Téma zcela neautomobilové - Letadlo
Moderátor: Moderators General
Téma zcela neautomobilové - Letadlo
Letadlo na běžícím pásu
Zadání
Představte si ranvej, která má podobu masivního běžícího pásu. Na ní stojí letadlo, které chce, jak jinak, vzlétnout.
Letadlo míří dopředu, běžící pás pod ním ubíhá dozadu, proti směru plánovaného vzletu. Pás je schopen dosáhnout jakékoli rychlosti, kterou se letadlo vůči zemi pohybuje.
Podaří se letadlu vzlétnout? Nebo zůstane na zemi?
Pás má rozměry standardní letecké ranveje, která pro start daného letadla dostačuje, a to i ze středu dráhy, kde letadlo začíná. Maximální rychlost pásu je vyšší než maximální rychlost, které je letadlo schopno dosáhnout na zemi či ve vzduchu vlastním pohonem. Panuje bezvětří, počítáme se třením. A pro chytřeji uvažující připomínám, že se nejedná o vrtulník, ale o proudové či vrtulové letadlo, nadnášené vztlakem křídel
Já osobně v tom mám jasno. Co si myslíte vy
Zadání
Představte si ranvej, která má podobu masivního běžícího pásu. Na ní stojí letadlo, které chce, jak jinak, vzlétnout.
Letadlo míří dopředu, běžící pás pod ním ubíhá dozadu, proti směru plánovaného vzletu. Pás je schopen dosáhnout jakékoli rychlosti, kterou se letadlo vůči zemi pohybuje.
Podaří se letadlu vzlétnout? Nebo zůstane na zemi?
Pás má rozměry standardní letecké ranveje, která pro start daného letadla dostačuje, a to i ze středu dráhy, kde letadlo začíná. Maximální rychlost pásu je vyšší než maximální rychlost, které je letadlo schopno dosáhnout na zemi či ve vzduchu vlastním pohonem. Panuje bezvětří, počítáme se třením. A pro chytřeji uvažující připomínám, že se nejedná o vrtulník, ale o proudové či vrtulové letadlo, nadnášené vztlakem křídel
Já osobně v tom mám jasno. Co si myslíte vy
R Espace 03' 1,9 dCi Authentique, [img]http://images.spritmonitor.de/221869_2.png[/img]
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L
Nevzletne, bude mu chybet vztlak na kridlech, prze ty se vlastne ani nepohnou z mista.
Naposledy upravil(a) kmarty dne pon dub 07, 2008 22:41, celkem upraveno 2 x.
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)
-
- Člen RCČR
- Příspěvky: 608
- Registrován: úte led 04, 2005 22:20
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Nemyslím.kmarty píše:Nevzletne, bude mu chybet vztlak na kridlech, prze ty se vlastne ani nepohnou z mista.
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
Sakra, jsem trubka. Ted jsem ti chtel napsat argumenty ... ktere mne samotneho dostaly k odpovedi ze vzletne . Skoda ze jsem nemel po ruce kameru, musel to byt na mne fajn pohled .
Chtel jsem svuj post smazat, jenze ... uz bylo pozde .
Chtel jsem svuj post smazat, jenze ... uz bylo pozde .
MEGΛNE GrandTour 2005 - 1.6 automat
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)
(dokud nepujde zakazat zobrazovani temat od uzivatele "RSS Express", tak tu budu jen hooodne zridka. Pokud vubec)
-
- Člen RCČR
- Příspěvky: 608
- Registrován: úte led 04, 2005 22:20
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jdeš na to správně, ale máš tam jednu malou chybku. Napovím: Jak je spojen motor s podvozkovou částí? potažmo kolečkama?Wasi píše:nevzlietne, bude stat... darmo ze pojde na plny vykon.Jedine ak to lietadlo ovlada kolmy start.Skuste si chytit stolicku od spodu a zdvyhnut sa bez toho aby ste sa zapreli nohami o zem.Je to to iste len v inom prevedeni.mozte tahat kolko chcete ale nemate sa o co opriet
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
-
- Experienced member
- Příspěvky: 629
- Registrován: úte bře 02, 2004 16:20
- Bydliště: Pohořelice (BV)
- Kontaktovat uživatele:
akurat mam ohnivuvu debatu s kolegom modelarom.Je jedno co to lietadlo pohana, stale stoji na mieste a co stoji na mieste to nevzlietne.Ak by to tak nebolo prave sa tu vyriesila otazka lietadlovych lodi a nespratnych letisk.Boingu staci pas 80 m . Staci si predstavit lietadlo a za nim kopec, lietadlo pridava kopec stoji!Motory lietadla maju letovu rychlost ale jednoducho oprti kopcu stale stoji.
