Filozofická otázka-odpor katalyzátora EURO4, EURO5

Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.

Moderátor: Moderators General

Pravidla fóra
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
Odpovědět
SilverA
Experienced member
Příspěvky: 575
Registrován: pon kvě 14, 2012 17:46

Filozofická otázka-odpor katalyzátora EURO4, EURO5

Příspěvek od SilverA » stř led 27, 2021 10:21

Taká otázka na zamyslenie. Vezmime si kupríkladu dva katalyzátory. Jeden Euro4, druhý Euro5. Kladie Euro4 výfukovým plynom menší odpor oproti Euro5? Predpokladám že každého napadne odpoveď ÁNO. Aj malé dieťa vie, že čím vyššia norma, tým viac je auto pridusené.

Lenže...malý moment. Našiel som si na internete stránku s katalyzátormi a tam sa udáva hustota mriežky. Jednotky cpsi -že som o tejto jednotke nepočul nechajme stranou. A tam sa napríklad píše, že Euro3 má hustotu 600 cpsi, Euro4 má 800 cpsi, Euro5 má 1200 cpsi.

A ja sa pýtam, má táto hustota vplyv na odpor plynov? Však čelná plocha katalyzátora (v podstate môžeme povedať priemer katalyzátora) je stále rovnaká. A malo by byť teoreticky jedno, či sa na rovnakú plochu vojde dajme domu 50 velkých dier, alebo 150 (3 násobne menších) dier.

Alebo nie? Možno si poviete, čo teda znižuje emisie? Ja si zas vravím, neni to vecou SW v riadiacej jednotke? Že to proste nevalí ten benzín, prehnane povedané "od oka" ale pozorne sleduje kazdú kvapôčku naviac?
EX: Zelený Renault Mégane Classic
Po facelifte, r.v. 1999, motor 1,6 16V, výbava RXT - ABS, klíma, 4 airbagy, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, predné a zadné okná v elektrike, hmlovky, dvojitá optika, atermické čelné sklo
Od Vianoc 2019 slúži novému majiteľovi. Je to kolega z práce, takže Megana vidím každý deň

Šedý Renault Thalia
R.v. 2011, motor 1,2 16V, výbava Privilege

Uživatelský avatar
marek230177
Grafoman
Příspěvky: 2005
Registrován: úte čer 14, 2016 09:07

Re: Filozofická otázka-odpor katalyzátora EURO4, EURO5

Příspěvek od marek230177 » sob úno 13, 2021 10:21

Opravdu si myslíš, že 50 trubek převede stejné množství kapaliny jako 150 trubek, budou-li na stejné základně? To snad ne.....

cpsi je, laicky řečeno, číslo udávají i hustotu (množství) kanálků na nějaké definované ploše. Čím vyšší norma euro, tím větší číslo cpsi.

Představ si, že čím vyšší norma emisí, tím větší počet kanálků o menším průměru v katalyzátoru je. Aktivní plocha pro průběh katalytických reakcí je díky většímu počtu kanálků mnohem větší, tím je i vyšší účinnost katalyzátoru a nižší emise na konci.
RENAULT Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW K9K732 (*2008)
RENAULT Scenic III 1,4TCe 96kW H4J700 (*2012)
RENAULT Master IV 2,3dCi 132kW M9T716 (*2020)

Uživatelský avatar
renault841
Experienced member
Příspěvky: 543
Registrován: úte lis 03, 2015 17:13

Re: Filozofická otázka-odpor katalyzátora EURO4, EURO5

Příspěvek od renault841 » ned úno 14, 2021 11:02

A hlavně katalyzátorem nejde ubojovat všechno. S CO2 katalyzátor nic neudělá, on jej ještě i mírně zvyšuje, protože rozkládá z CO, HC, NOx na H2O, CO2 a N2.
Notabene, pokud půjdeme po, co nejnižším CO2 a s tím přímo závislým množstvím spáleného paliva, tak sice můžeme chudší směsí vybojovat, co nejefektivnější motor, jenže vyletí nahoru produkce NOx a od určité hodnoty zase i HC, naopak se srazí CO. Takže v podstatě takový začarovaný kruh, snížím jedno, vyrazím druhé. Nasadím třícestný katalyzátor, ten zase s chudou směsí nefunguje úplně tak jak by měl, proto přidám kvůli vysokému podílu NOx i zásobníkový katalyzátor, ale to už zase musím chvilkově obohacovat směs. Jenže to už mám ve výfuku těch špuntů nějak víc, za další vozím s sebou malou chemičku, a to nemluvíme o dieselech, kde se ještě přidává selektivní katalyzátor s AdBlue atd., ano tam pak zase odpadne LNT. A k tomu všemu ještě můžu přirazit recirkulaci vyf. plynů.
Kdyby se bojovalo jenom se škodlivinami a ne i s CO2, tak dnes problém v podstatě nemáme, protože CO, HC a NOx dokážeme s vysokou efektivitou zlikvidovat. Jenže tady se krásně hodí, kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde a takovým stylem je to nastavené.

Poslední věcí je, že tohle není jenom o EU, na tohle přešel celý svět. I tak děsně propagovaná USA na toto hodně rychle přechází. Navíc právě i USA byla první, kdo zaváděl emisní regulace už někdy kolem 70. let. Celý svět se honí za co nejzelenějšími zítřky, ať to stojí, co to stojí. Ve skutečnosti přejdeme jenom na něco, co nebude čistší (neberme v potaz lokální emise, ty se lehce zlepší), ale bude to na stejné úrovni. Akorát se to zeleněji bude tvářit.

Tuhle šílenost rozjela Gréta a ji podobní, bohužel takový dieselgate to úplně završil a v podstatě ne, že by přilil do ohně, on to rozdmýchal takovým způsobem, že už je to neuhasitelné. A toho se chytili všichni ekologové, děti Země a všichni jim podobní.

Lidé si musí uvědomit jednu věc, nic co děláme na tomhle světě, není od nás ekologické. Lidé Zemi drancují, likvidují a dělají z ní obrovské smetiště. Až přestaneme stavět obrovské stavby, vyrábět elektřinu, drancovat nerostné suroviny, vyrábět léky, produkovat kvanta odpadků a můžeme vyjmenovat v podstatě všechno, co děláme. Tak pak můžeme s čistým svědomím prohlásit, že jsme EKO.

Nám v podstatě nezbývá, než se s tímto smířit, toto je boj proti celému světu a obávám se, že další generaci už toto bude v podstatě úplně jedno a najedou na právě tuto "zelenou" vlnu. Srandovní bude, až na nás motoristy se spalováky, budou pořádány hony, jak na čarodějnice ve středověku.
<> Renault Laguna III 4Control 2.0dCi - M9R - ESM - 110 kW |
Obrázek
<> Renault Megane 1.4e - E7J - 55 kW
<> Renault Laguna 2 3.0 V6 - L7X - 152 kW
V údržbě:
<> Renault Laguna III Grandtour 2.0dCi - M9R - ENERGY - 127 kW - AT6
<> Renault Grand Modus 1.2TCe - D4Ft - 74 kW | LPG demontováno |

Uživatelský avatar
marek230177
Grafoman
Příspěvky: 2005
Registrován: úte čer 14, 2016 09:07

Re: Filozofická otázka-odpor katalyzátora EURO4, EURO5

Příspěvek od marek230177 » ned úno 14, 2021 12:09

Do posledního slova podepisuju.....
RENAULT Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW K9K732 (*2008)
RENAULT Scenic III 1,4TCe 96kW H4J700 (*2012)
RENAULT Master IV 2,3dCi 132kW M9T716 (*2020)

Odpovědět

Zpět na „Diskuse a pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů