Moje zhodnotenie Kadjar vs Arkana.
Kadjar vlastním 6 rokov (ešte prvý typ, 1.5 dCi, 6 A/T).
Arkanu vlastním 3 mesiace (verzia RS-line, E-tech).
Takže v čom má Kadjar navrch (podľa mňa):
- Vzdušnejší - to určite. Ani tak nejde o absolútne čísla, ale presklené plochy v Arkane sú menšie, samozrejme, aj kvôli zvažujúcej sa streche. Navyše - ja mám čierne čalúnenie, čo opticky zmenšuje priestor.
- Mäkšie pruženie (niečomu napomáhajú i 17" kolesá u Kadjaru vs 18" u Arkany)
- Lepšie využiteľný kufor (síce kratší, ale hlbší a vyšší, teda skôr je to kváder. V Arkane je hĺbka obmedzená 230 VAC batériou.)
- Dvojzónová klíma (vs. jednozónová v Arkane) - ale napr. pre mňa je toto nepodstatné, aj pri dvojzónovej je 99% času nastavená rovnaká teplota.
- Vyhrievané čelné sklo.
- Väčšie spätné zrkadlá.
- Cúvacia kamera sa menej špiní (asi vzniká iný vír za autom, neviem).
- Prisvecovanie zákrut.
- Vyššia hmotnosť jazdnej súpravy (cca 3400 kg - Kadjar, cca 2700 kg - Arkana, pri hmotnostne rovnakých autách) - takže aj možnosť ťahania väčšieho/ťažšieho vozíka.
V čom je Arkana lepšia:
- modernejí infotainment (lepšia odozva, modernejšia a jemnejšia grafika, lepší obraz z cúvacej kamery, Android Auto).
- obratnejšie auto (aj keď má väčší rázvor a dĺžku, tak si človek lepšie vidí na prednú kapotu (a kapota je aj menšia, a menšia je v interiéri vzdialenosť od volantu ku čelnému sklu).
- lepšie svetlá (v Kadjare som mal len halogény).
- auto je lepšie vyvážené, predok je ľahší, vzadu je baterka - takže auto nie je zúfalo nedotáčavé pri decelerácii
- nižší aerodynamický hluk
- rýchlejší nábeh kúrenia
- vyhrievaný volant (človek to nepotrebuje, kým to nemá, ale potom…)
- dizajn, dizajn, dizajn (pre niekoho to nie je zaujímavé, ale pre mňa veru áno, preto máme najviac Renaultov, v minulosti aj nejaké Fordy, a nejaké krabice ála VW len pre servisákov do roboty
)
- prepracovanejší a asi aj hodnotnejší interiér
E-tech pohon je skvelý - z viacerých dôvodov:
- rozjazd a asistencia elektromotorom je super, kvôli charakteristike krútiaceho momentu elektromotora
- priraďovanie mechanickej prevodovky je zväčša úplne nebadateľné. Človek to zbadá len na displeji.
- aj zime, ak človek obmedzí elektrické spotrebiče (teda napr. ohrev sedačky nemá nonstop) alebo si dá kúrenie na nižšiu teplotu, tak auto dokáže ísť na EV pohon viac, ako by človek očakával (u mňa cca 1/3 z prejdenej vzdialenosti)
- v režime "B", ktorý má najviac zmysel v meste, kde sú časté rozjazdy a brzdenia, sa dá auto riadiť zvyčajne len plynovým pedálom - podobne ako elektromobil. Chce to trochu cvik, ale mechanické brzdy potom človek potrebuje len na úplné zastavenie (pod 5 km/h). Dá sa to predstaviť tak, ako keby plynový pedál od určitej miery stlačenia fungoval ako akcelerátor, pri určitom (rozsahu) stlačenia udržuje rýchlosť a pri uvoľnení pod nejakú hodnotu lineárne spomaľuje (je to ťažko verbalizovať, ale nejako takto to je
). Je to dosť návykové.
Samozrejme, mimo mesta je poloha "D" najlepšia, lebo, v súčinnosti so zvoleným režimom (normál, eko…) dovolí i pomerne dobré plachtenie, ktoré je zrejme efektívnejšie, ako za každú cenu premieňať kinetickú energiu do batérie.
Režim Šport je zaujímavý - spaľovací motor ide stále, a stále je (aspoň tak sa mi zdá, nie je tam vizuálna indikácia) zaradená aj mechanická prevodovka. Batériu sa snaží udržiavať na maxime a elektromotor(y) používať pri zrýchľovaní.
Čo je nezvyčajné - človek nemá možnosť ako riadiť otáčky spaľovacieho motora. Takže sa bežne deje, že človek akceleruje, ale motor si pradie na nízkych otáčkach, pretože má dosť energie v batérii. Alebo - naopak - dvohne si sám otáčky, aby dobil batériu, aj keď napr. auto stojí. Otáčkomer neexistuje, takže len podľa sluchu
Ale určite cez OBD by sa dali otáčky zobraziť na mobile…
Komplikovanosť prevodovky a celého pohonu… no áno, ak sa niečo pokazí, tak bežný človek si rady nedá. Ale to ani pri automatickej prevodovke.
Tiež som mal tieto obavy, ale zase Cliá s týmto jazdia už pár rokov, vývoj je tuším od 2016… Takže až taká novinka to nie je.
Rád by som ti poradil nejakú absolútnu pravdu - Kadjar vs Arkana - ale taká nie je. Arkana je modernejšie auto, ale menej praktické. Nástupca Kadjaru (Austral) má už trochu privysokú cenu.