njn mate pravdu tato demonstracia mi dopomohla:
Naše oblíbená demonstrace je následující myšlenkový pokus. Představte si sama sebe běžící na běžeckém pásu v posilovně. Trenažer je kontruován tak, aby vás udržel přesně na místě, kde jste. Kdybyste se zastavila, pás vás bude unášet dozadu (což je někdy nebezpečné, někdy zábavné). A teď si naše běžkyně obuje kolečkové brusle. S pomocí se dostane na pás a k protilehlé stěně si přiváže lano, kterého se chytne. Vidíte? Bez ohledu na to, jakou rychlostí pojede pás, jeho jediným efektem budou protáčející se kolečka jejích bruslí. Slečna se nejen bez problémů udrží na místě, ale s menší námahou snadno přiručkuje na druhý konec pásu. To proto, že našla pevný bod (provaz) mimo soustavu pásu. A stejně tak letadlo má opěrný bod mimo pás - vzduch, který je pohybem pásu pramálo ovlivněn. V případě proudového letadla jde navíc o proudění žhavých plynů.
klobuk dole, takto ma z rana cvicit
Naše oblíbená demonstrace je následující myšlenkový pokus. Představte si sama sebe běžící na běžeckém pásu v posilovně. Trenažer je kontruován tak, aby vás udržel přesně na místě, kde jste. Kdybyste se zastavila, pás vás bude unášet dozadu (což je někdy nebezpečné, někdy zábavné). A teď si naše běžkyně obuje kolečkové brusle. S pomocí se dostane na pás a k protilehlé stěně si přiváže lano, kterého se chytne. Vidíte? Bez ohledu na to, jakou rychlostí pojede pás, jeho jediným efektem budou protáčející se kolečka jejích bruslí. Slečna se nejen bez problémů udrží na místě, ale s menší námahou snadno přiručkuje na druhý konec pásu. To proto, že našla pevný bod (provaz) mimo soustavu pásu. A stejně tak letadlo má opěrný bod mimo pás - vzduch, který je pohybem pásu pramálo ovlivněn. V případě proudového letadla jde navíc o proudění žhavých plynů.
klobuk dole, takto ma z rana cvicit
-
- Člen RCČR
- Příspěvky: 608
- Registrován: úte led 04, 2005 22:20
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Bingo, ale mimotechnické pomůcky fungujou všude a vždy. Je zajímavé, že běžecký pás a lano mě napadl taky, jak ti to přiblížit, že letadlo opravdu zvlétne.
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
- Ivan Rous
- Šílený Ivan
- Příspěvky: 1115
- Registrován: pon led 26, 2004 09:48
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Když letadlo chce vzlétnout, tak pilot nahodí motory a pás nepás se stejně jako na betonové ranveji rozjede a vzlétne. Jestli pod ním ranvej ubíhá je mu fuk, až na to že si bude muset dávat větší pozor na směrovou stabilitu, protože součet rychlostí je dost velký a mohlo by ho to kopnout do boku na trávu (malé zatočení předního podvozku se projeví rychleji). Tolik teorie.
V praxi by to bude fungovat následovně: pilot, pokud ukočíruje řízení (vzletová rychlost bude asi něco mezi 200 - 250 km/h, tudíž podvozek vůči pásu se bude pohybovat rychlostí kolem 500 km/h) se bude modlit, aby neroztrhal pneumatiky, což se pochopitelně stane, pás okamžitě urazí podvozkové nohy (najednou tam bude chybět 200 km/h) a letadlo skončí v plamenech na konci pásu, kterej ho navíc roztahá po celé ploše.
Takže teoreticky vzlétne (což by měla být správná odpověď na chyták) a prakticky nevzlétne, neb skončí jako ohnivá koule.
V praxi by to bude fungovat následovně: pilot, pokud ukočíruje řízení (vzletová rychlost bude asi něco mezi 200 - 250 km/h, tudíž podvozek vůči pásu se bude pohybovat rychlostí kolem 500 km/h) se bude modlit, aby neroztrhal pneumatiky, což se pochopitelně stane, pás okamžitě urazí podvozkové nohy (najednou tam bude chybět 200 km/h) a letadlo skončí v plamenech na konci pásu, kterej ho navíc roztahá po celé ploše.
Takže teoreticky vzlétne (což by měla být správná odpověď na chyták) a prakticky nevzlétne, neb skončí jako ohnivá koule.
Neni letadlo, jako letadlo, muze to by take 100 km/h.Ivan Rous píše:V praxi by to bude fungovat následovně: pilot, pokud ukočíruje řízení (vzletová rychlost bude asi něco mezi 200 - 250 km/h, tudíž podvozek vůči pásu se bude pohybovat rychlostí kolem 500 km/h) se b...
Jinak pokud je velmi silny protivitr, tak muzete startovat i pozpatku... Ground Speed je neco jineho nez Air Speed.
Mimochodem letadlove lode, zvlaste v drivejsich dobach, se vzdy otacely proti vetru a jely na plny vykon, kdyz startovala letadla. Treba 15 uzlu vitr + 30 uzlu pohyb lodi a mate polovinu startovaci rychlosti uz kdyz stojite na zacatku ranveje.
Extremni ukazka tady:
http://youtube.com/watch?v=1F5D9OCYCas&feature=related
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
- Ivan Rous
- Šílený Ivan
- Příspěvky: 1115
- Registrován: pon led 26, 2004 09:48
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
To jsem tam nedodal - já počítal "nějakou 747". U ultralightu (malého letadla, protivětru) se nad tím nemusí přemýšlet, neb je to absolutně jasné.Regis píše:Neni letadlo, jako letadlo, muze to by take 100 km/h.Ivan Rous píše:V praxi by to bude fungovat následovně: pilot, pokud ukočíruje řízení (vzletová rychlost bude asi něco mezi 200 - 250 km/h, tudíž podvozek vůči pásu se bude pohybovat rychlostí kolem 500 km/h) se b...
Jinak pokud je velmi silny protivitr, tak muzete startovat i pozpatku... Ground Speed je neco jineho nez Air Speed.
Mimochodem letadlove lode, zvlaste v drivejsich dobach, se vzdy otacely proti vetru a jely na plny vykon, kdyz startovala letadla. Treba 15 uzlu vitr + 30 uzlu pohyb lodi a mate polovinu startovaci rychlosti uz kdyz stojite na zacatku ranveje.
Extremni ukazka tady:
http://youtube.com/watch?v=1F5D9OCYCas&feature=related
http://technet.idnes.cz/spravna-odpoved ... chnika_pka
nekdo se inspiroval tady, ze? a ta odpoved s bezicim pasem a koleckovymi bruslemi je mam pocit taky zkopirovana tam odsud, ze?:-D
nekdo se inspiroval tady, ze? a ta odpoved s bezicim pasem a koleckovymi bruslemi je mam pocit taky zkopirovana tam odsud, ze?:-D
M4T35
______
Renault Megane 1996, 1.6e (66Kw)
______
Renault Megane 1996, 1.6e (66Kw)
-
- Člen RCČR
- Příspěvky: 608
- Registrován: úte led 04, 2005 22:20
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Aha, haha, to tam puvde nebylo. Clanek trosku rozsirili.M4T35 píše:http://technet.idnes.cz/spravna-odpoved ... chnika_pka
nekdo se inspiroval tady, ze? a ta odpoved s bezicim pasem a koleckovymi bruslemi je mam pocit taky zkopirovana tam odsud, ze?:-D
**************************
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
Laguna GrandTour II 1.9dCi 88kw - Privilige 2001 k 12/18 335.000km
Grand Espace IV 2.0dCi Phase IV 127kw aut. - Initiale Paris 2014 k 12/18 115.000km
Milan alias Babik78
Tak, letadlo samozřejmě VZLÉTNE bez jakýchkoliv potíží, mnoho lidí si totiž začne plést automobil poháněný koly a letadlo poháněné proudovými (vrtulovými) motory - která se jednoduše řečeno odráží o vzduch nikoli o zemi pod sebou. Letadlu samosebou nic nebude bránit aby se po běžícím pásu rozjelo kupředu, jediný rozdíl bude v tom, že se mu budou kola otáčet rychleji než kdyby se rozjíždělo po pevné zemi.
Ale původně jsem se nechal nachytat
Je to šlohlé z jiného fóra
tak mě napadlo hodit to sem abych si dokázal že v tom "nelítám" sám,
no moc jsem si toho nedokázal
Jste lepší
http://www.youtube.com/watch?v=tPFu7shIN3g
Ale původně jsem se nechal nachytat
Je to šlohlé z jiného fóra
tak mě napadlo hodit to sem abych si dokázal že v tom "nelítám" sám,
no moc jsem si toho nedokázal
Jste lepší
http://www.youtube.com/watch?v=tPFu7shIN3g
R Espace 03' 1,9 dCi Authentique, [img]http://images.spritmonitor.de/221869_2.png[/img]
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L
Áno děkuji za upozornění opět jsem byl přistižen a zase je ze mě větší hlupák než jsem si myslelRegis píše:Pistovymi! Vrtulovy "motor" pohani tohle:Vítek Sk. píše:...(vrtulovými) motory...
R Espace 03' 1,9 dCi Authentique, [img]http://images.spritmonitor.de/221869_2.png[/img]
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L
EX - F Multipla 99' 1,6 16V 100, Š Felicia Combi 96' 1,3 MPi, Š Favorit 93' 135L
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů