Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/55kW

Jezdíme na plyn.

Moderátor: Moderators General

Mytys
Starting member
Příspěvky: 69
Registrován: úte zář 30, 2008 14:23

Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/55kW

Příspěvek od Mytys » ned bře 30, 2014 21:44

Mohli by se Vám hodit moje poznatky které jsem řešit během posledních 3 let po namontování LPG na Renault Kangoo motor D4F 1,2/16V/55kW. Po namontování LPG vše fungovalo cca 14 dní. Pak začal motor vynechávat. Prodejce LPG se snažil systém seřídit ale marně. Dnes musím uznat že snahu měl ale problém nebyl v LPG. Doporučil mi vyměnit svíčky za nové originál renault. Auto zase šlapalo jen 14 dní. Pak mně poslal na seřízení ventilů do renaultu. Zaplatil jsem 3500 a bylo mi sděleno že ventily jsou O.K. Pak jsem musel vyměnit zapalovací cívku ELDOR za jinou vhodnou. Chod motoru se zlepšil. Dále pak jsem jsem v zoufalství nakombinoval staré a nové svíčky originál renault champion a najednou auto jelo jako nové. První poznatek: originál svíčky champion z 50 ti % odejdou do 14 dní po montáži při provozu na LPG. Je potřeba vybrat svíčky které zatížení na LPG vydrží. Druhý poznatek - pokud Vám při volnoběhu na benzín i LPG kolísají otáčky je problém v zapalovací cívce a ve svíčkách. Zbytečně hledat jinde. Kolísající otáčky, špatné studené starty na benzín. Kdy musíte startovat napodruhé a pak chcete přidat plyn a ono to chcípne svadějí na špatné čerpadlo benzínu. Ne čerpadlem to není. Je to problém svíček a zapalování. Když jsem vybral fungující svíčky originál renault champion tak mi auto uspokojivě jelo. Otáčky volnoběhu stále nepravidelné. Jsme 10 000 km od namotování LPG. Pátral jsem kdepak sehnat lepší svíčky. Bohužel nikde nic. Jedine BRISK nabízí svíčky P8 které nejsou přímo na LPG ale mají větší výdrž. Po zakoupení jsem je namontoval a v klidu jsem najel dalších cca 25 tis. A najednou zase problémy. Auto po startu jelo jen na 3 válce. Vyměnil jsem svíčky za nové P8. Nepomohlo. Stále při startu na 3 válce. Pomohla až výměna respektive vrátka originální zapalovací cívky ELDOR co mi v servise vyměnili při 10 tis. Ta noname zapalovací cívka co mi dali za originál asi nevydržela ( teda vydržela 25 tis). Nyní jezdím na původní zapalovací zapalovací cívku a svíčky P8. Otáčky na volnoběh stabilní. Starty bez problémů. Jízda v pohodě. Koupil jsem si do zásoby náhradní svíčky P8 a zapalovací cívku. To jsou totiž jediné problémové komponenty. Oni totiž v servise jen testují a vy platíte jako mourovatí. Mám najeto 50 tis po namontování LPG ale když si vzpomenu na začátky tak bych brečel. Dal jsem za různé diagnostiky 10 tis - zbytečně. Třeba to někomu pomůže. Jo a kdyby náhodou toto četl někdo ze servisu Renaultu tak zde prosím napište jaké používají svíčky přímo v servise Renault když to předělávají na LPG. A dělají to třeba u nás v Brně Auto Pokorný na Lesné. Ale mě to neřekli.
Renault Kangoo

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » pon bře 31, 2014 03:35

No vidis, a ja na svem motoru pouzivam vse nejcasteji original, a vse funguje po dobu standartni zivotnosti ;-). Problemy mam az poslednich par tisic km, ale to uz je jiny problem...
Na LPG najeto 150000km, svicky bud origininalni nebo jakekoliv levne nahrady, serizeni ventilu jednou za cca 70000km, zapalovaci civka jednou menena, ale asi nebylo potreba, byla to spis prevence.
Studene starty jsou u tohoto motoru spatne, ale to je asi vlastnost, viz tema v sekci thalia II.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

motorol
Junior member
Příspěvky: 207
Registrován: sob bře 06, 2010 08:26

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od motorol » pon bře 31, 2014 12:35

Možná se pletu, ale dle mého soudu s má často autosalon s přestavbou společné jen to, že auto dovezou smluvnímu partnerovi a naúčtují si za to přirážku. Alespoň takhle se mi to jeví u jednoho pražského salonu. Jinak já to mám předěláno po záruce a ne v salonu, ale svíčky mi při přestavbě nechali původní a problém se svíčkama sem zatím naštěstí neměl. Dle všeho tam do přestavby byly originál a po nějakém čase (už nemám tucha jak dlouho to bylo) sem tam dal dle tohoto fóra ekvivalent a problémy nejsou.
Megane II sedan r.v. 06 - prodáno
Megane kabriolet

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » pon bře 31, 2014 14:24

Pokud neni auto predelano primo z vyroby, tak to opravdu jen daji smluvnimu partnerovi plus prirazka, ale neomezi zaruku...
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

motorol
Junior member
Příspěvky: 207
Registrován: sob bře 06, 2010 08:26

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od motorol » stř dub 02, 2014 10:19

Frázi neomezí záruku bych upřesnil: záruku neomezí jen a pouze ten salon, kterej z toho má onu provizi, ale pokud člověku pojde auto např na dovolené v cizině, tak se s největší pravděpodobností dozví, že problémem je určitě zástavba plynu a ať si s tim dělá co chce. Protože něco v tom smyslu mi řekli v salonu, kde nechávají předělávat - plynem nedotčené části opraví kdokoliv, ale plynem dotčené jen my. No a plyn zasahuje do motoru i elektroinstalace, z čehož my plyne, že pokud se auto v cizině zastaví, tak na renault assistance spoléhat nelze, protože zvednou kapotu uviděj LPG a řeknou, že to je určitě tím.
Megane II sedan r.v. 06 - prodáno
Megane kabriolet

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » stř dub 02, 2014 14:00

Jo, s tím bych souhlasil.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Mytys
Starting member
Příspěvky: 69
Registrován: úte zář 30, 2008 14:23

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Mytys » pát dub 04, 2014 11:17

Ano, mám taky podobné zkušenosti se servisem Renault V Brně. Jak je v autě plyn tak nejsou ochotni lépeřečeno schopni opravit i banální závadu která se plynu vůbec netýká. Nebyli schopni poznat na diagnostice ani vadnou svíčku při provoze na benzín. Auto mělo nepravidelný chod a vyšších otáčkách svíčka vynechávala. Mám dojem žev autorizovaných servisech jsou jen učni, kteří nic neumí. Kdo něco umí tak si otevře svůj servis. Jezdím k našemu ŠAMANOVI ( tak říkáme místnímu opraváři) a zatím mi opravil vše co bylo potřeba. Díly používá jako servis renault akorát je levnější práce a nemusím tak dlouho čekat.
Renault Kangoo

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » úte dub 08, 2014 00:12

Neúspěšné řešení problémů s nerovnoměrným chodem volnoběhu na LPG i benzín. Po úplném zahřátí je volnoběh z 99% pravidelný, s vyjímkou 5 až 10 vteřin po vyřazení (Kangoo 1,2 16 V, 55 kW, rok 2008, el. plynový pedál, 90 000 km z toho polovina na LPG, systém čtyřbodové BRC). V ostatních režimech jde rovnoměrné, táhne, necuká a nežere (7 až 8l LPG/100km + nepatrně benzín na starty a ochranu ventilů - tím je BRC unikátní).

1. dagnostika osmikanálovým osciloskopem a vyčistění škrticí klapky (600 Kč). Vyměna zapalovacích kabelů (500,-) a svíček Brisk P8 iridium (1 000,-). Volnoběh se nezlepšil, navíc otáčky při jízdě se na volnoběh pohybovaly kolem 1 200/min, klesly vždy až po úplném zastavení kol (i při jízdě zpět).

2. diagnostika jinde - příkaz k nastavení základní polohy škrticí klapky (200,-). Otáčky na volnoběh normální, ale stále jako by chod na tři válce. Vyčistil jsem snímač HÚ. Při odpojování koncovek svíček se chod moc nemění - jako by spalování fungovalo tak napůl. Výfuk brblá. (řeč je stále jen o volnoběhu).

