zhasne. 3 natočení pak přidám pak plyn otáčky se zvednou a pak se to dusí a chcípne. 4 natočení pak trošku přidám plyn a motor běží. 5 natočení motor naběhne a musím ho nechat běžet a nic nedělat. Jak se to zahřeje cca 1 minutu tak můžu odjet. Bohužel nejsem mechanik ale podle mne tam bude problém s nějakým čidlem teploty a se vzduchem při startu. Nevím co se děje když se auto startuje která čidla fungují a pod. Dělá to problém jen v zimě. Netušíte někdo čím by to mohlo být.
Renault Kangoo

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/55kW

Příspěvek od Jan Kavik » ned úno 12, 2023 00:44

Řídící jednotka si uloží korekce z jízdy na Vysoce oktanové LPG. Startuje na benzín, ale s dlouhodobými korekcemi z jízd na LPG. Startovat pak zákonitě nemůže. Jak to vyřešit? Korekce Oktanového čísla obou paliv by měly být stejné, stejně tak i korekce bohatostí směsi by měly být stejné. Ale nejsou. Předstih je pro LPG nastaven větší, než by měl být pro startovací benzín. Bohatost směsi je z plynu nastavena menší, než by bylo optimální pro startování benzínem. Co by se dalo dělat? No přece startovat na plyn - to však nejde, u studeného motoru se plyn neodpařuje. Zvýšit oktanové číslo benzínu - to se dá vyřešit tankováním 100 oktanového. Dát sytič - ten moderní auta nemají, ale můžeš před startem vstřiknout benzín do sání (až za vzduchový filtr, blízko škrtící klapky) injekční stříkačkou s jehlou (napíchnutou jehlu si můžeš v sání ponechat trvale a jen nasazovat stříkačku s benzínem). Ekologická auta (a tím nesmyslně protitechnická) se pokoušejí startovat s co nejchudší směsi, když se to nepodaří postupně "zapínají" sytič (Fiat Doblo) a po 10 už ho tam trošku zapnutý máš. Rezultát: Mnohým pomáhá jezdit furt na 100 oktanový benzín (pozor, někteří číslo 100 mají jen jako obchodní název, ty oktany tam nejsou), na něj najet občas 100 km k přenastavení korekcí vytvořených jízdami na plyn. Na diagnostice nastavit rozjeté hodnoty bohatostí směsi LPG (jednou za rok to udělej každopádně, ale ne u komerčních okecálků, ale u normálního zkušeného diagnostika). Nejlevnější je, sám vstřiknout benzín do sání před startováním. Pokud Ti vstřiknutí benzinu (5 - 10 ml) pomůže, hned poznáš, že hodnoty řídící jednotky poskytují motoru chudou (ekologickou, nestartovatelnou) směs a i kdyby ses po*sral, tak ten "sytič" nezapne, bo je blbá a primitívní a jen plní nařízení všemi opěvované EU a zelených teroristů. Také nevěř ničemu co se na internetu píše, ani mi, bo kangoo už několik roků nemám. Ale bylo to fajné autíčko, až na ty jízdní vlastností, viz losí test. Pořád uvažují, že bych si ho znovu pořídil i s LPG, ale osmi ventilové, to najelo na plyn 350 000 km naprosto bez problému, U 16 ventilového bylo špatné zimní startování a ventily z plotoviny se mi spálily (Dacia dává pro LPG asi 10 lepších součástek do motoru) - čím novější, tím více zracionalizována výroba a ekologie, bez ohledu na zákazníka - jen hrabat zisky.

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/55kW

Příspěvek od Jan Kavik » ned úno 12, 2023 01:44

Ještě co jsou korekce. Třeba předstih. Velikost předstihu určuje čidlo klepání (i když je jen jedno rozpozná, který válec klepe (hoří detonačně) podle různé doby příchodu zvukové vlny z každého válce). Když palivo začne v některém válci hořet explozivně (klepat), hrozí destrukce motoru, proto řídící jednotka, pro tento válec musí ubrat předstih (ten musí být pro hospodárnost a tím i výkon co největší). Natankuješ nějaký hnůj, třeba benzín 72 oktanů, předstih se sám zmenší. Natankuješ 100 oktanový BA, tím se předstih automaticky zvýšit - dosáhneš vyšší výkon. Tyto korekce předstihu si řídicí jednotka zapamatuje a tím je při startování a následné jízdě předpřipravená, co může od paliva očekávat. Pokud jezdíš na jen BA (benzin automobilní), tak to je v pořádku, ale jízdou na LPG a startováním na BA ji zmateš, očekává hodnoty LPG - to benzín nesplní. U Kangoo jsou korekce krátkodobé a dlouhodobé a možná i sáhodlouhé, do toho nikdo nevidí. Odpojením baterky možná některé korekce resetuješ a nastaví se výchozí tovární nastavení, ale to nestačí, dlouhodobé tam zůstanou. Třeba se proslýchá, že ŘJ Renault mají v sobě zabudováno "Dieselgate", ale tak, že pro případnou emisní zkoušku jsou načasovány po startu, aby splnily ekologii a po uplynutí doby zkoušky se rozjedou normálně naplno a nepřidušeně. Tak proč vůbec si dovolíš chtít, aby Ti kango startovalo napoprvé? Ale nevěř všemu co kaj jaký blb napíše na internetu, včetně mne! Třeba si myslím, že Dacie s tovární montáží LPG to mají v řídicí jednotce vychytáno, bo i moje první (8 ventilů) LPG Kangoo bylo tovární. Mělo zřízení holandské Villago, ale s odlitými nápisy Renault a jezdilo a jezdilo. Asi po 200 000 km začala téct chladící kapalina z reduktoru, tak mi Fedor v Prostějově vyměnil membrány a přetěsnil ho a pak znovu jezdilo a jezdilo a pokud neumřelo, tak jezdí dodnes. (Prodal jsem ho sedlákovi na pole, pro dovoz sena a obroku koňům)

Mytys
Starting member
Příspěvky: 69
Registrován: úte zář 30, 2008 14:23

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/55kW

Příspěvek od Mytys » stř dub 19, 2023 11:49

Je jenom divné že Kangoo 1,2/16V startuje v létě normálně ( tak na podruhé) a v zimně je to horror na (8X) jak se to trošku zahřeje tak to jede normálně. Každý rok se to opakuje. Vypadá to jako kdyby byl špatný nějaký senzor teploty.
Renault Kangoo

Odpovědět

Zpět na „LPG“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti