Ako je to s tým olejom do klímy?

Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.

Moderátor: Moderators General

Pravidla fóra
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
Odpovědět
SilverA
Experienced member
Příspěvky: 575
Registrován: pon kvě 14, 2012 17:46

Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od SilverA » úte dub 05, 2016 16:30

Prebádal som rôzne fóra a akosi neviem nájsť odpoveď na moju otázku. Ako sa má správne plniť olej do klímy?

Ľudia sa delia na dva tábory. Jeden hovorí to čo má napozerané zo všetkých pneuservisov, kde plnia klímu - teda doplní sa ten olej, čo sa odsal + 10 ml naviac.

Druhý tábor hovorí že doplniť iba to množstvo, čo sa odsalo, inak oleja v okruhu pri každom doplnení pribudne a väčšie množstvo oleja kompresoru škodí.

Ja sa osobne hlásim k tomu druhému názoru. Netesnosti v klíme sú tak malé, že za rok unikne dajme tomu 40g chladiva. Čiže keď to tomu chladivu, inak povedané stlačenému plynu trvá rok, kým z neho unikne 40g, tak netesnosť nebude veľká a tým pádom sa mi nechce veriť tomu, že by cez tak malú netesnosť dokázali prejsť molekuly oleja, nehovoriac o tom, že by uniklo tých 10 ml. Ja chodím na výmenu chladiva každý rok, takže nerád by som týmto štýlom +10 ml utopil kompresor v oleji.

Druhá otázka je, existujú nejaké lepšie plničky, ktoré dokážu odsať celé množstvo oleja zo systému? Alebo dokážu odsať iba časť oleja tak ako to poznáme? Viem že sú plničky, ktoré dokážu urobiť preplach systému. Napríklad ak sa vám rozsypal kompresor a bordel z neho koluje systémom, tak niektoré plničky robia preplach, inak by bordel z prvého kompresoru ľahko zničil aj nový kompresor. Čiže preplach by možno vzal z okruhu všetok olej ale nie som si istý. Prípadne iná možnosť?

Nerád by som klíme nejako uškodil. V servisoch, kde plnia klímu o klíme v skutočnosti moc nevedia. Dnes je, aspoň v mojom meste a okolí taký trend, že kto má pneuservis, automaticky cíti za povinnosť kúpiť plničku. Naučí sa mačkať pár tlačítiek na plničke a pritom o klíme nič nevie. Obehal som pneuservisy kde plnia klímu a zistil že nikto nevie na moje otázky fundovane odpovedať ako odborník na klímy. Nikto nemal vlastný názor, respektíve znalosti z nejakého školenia na klímy. Každý sa odvolával na plničky. Plnička to automaticky odsaje, plnička to odváži, plnička to doplní....všetko plnička...ale nikto nepovie prečo tam dávať 10 ml oleja, repspektíve prečo práve 10 ml. Ak bol únik malý, zmizlo 10 ml oleja? Ak bol únik veľký zase zmizlo len 10 ml oleja? Zase len...plnička si olej doplní sama...

Preto sa snažím nájsť ľudí, čo klimatizáciám naozaj rozumejú. Lebo chvíľami mám pocit z tých fachmanov u nás v meste, že tá plnička je nejaká šéfka firmy, keď sa furt odvolávajú na ňu.
EX: Zelený Renault Mégane Classic
Po facelifte, r.v. 1999, motor 1,6 16V, výbava RXT - ABS, klíma, 4 airbagy, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, predné a zadné okná v elektrike, hmlovky, dvojitá optika, atermické čelné sklo
Od Vianoc 2019 slúži novému majiteľovi. Je to kolega z práce, takže Megana vidím každý deň

Šedý Renault Thalia
R.v. 2011, motor 1,2 16V, výbava Privilege

Uživatelský avatar
mudr.hematolog
Senior member
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv zář 08, 2011 23:55
Bydliště: Košice

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od mudr.hematolog » úte dub 05, 2016 20:18

Co viem, tak olej sa pridava spolu s chladivom. Dolezite je tak isto klimu pouzivat aj v zime, aby kolovala v systeme, inak vznikaju usadeniny a klima kompresor to tiez nema rad ak je v necinnosti.
Megane 1.6 100k, Advantage, Glacier, 16" disky.
Ex-Ford Focus II 1.6 100k Trend-X, Aquarius, 15" disky.

SilverA
Experienced member
Příspěvky: 575
Registrován: pon kvě 14, 2012 17:46

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od SilverA » úte dub 05, 2016 20:23

Áno, olej sa pridáva. To je jasné, lebo pri odsávaní sa odsaje aj olej. Ovšem ja som toho názoru, že sa má do okruhu vrátiť iba toľko leja, koľko sa odtial vytiahlo. Nie ako veľa garážmajstrov robí, že k tomu odsatému množstvu vráti naviac 5 - 20 ml.
EX: Zelený Renault Mégane Classic
Po facelifte, r.v. 1999, motor 1,6 16V, výbava RXT - ABS, klíma, 4 airbagy, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, predné a zadné okná v elektrike, hmlovky, dvojitá optika, atermické čelné sklo
Od Vianoc 2019 slúži novému majiteľovi. Je to kolega z práce, takže Megana vidím každý deň

Šedý Renault Thalia
R.v. 2011, motor 1,2 16V, výbava Privilege

Uživatelský avatar
mudr.hematolog
Senior member
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv zář 08, 2011 23:55
Bydliště: Košice

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od mudr.hematolog » úte dub 05, 2016 21:23

Tak malo by tam byt mnozstvo predpisane vyrobcom.
Megane 1.6 100k, Advantage, Glacier, 16" disky.
Ex-Ford Focus II 1.6 100k Trend-X, Aquarius, 15" disky.

SilverA
Experienced member
Příspěvky: 575
Registrován: pon kvě 14, 2012 17:46

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od SilverA » úte dub 05, 2016 21:29

To chápem, len problém je že nikto nezistí (ani plnička) koľko oleja sa v sústave nachádza. Ja viem že do môjho auta má ísť 220 ml oleja. Avšak aby som tam dal 220 ml, tak by som musel odsať starý olej, komplet do prázdna. Len to žiadna plnička neurobí. Napríklad mne odsala iba 11 gramov, čo môže byť asi 13 ml. Takže ťažko tam dám 220 ml, keď to odsalo 13. A značné množstvo určite v okruhu ostalo. Keby som mal reálne 13 ml oleja v okruhu tak už je kompresor dávno zadretý.
EX: Zelený Renault Mégane Classic
Po facelifte, r.v. 1999, motor 1,6 16V, výbava RXT - ABS, klíma, 4 airbagy, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, predné a zadné okná v elektrike, hmlovky, dvojitá optika, atermické čelné sklo
Od Vianoc 2019 slúži novému majiteľovi. Je to kolega z práce, takže Megana vidím každý deň

Šedý Renault Thalia
R.v. 2011, motor 1,2 16V, výbava Privilege

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od Šamša » úte dub 05, 2016 21:50

Prostě je to tak, že olej je částečně navázaný na chladivu a při jeho úniku nebo odsátí plničkou je to právě procentuální množství které je nutno opět do systému doplnit. Olej totiž není jen v samotném kompresoru, ale cirkuluje částečně společně s chladivem celou soustavou. A to zda je v systému 180ml nebo 250ml není až tak rozhodující, důležitý je aby tam vůbec byl, proto třeba při nehodě nebo závadě, kdy chladivo unikne překotně v blízkosti kompresoru a došlo ke strhnutí části obsahu, bylo vhodné asi zjistit stav kolik je ho skutečně.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od Zefek » úte dub 05, 2016 22:48

Olej nemůže být navázaný na chladivo, protože by při vysátí chladiva došlo i k vysátí oleje. Mimo to, viděli jste někdy doplňovat chladivo do ledničky? Princip je stejný, používá se jiný druh chadiva. Měl jsem únik v ledničce, přijel borec, prohlédl to, našel malou dírku na plnící trubce. Tak ji ucvakl, všechno chladivo co tam bylo šlo pryč. Pak připojil trubku k bombě, hodil to na váhu a plnil. Olej žádný, pouze chladivo.

V ledničce je ale jiný typ kompresoru. Při plnění automatem se asi nějaký olej vycucne. Bude to olej, který je v trubce, přes kterou se to plní + asi něco z výparníku. To by se tam mělo vrátit zpátky. Pokud se ale doplňuje bez té mašinky, tak se nedělá vyvakuování okruhu. Což je stejně zbytečnost, pokud není okruh hodně netěsný. Vyvakuování má smysl, pokud je v okruhu voda, což je ale nesmysl z pohledu funkce klimatizace, protože podchlazené chladivo by způsobilo její zmrznutí a tím nefunkčnost okruhu klimatizace.
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od Šamša » úte dub 05, 2016 23:39

Asi jsi to pochopil po svém, ale olej a chladivo musí být v symbióze, tj. olej je ve chladivu částečně rozpustný a zároveň aby nedegradoval(chladivo v kapalném stavu), proto se nedají různé oleje jen tak míchat s různými chladivy, vždy konkrétní chladivo má konkrétní olej. A právě z důvodu cirkulace, kdy je i vedení s různým převýšením, musí být zajištěno, aby se olej vracel zpět do kompresoru z výparníku i kondenzátoru, proto ta vazba olej-chladivo. Kdyby to byly nesourodé složky, tak by došlo k usazování oleje v dolních částech ať výparníku, nebo kondenzátoru a třeba i filtrdehydrátoru a došlo až k znefunkčnění systému. Tak trochu tomu rozumím, dva kamarádi chlaďaři a já dělám do tepelných čerpadel, což je v podstatě to samé.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
Zefek
Grafoman
Příspěvky: 17531
Registrován: ned dub 29, 2007 21:12
Bydliště: Opava, Ostrava, jak kdy

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od Zefek » stř dub 06, 2016 06:33

Pochopil jsem to tak, že je lepší, když do toho nikdo nehrabe. Klimu jsem si musel opravit sám, protože ve všech servisech měli jen plno keců o tom, co je všechno špatné a kolik to bude stát. Prostě odborníci na slovo vzatí, ale podívat se a zjistit vadné těsnění už bylo moc práce za pár korun. Kluci s mašinkama tomu vůbec nerozumí, umí jen připojit hadice a stisknout start a tím to končí. Zase na druhou stranu, u těch mašin se nedá nic pokazit. Jsou určené na plnění klimatizací.

Šamšo, výrobce doporučuje při výměně určité komponenty doplnit určité množství oleje do systému. To množství odpovídá množství oleje, který se "drží" v komponentě. Nejvíc je ho v kompresoru, hned za ním je kondenzátor a výparník. ...
Diagnostika vozidel Renault | Provádění drobných oprav | Přípravky rozvodu pro 16V motory | Načtení ventilků
Upload vašich fotek | Galerie fotografií a návodů z fóra | Vyhledávač pro fórum | Přehled autorizovaných servisů
Aktuální novinky ze světa Renault exkluzivně na: Renault News
Renault Mégane 1.6 16V 2003 Hatchback
Renault Mégane 1.9 dCi 2001 Hatchback
Renault 21 1.7 GTS 1987 (27.3.1987-23.4.2011)

Uživatelský avatar
Pavel_trol
Člen RCČR
Příspěvky: 722
Registrován: čtv lis 24, 2005 10:21
Bydliště: Ruda okr. Rakovník

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od Pavel_trol » stř dub 06, 2016 07:00

Už si to pořádně nepamatuji, ale co se týká množství chladiva/oleje, tak to se musí na těch plničkách nastavit. Množství je jiné u každého typu auta,to se zjistí v servisním manuálu. Nastaví na plničce a spustí se proces, kdy je nejprve odsáto zbytkové chladivo a následně se doplní předepsané množství. Alespoň tak jsem to viděl když mi plnili klimu v Cliu přímo v Renaultu.
Renault Clio SPORT 2.0 16V 172
Renault Laguna III 2.0 dci
IN MEMORY:
Renault Clio SPORT 2.0 16V 172
Renault R25 2.9 V6 Baccara
Renault R11 1.4 GTL

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Re: Ako je to s tým olejom do klímy?

Příspěvek od Šamša » stř dub 06, 2016 08:35

Zefek píše:Pochopil jsem to tak, že je lepší, když do toho nikdo nehrabe. Klimu jsem si musel opravit sám, protože ve všech servisech měli jen plno keců o tom, co je všechno špatné a kolik to bude stát. Prostě odborníci na slovo vzatí, ale podívat se a zjistit vadné těsnění už bylo moc práce za pár korun. Kluci s mašinkama tomu vůbec nerozumí, umí jen připojit hadice a stisknout start a tím to končí. Zase na druhou stranu, u těch mašin se nedá nic pokazit. Jsou určené na plnění klimatizací.

Šamšo, výrobce doporučuje při výměně určité komponenty doplnit určité množství oleje do systému. To množství odpovídá množství oleje, který se "drží" v komponentě. Nejvíc je ho v kompresoru, hned za ním je kondenzátor a výparník. ...
Tohle ti podepíšu :D
Nejlepší kluci jsou samostatní terénní íčaři, kteří mají čas se tomu věnovat a ví kde co a jaký fígle, což zřejmě ve značkových servisech nejde, nevejdeš se prostě do tabulek a předepsaných postupů.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Odpovědět

Zpět na „Diskuse a pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 hostů