Jízda v zimě

Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.

Moderátor: Moderators General

Pravidla fóra
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
Odpovědět
jjana48
Starting member
Příspěvky: 4
Registrován: ned říj 11, 2020 09:28

Jízda v zimě

Příspěvek od jjana48 » stř led 13, 2021 22:34

Zdravím
dejte své rady jak jezdit v zimě aby člověk zažil co nejmíň smyku.
Zažila jsem svoji první jízdu na sněhu.
A protože tady ty naše vesnice jsou nejspíš technickými služby považované za naprosto vedlejší a zbytečné cesty kde asi nikdo nebydlí. Tak samozřejmě všude sníh, někde pravděpodobně i pod sněhem led (na kopci) a na hlavní silnici aspoň nějaká vyjeta kolej (asi tak 1 km) poté opětovně sníh.
Prvně po rovince a z kopce se to dalo, ale odbočovat z jedné cesty na druhou kdy za normálních okolnosti přidám trošku plynu a ono to jde např. z 50 km na 60 km v pohodě, tak teď to bylo trošku plynu a ručičku tachometru hned vylítla na 100 km a kola samozřejmě do podkluzu, ještě nějak se to ukočírovalo. Naštěstí už byla většina lidí v práci, takže aut málo.
Ale taky do prudšího kopce z obou stran les, takže slunce nezasvítí. Po rovince jsem jela na 3 a rychlosti kolem 50 km. A snažila jsem se udržovat stejnou rychlost, abych vyjela kopec. (který má pár metrů a za chvilku ho mám vyjetej) No hodně brzy mi to začalo podkluzovat, takže jsem přeřadila na 2, snažila se slabě přidat plyn (ale jak jsem psala ručička hned na 100 km) a točit volantem. Nakonec jsem ho naštěstí vyjela a naštěstí nikdo nejel ani za mnou ani v protisměru (točila jsem se uprostřed cesty, na kraj jsem měla strach), ale měla jsem hrůzu v očí, že budu couvat z kopce dolů a nejradši bych auto zastavila a předala šoferování.
Mám lagunu 1,6 a hodně se mnou házel zadek auta

Takže co jsem udělala dle vás špatně a co jsem měla udělat líp
díky

kotasekh
Grafoman
Příspěvky: 4865
Registrován: sob říj 24, 2009 09:09

Re: Jízda v zimě

Příspěvek od kotasekh » čtv led 14, 2021 07:11

Najit si v blizkosti nejakou zasnezenou plochu (ja mam kousek od baraku nepouzivane letiste) a tam si to vse vyzkouset. Jina cesta neni. A pak jezdit a jezdit. A byt citlivejsi na plyn - podle popisu to nebylo zrovna jemne pridavani plynu, kdyz na dvojku tachometr hned vyletl na 100 kmh. Jinak je lepsi mit na snehu pri prokluzu spise nizsi otacky.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě :(.
Nyní Dacia Logan MCV Stepway 2019, Renault Thalia 2012

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 2323
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.

Re: Jízda v zimě

Příspěvek od ZDENECEKCZ » čtv led 14, 2021 07:59

Ano, ma pravdu kotasekh.
I kdyz dojde k podtaceni auta, tak na ledu a snehu jezdit na nizsi otacky. Mas benzin, takze odhaduju ty 2-2200ot.
Kazdopadne velmi citlive na plyn. Jakmile ti to proklouzen (otacky i rychlost na budikach leti nahoru) tak uber plyn.

Pokid uz nekde zustanes stat, mej v aute pytlik s piskem, jemnym sterkem anebo treba i s blbym popelem z kotla. Pises o vesnicichy tak by nemel byt problem treba vzit si od sousedu, co topi uhlim.
Jinak plati zasada, ze jakmile ti to jednou pri rozjezdu proklouzne a furt stojis, tak treba malinko couvnout a zkusit to znova.

A ano, praxe praxe a zase praxe. Nebat se, mit nekoho na telefonu a jezdit. I kdyz je nouzovej stav, tak klidne vem auto a jdi o vikendu jezdit a zkouset.
Treba dojet vecer, v noci do mesta ke kauflandu a tam si zkusit udelat smyk, at vis, co auto udela, kdyz v zatacce dupnes na brzdy, nebo kdyz v zatacce pridas moc plynu a kola zacnou podkluzovat.
Samozrejmne vse v bezpeci co nejdal od lidi.
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 - recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
teď:
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04

Uživatelský avatar
moucha tse-tse
Advanced member
Příspěvky: 378
Registrován: pon kvě 24, 2010 18:11
Bydliště: morava

Re: Jízda v zimě

Příspěvek od moucha tse-tse » čtv led 14, 2021 08:11

Taky se pridam,👍
ujezdeny snih je zradny.. s tim se musi pocitat a jezdit pomaleji, nez na suchu.. takze nekde na vesnici kde se nesoli cesty, tak pred krizovatkou dej dvojku a křižovatka by se mela projizdet zhruba stejnou rychlosti. Tak pred ni das dvojku, zpomalis a pak pomalu projedes. Lepsi je projet pomalu a bezpečné nez pak vyjet do protismeru. Casem si na to zvyknes a bude to treba i rychlejsi.
Do kopce trojecku a drzet otacky.. kdyz uz motor nebude stacit, tak radeji ubirat pomalu plyn.. napr z 4000 pomalu k 2000..ot.
Ono preradit v kopci na dvojku jde, ale chce to pak pomalu pridat plyn, protoze tam je na to motor dost silny a rychle se kola dostanou do prokluzu. Takze kdyz uslysis nebo vidis, ze podle tachometru nebo zvuku motoru auto jakoze zrychluje ale realne jede stejne nebo pomaleji, tak hned ubrat plyn. Protacenim kol kopec nevyjedes, musi ty kola zabirat.
Zrovna vcera vecer, jdu zaparkovat auto do garaze a potkám sousedku se psem. Mame tady siroke cesty ale nejsou posypane.Stojime na chodniku vedle krizovatky a prijizdi auto.. oba jsme mluvili ale divali se na nej. No a dotycny jel pomalym krokem.. ale jak na sankach. Doklouzal k chodniku, narazil o nej, vyskocil na nej a vrazil do znacky. Ta ho zastavila kousek od nas.. Ja tudy prijizdel o pul hodky drive.. jenze jsem lump a v zatacce jeste pridal, at si snehu uziju. Jenze nic, auto jelo svou stopou tak jen u garaze se otacim o 90stupnu na rucku.
Tim chci jen rict, ze zalezi dost i na typu pneumatik.
V 18letech jsem zacinal na aute rodicu s OR6.. celorocni a tam jsem se dost naucil. Zadne retezy, jen zkouset a vzdy jsme na hory vyjeli. Treba na potreti ale vyjeli.
Na felde jsem poprve zkusil dunlop zimni a to byla parada.
Ted uz jezdim jen na Michelin pneu. Sice retezy nekdy vozim ale to jen do hor, kde je to narizene znackou.
Jen ma zkusenost.. 🙋‍♂️
Clio IV, 2015,1.2 16V,LPG, 6 l/100km.. 47000km
SCENIC II,r.v.2006,166 000km
1.5dci 78kw,6st.
4.8 l/100km..přípravky na rozvody,stahovák na ložisko zadního kola,TPMS aktivátor...

rbiciste
Starting member
Příspěvky: 9
Registrován: pát led 08, 2021 09:23
Bydliště: Divec u HK

Re: Jízda v zimě

Příspěvek od rbiciste » čtv led 14, 2021 08:36

Zkontroloval bych datum výroby pneu. Mohou být už staré a mít ztvrdlou gumu. Osobně na zimu dávám pouze Nokiany WR na obě auta. Manželka je má velmi ráda. To je opravdu nejzásadnější. Zbytek už jsou spíš pomocné věci.
Co se týká sněhu, tak nejhorší je teplota kolem nuly. Na to si dávám opravdu pozor. Pokud začnete klouzat, zkuste se chytit kolem v krajnici. Je to tam neujeté a většinou je tam nějaký nepořádek jako štěrk apod.
Hlavně zapomeňte na koniny tipu přerušované brzdění atd. Pokud je v autě ABS, ESP a ASC, tak prostě nasměrujte volant kam potřebujete jet. Pokud brzdíte, tak zašlápněte řádně penál brzdy a držte. Nezapomeňte řídit. Je ale lepší zpomalovat motorem a jezdit na vyšší převod, aby nebyl k dispozici vysoký kroutící moment a nedošlo k prokluzu. Ideálně jezdit v botách, kde máte cit pro pedál. :)
Alfa Romeo 147 JZD, 85 kW (2005) - his
Lancia Ypsilon 1.2 Elefantino Coconut (2014) - her
ex FIAT 500L Living 1.4 T-Jet (2014)
ex Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet (2012)
a dalších asi 30 aut (Chevrolet, Saturn, SAAB, Ford, Peugeot, Renault ...)

Renaulťák
Experienced member
Příspěvky: 863
Registrován: pon čer 15, 2015 20:19
Bydliště: Nitra

Re: Jízda v zimě

Příspěvek od Renaulťák » čtv led 14, 2021 11:40

Hluboko v minulosti jsem postupne jezdil s Fiatem 850, R8, Tatrou 603, Fiatem 127C, R11. Kazde auto konstrukcne jine.
Jedine, co bylo spolecne, tak "letni" gumy, o nejakem DOT se ani nesnilo. Nekdy i protektory. Ze v zime mrzlo a byl snih a led, nikoho neprekvapilo. Minimalne se solilo, nejoblibenejsi byl posys skvarou.
Nikdy jsem s timto holym a nebezpecnym naradim nemel v zime zadnou nehodu. Nikdy me neprekvapilo, ze to na lede klouze a spatne brzdi. Zvladal jsem prerusovane bzdit a davat kontra. Hlavne vedel, co je na danem povrchu primerena rychlost.
Proto si myslim, ze by si mel kazdy natrenovat zimni jezdeni na necem bez zazracnych aistentu, kde fyzika je opravdu pouze fyzika.
I v dnesni dobe stale plati, ze jizda z kopce je nebezpecnejsi, jako do kopce. Hlavne v zatackach. Ze pred krizovatkou to vice klouze. Ze ve stinu a pri tuhem mraze se to na snehu skoro neklouze. Staci kousek osluneny a je to jak na mokrem lede. Nejhorsi je prosolena brecka, kdy zacina tuhnout, nabaluje se na kola a pak neklouze guma, ale brecka na brecce. Ze zadni nahon se chova, jinak, jako predni. Ze zimni guma se nechova stejne v tuhem mrazu, jako pri plus jedna, na lede, snhu, mokru. Ze prava zatacka je nebezpecnejsi, jako leva (hlavne pro protismer).

Bez vyjezdeni to opravdu nejde a na vetsine cest v CZ a SK se to neda natrenovat. Ja jsem jel za poslednich pet let na opravdovem snehu maximalne desetkrat.

Takze kdo se neciti, tak at radeji nevyjede.nebo aspon mimo spicky. Taxi, nebo MHD vyjde levneji, jako, v lepsim pripade, pokrcene plechy.
At neveri ze asistenty vse vyresi, ze ctyrkolka je nesmrtelna a s Nokiany DOT 11/20 nesmrtelna na druhou.
Sledovani otacek a rychlosti na pristrojich, je pro zmateneho, v krizove situaci, nemozne a k nicemu. Kdo nema elektromobil. nebo RR, tak pouziva usi.
Auto s asistentama se nekdy chyti, jindy ne. Nekdy je nejlepsi nedelat nic.
Nekdy nevadi, ze se pri rozjezdu dostanou kola do prokluzu. Kdyz me radlice udelala barieru na parkovisti, bylo nejlepe vypnout ASR a s prokluzem a rejdovanim (vytacenim levo, prao) prorazit. Stejne se da vyjet zasnezeny kopec. Samozrejme nikdo v protismeru.
Plati, ze stoleta lipa neuhne. Svodidla je lepe trefit pod, co nejmensim uhlem. Devadesat stupnu radeji ne. Kola natocit ke svodidlu a klouzat se po nich. Ze kvalitni krovi je OK. Odpruzi a udrzi na svahu. Auto v protismeru je vzdy nebezpeci. Ja jsem pro auto v protismeru vzdy nebezpecim.
Hlavne udrzovat velky odstup. Do zatacky, kam nevidim, tak klidne krokem. Pred krizovatkou dobrzdovat o hodne drive.
Kdyz uz dojde k prusvihu, tak mit unikovou cestu mimo pevnych prekazek. Kdyz jsme pripoutani, deticky v kvalitnich autosedackach a ryhlost neni velka, je lepsi do skarpy a mit sam skodu, jako jt sedet za ujmu na zdravi, vhorsim pripade smrt nevinneho.
Hlavne mit obe ruce na volante a byt ve strehu, ne ve stresu. Pri stresu zastavit a vydychat. Vystresovane spolucestujici uklidnit, nebo vysadit.
Dulezita je take priprava na zimni cestovani i kratke cesty. Mit co nejvice palive, tepleho obleceni, nejak deky, pro deti termosku piti a neco na zub. Presvedceni, ze nezatvrdnu v zaveji, nebudu mit nehodu a pod neni na miste. Treba s tim pomuzu nekomu jinemu. Take startovaci kabely, lano na vyprosteni, na horach potesi lopatka a retezy.

Vim, jsem chytry jak radio. Jen se to zda, protoze ty roky absence praveho zimniho jezdeni na uplne jinem naradi musi chybet kazdemu.
Laguna III Coupe 2,0 dCi, 4control, 131kW/180k, tmavě červená metalíza
Megane III CC, 1,4 TCe, 96kW/130k, černá metalíza

Uživatelský avatar
ZDENECEKCZ
Grafoman
Příspěvky: 2323
Registrován: pon pro 27, 2010 19:59
Bydliště: Krnov sev. mor.

Re: Jízda v zimě

Příspěvek od ZDENECEKCZ » čtv led 14, 2021 11:55

Naprosto souhlasim ve vsem s Renaultakem. Hezky a srozumitelne napsano.
Nejlepsi se mi zda veta: byt ve strehu, ne ve stresu.
Presne. Toto je pamatna veta.
Jawa pionýr rv58(asi)
ČZ 175 rv72
Škoda 1000MB rv67
Škoda 120 M rv89
Škoda Favorit 135LX rv93
Yamaha XJ-600S rv93
Suzuki GSF 600 S Bandit rv98
SUZUKI GSF 600 S Bandit rv00
Renault Laguna 2,2dt rv2000 - recyklace
Yamaha FZ 6 S Fazer 2005
teď:
Renault Mégane Grand Tour 1.9dci 88kw rv04

Uživatelský avatar
moucha tse-tse
Advanced member
Příspěvky: 378
Registrován: pon kvě 24, 2010 18:11
Bydliště: morava

Re: Jízda v zimě

Příspěvek od moucha tse-tse » čtv led 14, 2021 12:02

Jojo.. ty OR6 byly samozrejme protektory..
Vzpominam si, jak ve 20 letech jsme jeli na lyze s kamosem.. Dacia, predni nahon.. na Kasarna u V. Karlovic.. a dojeli do pul kopce. Pak brecka, ktera nas zastavila. Koberecky nepomohly, vetve na cestu taky ne, otocil jsem to a zkouseli couvat a kamos delal jeste zavazi na kapote.. nic..
Pak jsme sjeli dolu, otocili se a vzhuru k vysinam zpet.Pevne drzet volant, trojka v otackach a vysledek se dostavil.
Kabely startovaci jsem koupil v globusu.. a pak zjistil, ze jsou k nicemu. Ted je mam na zahrade k led osvetleni, na to je to dimenzovane dost. Loni jsem si vyrobil svoje, ze svarecich kabelu.. ale zatim je nebylo kde zkusit..
Mas pravdu, ta prava zima nekterym chybi..
Clio IV, 2015,1.2 16V,LPG, 6 l/100km.. 47000km
SCENIC II,r.v.2006,166 000km
1.5dci 78kw,6st.
4.8 l/100km..přípravky na rozvody,stahovák na ložisko zadního kola,TPMS aktivátor...

Odpovědět

Zpět na „Diskuse a pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů