5 největších přežitků v konstrukci aut

Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.

Moderátor: Moderators General

Pravidla fóra
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomáš Langer
Člen RCČR
Příspěvky: 731
Registrován: úte kvě 25, 2004 22:17
Bydliště: Tetčice u Brna

5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od Tomáš Langer » stř čer 08, 2005 21:57

Včera jsem navštívil brněnský Autosalón - ze všech stran mě automobilky přesvědčovaly, že auto už dávno není vnímáno jako stroj, jak jsme jej ještě nedáno vnímali v éře Stodvacítek a Žigulíků. Snaží se nás od technické stránky oddělit - motor auta je velmi odhlučněný, rázy z podvozku neslyšíme ani na velkých dírách, od kontaktu s asfaltem nás oddělují posilovače řízení, brzd a všudepřítomná elektronika.

Málem to vypadá jako ideální stav, ale když jsem se zamyslel nad tím, co z této (jistě chvályhodné) koncepce vybočuje, došel jsem k pěti věcem v automobilové konstrukci (aspoň té evropské), které považuju za přežitek, dědictví minulých dob, které jaksi nikdo nechce vidět, ač jsou zcela zřejmé:

1. řadící páka
2. volant
3. zpětná zrcátka
4. nárazníky
5. žárovky

Co mě vedlo zrovna k tomuto seznamu?
1. řadící páka - stupňová převodovka je konstrukčně snad nejstarší část auta, je prakticky stejná už nejméně 50 let. Každá jiná konstrukční skupina auta dostala za tu dobu mnoho vylepšení i převratných změn - jen převodovka ne. Jsou tu sice hydrodynamické automaty, DSG od VW či CVT převodovky. Ale jaký je jejich podíl na prodejích? Téměř nula.

2. volant - všechny jiné ovladače, kromě volantu již mají svoji alternativu či zcela ztratily původní, přímé mechanické napojení. Plyn je již pouhý potenciometr, noze na brzdě do činnosti "kecá" ABS a mnohdy i brzdový asistent, spojka u automatů není vůbec - jenom to přímé řízení kol nám zůstalo. A volant pořád zůstává velkým kusem něčeho, co v interiéru zavazí, ačkoli přinejmenším pro jeho velikost už v době posilovačů není důvod. Proč nemůže být posilovač silnější a volant podobný, jako v F1? Nebo drzejší otázka, nešlo by auto řídit joystickem či malým kolečkem, jakým řídí modeláři modýlky na závodech?

3. zpětná zrcátka - v době, kdy webkamera stojí pár stokorun, signály chodí po drátech auta digitálně a většina aut má nejméně jeden maticový displej mi připadá, že cena 2-3 kamer na zadku auta a jednoho většího displeje nemůže převýšit cenu tří zpětných zrcátek. Přitom kamery nám mohou ukázat prostor za autem bez mrtvých úhlů a chybějící vnější zrcátka znatelně zlepší aerodynamiku (a spotřebu).

4. nárazníky - dnešní auta mají kvůli designu nárazníky velké (a tedy drahé), lakované v barvě vozu, takže svůj původní účel, chránit auto bez poškození při menších žduchancích či být levným dílem, který se snadno vymění, už dávno neplní. Proč je tedy designéři tvarově pořád zdůrazňují a proč je konstruktéři konstruují jako jediný deformační díl? Stejně jsou natěsno slícované se světly a blinkry a i při nevinném ťuknutí se svetla rozbijí, ačkoliv nárazník zůstane vcelku. Nebylo by lepší konstruovat celou přední (zadní) část auta tak, aby těmto malým nárazům odolávala?

5. žárovky - už se vám někdy stalo, že jste v protisměru potkali motorku, a ejhle - ono to bylo osobní auto, kterému nesvítilo světlo? Už jste někdy viděli auto, kterému nesvítí vzadu některé světlo? Proč jsou vlastně světla na autech zdvojená? Aby aspoň něco svítilo, když "odejde" žárovka? Žárovka, která už ze svého principu má mnohem kratší životnost než většina jiných částí auta, ačkoli je to jeden z nejdůležitějších prvků aktivní bezpečnosti? Už několik let existují cenově dostupné vysocesvítivé LED - jenže, pokud je nějaký výrobce vůbec použije, udělá z nich jenom brzdovky, a ostatní světla nechá na starých dobrých žárovkách. Proč? Výhody jsou přece zřejmé - LED má mnohem vyšší životnost a navíc se montuje pro každé světlo v sadě po desítkách "bodů". Když jedna LED nesvítí, není to skoro poznat. LED má výhodu v prostorové úspornosti, taková světla mohou designéři navrhovat do zcela netradičních míst na zádi či do zcela netradičních tvarů. A nakonec, když zapomenete a necháte svítit světla na parkovišti, LED světla vám baterii rozhodně nevybijí.

Co vy na to - jsem přílišný hnidopich nebo na tom něco je?
Najdete jiné věci, které Vy považujete za přežitky v moderním autě?
Tomáš
[img]http://langerovi.cz/obrazky/Rendici.jpg[/img] <b>R5 1,4 3dv. 1992</b> (1995-2001)
<b>Espace J11 2,2 TXE 1990</b> (2001-2005), zvaný <i>Autobus</i>
<b>Espace JE Grand 2,0 8V 1998</b> (nynější rodinný miláček), říkáme mu <b>TGV</b> :-))

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Příspěvek od Šamša » stř čer 08, 2005 22:18

Já něco přidám, proč do toho pořád lejem fosilní palivo? Kdo bohatne na nerostným bohatství, vložej prachy do vývoje alternativních energií? Proč se vlády nevěnují podpoře vývoje a prodeji elektromobilů ve velkém. Loby, loby a zase loby.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
kšanda
Člen RCČR
Příspěvky: 2744
Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kšanda » stř čer 08, 2005 22:48

taky přidám jednu. velkej přežitek sou v době kdy umíme zpočítat vztlakovou sílu kola. proč nemáme křídla? ty se nesjížděj.
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4

Uživatelský avatar
Čeněk Urbanec
Člen RCČR
Příspěvky: 2126
Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od Čeněk Urbanec » stř čer 08, 2005 23:15

Tomáš Langer píše: 1. řadící páka - Jsou tu sice hydrodynamické automaty, DSG od VW či CVT převodovky. Ale jaký je jejich podíl na prodejích? Téměř nula.
2. volant - Proč nemůže být posilovač silnější a volant podobný, jako v F1? Nebo drzejší otázka, nešlo by auto řídit joystickem či malým kolečkem, jakým řídí modeláři modýlky na závodech?
3. zpětná zrcátka - Přitom kamery nám mohou ukázat prostor za autem bez mrtvých úhlů a chybějící vnější zrcátka znatelně zlepší aerodynamiku (a spotřebu).
4. nárazníky - Nebylo by lepší konstruovat celou přední (zadní) část auta tak, aby těmto malým nárazům odolávala?
5. žárovky - LED má výhodu v prostorové úspornosti, taková světla mohou designéři navrhovat do zcela netradičních míst na zádi či do zcela netradičních tvarů. A nakonec, když zapomenete a necháte svítit světla na parkovišti, LED světla vám baterii rozhodně nevybijí.
Co vy na to - jsem přílišný hnidopich nebo na tom něco je?
Najdete jiné věci, které Vy považujete za přežitky v moderním autě?
1. Poměr cena/výkon je zatím určující, pro některé je vměšování se elektroniky do řazení neúnosné... Prostě vítězí lepší...
2. Šlo by to, dokonce by to bylo pro konstruktéry jednodušší, joystick by ale pro svou citlivost zabil více lidí, než si dovedete představit...zkušenosti z letectví jsou varující...
3. Máte pravdu, že dnes by už kamery nemusely být dražší, než soustava zrcátek... Jenže je velice ergonomické, mít zrcátka v polohách, dovolujících prostorovou představu - mít na jednom displayi panoramatický pohled dozadu už není problém, ale nic Vám to neřekne o poloze jednotlivých objektů. Postupné nahrazování zrcátek displayi ale považuji za velice blízkou budoucnost...
4. Ale nárazníky jsou součástí deformačních zon, dokonce velice účinnou, takže jejich nahrazení deformační zonou pevnou, by bývalo o mnoho dražší při opravách...
5. Zatím mají LED malý úhel vyzařování, takže by jich muselo být více ve více polohách... Snad to vyřeší další generace LED, s vysokou svítivostí a větším vyzařovacím úhlem...
Čeněk Urbanec
Laguna Grandtour 1,9dCi 110kW+ 2002
Mégane 1,6 55kW 1996

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9329
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od DDT » čtv čer 09, 2005 00:44

Čeněk Urbanec píše:2. Šlo by to, dokonce by to bylo pro konstruktéry jednodušší, joystick by ale pro svou citlivost zabil více lidí, než si dovedete představit...zkušenosti z letectví jsou varující...
Čeňku, chlape, tys na to kápnul. Tohle si nech patentovat. Nacpeme do letadel volanty a hned klesne počet leteckých katastrof :-)
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
awe_cz
Člen RCČR
Příspěvky: 849
Registrován: ned led 04, 2004 13:39
Kontaktovat uživatele:

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od awe_cz » čtv čer 09, 2005 01:05

Tomáš Langer píše: 2. volant - všechny jiné ovladače, kromě volantu již mají svoji alternativu či zcela ztratily původní, přímé mechanické napojení. Plyn je již pouhý potenciometr, noze na brzdě do činnosti "kecá" ABS a mnohdy i brzdový asistent, spojka u automatů není vůbec - jenom to přímé řízení kol nám zůstalo. A volant pořád zůstává velkým kusem něčeho, co v interiéru zavazí, ačkoli přinejmenším pro jeho velikost už v době posilovačů není důvod. Proč nemůže být posilovač silnější a volant podobný, jako v F1? Nebo drzejší otázka, nešlo by auto řídit joystickem či malým kolečkem, jakým řídí modeláři modýlky na závodech?
Zkus si ridit auto deset hodin malinkym joystickem ... pak si o tom popovidame ;)

Uživatelský avatar
Tomáš Langer
Člen RCČR
Příspěvky: 731
Registrován: úte kvě 25, 2004 22:17
Bydliště: Tetčice u Brna

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od Tomáš Langer » čtv čer 09, 2005 07:32

awe_cz píše: Zkus si ridit auto deset hodin malinkym joystickem ... pak si o tom popovidame ;)
No, mě stačí, když jedu po dálnici z Brna do Prahy a už u Velkýho Meziříčí mě bolejí ruce, který musejí být pořád v nepřirozené poloze na volantu. Celou cestu nedělám nic jiného než přehmatávám, držím volant jednou rukou za dolní část věnce atd. Není to zrovna bezpečné, ale kdo z nás drží volant celou cestu předpisově na "třičtvrtě na tři"? Proč asi :? ?
Tomáš
[img]http://langerovi.cz/obrazky/Rendici.jpg[/img] <b>R5 1,4 3dv. 1992</b> (1995-2001)
<b>Espace J11 2,2 TXE 1990</b> (2001-2005), zvaný <i>Autobus</i>
<b>Espace JE Grand 2,0 8V 1998</b> (nynější rodinný miláček), říkáme mu <b>TGV</b> :-))

Uživatelský avatar
Tomáš Langer
Člen RCČR
Příspěvky: 731
Registrován: úte kvě 25, 2004 22:17
Bydliště: Tetčice u Brna

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od Tomáš Langer » čtv čer 09, 2005 07:41

Čeněk Urbanec píše: 1. Poměr cena/výkon je zatím určující, pro některé je vměšování se elektroniky do řazení neúnosné... Prostě vítězí lepší...
4. Ale nárazníky jsou součástí deformačních zon, dokonce velice účinnou, takže jejich nahrazení deformační zonou pevnou, by bývalo o mnoho dražší při opravách...
1. Tohle by rozpoutalo vášnivou debatu, která by nikam nevedla. Jen malá otázka - je-li ruční řazení lepší, proč 99% aut prodávaných v USA/Kanadě má automat? Jak teda rozhodneme, které řešení je lepší :lol: ?

2. To je právě to, o čem přemýšlím - jestli jsou nárazníky skutečně tak levné, jak si ze setrvačnosti myslíme. Nehodu se škodou do 20 000 Kč nemusíme hlásit policii, jenže když se ťuknou 2 moderní auta, odnesou to většinou 2 nárazníky a jeden blinkr - a rázem tuto sumu překročíme a musíme volat policii. Je tohle řešení deformačních zón levné? Nemělo by se k jejich konstrukci začít přistupovat z gruntu jinak?
Tomáš
[img]http://langerovi.cz/obrazky/Rendici.jpg[/img] <b>R5 1,4 3dv. 1992</b> (1995-2001)
<b>Espace J11 2,2 TXE 1990</b> (2001-2005), zvaný <i>Autobus</i>
<b>Espace JE Grand 2,0 8V 1998</b> (nynější rodinný miláček), říkáme mu <b>TGV</b> :-))

Uživatelský avatar
Ivan Rous
Šílený Ivan
Příspěvky: 1115
Registrován: pon led 26, 2004 09:48
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ivan Rous » čtv čer 09, 2005 09:31

Já si taky dovolím pošťourat se v tom - s těmi zrcátky souhlasím i nesouhlasím - boční zrcátka jsou nutnost z důvodu, který napsal Čeněk - ale proboha co dodávky, kamióny a další auta, u kterých není vidět středem auta? Proč při ceně tahače za třeba 4 milióny to není absolutně běžným standartem??? Ale vlastně je to jasné - příplatkově se zvedne cena tak o 50 000,- a penízky neběhají jalově po světě, ale kutálejí se do fabričky.

Nárazníky - lakovaný nárazníky považuji za blbost - lak sice nemá na funkci vliv, ale již název tohoto dílu jasně říká, co se nejčastěji s tímto dílem bude dít.

Převodovka - za nějakou dobu podle mě to zde bude opravdu jak v americe - ruční řazení bude prostě jednou přežitkem. Pokud ne, tak v americe jsou blbci, kteří jdou špatným směrem vývoje.

Volant - jakýsi Mercedes nějaké vyšší třídy už nemá volant pevně spojený s nápravou - kolečkama kinklá elektromotor a asi před rokem jsem cosi četl o Mitsubischi na joystick.

Dovolím si článek z netu:


Některé prvky řízení dříve vyhrazené pouze pro letadla nyní začínají využívat i automobily. Mnohá linková letadla už dávno opustila tradiční páku ručního řízení a přešla k joysticku. Nyní tento systém začínají přebírat i automobily. Umožňuje to technologie zvaná mechatronika, která v příštích letech automobil naprosto přemění. Elektronika nahradí vše, co je dnes ve voze hydraulické a mechanické. V důsledku toho se uvolní prostor před řidičem a zvýší se pohodlí i bezpečnost. Ostatně bezpečnost je pro mechatroniku klíčová. Každý elektronický modul je zdvojen až ztrojen. Nastává tu však jiný problém: Evropská směrnice z roku 1970 ale ukládá fyzické propojení v automobilech, tedy mechanické, hydraulické nebo pneumatické. Proto je za této situace nezbytné vytvořit také koncepci spojení čistě elektronického. Elektronika se prosazuje, takže zákonodárci budou muset legislativu upravit.
Autor: Felice Gasperoni, Fernando Cabrita

Tak nevím....

Ivan

Uživatelský avatar
Čeněk Urbanec
Člen RCČR
Příspěvky: 2126
Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od Čeněk Urbanec » čtv čer 09, 2005 10:16

DDT píše:
Čeněk Urbanec píše:2. Šlo by to, dokonce by to bylo pro konstruktéry jednodušší, joystick by ale pro svou citlivost zabil více lidí, než si dovedete představit...zkušenosti z letectví jsou varující...
Čeňku, chlape, tys na to kápnul. Tohle si nech patentovat. Nacpeme do letadel volanty a hned klesne počet leteckých katastrof :-)
No, něco o tom vím a můžu Vám říci, že k joysticku se dospívalo hodně dlouho - u lehčích letadel se zabývá řízením zečtyřnásobený počítač, který byste ve svých miláčcích nechtěli platit, mohu Vás ujistit, že ani jedno auto v RCČR nemá cenu tohoto počítače( jenom počítače a elektroniky, nemluvím o výkonných komponentech řízení...). Jde o to, že když řízení poslechne každý pokyn joysticku přesně, tak se můžete dostat do velkých průšvihů - jen si vzpomeňte, jaký je rozdíl mezi přímým řízením motokáry a Vašich miláčků... A teď si představte řidiče, který se na dálnici lekne a v 130 km/h pohne plnou výchylkou...A auto jej, samozřejmě, poslechne - čím lepší, tim rychleji a přesněji... klidně se vychechtávejte, vím o tm své...
Shrnu - volant už opravdu nemusí být spojen jinak než dráty, nebo "sklem" s řízením, ale volant je dobrým ukazovatelem posice řízení, zpomalovačem zbrklosti a tlumičem nezamýšlených pohybů...
Už si někdo povídal s pilotem, který řídí Airbus 3 hodiny SideStickem? Asi by Vás vyděsil svým názorem! U F-16 je to něco jiného, ale u nové F-18 se přestěhoval SideStick doprostřed...že by se rozhodli pro horší řízení...
Mimochodem: v soutěžním sportu, kde na agilitě hodně záleží a způsob propojení řízení a kol není předepsán, se zatím nikdo ani nepokusil o podobnou věc...že by o tom nevěděli...?
K automatickým převodovkám - to, co píše T.L. je pravda, ale dá se odpovědět stejně: proč 70% světové produkce automat nemá? Takže je třeba hledat jinde - automat americký je poněkud jiný, než ten, který potřebují evropská auta, je to dáno jinými požadavky na výkon, odstupňování převodů, nižší účinností a podobně, ale to odborníci vědí, tak se tím zabývat nebudu. 2 Ivan: opravdu považuješ USA za hybnou páku pokroku?
K zrcátkům jsem už napsal své - i Tvou výhradu jsem popsal...
Napíšu - li že nárazník je součástí deformační zony, tak to myslím vážně! Jak jinak, než řízenou deformací chcete utlumit energii nárazu? Pokusy s plynovými, kapalinovými tlumiči byly nadějné, ale musely by mít čidlo, které by nasměrovalo tlumič jeho osou do směru nárazu....poněkud neohrabané, drahé a těžké...
No, když jsem byl mladý, také jsem věděl, jak všecko předělat, do doby, než jsem zjistil, jak to funguje....
Čeněk Urbanec
Laguna Grandtour 1,9dCi 110kW+ 2002
Mégane 1,6 55kW 1996

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9329
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » čtv čer 09, 2005 10:51

Víte, přemýšlel jsem nad názvem tohoto tématu. Hned od počátku se mi to moc líbilo. Tak jsem si maloval, jak sem napíšu všechny ty přežitky a vypukne diskuse... Jenže pak jsem přemýšlel a přemýšlel... a diskuse vypukla beze mne. A vypukla pěkná diskuse.
Já jsem se prostě zasekl.
Zasekl jsem se na tom, že si sám pro sebe nedokážu definovat přežitek.
Je přežitek něco, co může být nahrazeno něčím jiným? Jestliže ano, pak je celé auto přežitek ... a diskuse končí :-)
Nebo jsou to ty věci, které jste popsali už výše? A co další věci? Vzduchem plněné vzduchové válce, na kterých se pohybujeme?
Motor s vnitřním spalováním? Mluvili jste o převodovkách.. ale u motoru se nic převratného nestalo téměř sto let. Vše, co se událo je mírný pokrok v mezích zákona. Princip zůstává stále stejný. Zvyšuje se jen účinnost z jednotek procent desítky procent.
Argumenty že se přece dá považovat za převratný vývoj šestnáctiventilová technika? koukněte se na Bugattky ze dvacátých let a počítejte ventily. Vstřikování? Ale no tak :-) Atakdáleatakdále...

Já prostě nevím, co je přežitek... téma je to ale moc pěkné. ;)
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
Regis
Senior member
Příspěvky: 1871
Registrován: pon pro 27, 2004 19:05
Bydliště: UK

Příspěvek od Regis » čtv čer 09, 2005 11:32

Je to tak, taky jsem se divil, kolik "modernich" vychytavek mela auta ve tricatych letech. 16 ventilu, vstrikovani, automaticke prevodovky, nahon na vsechna kola...

Jinak souhlasim s tim, ze naraznik za 20 000 (Opel Astra) je absolutni blbost. Zlaty narazniky na Favoritu.

Vite nekdo proc se nepouzivaji masove planetove prevodovky? Pripada mi to jako vyborna konstrukce, zane synchrony, minimalni naroky na ovladani... akorat cena bude asi vyssi, ale ze by vice nez u moderniho automatu? Vite o tom nekdo neco?

(Kdyby vam to pripadlo jako OffTopic, tak dejte vedet :) )
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano :(
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Příspěvek od Šamša » čtv čer 09, 2005 21:05

Jeden známý z Mýta má předválečný Chevrolet Six a u něj je řadička velikosti joystiku, protože má posilovač řazení, pak jako jeden z prvních má kapalinové brzdy.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
Tomáš Langer
Člen RCČR
Příspěvky: 731
Registrován: úte kvě 25, 2004 22:17
Bydliště: Tetčice u Brna

Příspěvek od Tomáš Langer » čtv čer 09, 2005 21:37

DDT píše:Víte, přemýšlel jsem nad názvem tohoto tématu. Hned od počátku se mi to moc líbilo. Tak jsem si maloval, jak sem napíšu všechny ty přežitky a vypukne diskuse... Jenže pak jsem přemýšlel a přemýšlel... a diskuse vypukla beze mne. A vypukla pěkná diskuse.
Já jsem se prostě zasekl.
Zasekl jsem se na tom, že si sám pro sebe nedokážu definovat přežitek.
Je přežitek něco, co může být nahrazeno něčím jiným? Jestliže ano, pak je celé auto přežitek ... a diskuse končí :-)
Nebo jsou to ty věci, které jste popsali už výše? A co další věci? Vzduchem plněné vzduchové válce, na kterých se pohybujeme?
Motor s vnitřním spalováním? Mluvili jste o převodovkách.. ale u motoru se nic převratného nestalo téměř sto let. Vše, co se událo je mírný pokrok v mezích zákona. Princip zůstává stále stejný. Zvyšuje se jen účinnost z jednotek procent desítky procent.
Argumenty že se přece dá považovat za převratný vývoj šestnáctiventilová technika? koukněte se na Bugattky ze dvacátých let a počítejte ventily. Vstřikování? Ale no tak :-) Atakdáleatakdále...

Já prostě nevím, co je přežitek... téma je to ale moc pěkné. ;)
Náčelníku, ani nevíš jak dlouho jsem přemýšlel o tom, jak tohle téma nazvat. A jelikož jsem odkojen ryzí češtinou RNDr. Jiřího Grygara a Zdeňka Svěráka, zvolil jsem název přežitek. Je dostatečně provokativní, hezky zvukomalebný a - po pravdě řečeno - mě nic lepšího nenapadlo :D
Tomáš
[img]http://langerovi.cz/obrazky/Rendici.jpg[/img] <b>R5 1,4 3dv. 1992</b> (1995-2001)
<b>Espace J11 2,2 TXE 1990</b> (2001-2005), zvaný <i>Autobus</i>
<b>Espace JE Grand 2,0 8V 1998</b> (nynější rodinný miláček), říkáme mu <b>TGV</b> :-))

Uživatelský avatar
100KUC
Moderátor
Příspěvky: 3779
Registrován: stř led 07, 2004 15:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 100KUC » čtv čer 09, 2005 21:56

Je to určitě zajímavé téma k zamyšlení, otázkou je co je přežitek pro jednoho je pro jiného neodmyslitelná část auta.... já osobně preferuji třeba manuální převodovku před automatem, i nové DSG od VW které je schopno řadit rychleji než hodně zručný řidič má problémy např. s podřazením o dva stupně při potřebě výrazné decelarece. Raději si prostě řadím sám :wink:

Na volant mi nesahejte :lol: Představa že řídím auto joystickem či něčím podobným mi běhá mráz po zádech...

nárazníky - jsou součástí designu auta - jeho funkce byla zvýrazněna naposledy snad u 120ky (možná favorita) a to že se při nehodě poškodí zaplatí přece pojišťovna (pokud nemám havarijku, moje blbost a můžu si nadávat sám sobě že jsem boural.... ) :roll:

zrcátka... no nechtěl bych mít displej a kamerky... takhle mám přehled... když si člověk zrcátka správně nastaví, vidí za celé auto.... mrtvý úhlel dle mého názoru vzniká právě špatným nastavením zrcátek...

ty žárovky/LEDky... ano to by se nahradit mohlo.... ale souhlasím s Čeňkem problém je úhlu svítivosti...

Další záležitostí která tu ještě nepadla a která se jako pokrok už pár let prosazuje je nahrazení klasického tachometru numerickým displejem (většinou umístěným uprostřed). Asi jsem ve svých 25ti staromilec, ale klasický tachometr mám mnohem raději, protože dle mého názoru z něj jde údaj rychleji odečíst - byť přibližně... nepotřebuji přece vědět jestli jedu 84 nebo 87... na displej se musím víc soustředit a může to rozptylovat od řízení.... i ve větších rychlostech stačí jen mrknout... navíc na displeji se rychlost při rychlé akceleraci/deceleraci mění skokově... aby vůbec bylo možné hodnotu přečíst... analogové zobrazení je plynulé...

Uživatelský avatar
Tomáš Langer
Člen RCČR
Příspěvky: 731
Registrován: úte kvě 25, 2004 22:17
Bydliště: Tetčice u Brna

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od Tomáš Langer » čtv čer 09, 2005 22:08

Čeněk Urbanec píše:
DDT píše:
Čeněk Urbanec píše: Napíšu - li že nárazník je součástí deformační zony, tak to myslím vážně! Jak jinak, než řízenou deformací chcete utlumit energii nárazu? Pokusy s plynovými, kapalinovými tlumiči byly nadějné, ale musely by mít čidlo, které by nasměrovalo tlumič jeho osou do směru nárazu....poněkud neohrabané, drahé a těžké...
No, když jsem byl mladý, také jsem věděl, jak všecko předělat, do doby, než jsem zjistil, jak to funguje....
Čeňku, beru tvoje námitky - já jsem neměl na mysli zrušit nárazníky, ale konstruovat celou přední/zadní část vozu tak, aby odolávala malým nárazům bez poškození a zároveň fungovala jako součást celé deformační zóny. Tím, že bude měkká a pružná také zároveň zlepší případný střet s chodcem (samozřejmě ve prospěch chodce :wink: ). Čili navrhuji dívat se na problém jako celek a ne pohledem "já jsem specialista na nárazníky".
Poslední vývoj v konstrukci předku auta ohleduplného vůči chodcům jde směrem k používání voštin pod kapotou, které se programově deformují při nárazu hlavy chodce do kapoty. V plechové kapotě pak zůstane důlek, ale plastová by se deformovala jen pružně a na povrchu by pak nebylo vidět poškození. Vyměnila by se pak jenom ta voština za pár kaček.
Proč by nešlo udělat něco podobného i s nárazníkem? Proč by potom měl nárazník končit na úrovni světel, když existuje spousta případů, kdy dojde k malému nárazu i v okolí světel či nad nimi? V těchto případech jde o náraz do dílu, který na něj nebyl konstruován vůbec...

K poslední větě - taky už vím, že život nejsou jenom sny, ale pokud budem házet flintu do žita, že s věcí sami nepohnem, nepohne se nikdy nic. Když Michael Schumacher přešel k Ferarri, ťukali si všichni na čelo, že se jako čerstvý šampión jde zahrabat. Ale on se do toho vrhnul a dokázal vyhecovat italský bordeláře k preciznímu výkonu. A výsledkem bylo poražení legendárního Juan-Manuel Fangio v počtu mistrů světa, rekordu, který byl považován za nepřekonatelný.
Tomáš
[img]http://langerovi.cz/obrazky/Rendici.jpg[/img] <b>R5 1,4 3dv. 1992</b> (1995-2001)
<b>Espace J11 2,2 TXE 1990</b> (2001-2005), zvaný <i>Autobus</i>
<b>Espace JE Grand 2,0 8V 1998</b> (nynější rodinný miláček), říkáme mu <b>TGV</b> :-))

Uživatelský avatar
Čeněk Urbanec
Člen RCČR
Příspěvky: 2126
Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Čeněk Urbanec » čtv čer 09, 2005 22:10

100KUC píše: Další záležitostí která tu ještě nepadla a která se jako pokrok už pár let prosazuje je nahrazení klasického tachometru numerickým displejem (většinou umístěným uprostřed). Asi jsem ve svých 25ti staromilec, ale klasický tachometr mám mnohem raději, protože dle mého názoru z něj jde údaj rychleji odečíst - byť přibližně... nepotřebuji přece vědět jestli jedu 84 nebo 87... na displej se musím víc soustředit a může to rozptylovat od řízení.... i ve větších rychlostech stačí jen mrknout... navíc na displeji se rychlost při rychlé akceleraci/deceleraci mění skokově... aby vůbec bylo možné hodnotu přečíst... analogové zobrazení je plynulé...
Zase budu prudit zkušenostmi z letectví...
Jednu dobu se za velice moderní považovaly ony numerické displeje, blikátka a barevné hudby, ostatně Renault je jejich průkopníkem v "osmdesátých " také.... po pár průserech se přišlo na známou pravdu, že na budíkách nekoukáte na číselný údaj, ale na polohu, u které máte zafixován stav, či režim... Když budíky nainstalujete tak, aby byla normální hodnota kolmo nahoru, nebo do některého kvadrantu ( vlevo, vpravo, nahoru ), tak i při poměrně velkém počtu budíků, nebo při stresu, jste schopni vidět nekorektní polohu a reagovat - což při čtení čísel prostě nenastane....Takže souhlas...
Naposledy upravil(a) Čeněk Urbanec dne čtv čer 09, 2005 23:44, celkem upraveno 1 x.
Čeněk Urbanec
Laguna Grandtour 1,9dCi 110kW+ 2002
Mégane 1,6 55kW 1996

Uživatelský avatar
Eddie75
Člen RCČR
Příspěvky: 284
Registrován: sob pro 04, 2004 14:14
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Eddie75 » čtv čer 09, 2005 23:37

Ja si v tomhle smeru sice s Twingem nemuzu stezovat, ale musim vam dat za pravdu, analog je lepsi. A to i v letectvi... 8)
Obrázek Škoda Citigo 1.0 '14 (1.9.2015 - ???)
Obrázek ex: VW Golf V 1.4 FSI '05 (cca 6.2012 - 20.11.2015)
<> ex: Renault Mégane Break 1.6 16V RXE '00 (7.7.2008 - 20.12.2012)
<> ex: Renault Twingo 1.2 '93 (25.12.2004 - 3.6.2008)

Uživatelský avatar
Ivan Rous
Šílený Ivan
Příspěvky: 1115
Registrován: pon led 26, 2004 09:48
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ivan Rous » pát čer 10, 2005 09:30

K Čeňkovi a jeho dotazu ohledně USA a pokroku:

USA můžeme nesnášet, může se nám nelíbit že víc než 50% vědců v USA jsou prvo, či druhogenerační přistěhovalci, může se nám nelíbit jak USA provozuje svojí zahraniční politiku atd atd.

Ale že USA nejsou hlavní hybnou silou pokroku - to ne! Až bude mít jiný stát, či soustátí, něco podobného jako je vývojová odnož NBA, tak pak jo. To že v Rusku jsou třeba schopnější vědci je sice pěkné, ale stát musí cpát do výzkumu mraky peněz a i v tomto ukazateli USA vede. USA není jediný stát s patentem na rozum, ale je ve vědě nejsilnější. USA taky nemám rád, nejel bych tam ani za zlatý sele - na druhou stranu se bavíme o nejsilnějším státu na této planetě - takže pitomci tam nebudou úplně všichni...

Je to mimo tuto diskuzi - jen jsem odpovídal.

S pozdravem Ivan

Uživatelský avatar
Čeněk Urbanec
Člen RCČR
Příspěvky: 2126
Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Čeněk Urbanec » pát čer 10, 2005 16:35

Ivan Rous píše:K Čeňkovi a jeho dotazu ohledně USA a pokroku:
USA můžeme nesnášet, může se nám nelíbit že víc než 50% vědců v USA jsou prvo, či druhogenerační přistěhovalci, může se nám nelíbit jak USA provozuje svojí zahraniční politiku atd atd.
Je to mimo tuto diskuzi - jen jsem odpovídal.S pozdravem Ivan
O.K.-Myslím, že to sem patří...
Ivane, nemluvil jsem o vědě, nemluvil jsem o elektronice, mluvil jsem o autech. Trvám na tom, že pro automobilismus udělala Amerika hodně, pro sofistikovanou konstrukci aut nic, nebo jen velmi málo - nesnižoval jsem je, jen, u vědomí historie, potřeb, a zařazení auta do společnosti, byla Amerika jinde, a nedá se říci, kdy se dostane na úroveň Evropy v nápadech a na úroveň Japonska v jejich realisaci. Tak to prostě je: elektrický startér nepohnul lidstvo dopředu tak daleko, jako osmiválcový 1,5 litrový motor. Ford T postavil Ameriku na kola, Brouk ukázal jak postavit na kola svět....
Čeněk Urbanec
Laguna Grandtour 1,9dCi 110kW+ 2002
Mégane 1,6 55kW 1996

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9329
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pát čer 10, 2005 16:46

Úlohu Brouka bych nepřeceňoval. A už vůbec bych netvrdil, že byl bůhvíjak pokrokový nebo nedejpřírodo technicky vyspělý. Jeho devizou (obrovskou) byl nápad jak postavit laciné auto... to je zcela totéž jako v případě Tin Lizzie (Ford T). Spekulativně bych mohl tvrdit, že se Němci tímto inspirovali.
I přes to, že Brouk je v Evropě nejznámější (odbočka... svět na kola nepostavil... co Asie, co Amerika, Austrálie.?.. Tam pouze matně tušili že něco takového existuje a jezdili si svými) nebyl v tom sám. Levných aut v té době začalo vznikat celá řada od všech možných výrobců, např i R4CV.
Co se automobilového průmyslu týče, domnívám se, že tahounem je odpočátku Evropa.
Američané se svými, v každém věku, koncepčně zastaralými (i když krásnými) mastodonty se nemohla a dodnes nemůže rovnat Evropě.
Porovnám-li tedy dnes Evropu a Japonce, což je asi tak jediné, co za srovnání stojí, nemohu Japíkům upřít snahu a spolehlivost, ale pokrok? .....
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
Čeněk Urbanec
Člen RCČR
Příspěvky: 2126
Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od Čeněk Urbanec » pát čer 10, 2005 17:00

Tomáš Langer píše: já jsem neměl na mysli zrušit nárazníky, ale konstruovat celou přední/zadní část vozu tak, aby odolávala malým nárazům bez poškození a zároveň fungovala jako součást celé deformační zóny. Tím, že bude měkká a pružná také zároveň zlepší případný střet s chodcem (samozřejmě ve prospěch chodce :wink: ). Čili navrhuji dívat se na problém jako celek a ne pohledem "já jsem specialista na nárazníky".
Poslední vývoj v konstrukci předku auta ohleduplného vůči chodcům jde směrem k používání voštin pod kapotou, které se programově deformují při nárazu hlavy chodce do kapoty. V plechové kapotě pak zůstane důlek, ale plastová by se deformovala jen pružně a na povrchu by pak nebylo vidět poškození. Vyměnila by se pak jenom ta voština za pár kaček.
Proč by nešlo udělat něco podobného i s nárazníkem? Proč by potom měl nárazník končit na úrovni světel, když existuje spousta případů, kdy dojde k malému nárazu i v okolí světel či nad nimi? V těchto případech jde o náraz do dílu, který na něj nebyl konstruován vůbec...
Jasně, ale už o mnoho měsíců dopředu jsem psal, že koncept aut směřuje ke struktuře, která bude zahrnovat jako nosné prvky vše, co může nosit, deformační zony se prostě okolo nosné kostry ověsí a budou moci být tvarovány " bezpečná ven i dovnitř". Něco jako Chapmanův koncept nosného motoru a převodovky, pak zavěšení kol, které umožní redukovat neodpružené hmoty na kostru a běhoun pneumatiky ( pak si přijdou na své milovníci žebřiňáků na 19" a 22" kolech )...
Čeněk Urbanec
Laguna Grandtour 1,9dCi 110kW+ 2002
Mégane 1,6 55kW 1996

Uživatelský avatar
DDT
Site Admin
Příspěvky: 9329
Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DDT » pát čer 10, 2005 17:12

To co píšeš je ale de facto krok zpátky.
kdysi dávno to tímhle začalo. Na kostru - rám se začalo věšet vše ostatní... teprve vývojem bylo dojito do koncepce platné dnes, kdy se konstruktér snaží aby téměř vše spolupůsobilo se vším.
Renault Club ČR
Vel SatisObrázek

Uživatelský avatar
kšanda
Člen RCČR
Příspěvky: 2744
Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
Kontaktovat uživatele:

Re: 5 největších přežitků v konstrukci aut

Příspěvek od kšanda » pát čer 10, 2005 18:10

Čeněk Urbanec píše: K automatickým převodovkám - to, co píše T.L. je pravda, ale dá se odpovědět stejně: proč 70% světové produkce automat nemá? Takže je třeba hledat jinde - automat americký je poněkud jiný, než ten, který potřebují evropská auta, je to dáno jinými požadavky na výkon, odstupňování převodů, nižší účinností a podobně, ale to odborníci vědí, tak se tím zabývat nebudu. 2 Ivan: opravdu považuješ USA za hybnou páku pokroku?
asi sem zase nemocnej ale souhlas s čeňkem. eště bych připojil americký hospodářství zvláště šetření s ropou, které v usa neznaj. proto můžou dělat kravský obsahy s ohromnou spotřebou, který nejedou líp jak evropskej dvoulitr

teď budu možná :off: ale srovnání evropa japonsko: můj názor je že do 90-tých let udávala automobilismu rytmus evropa. ale řek bych že teď je na výši japonsko

a pokrok? nejsem si teda jistej, ale jedinej pokrok kterej přišel do automobilismu je hybridní pohon s kterym podle mě přišli japonci (ale nejsem si vůbec jistej. soudim jen podle reklamy co běžela asi před půl rokem a tušim že to snad byla mazda?...) pak bych eště chtěl připomenout vanklův motor se kterym sem se setkal pouze u mazdy

taky si ddt myslim že pokud se chceš dostat s vývojem někam dál, musíš zaplatit určitou daň. např při vývoji motorů na jiná paliva.a tak to je podle mě se všim. a díky vývoji technologií se postupem doby výkony srovnají až třeba i zvýší. teď sem trošku odbočil ale myslim že se to dá převést i na tu bezpečnost

p.s. moc pěkné téma
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4

Uživatelský avatar
Čeněk Urbanec
Člen RCČR
Příspěvky: 2126
Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Čeněk Urbanec » pát čer 10, 2005 21:25

DDT píše:To co píšeš je ale de facto krok zpátky.
kdysi dávno to tímhle začalo. Na kostru - rám se začalo věšet vše ostatní... teprve vývojem bylo dojito do koncepce platné dnes, kdy se konstruktér snaží aby téměř vše spolupůsobilo se vším.
No...rám není to, co jsem měl na mysli, nebo dobře: prostorová struktura, chceš - li, rám, jehož součástí je všechno, co dělá pevnost a tuhost - není úplně jasné, zda do deseti let bude vůbec auto mít to místo v dopravě, jako má dnes - tím může být i struktura jiná - plastový odlitek, ve kterém je zalita pohonná skupina, nebo i zásobníky pohonných hmot( plyny či kapaliny pro spalovací motor, pro palivové články ), které mohou být také součástí struktury, nakonec i výložníky zavěšení kol, která zase mohou být zároveň rotory motorů, ne nutně elektrických...
Čeněk Urbanec
Laguna Grandtour 1,9dCi 110kW+ 2002
Mégane 1,6 55kW 1996

Odpovědět

Zpět na „Diskuse a pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 hostů