Měření komprese OK. (zdarma)

3. diagnostika opět jinde - výměna zapalovací cívky (z havárky 500,-), výměna rozvodů včetně vodního čerpadla, znovu měření komprese OK, seřízení ventilů (u LPG výrobce nařizuje co 30 000 km, u benzinu po celou životnost netřeba. Seřizovalo se poprvé a vůle byly skoro dobré ), vyčištění benzinových vstřikovacích ventilu ultrazvukem (suma 5 800,-) a montáž jiných svíček BOSCH iridium platina (starší 10 000 km). Beze změny. Zpátky svíčky BRISK. Bez změny.

4. diagnostika (zdarma) zjištěno opět občasné vynechání zapalování - to vím i bez diagnostiky. Vše ostatní OK.

V nejbližších dnech se chystám k montážní firmě plynového systému BRC, aby mi nově přepsali data v počítači BRC (ten získává údaje prostřednictvím benzínového počítače ze stávajících čidel ).

Doplnění tohoto odstavce dne 16. 4.2014:
Už se nechystám k plynařům. Napřed musí být v pořádku pohon benzínem.


Prosím o zkušenosti s podobným stavem, nesmyslné rady, že to je vrozena vlastnost, jak někdo napsal výše, slyšet nepotřebuji.
Naposledy upravil(a) Jan Kavik dne stř dub 16, 2014 20:44, celkem upraveno 2 x.

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » úte dub 08, 2014 01:09

Mytys píše: "Je potřeba vybrat svíčky které zatížení na LPG vydrží". To je velice hodnotný postřeh.

Také jsem teoretický uvažoval, že budu dvě nové svíčky brisk reklamovat, neboť při neústalé výměně a záměně svíček jsem si všiml, že po neúplném zahřátí motoru a následné kontrole, jsou izolátory u některých svíček v "závětří" za vnější elektrodou jednostranně očazené sazemi a motor se na volnoběh škube. Po jízdě jsou izolátory svíček BRISK P8 až nezdravě sněhobílé. Iridium platinové BOSCH mají izolátor světle hnědý a obyčejné svíčky ho mají z jedné strany světle a z druhé tmavěji hnědý. Vždy dvě byly trochu odlišné od ostatních dvou - věděl jsem, že zapalovací cívka dává jen dvě a dvě jiskry a přikládal jsem to tomu. Dokonce jsem cívku, po naměření trochu jiného odporu za studena, vyměnil - výsledky s jinou cívkou jsou stejné.

Chybou je, že jsem svíčkám nepřikládal větší význam a nevysledoval jejich možné vady. Nechtělo se mi uvěřit, že by nové svíčky mohly být vadné - je třeba se stále učit od zkušenějších. Faktem je , že po záměně svíček motor jde na volnoběh pokaždé trochu jinak. Musím vybrat dobré kusy, jak vykoumal Mytys. Jak to děláš, ať neobjevuji ameriku. Díky.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » úte dub 08, 2014 06:35

Systém BRC patří k těm hodně kvalitním. Tady bych se opravdu vykašlal na nějaké spešl svíčky a flákl tam originály. Né náhrady originálů, ale originály - Champion REA8MCL nebo Bosch VR 8 SE. Sehnatelné pouze v renaultu.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » ned dub 13, 2014 19:38

Můj montážník LPG BRC doporučil používat stejné svíčky jako na benzín.

Při používání svíček LPG jsem nic vyjímečného nepozoroval (Kangoo 1,2 16 V 2008, spotřeba 7 - 8 l LPG/100 km. Možné následky teprve určím:

Zapalování po 40 000 km na LPG začalo vynechávat na oboje palivo stejně.

Provedením dvouhodinové podrobné diagnostiky (díky Zefkovi) se pomalu ukazuje, čím to může být. Zjistili jsme vynechávaní zapalování i v tahu, které bez diagnostiky nešlo poznat Nerozeznali to ani při diagnostice v servisech - auto neprojeli.

Musí se promyslet strategie odstranění příčin. Asi jsou nové zapalovací kabely opět trochu vadné, to samé si myslím o zapalovací cívce. Úplně nové svíčky jsou opticky naprosto v pořádku.
Součtem malých nedostatků je občasný špatný zážeh a tím viditelné poškubkávání na volnoběh a při jemném přechodu z volnoběhu. (jak už jsem se zmínil, ve vyšších otáčkách jsem nepoznal vynechávání)

U předchoziho kanga 1,2 8V se mi v 300 000 km (originál LPG Renault - Vialle) při stejné poruše přehřál a úplně ucpal katalyzátor. Nastartovat šlo až po jeho prošťourání. Tam se zapalování neřešilo, Redukční ventil se přetěsňoval ve 200 000 km u Fedora, když z něho začala unikat chladicí kapalina. (dlouhodobá spotřeba 9l LPG/100 km.

Dotaz - může se nová cívka po zapojení poškodit vadnými kabely nebo naopak? Nebo je Bezpečnější vyměnit tyto díly současně?

Uživatelský avatar
mayko
Senior member
Příspěvky: 1009
Registrován: stř lis 21, 2007 20:26
Bydliště: Podolinec

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od mayko » úte dub 15, 2014 22:01

tak aj ja mam podobný problem.nove sviečky, nová cievka problem pretrvava. skušal som odpajať cievku a na 4 valci nebadať zmenu tak som dal sviečku von a skušal som len laicki prstom oskušať tlaky. na moje počudovanie udržim prst upchaty takže tlaky žiadne. Uvidim čo bude ked zhodim hlavu.

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » úte dub 15, 2014 23:14

Se sundáváním hlavy počkej po přesném změření komprese. Kompresní tlak kolem 10 barů prstem udržíš sílou cca 20 kg v otvoru svíčky. Zádrhel však je, že nevydržíš teplotu min. 80 stupňů , kdy je hodnota komprese směrodatná - měříš motor jen mírně teplý.
Mě v pěti servisech s měřením komprese odmítli - neprošly těsnící koncovky ani pouzdrem, ve kterém je svíčka. V šestém je napadlo zda přímo závit prodlužovací trubky kompresiometru M12 x 1,5 není shodný se závitem svíčky, náhodou motor 1,2 16V má svíčky takové. Šlo to a ani nic za měření nechtěli!

Dotazem u českého výrobce kabelů a zapalovacích cívek, jsem konečně zjistil, že vadná cívka může poškodit i nové zapalovací kabely. Ptal jsem se na kabely s uhlíkovým jádrem.
Pak se motáme v bludném zapalovacím kruhu.
Postupná výměna znamená jen chvilkové zlepšení.

Objednal jsem výrobu indukčních kabelů - ty by měly odstranit problémy zapalování při provozu na LPG. Indukční kabely s feritovým jádrem používá zřejmě i Renault při pohonu LPG. (rozpitval je někdo?) Způsobem vedení energie mají menší sklon k probíjení, zároveň mají o 1 mm větší průměr - 8 mm.

Je třeba objevovat objevené. Zázrak v tom nebude.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » stř dub 16, 2014 07:26

Kolik stojí?
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » stř dub 16, 2014 10:06

S uhlíkovým vodičem, silikonovým obalem stály 404 Kč, indukční vyjdou o něco více, přesně ještě nevím, nemůžu se dovolat (TESLA Blatná). V katalogu zatím nejsou.

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » stř dub 16, 2014 18:31

Nějak více info by bylo možné podat? Měl bych o ně zájem.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » stř dub 16, 2014 20:30

Kangoo LPG BRC 1,2 16V r.v. 2008. Motor D4F index 730. Ručně seřiditelné ventily, jako na Thalií.

Už mám avízo z Tesly i z České pošty, že sada induktivních kabelů je na cestě (asi jsou červené). Zítra koupím novou zapalovací cívku Tesla (1 350,-).
V pátek s laskavým Zefkem provedeme znovu celou diagnostiku pomoci jeho vybavení pro renaulty.

Samozřejmě vše zanalyzujeme. Nechci se s vyhodnocením unáhlovat, protože vždy po samostatné výměně některého z komponentů auto jelo sametově, ale jen 3 až 14 dnů.

Cenu ještě nevím. Sadu induktivních kabelů dostanu od výrobce zdarma.
V Tesle také chtějí znát výsledek záměny za kabely odporové, pak se zeptám i na cenu.

Chystám se, pokud to bude konečně jezdit, celé zapalování sledovat dlouhodobě a
výsledky zde zveřejňovat.

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » stř dub 16, 2014 21:00

Co říkáte na to, že 1,2 16V Kangoo, sám výrobce Renault nedoporučuje na přestavbu LPG?
Osmiventilové vybavoval pohonem LPG sám.
NKG třeba vyrábí plynové svíčky, ale pro toto 16V kangoo ne.
Co když opravdu není na přestavbu vhodné?
Jak to, že podobný motor Thalie vhodný je?
Vysvětlí to někdo?
V čem rohodujícím se oba motory liší?

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 5773
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od kotasekh » čtv dub 17, 2014 03:19

No to netusim, me to na plyn jezdi dobre uz hodne kilometru ;-).
Jinak ty kabely me hodne zajimaji, byl by nejaky kontakt, pres ktery se to da koupit? To je zakazkova vyroba nebo to normalne nabizeji?
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » čtv dub 17, 2014 07:59

U nás induktivní kabely dodává Sentech http://www.zapalovacikabely.cz/, volal jsem tam, ale zrovna na mé 16V Kangoo je nemají v sortimentu.
Nejsou snad jediní, každý výrobce ve svých tech. informacích rozlišuje zapalovací kabely na měděné, odporové a induktivní.
Dále z mého zjišťování vyplynulo, že Montážníci LPG, kteří je jednou použili už jiné kabely nechtěji.

Naproti tomu z velice fundovaném příspěvku (II.pokračování v sekci Vše o zapalování)
http://www.calibra.cz/index.php?menu=11 ... váni_1.php
vyplývá, že nejlepší vlastnosti a životnost mají měděné vodiče, nezmiňuje se však vůbec o LPG.

Důležitá citace z uvedeného článku:
"POZOR! Máte-li odpojený VN kabel od cívky, nezapínejte zapalování, mohli by jste tím poškodit zapalovací cívku!"
Konečně potvrzeno, co jsem celou dobu tušil. Je to odpověď na to, zda poškozený kabel může poškodit cívku. V některém případě poškozený = sundaný, navíc jsem sám koncovky sundával pro zjištění zda válec zapaluje. Začarovaný kruh se rozplétá.

Sám chci na LPG vyzkoušet induktivní kabely - myslím, že právě pro tento případ jsou docela vhodné.
(odolnost proti probíjení při pravděpodobných větších napěťových špičkách u LPG)

Ptal jsem se na to i v Tesle Blatná, Technik ze zkušebny mi je doporučil jako nejvhodnější pro pohon LPG, běžně je na naše motory nevyrábějí. Vyrobili mi je zdarma k vyzkoušení místo (v únoru zakoupených) běžných kabelů s uhlíkovým odporovým vodičem.
Už letí poštou.

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » čtv dub 17, 2014 09:26

Když tak vnikám do problematiky zapalování při pohonu LPG stále více je mi jasná nutnost používat
speciální svíčky určené pro LPG.

Vývojáři svíček nejsou žádní žabaři. Maji k dispozici špičkové laboratoře a zkušebny. Problematika je široká a řeší se kompletně.

Pokud ještě uslyším doporučení používat svíčky obyčejné, třeba i od montážních firem LPG, jen si pomyslím své.

Plynaři mají sice určité zkušenosti, ale do dějů vedení vysokého napětí, indukci, mechanizmu přeskoku jiskry, ionizace, plazmového hoření nevidí. Připouštím, že vyjímka potvrzuje pravidlo. Asi jen velmi málo plynařů používá třeba diagnostickou svíčku se skleněným izolátorem pro zviditelnění hoření ve válci.

Předčasná výměna svíček musí souviset vždy s nějakou příčinou. Vyměnit svíčku je velice jednoduché, samozřejmě je (jen na první pohled a hlavně pro horší LPG servisy) ekonomičtější použit při častých výměnách svíčky levné, obyčejné.
Odstranit skutečnou příčinu se komerčním montážníkům nevyplácí, byli by hloupí, kdyby to dělali. Také mají možnost výmluvy na benzínovou část a benziňáci zase na část plynovou.

Vývojem alternativního pohonu propan butanem se zabývám od roku 1976. Toto zařízení dříve nešlo nakoupit v cizině.
Náš zrealizovaný systém byl na jiném principu než známe dnes. Už z láhve se odebíral plyn v plynném skupenství (současné systémy odebírají kapalný plyn, ten se odpařuje až ve vyhřívaném redukčním ventilu). Nádrže LPG nám vyrobil pán Světlík z lahvárny- současný majitel Vitkovických železáren (přesný název si doplňte sami). Měly uvnitř topného hada napojeného na chladicí okruh motoru. Vyhřívání bylo jištěno tlakovým spínačem atd. Vyhříváni je i v současných zařízeních nutné pro dodávání tepelné energie k odpařování kapalného plynu. Skupenské teplo varu ji spotřebuje hodně. Zkráceně. Všechno , včetně zapalování fungovalo na pěti Škodách 1 203 bez problémů a najezdily spousty km, už na své běžné práci.
Celý projekt skončil neslavně. Komunističti papaláši nám prostě zakázali LPG používat - plyn je přece pro lid a ne ho pálit v autech.
Takže pohonem LPG se zabývám podrobně dost dlouho - déle než všechny servisy LPG. Současnou problematiku se zapalováním dořeším do konce - Ať komunisti puknou zlostí, že se na plyn jezdí znovu a bez problému.

bagrik
Junior member
Příspěvky: 104
Registrován: sob pro 29, 2012 20:36

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od bagrik » úte dub 22, 2014 23:11

já mám na svíčky svuj názor a to po porcích ohromného množství kilometrů v různých vozech od Jaguaru, Tatry Bety, Daewaa, Opla Astry a teď Thalie... nejideálnější svíčka byla pro starší motory brisk DR15yC obyčejná svíčka za 35korun měměná co 10tisíc km a zcela bez jakých koliv potíží. Snížený odtrh o desetinku oproti benzínovému setupu a trvale provozuschopné bez větších problémů v řádech 80-100tisíc km.

Zcela nefunkční byl pro použití v korejských motorech svíčka od pana Boše.. Jaguar X-type - motor v podstatě Ford akceptoval jen originální iridiové svíčky a fungovali zcela korektně. Nákup v UK v Jag shopu ale výrobce byl NGK.

Já se naopak směju, když někdo laboruje se svíčkama s LPG nálepkou, které jsou XX násobně dražší bez výrazného efektu. V drtivé většině je problém schovaný v kabelu a cívce a to svíčka už nedožene ani kdyby byly ze zlata.

Z Thalie jsem vyndal NGK osadil znova NGK s odtrhem 0,8 a jsou dlouhodobě funkční. ale výměna po 15ti tisících. Řeším ale potíže dodatečné montáže, svítivá kontrolka motoru, špatné studené rozjezdy, ale to už není věcí svíčky, ale šmejdského systému Stag a ultralevných vstřikovačů plynu. Motormanagement si totiž vůbec nerozumí s přestavbou a po čase je benzínová ECU totálně zmatená, což řeší servis resetováním vstupních dat, což ale pomůže jen na krátkou chvíli.. Pátral jsem i co je jinak třeba na modelech Logan, které používají "skoro" stejný motor. Až na jinou hlavu a jinou ECU oproti benzínové Thalii. A asi ví proč. Podle katalogu má Dacie jiný typ ventilů a halvy. Liší se čísla mezi benzínovou verzí a plynovou. Pravděpodobně tedy továrně má tvrzená lepší sedla
. To následně i dokazuje celkem bezproblémový provoz Dacii na LPG na zcela seriové svíčky bez jakýchkoliv problémů.. Takže zpětně jde o to, že neplynové auta s motory 1,2 12V se chovají velmi nepředvídatelně a nejsou zcela vhodné ke zplynění, neb je výhled na bezproblémový provoz velmi nejasný.

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » stř dub 23, 2014 06:39

Tvých zkušenosti si opravdu vážím a beru je na vědomí.

Jan Kavik
Starting member
Příspěvky: 61
Registrován: stř říj 21, 2009 01:41
Bydliště: Klimkovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Jan Kavik » úte dub 29, 2014 14:28

Nadále si dávám přezdívku Lancar,
se škubajícím motorem 1,2 16V se to začíná rozplétat

Lancar
Starting member
Příspěvky: 38
Registrován: úte dub 29, 2014 08:10

Re: Jak jsem řešil úspěšně problémy LPG na motoru 1,2 /16V/5

Příspěvek od Lancar » úte dub 29, 2014 15:27

Kangoo 1,2 16V zatím stále cuká. Dlouho už nebude. Objevili jsme co to je.

První podezření, po výměně svíček a zapalovacích kabelů,
které mne napadlo byly ventily motoru a zapalovací cívka.
Cívku jsem dal jinou, ale starší. Nic se nestalo.
Měření komprese - byla v normě, ale v tom byl celý problém.
O něco dřív jsem nechal preventívně vyměnit rozvody a zaroveň seřidit ventily. Přitom měřili kompresi podruhé a znovu se zavádějícím výsledkem OK.
Znovu výměna svíček (obyčejné i když jsem proti) kábelů a tentokrát nové cívky, protože je jisté, že při poruše zapalování může docházet k probití pořád dokola.

Postupoval jsem od nejednoduššího k dražšimu a složitějšímu. Nejhorší možnost, která to ve skutečnosti je, jsem nechal na konec.

Na diagnostice se nám vždy ukázala chyba: sporadické vynechávání 4. válce.

Raději jsem zvolil záměnu všech vstřikovačů za půjčené z Clia. Své jsem vlastnoručně vyzkoušel na zkušební stolici a nafotil - byly bez závad. Na půjčené vstřiky Kangoo jezdí stejně špatně (kolega alespoň bude mít jistotu, že jsou dobré).

Záměrně se nezmíňuji o LPG, od počátku jsem tušil, že problém je v benzínové části nebo přímo v mechanice motoru - ventilech. A také, že ano.

Při analýze informaci, zkušeností a naměřených výsledků, se zjistilo, že absolutní podtlak v sacím potrubí na volnoběh je o maličko nižší než by měl být. To ukazuje na jemně netěsnící sací ventily.

Udělal jsem primitívní zkoušku komprese - ve skutečnosti směrodatnější než kompresiometry.
Na prudším svahu se zařazeným prvním rychlostním stupněm (dělal jsem to i zpočátku, ale svah byl tehdy malý a nepovedlo se mi to). Tři válce vždy cele auto zastavily (auto se zhouplo a dokonce vždy couvlo), poslední se protočil jako by nebyl.

Z výsledků diagnostiky (4. válec) a této "hloupé" zkoušky je mi na 98% jasné, že sací ventily 4. válce (z měření podtlaku) a ještě více výfukové jsou netěsné (ze "svahové" zkoušky).

Nechápu proč běžným měřením komprese se to nezjistilo, proč při seřizování ventilů servis nezkusil případné přidírání ventilů (také souvísející možnost), zda ventily seřídil správně.

V PO se sundává hlava, předtím se v servisu musím sám podívat, jaké mí nastavili vůle ventilů a jak.
Ve strojírně, kde zrenovuji hlavu mi slíbili předem udělat podtlakovou zkoušku těsnosti ventilů, ať jsme informováni přesně.
minicamper - obytné Kangoo 1,2 16V 2008 + LPG BRC http://lancar.rajce.idnes.cz/minicamper_obytne_Kangoo/
Dříve Kangoo expres 1,2 8V + LPG Renault/Vialle, v pohodě 300 000 km
BMW 700 CS coupe sport - vzduchem chlazený motor! Design Michelotti Tuning: Navařené a nově vytvořené tříkulové spalovací prostory, sací ventily a sedla AVIA 30, výfukové TATRA 603, písty a kroužky Lada, přední náprava typu DUBONNET, vzadu dvoukloubové hnací hřídele. Výška vozidla jen 1 250 mm.

Odpovědět

Zpět na „LPG“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti