Téma zcela neautomobilové - Letadlo

Moderátor: Moderators General

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vítek Sk.
Člen RCČR
Příspěvky: 26
Registrován: pát lis 30, 2007 22:17
Bydliště: Ivančice

Téma zcela neautomobilové - Letadlo

Příspěvek od Vítek Sk. » pon dub 07, 2008 22:18

Letadlo na běžícím pásu :idea:

Zadání
Představte si ranvej, která má podobu masivního běžícího pásu. Na ní stojí letadlo, které chce, jak jinak, vzlétnout.

Letadlo míří dopředu, běžící pás pod ním ubíhá dozadu, proti směru plánovaného vzletu. Pás je schopen dosáhnout jakékoli rychlosti, kterou se letadlo vůči zemi pohybuje.

Podaří se letadlu vzlétnout? Nebo zůstane na zemi?

Pás má rozměry standardní letecké ranveje, která pro start daného letadla dostačuje, a to i ze středu dráhy, kde letadlo začíná. Maximální rychlost pásu je vyšší než maximální rychlost, které je letadlo schopno dosáhnout na zemi či ve vzduchu vlastním pohonem. Panuje bezvětří, počítáme se třením. A pro chytřeji uvažující připomínám, že se nejedná o vrtulník, ale o proudové či vrtulové letadlo, nadnášené vztlakem křídel :!:


Já osobně v tom mám jasno. Co si myslíte vy :?:
R Espace 03' 1,9 dCi Authentique, [img]http://images.spritmonitor.de/221869_2.png[/img]
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L

Babik78
Člen RCČR
Příspěvky: 608
Registrován: úte led 04, 2005 22:20
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Babik78 » pon dub 07, 2008 22:24

Vzletne :twisted:
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » pon dub 07, 2008 22:35

Nevzletne, bude mu chybet vztlak na kridlech, prze ty se vlastne ani nepohnou z mista.
Naposledy upravil(a) kmarty dne pon dub 07, 2008 22:41, celkem upraveno 2 x.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Babik78
Člen RCČR
Příspěvky: 608
Registrován: úte led 04, 2005 22:20
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Babik78 » pon dub 07, 2008 22:39

kmarty píše:Nevzletne, bude mu chybet vztlak na kridlech, prze ty se vlastne ani nepohnou z mista.
Nemyslím.
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78

Uživatelský avatar
kmarty
Člen RCČR
Příspěvky: 2541
Registrován: pon led 24, 2005 10:28
Bydliště: Praha

Příspěvek od kmarty » pon dub 07, 2008 22:42

Sakra, jsem trubka. Ted jsem ti chtel napsat argumenty ... ktere mne samotneho dostaly k odpovedi ze vzletne :-). Skoda ze jsem nemel po ruce kameru, musel to byt na mne fajn pohled :-D.

Chtel jsem svuj post smazat, jenze ... uz bylo pozde :-).
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)

Uživatelský avatar
Wasi
Experienced member
Příspěvky: 545
Registrován: stř úno 06, 2008 18:26

Příspěvek od Wasi » úte dub 08, 2008 07:57

nevzlietne, bude stat... darmo ze pojde na plny vykon.Jedine ak to lietadlo ovlada kolmy start.Skuste si chytit stolicku od spodu a zdvyhnut sa bez toho aby ste sa zapreli nohami o zem.Je to to iste len v inom prevedeni.mozte tahat kolko chcete ale nemate sa o co opriet :D

Babik78
Člen RCČR
Příspěvky: 608
Registrován: úte led 04, 2005 22:20
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Babik78 » úte dub 08, 2008 08:11

Wasi píše:nevzlietne, bude stat... darmo ze pojde na plny vykon.Jedine ak to lietadlo ovlada kolmy start.Skuste si chytit stolicku od spodu a zdvyhnut sa bez toho aby ste sa zapreli nohami o zem.Je to to iste len v inom prevedeni.mozte tahat kolko chcete ale nemate sa o co opriet :D
Jdeš na to správně, ale máš tam jednu malou chybku. Napovím: Jak je spojen motor s podvozkovou částí? potažmo kolečkama?
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78

Víťa Malina
Experienced member
Příspěvky: 629
Registrován: úte bře 02, 2004 16:20
Bydliště: Pohořelice (BV)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Víťa Malina » úte dub 08, 2008 08:33

no jooooo, vždyť to letadlo nepohání kolečka takže je mu jedno co je pod ním, jestli asfalt nebo tohle, chlapci málem jste mě taky dostali, pěkný chyták:-)
Grand Scénic Expression; 7m; 1,5 Dci; béžová poivre

Uživatelský avatar
Wasi
Experienced member
Příspěvky: 545
Registrován: stř úno 06, 2008 18:26

Příspěvek od Wasi » úte dub 08, 2008 08:41

akurat mam ohnivuvu debatu s kolegom modelarom.Je jedno co to lietadlo pohana, stale stoji na mieste a co stoji na mieste to nevzlietne.Ak by to tak nebolo prave sa tu vyriesila otazka lietadlovych lodi a nespratnych letisk.Boingu staci pas 80 m :wink: . Staci si predstavit lietadlo a za nim kopec, lietadlo pridava kopec stoji!Motory lietadla maju letovu rychlost ale jednoducho oprti kopcu stale stoji.

Babik78
Člen RCČR
Příspěvky: 608
Registrován: úte led 04, 2005 22:20
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Babik78 » úte dub 08, 2008 08:48

Omyl. Nestojí na místě. :shock:
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78

Uživatelský avatar
Wasi
Experienced member
Příspěvky: 545
Registrován: stř úno 06, 2008 18:26

Příspěvek od Wasi » úte dub 08, 2008 09:14

njn mate pravdu tato demonstracia mi dopomohla:
Naše oblíbená demonstrace je následující myšlenkový pokus. Představte si sama sebe běžící na běžeckém pásu v posilovně. Trenažer je kontruován tak, aby vás udržel přesně na místě, kde jste. Kdybyste se zastavila, pás vás bude unášet dozadu (což je někdy nebezpečné, někdy zábavné). A teď si naše běžkyně obuje kolečkové brusle. S pomocí se dostane na pás a k protilehlé stěně si přiváže lano, kterého se chytne. Vidíte? Bez ohledu na to, jakou rychlostí pojede pás, jeho jediným efektem budou protáčející se kolečka jejích bruslí. Slečna se nejen bez problémů udrží na místě, ale s menší námahou snadno přiručkuje na druhý konec pásu. To proto, že našla pevný bod (provaz) mimo soustavu pásu. A stejně tak letadlo má opěrný bod mimo pás - vzduch, který je pohybem pásu pramálo ovlivněn. V případě proudového letadla jde navíc o proudění žhavých plynů.

klobuk dole, takto ma z rana cvicit :D

Babik78
Člen RCČR
Příspěvky: 608
Registrován: úte led 04, 2005 22:20
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Babik78 » úte dub 08, 2008 09:17

Bingo, ale mimotechnické pomůcky fungujou všude a vždy. Je zajímavé, že běžecký pás a lano mě napadl taky, jak ti to přiblížit, že letadlo opravdu zvlétne.
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78

Uživatelský avatar
Ivan Rous
Šílený Ivan
Příspěvky: 1115
Registrován: pon led 26, 2004 09:48
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ivan Rous » úte dub 08, 2008 09:18

Když letadlo chce vzlétnout, tak pilot nahodí motory a pás nepás se stejně jako na betonové ranveji rozjede a vzlétne. Jestli pod ním ranvej ubíhá je mu fuk, až na to že si bude muset dávat větší pozor na směrovou stabilitu, protože součet rychlostí je dost velký a mohlo by ho to kopnout do boku na trávu (malé zatočení předního podvozku se projeví rychleji). Tolik teorie.

V praxi by to bude fungovat následovně: pilot, pokud ukočíruje řízení (vzletová rychlost bude asi něco mezi 200 - 250 km/h, tudíž podvozek vůči pásu se bude pohybovat rychlostí kolem 500 km/h) se bude modlit, aby neroztrhal pneumatiky, což se pochopitelně stane, pás okamžitě urazí podvozkové nohy (najednou tam bude chybět 200 km/h) a letadlo skončí v plamenech na konci pásu, kterej ho navíc roztahá po celé ploše.

Takže teoreticky vzlétne (což by měla být správná odpověď na chyták) a prakticky nevzlétne, neb skončí jako ohnivá koule.

Babik78
Člen RCČR
Příspěvky: 608
Registrován: úte led 04, 2005 22:20
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Babik78 » úte dub 08, 2008 09:21

**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78

Uživatelský avatar
Regis
Senior member
Příspěvky: 1871
Registrován: pon pro 27, 2004 19:05
Bydliště: UK

Příspěvek od Regis » úte dub 08, 2008 10:59

Ivan Rous píše:V praxi by to bude fungovat následovně: pilot, pokud ukočíruje řízení (vzletová rychlost bude asi něco mezi 200 - 250 km/h, tudíž podvozek vůči pásu se bude pohybovat rychlostí kolem 500 km/h) se b...
Neni letadlo, jako letadlo, muze to by take 100 km/h. :wink:
Jinak pokud je velmi silny protivitr, tak muzete startovat i pozpatku... Ground Speed je neco jineho nez Air Speed.
Mimochodem letadlove lode, zvlaste v drivejsich dobach, se vzdy otacely proti vetru a jely na plny vykon, kdyz startovala letadla. Treba 15 uzlu vitr + 30 uzlu pohyb lodi a mate polovinu startovaci rychlosti uz kdyz stojite na zacatku ranveje.
Extremni ukazka tady:
http://youtube.com/watch?v=1F5D9OCYCas&feature=related :)
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano :(
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)

Uživatelský avatar
Ivan Rous
Šílený Ivan
Příspěvky: 1115
Registrován: pon led 26, 2004 09:48
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ivan Rous » úte dub 08, 2008 13:03

Regis píše:
Ivan Rous píše:V praxi by to bude fungovat následovně: pilot, pokud ukočíruje řízení (vzletová rychlost bude asi něco mezi 200 - 250 km/h, tudíž podvozek vůči pásu se bude pohybovat rychlostí kolem 500 km/h) se b...
Neni letadlo, jako letadlo, muze to by take 100 km/h. :wink:
Jinak pokud je velmi silny protivitr, tak muzete startovat i pozpatku... Ground Speed je neco jineho nez Air Speed.
Mimochodem letadlove lode, zvlaste v drivejsich dobach, se vzdy otacely proti vetru a jely na plny vykon, kdyz startovala letadla. Treba 15 uzlu vitr + 30 uzlu pohyb lodi a mate polovinu startovaci rychlosti uz kdyz stojite na zacatku ranveje.
Extremni ukazka tady:
http://youtube.com/watch?v=1F5D9OCYCas&feature=related :)
To jsem tam nedodal - já počítal "nějakou 747". U ultralightu (malého letadla, protivětru) se nad tím nemusí přemýšlet, neb je to absolutně jasné.

Uživatelský avatar
M4T35
Starting member
Příspěvky: 41
Registrován: úte říj 17, 2006 19:03
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od M4T35 » úte dub 08, 2008 14:36

http://technet.idnes.cz/spravna-odpoved ... chnika_pka

nekdo se inspiroval tady, ze? :-) a ta odpoved s bezicim pasem a koleckovymi bruslemi je mam pocit taky zkopirovana tam odsud, ze?:-D
M4T35
______

Renault Megane 1996, 1.6e (66Kw)

Babik78
Člen RCČR
Příspěvky: 608
Registrován: úte led 04, 2005 22:20
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Babik78 » úte dub 08, 2008 14:45

M4T35 píše:http://technet.idnes.cz/spravna-odpoved ... chnika_pka

nekdo se inspiroval tady, ze? :-) a ta odpoved s bezicim pasem a koleckovymi bruslemi je mam pocit taky zkopirovana tam odsud, ze?:-D
Aha, haha, to tam puvde nebylo. Clanek trosku rozsirili. :)
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78

Uživatelský avatar
Vítek Sk.
Člen RCČR
Příspěvky: 26
Registrován: pát lis 30, 2007 22:17
Bydliště: Ivančice

Příspěvek od Vítek Sk. » úte dub 08, 2008 21:16

Tak, letadlo samozřejmě VZLÉTNE bez jakýchkoliv potíží, mnoho lidí si totiž začne plést automobil poháněný koly a letadlo poháněné proudovými (vrtulovými) motory - která se jednoduše řečeno odráží o vzduch nikoli o zemi pod sebou. Letadlu samosebou nic nebude bránit aby se po běžícím pásu rozjelo kupředu, jediný rozdíl bude v tom, že se mu budou kola otáčet rychleji než kdyby se rozjíždělo po pevné zemi.

Ale původně jsem se nechal nachytat :D
Je to šlohlé z jiného fóra :oops:
tak mě napadlo hodit to sem abych si dokázal že v tom "nelítám" sám,
no moc jsem si toho nedokázal :lol:
Jste lepší :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=tPFu7shIN3g
R Espace 03' 1,9 dCi Authentique, [img]http://images.spritmonitor.de/221869_2.png[/img]
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L

Uživatelský avatar
Regis
Senior member
Příspěvky: 1871
Registrován: pon pro 27, 2004 19:05
Bydliště: UK

Příspěvek od Regis » úte dub 08, 2008 22:00

Vítek Sk. píše:...(vrtulovými) motory...
Pistovymi! :twisted: Vrtulovy "motor" pohani tohle: Obrázek :jezik:
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano :(
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)

Uživatelský avatar
Vítek Sk.
Člen RCČR
Příspěvky: 26
Registrován: pát lis 30, 2007 22:17
Bydliště: Ivančice

Příspěvek od Vítek Sk. » stř dub 09, 2008 22:32

Regis píše:
Vítek Sk. píše:...(vrtulovými) motory...
Pistovymi! :twisted: Vrtulovy "motor" pohani tohle: Obrázek :jezik:
Áno děkuji za upozornění :lol: opět jsem byl přistižen a zase je ze mě větší hlupák než jsem si myslel :lol:
R Espace 03' 1,9 dCi Authentique, [img]http://images.spritmonitor.de/221869_2.png[/img]
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L

Odpovědět

Zpět na „Vtipy + zábava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti