Chytré dobíjení
Chytré dobíjení
O chytrém dobíjení tu bylo řečeno hodně, ale myslím, že si to zaslouží vlastní téma.
Víme, že je to výdobytek ekoteroristů za účelem snížení emisí automobilu, víme, že to zkracuje životnost akumulátoru a tím pádem násobí nutnost vyrobit více akumulátorů a odpadu. Takže debilita na N-tou.
Zatím jsem se nedopracoval k tomu, abych si nechal funkci chytrého dobíjení vypnout diagnostikou ( jestli to jde nevím, snad ano), takže pravidelně akumulátor nabíjím nabíječkou CTEK a doufám, že mi vydrží minimálně 6-7 let, jak jsem býval zvyklý.
Kdo sleduje za jízdy palubní napětí ( např. Voltmetrem v zásuvce zapalovače ), tak ví, že dobíjení se chová k baterii poměrně agresivně. Při plně nabité baterii se auto vůbec nesnaží akumulátor jakkoliv udržovat na přijatelné hladině napětí. Napětí krátkodobě padá až na 11,9V ! Jinak se motá kolem 13V, vyjma brzdění motorem, kdy leze k 16V, ale tím se baterie stejně nestihne dobít. Po delší jízdě se dobíjecí napětí ustálí +/- na 13V, ale i tak, když odstavíte auto a druhý den se k němu vrátíte, napětí akumulátoru je 12,4V, tedy tak akorát, aby začaly desky sulfátovat a akumulátor šel předčasně do kopru.
Našel jsem provizorní řešení jak to řešit. Při odpojení konektoru, viz foto, ŘJ nevidí napětí akumulátoru, a tak tak se jej snaží dobíjet, tak, aby byl akumulátor stále dost nabitý. Bohužel hladina napětí se pohybuje kolem 14,6 V, což je právě taková hodnota, která způsobuje pomalou ztrátu vody v akumulátoru. Kdyby byla hladina napětí 14,4V fungovalo by dobíjení akumulátoru jako v autě bez chytrého dobíjení a vše by bylo úplně v pořádku. Bohužel kvůli 0,2V navíc je zapotřebí buď pravidelně hlídat hladinu elektrolytu v akumulátoru, nebo využívat dobíjení 14,6V jen občas na oživení baterie. Píši to sem proto, že jsou motoristé, kteří nemají možnost akumulátor pravidelně dobíjet nabíječkou a tato metoda dobíjení by jim mohla v prodloužení životnosti akumulátoru výrazně pomoci.
Sám nyní jezdím s odpojeným konektorem a protože se mi podařilo otevřít zátky akumulátoru, sleduji úbytek elektrolytu. Za nějaký čas dám vědět jak to dopadlo.
https://drive.google.com/file/d/17E7ba5 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/17SG_oe ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1_r1-sI ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Jb-Aom ... sp=sharing
https://www.auto.cz/nespolehlivost-bate ... rzi-125770
Víme, že je to výdobytek ekoteroristů za účelem snížení emisí automobilu, víme, že to zkracuje životnost akumulátoru a tím pádem násobí nutnost vyrobit více akumulátorů a odpadu. Takže debilita na N-tou.
Zatím jsem se nedopracoval k tomu, abych si nechal funkci chytrého dobíjení vypnout diagnostikou ( jestli to jde nevím, snad ano), takže pravidelně akumulátor nabíjím nabíječkou CTEK a doufám, že mi vydrží minimálně 6-7 let, jak jsem býval zvyklý.
Kdo sleduje za jízdy palubní napětí ( např. Voltmetrem v zásuvce zapalovače ), tak ví, že dobíjení se chová k baterii poměrně agresivně. Při plně nabité baterii se auto vůbec nesnaží akumulátor jakkoliv udržovat na přijatelné hladině napětí. Napětí krátkodobě padá až na 11,9V ! Jinak se motá kolem 13V, vyjma brzdění motorem, kdy leze k 16V, ale tím se baterie stejně nestihne dobít. Po delší jízdě se dobíjecí napětí ustálí +/- na 13V, ale i tak, když odstavíte auto a druhý den se k němu vrátíte, napětí akumulátoru je 12,4V, tedy tak akorát, aby začaly desky sulfátovat a akumulátor šel předčasně do kopru.
Našel jsem provizorní řešení jak to řešit. Při odpojení konektoru, viz foto, ŘJ nevidí napětí akumulátoru, a tak tak se jej snaží dobíjet, tak, aby byl akumulátor stále dost nabitý. Bohužel hladina napětí se pohybuje kolem 14,6 V, což je právě taková hodnota, která způsobuje pomalou ztrátu vody v akumulátoru. Kdyby byla hladina napětí 14,4V fungovalo by dobíjení akumulátoru jako v autě bez chytrého dobíjení a vše by bylo úplně v pořádku. Bohužel kvůli 0,2V navíc je zapotřebí buď pravidelně hlídat hladinu elektrolytu v akumulátoru, nebo využívat dobíjení 14,6V jen občas na oživení baterie. Píši to sem proto, že jsou motoristé, kteří nemají možnost akumulátor pravidelně dobíjet nabíječkou a tato metoda dobíjení by jim mohla v prodloužení životnosti akumulátoru výrazně pomoci.
Sám nyní jezdím s odpojeným konektorem a protože se mi podařilo otevřít zátky akumulátoru, sleduji úbytek elektrolytu. Za nějaký čas dám vědět jak to dopadlo.
https://drive.google.com/file/d/17E7ba5 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/17SG_oe ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1_r1-sI ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Jb-Aom ... sp=sharing
https://www.auto.cz/nespolehlivost-bate ... rzi-125770
Re: Chytré dobíjení
Dle mého mínění nelze tzv. "chytré dobíjení" vypnout a ani nějak výrazně upravit. Ten, kdo si např. trvale nějakou úpravou odpojí stop-start systém, stejně neupraví výrobcem nastavený systém dobíjení. Pomůže jen to, že občas baterii dobiješ. Na toto téma byl v minulosti i článek ve Světě motorů, kde to vysvětlovali.
Re: Chytré dobíjení
Vypnout jde tim odpojenim snimani napeti baterie. Vypnout to pres SW nepujde lehce. Verim, ze ale ddt4all nebo ddt2000 by si s tim poradit mohlo, jen najit spravneho drsnaka, ktery to najde a vyzkousi .
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Re: Chytré dobíjení
Článek ve SM jsem četl, ale oni se bojí vyjít s nějakým řešením, aby jim pak automobilky nepoděkovali, až k nim začnou zákazníci jezdit se závadami v elektroinstalaci. Vyřadit IBS jednoduché nebude, kdyby bylo, už by s tím někdo přišel
Něco hezkého jsem o tom našel ...
https://www.hella.com/agriculture/asset ... LLA_CZ.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=FoHywG48-nQ
Něco hezkého jsem o tom našel ...
https://www.hella.com/agriculture/asset ... LLA_CZ.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=FoHywG48-nQ
-
- Junior member
- Příspěvky: 170
- Registrován: pon úno 03, 2020 14:26
Re: Chytré dobíjení
Stop-start lze deaktivovat či v případě nejen R a D pohodlně vypínat tlačítkem, inteligentní dobíjení vypnout nejde.
S tím "oblbnutím" ŘJ s odpojením konektoru může taky dojít k přebíjení baterie, chce to buď poctivý otestovaný řešení nebo dlouhodobé testování a zkoumání.
Na svém autě žádné nevyzkoušené řešení zkoušet nebudu - pravidelně dobíjím baterii, deaktivuji stop-start a hodně "brzdím motorem".
Svět Motorů žádný doporučení nedá, právě z důvodů které se píšou výše.
S tím "oblbnutím" ŘJ s odpojením konektoru může taky dojít k přebíjení baterie, chce to buď poctivý otestovaný řešení nebo dlouhodobé testování a zkoumání.
Na svém autě žádné nevyzkoušené řešení zkoušet nebudu - pravidelně dobíjím baterii, deaktivuji stop-start a hodně "brzdím motorem".
Svět Motorů žádný doporučení nedá, právě z důvodů které se píšou výše.
Grand Scenic III 1,6 dCi 96 kW 2012
Re: Chytré dobíjení
Já si to klidně s EFB akumulátorem lajznu a uvidím jak to bude fungovat. Zásada č.1 je mít vypnutý Stop Start ( mám trvale ), právě kvůli němu tam podle mého názoru je IBS hlídající na akumulátoru proud, napětí, teplotu. Je to pravděpodobně z toho důvodu, aby při zastavení motoru Stop Startem a nepřerušeném zapnutí spotřebičů, nedostal akumulátor na prdel velkým odběrem a současně se nepřehřál ( není to tam ani tak kvůli nabíjení, jako spíše kvůli agresivnímu vybíjení ). Stejně tak to neumožní vypnout motor, pokud není akumulátor OK ( nemá kapacitu ) a aktuální spotřeba energie ve voze je tak velká, že je zřejmé, že by to akumulátor sám neutáhl. Důležité je nabíjecí napětí a to na voltmetru průběžně vidím a sleduji ( s odpojeným konektorem se nemění a je stabilně 14,6V ). Nabíjecí proud je takový, jaký baterie sama dovolí, pokud je baterie OK, není důvod, aby byl proud vysoký. Stejně tak fungují spotřebiče, nevezmou větší proud, než ten jmenovitý, v případě poruchy spotřebiče se přepálí pojistka. Další věc, která mě uklidňuje, je ta, že je lepší mít oproti 14,4V o 0,2V víc ( konec konců při brzdění motorem je tam až 16V ) než o 1,5V méně. Proč, protože při nižším napětí začne každý spotřebič odebírat větší proud, aby dosáhl jmenovitého výkonu P=U x I . Právě vyšší proud, způsobuje větší namáhání elektrosoučástí. Těch 16V, při brzdění motorem sice působí krátkodobě, ale po 2,5 letech bylo nutné do každého článku dolít 1deci vody, takže to normálně způsobuje vyvařování elektrolytu. Kdybych to nedolil, byly by články za rok pěkně na suchu a nepomůže ani sebelepší nabíječka a dobíjení po každé jízdě.
Asi bych nedoporučoval odpojovat to s AGM akumulátorem, prý nemá rád, když články plynují a bublinky zůstávají zachycené v tkanině. Na druhou stranu i AGM jsou vystaveny stejnému peklu, takže nula od nuly pojde, ale mít stále nabitou baterku je vždycky lepší, než jí udržovat na pokraji smrti.
Prostě budu teď zkoušet a zkusím po jízdě měřit i teplotu alternátoru, jestli to má nějaký vliv, myslím, že ne.
Asi bych nedoporučoval odpojovat to s AGM akumulátorem, prý nemá rád, když články plynují a bublinky zůstávají zachycené v tkanině. Na druhou stranu i AGM jsou vystaveny stejnému peklu, takže nula od nuly pojde, ale mít stále nabitou baterku je vždycky lepší, než jí udržovat na pokraji smrti.
Prostě budu teď zkoušet a zkusím po jízdě měřit i teplotu alternátoru, jestli to má nějaký vliv, myslím, že ne.
Re: Chytré dobíjení
Asi si mal robiť vo vývoji pre automobilky. Lebo tam asi nevedia čo robia že? :DDDDDDDD
Re: Chytré dobíjení
Ja sem tohle resil pred zimou, chtel sem mit baterku v zime vzdycky dost nabitou, tak sem na zacatku listopadu ten konektor na baterce odpojil (s@s jsem deaktivoval uz drive pres zamek kapoty). Ted v tydnu sem si rek - je teplo tak uz to dam zase zpatky. Po celou dobu sem mel pripojenej voltmetr pro sledovani napeti a pri odpojenem konektoru mi to ukazovalo palubni napeti 14,3V+-0,1. Ted po zapojeni konektoru zpet to pri brzdeni motorem ukazuje napeti 14,7V a pri normalni jizde to ukazuje hned po nastartovani 11,9V a behem par vterin to vyleze na 14,3V a pak to pomalu spadne az na neco malo nad 13V. Takze za me - pri odpojeni konektoru se neni ceho bat, jen je mi divny ze Dykovi leze to napeti tak nahoru, ja tam teda tech 16V nemel nikdy, ani pri brzdeni motorem ze sebevic prudciho kopce - mozna je to rokem vyroby co tam kdy davali za ridici elektroniku.
Renault CLIO V 1.0 TCe 67kW Intens - rv. 08/2021
Renault CLIO Grandtour 1.2 TCe 87kW Intens/BOSE - rv. 02/2018, červená flamme, LED Pure Vision, R-link Evolution
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Intens - rv. 03/2015 - R.I.P.
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Expresion - rv. 10/2008 - R.I.P.
Renault CLIO Grandtour 1.2 TCe 87kW Intens/BOSE - rv. 02/2018, červená flamme, LED Pure Vision, R-link Evolution
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Intens - rv. 03/2015 - R.I.P.
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Expresion - rv. 10/2008 - R.I.P.
Re: Chytré dobíjení
Riešite zbytočnosti. Ale je to na vás. Tým voltmetrom nič nezmeriaš okrem napätia. Stop/štart deaktivovať ok, ale odpájať snímač prúdu len preto, že niečomu nerozumiem?
Re: Chytré dobíjení
Kdyz muzu baterce prodlouzit zivot, proc to neudelat. Nemysli si ze pri vymysleni s&s a inteligentniho dobijeni mysleli vyvojari na tvoje blaho, ti jen premyslej jak to co nejvic osulit, aby to davalo tabulkove co nejmin CO2 a jeste to vydrzelo zaruku a nejaky blaho zakaznika je jim u zadele. A ohledne toho napeti - jelikoz si baterka vezme z altiku proud jakej momentalne k nabijeni a provozu potrebuje tak to jestli je prave dobijena a jak moc, poznas prave podle palubniho napeti, protoze jak znamo nabijeci napeti oloveneho aku je neco pres 14V.
Renault CLIO V 1.0 TCe 67kW Intens - rv. 08/2021
Renault CLIO Grandtour 1.2 TCe 87kW Intens/BOSE - rv. 02/2018, červená flamme, LED Pure Vision, R-link Evolution
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Intens - rv. 03/2015 - R.I.P.
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Expresion - rv. 10/2008 - R.I.P.
Renault CLIO Grandtour 1.2 TCe 87kW Intens/BOSE - rv. 02/2018, červená flamme, LED Pure Vision, R-link Evolution
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Intens - rv. 03/2015 - R.I.P.
Renault CLIO Grandtour 1.2 16V 55kW Expresion - rv. 10/2008 - R.I.P.
Re: Chytré dobíjení
Ale ten systém je komplikovanejší ako si myslíš. A ak máš stop/štart nemáš tam obyčajný akumulátor. Vieš o tom, že aj auta čo nemajú stop/štart a inteligentné dobíjanie je riadené riadiacou jednotkou podľa zaťaženia alternátora (nemyslím staré, ale novšie)? Ale veď ja to každého vec čo robí. To ako ked riešia garáž majstri termostat ktorý je v novom aute určite zlý lebo má dieselový motor iba 80°
- renault841
- Experienced member
- Příspěvky: 543
- Registrován: úte lis 03, 2015 17:13
Re: Chytré dobíjení
To napětí není rozhodující, starší auta do akumulátoru taky netlačí pořád max proud, to by se za chvíli uvařily diody v alternátoru. To napětí skáče hlavně kvůli tomu, aby tam ŘJ (řízeno PWM)-> která u nových aut řídí dobíjení, ne jak kdysi regulátor, mohla natlačit, co největší proud, za co nejkratší čas. Je to celé samozřejmě složitější, jak už bylo zmíněno výše.
Re: Chytré dobíjení
keď sa už tu rozoberá to dobíjanie ...
môžem použiť v Cliu obyčajnú batériu ak vypínam start stop ?
mne príde zbytočné tam dávať špeciálny EFB akumulátor...
môžem použiť v Cliu obyčajnú batériu ak vypínam start stop ?
mne príde zbytočné tam dávať špeciálny EFB akumulátor...
Re: Chytré dobíjení
A chytre dobijeni taky vypinas? Pokud ne, je potreba lepsi baterka.
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Re: Chytré dobíjení
To, že vypneš nebo jinak odstavíš stop-start systém neznamená, že jsi rovněž vyřadil tzv. chytré dobíjení. Zároveň je třeba u auta používat předepsaný typ autobaterie, tedy u těch novějších ten dražší typ.
Re: Chytré dobíjení
TOMLU - díky za názor, je vidět, že rozumíš autoelektrice. Sice jsme ještě nepřišli na to, jak elegantně obejít ŘJ, aby na palubku nehlásila odpojení IBS, ale známe základy elektrotechniky a to nám zatím ke spokojenosti stačí Podle mě na tom není nic zas tak složitého a jen to souvisí s emisemi jak říkáš, prostě přidaná věc k ničemu, jen aby to vypadalo víc zeleně.
Pokud je konektor IBS odpojený, přejde řízení dobíjení do normálního stavu ( ano buzezní alternátoru nezastupuje elektronický regulátor, ale ŘJ. , která má však stále přehled o palubním napětí, pouze nemá data z IBS - nevidí stav akumulátoru, a proto s baterií necvičí jak pitomá ). K odpojení IBS může dojít i jiným vlivem než zásahem člověka ( zoxidované kontakty na konektoru, překousané vodiče od kuny, shnilé vodiče, porucha IBS ) a vždy to musí dobíjet tak, aby nedošlo ke škodám, nebo by to muselo vozidlo odstavit, či rozsvítit výstražnou kontrolku a ne jen hodit informaci na displej, která zmizí ťuknutím do tlačítka palubního PC. Jak říkám a zmínil to i TOMLU, baterie si sama řekne o velikost nabíjecího proudu. Kdo zná jak to funguje ví, že baterie připojená na nabíječku bez jakékoliv inteligence, bere jako vybitá určitý proud, třeba 10A ( pokud je nabíječka toto schopna dodat ) a s jejím nabíjením klesá proud prakticky až na nulu ( tím jak se baterie nabíjí vrůstá její vnitřní odpor - proud klesá ). V zásadě to funguje jako kondenzátor, neboť má s baterií určitou podobnost. Takže pokud jezdíte stále s nabitou baterií, je to přínos nejen pro baterii, ale i alternátor, který nemusí být zatěžován větším proudem, o který si jakákoliv baterie řekne aby se rychle dobila.
Už dříve, v dobách bez inteligentního dobíjení, nebyl problém zničit alternátor. Pokud někdo jezdil s vybitou baterií a ještě držel motor ve vysokých otáčkách s vědomím, jak tomu dělá dobře, že takhle bude baterie brzy dobita, tak mu minimálně shořely na altíku diody. Je potřeba si uvědomit, že na alternátoru je buzením, regulováno napětí a proud zase roste s otáčkami. Pokud je v obvodu velký žrout proudu ( vybitá baterie, zapnutá světla, zapnuté vyhřívání oken či sedaček ) , roste i s otáčkami motoru - alternátoru, proud daleko za hranice jmenovité hodnoty proudu alternátoru, což způsobí jeho zničení.
S IBS to dost možná nedopadne pro alternátor vůbec o nic lépe. Jak jsem psal výše, myslím si, že to má za úkol hlídat stav baterie, aby byla jakž takž dobíjena když je motor v tahu, hlídáno napětí na svorkách baterie při brzdění motorem a dobíjením 16V, a aby se nepřehřála v případě, že motor vypne STOP/START a z baterie teče velký proud do spotřebičů, které zůstávají nadále v činnosti. Životnost alternátoru a baterie je v našich rukách a žádné IBS tomu nepomůže, spíše naopak.
Podle mého názoru, jedinou rozumnou věc, kterou ŘJ umí udělat je, že se umí na základě dat z IBS rozhodnout, zda je potřeba znovu nastartovat, aby nebylo za chvíli už pozdě a akumulátor se příliš nevybil, nebyl vystaven velkému vybíjecímu proudu, nepřehřál se . Tak jak ŘJ reguluje ( ne )-dobíjení, akumulátoru, dělá špatně, i když podle pokynů programátorů. Proto je potřeba mít konektor IBS odpojený, aby ŘJ dělala to co má a nekecalo jí do to řízení IBS.
Jen ještě uvedu příklad z praxe. Vybitý akumulátor není dobrý ani pro ŘJ. Myšleno tak, že pokud zkouším s vybitým akumulátorem startovat, dochází v elektroinstalaci k velkému kolísání napětí - podpětí, což může některé choulostivější ŘJ odepsat. Zrovna u Clia mi sice ŘJ neodešla, ale stalo se to, že jsem nezamkl auto a baterie se po pár dnech hluboce vybila. Když jsem chtěl odjet, a stiskl tlačítko START, přístrojovka naběhla, ale jak chtěl začít startér točit motorem, přistrojovka padla do komatu, načeš odpadl i startér, ale vzápětí se vše automaticky obnovilo, palubka ožila, startér dal další pokus a znovu kóma. To celé probíhalo velmi rychle několik vteřin vkuse, až jsem myslel, že je vše v pr...i ( IBS nebylo odpojené ). Tím chci říci, že kdyby ŘJ byla chytřejší a IBS tam bylo k něčemu užitečnému, tak by k tomuhle nikdy nesmělo dojít. Prostě tohle je průser, který se párkrát zopakuje a ŘJ může končit.
Pokud je konektor IBS odpojený, přejde řízení dobíjení do normálního stavu ( ano buzezní alternátoru nezastupuje elektronický regulátor, ale ŘJ. , která má však stále přehled o palubním napětí, pouze nemá data z IBS - nevidí stav akumulátoru, a proto s baterií necvičí jak pitomá ). K odpojení IBS může dojít i jiným vlivem než zásahem člověka ( zoxidované kontakty na konektoru, překousané vodiče od kuny, shnilé vodiče, porucha IBS ) a vždy to musí dobíjet tak, aby nedošlo ke škodám, nebo by to muselo vozidlo odstavit, či rozsvítit výstražnou kontrolku a ne jen hodit informaci na displej, která zmizí ťuknutím do tlačítka palubního PC. Jak říkám a zmínil to i TOMLU, baterie si sama řekne o velikost nabíjecího proudu. Kdo zná jak to funguje ví, že baterie připojená na nabíječku bez jakékoliv inteligence, bere jako vybitá určitý proud, třeba 10A ( pokud je nabíječka toto schopna dodat ) a s jejím nabíjením klesá proud prakticky až na nulu ( tím jak se baterie nabíjí vrůstá její vnitřní odpor - proud klesá ). V zásadě to funguje jako kondenzátor, neboť má s baterií určitou podobnost. Takže pokud jezdíte stále s nabitou baterií, je to přínos nejen pro baterii, ale i alternátor, který nemusí být zatěžován větším proudem, o který si jakákoliv baterie řekne aby se rychle dobila.
Už dříve, v dobách bez inteligentního dobíjení, nebyl problém zničit alternátor. Pokud někdo jezdil s vybitou baterií a ještě držel motor ve vysokých otáčkách s vědomím, jak tomu dělá dobře, že takhle bude baterie brzy dobita, tak mu minimálně shořely na altíku diody. Je potřeba si uvědomit, že na alternátoru je buzením, regulováno napětí a proud zase roste s otáčkami. Pokud je v obvodu velký žrout proudu ( vybitá baterie, zapnutá světla, zapnuté vyhřívání oken či sedaček ) , roste i s otáčkami motoru - alternátoru, proud daleko za hranice jmenovité hodnoty proudu alternátoru, což způsobí jeho zničení.
S IBS to dost možná nedopadne pro alternátor vůbec o nic lépe. Jak jsem psal výše, myslím si, že to má za úkol hlídat stav baterie, aby byla jakž takž dobíjena když je motor v tahu, hlídáno napětí na svorkách baterie při brzdění motorem a dobíjením 16V, a aby se nepřehřála v případě, že motor vypne STOP/START a z baterie teče velký proud do spotřebičů, které zůstávají nadále v činnosti. Životnost alternátoru a baterie je v našich rukách a žádné IBS tomu nepomůže, spíše naopak.
Podle mého názoru, jedinou rozumnou věc, kterou ŘJ umí udělat je, že se umí na základě dat z IBS rozhodnout, zda je potřeba znovu nastartovat, aby nebylo za chvíli už pozdě a akumulátor se příliš nevybil, nebyl vystaven velkému vybíjecímu proudu, nepřehřál se . Tak jak ŘJ reguluje ( ne )-dobíjení, akumulátoru, dělá špatně, i když podle pokynů programátorů. Proto je potřeba mít konektor IBS odpojený, aby ŘJ dělala to co má a nekecalo jí do to řízení IBS.
Jen ještě uvedu příklad z praxe. Vybitý akumulátor není dobrý ani pro ŘJ. Myšleno tak, že pokud zkouším s vybitým akumulátorem startovat, dochází v elektroinstalaci k velkému kolísání napětí - podpětí, což může některé choulostivější ŘJ odepsat. Zrovna u Clia mi sice ŘJ neodešla, ale stalo se to, že jsem nezamkl auto a baterie se po pár dnech hluboce vybila. Když jsem chtěl odjet, a stiskl tlačítko START, přístrojovka naběhla, ale jak chtěl začít startér točit motorem, přistrojovka padla do komatu, načeš odpadl i startér, ale vzápětí se vše automaticky obnovilo, palubka ožila, startér dal další pokus a znovu kóma. To celé probíhalo velmi rychle několik vteřin vkuse, až jsem myslel, že je vše v pr...i ( IBS nebylo odpojené ). Tím chci říci, že kdyby ŘJ byla chytřejší a IBS tam bylo k něčemu užitečnému, tak by k tomuhle nikdy nesmělo dojít. Prostě tohle je průser, který se párkrát zopakuje a ŘJ může končit.
Re: Chytré dobíjení
Tak to se máš Holt mám nějaký debilní upgrade, ajťáci chlastali a zadali za desetinou čárku špatný číslo
Ten rok výroby by mohl hrát roli jak říkáš.
Re: Chytré dobíjení
EFB je klasický a zcela obyčejný olověný akumulátor, jen s rozdílem, že má zesílené olověné desky článků, aby vydržely nápor častého startování STOP/STARTu. Pokud vypínáš STOP/START, stačí klasický levnější akumulátor, nemusí to být právě EFB.
I když by stačila i menší kapacita akumulátoru, asi bych nechal tu která tam je. Test s akumulátorem dělal i SM , viz níže...
https://www.auto.cz/nesmysl-jmenem-stop ... rie-113291
https://www.auto.cz/dlouhodoby-test-na- ... mem-124849
Re: Chytré dobíjení
Dyku sorry, ale to co píšeš v posledním příspěvku není pravda a sám to dokazuješ těmi odkazy, které jsi přiložil. Ano EFB znamená enhanced flooded battery, takže "jen" vylepšená obyčejná autobaterie, ale to vylepšení spočívá krom silnějších desek i v tom, že jsou potažené skelnou tkaninou, díky čemuž vydrží větší nápor a lépe odolávají sulfataci. Vzhledem k tomu, že vypnutí stop/start nevypíná inteligentní dobíjení, tak klasická autobaterie v autě s inteligentním dobíjení zdechne pravděpodobně po půl roce ať už start/stop používáš nebo ne, protože ten nápor rozhodně nespočívá jen v častém startování. Ten nápor při inteligentním dobíjení spočívá v tom, že když zrychluješ tak se baterka vybíjí, pak začne plachtit nebo brzdit a začne se okamžitě maximálně nabíjet, v další vteřině dupneš na plyn a už se zase vybíjí atd. to je ten hlavní nápor. Nehledě na to, že můžeš absolvovat rychlejší jízdu, kdy na to dupeš, takže inteligentní dobíjení nechá baterii třeba jen na 70%, v létě i na méně a pak budeš týden s autem stát. EFB se s takovou situací vypořádá, co se týče sulfatace, určitě lépe než klasická FB. Ostatně v tom prvním odkazu co jsi dal se píše, že i některé Kie, které nemají start/stop mají stejně AGM baterii, protože mají inteligentní dobíjení. V tom druhém pak dáváš výsledek testu, kdy v Rapidu nahradili EFB klasickou autobaterií a po půl roce už měla jen 60% kapacity, což říká, že byla ta baterka spíš už dost nemocná.
Takže resumé: NE, do auta, kde byl EFB akumulátor klasický nepatří, ani když člověk poctivě vypíná start/stop a zbytečně v městě smradí na každé křižovatce.
Mě spíš štve Renault, že z výroby nedává lepší AGM, aspoň u aut nad půl mega. Osobně nechápu ten hon za vypínáním start/stopu. Při řízení je potřeba přemýšlet. Ja třeba vypínám startstop, když dojedu do kolony, která se cuká co 5 sekund, takže by auto za 5 minut v koloně startovalo třeba 50× (jen teoreticky, po několika startech by to samo vzdalo a už zůstalo nastartované). Jinak jej nevypínám. Není k tomu důvod. Za celou zimu, se mi start/stop spustil, nevím, asi dvakrát, když svítilo slunko a měl jsem zahřátý motor. Jinak stejně motor nevypíná. V létě pak netuším, proč by měl na křižovatce třeba 40 sekund běžet motor kvůli ničemu. I při projetí celého Brna zhasne motor třeba 3×, já v tom problém nevidím. Až bude potřeba baterku vyměnit, tak ji vyměním, u Sceniku II mi vydržela pravidelně 2 roky, s Kadjarem jdu za měsíc a něco na 2 letý servis, tak jestli nebudu měnit, tak je to pořád lepší než stará dobrá klasická baterka ve starém autě Rozdíl v ceně Varta Blue Dynamic 70 Ah klasická vs. EFB je 1800 vs 2800 Kč. Není to málo, ale ani to není třeba pro mě tolik, abych kvůli tomu baterii každý měsíc nabíjel, či něco odpojoval a zapojoval. A tím ale vůbec nechci říct, že bych měl něco proti tomu, když si s tím někdo takto hraje. Jen v tom nevidím jeden z největších problémů 21. století. Já budu baterku v autě nabíjet až budu mít plug-in hybrid nebo elektromobil
Takže resumé: NE, do auta, kde byl EFB akumulátor klasický nepatří, ani když člověk poctivě vypíná start/stop a zbytečně v městě smradí na každé křižovatce.
Mě spíš štve Renault, že z výroby nedává lepší AGM, aspoň u aut nad půl mega. Osobně nechápu ten hon za vypínáním start/stopu. Při řízení je potřeba přemýšlet. Ja třeba vypínám startstop, když dojedu do kolony, která se cuká co 5 sekund, takže by auto za 5 minut v koloně startovalo třeba 50× (jen teoreticky, po několika startech by to samo vzdalo a už zůstalo nastartované). Jinak jej nevypínám. Není k tomu důvod. Za celou zimu, se mi start/stop spustil, nevím, asi dvakrát, když svítilo slunko a měl jsem zahřátý motor. Jinak stejně motor nevypíná. V létě pak netuším, proč by měl na křižovatce třeba 40 sekund běžet motor kvůli ničemu. I při projetí celého Brna zhasne motor třeba 3×, já v tom problém nevidím. Až bude potřeba baterku vyměnit, tak ji vyměním, u Sceniku II mi vydržela pravidelně 2 roky, s Kadjarem jdu za měsíc a něco na 2 letý servis, tak jestli nebudu měnit, tak je to pořád lepší než stará dobrá klasická baterka ve starém autě Rozdíl v ceně Varta Blue Dynamic 70 Ah klasická vs. EFB je 1800 vs 2800 Kč. Není to málo, ale ani to není třeba pro mě tolik, abych kvůli tomu baterii každý měsíc nabíjel, či něco odpojoval a zapojoval. A tím ale vůbec nechci říct, že bych měl něco proti tomu, když si s tím někdo takto hraje. Jen v tom nevidím jeden z největších problémů 21. století. Já budu baterku v autě nabíjet až budu mít plug-in hybrid nebo elektromobil
Kadjar 1.2 TCe LIMITED, 6/2018, Modrá Cosmos
Re: Chytré dobíjení
Ja čakám, keď tu nejaký samozvaný expert začne riešiť aj variabilné olejové čerpadlo aby mu max tlak oleja dávalo už na volnobehu pretože to vraj bude lepšie mazať a motor vydrží navždy
Re: Chytré dobíjení
Na naší dacii je chytré dobíjení a start stop - ss jsem vypl spínačem na kapotě, chytré dobíjení se zjistilo na dacia foru, že když jsou rozsvícená světla nabíjí to naplno trvale a jelikož nemám rád denní světla, tak svítím a už 2,5 není s baterkou žádný problém
Mimochodem, jak poznám, jaký druh baterky tam je, co jsem kdysi koukal, přišlo mi, že tam dacia dává obyč baterku...
EDIT: teda né naplno trvale, ale cca 14,5V mi to tam dává, měřeno diagnostikou, takže real bude nějakých 14,7
Mimochodem, jak poznám, jaký druh baterky tam je, co jsem kdysi koukal, přišlo mi, že tam dacia dává obyč baterku...
EDIT: teda né naplno trvale, ale cca 14,5V mi to tam dává, měřeno diagnostikou, takže real bude nějakých 14,7
Když něco nevíš a zeptáš se budeš vypadat jako blbec 5minut, nezeptáš-li se budeš blbcem celý život
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
V údržbě: Renault Megane CC 2.0T RV 2008; Renault Modus 1,2 16V TCe 2008
Historie: Renault Megane Coupe 1,6 16V RV 2001; Renault Clio 1,2 8V RV 2008; Renault Clio 1,5 DCi RV 2003; Renault Espace IV 1,9 DCi 2006
Vlastní: Renault Thalia Privilège 1,4 16V RV 2009 ; Dacia Dokker Stepway 1,2 Tce RV 2018
Re: Chytré dobíjení
Ahoj. Jsem se nezmylil. EFB nema zadnou tkaninu, to ma az AGM. A ze mela testovana baterie po skoro 20.000 Km mensi kapacitu neni zadny div. Oni ji prave nesetrili, davali ji STOP/STARTEM, inteligentnim dobijenim a castym mestskym provozem po Praze pekně do tela. Pri slusnem zachazeni a bez S.Startu, by i ta obycejna baterie musela vydrzet hodně. Docela se uz tesim, az mi ta moje EFB klekne a udelam si vlastni test
AGM baterii bych asi ani nechtel. Jeji kapacita se snizuje pokud se pri nabijeni uvede do stavu plynovani. A to prave proto, ze ma mezi deskami textylii a v ni se zachytavaji bubliny. Nemoznost pouzit jakoukoliv nabijecku je tak dalsi omezeni pro uzivatele. Pravda nevidim to tak cerně, bubliny vlivem otresů v autě mozná nakonec stejně vyplavou nahoru, ale proc si tim komplikovat zivot?
Jinak me nejde nejak zvlast o to, jestli budu muset baterii vymenit driv, nebo pozdeji, kdyz odejde, tak odejde, me jde spis o princip. Vec jako chytre dobijeni ( nekde tomu jeste blbeji rikaji rekuperace ) je uplne k nicemu a obycejna šikana lidi, aby byli nuceni koupit si 3x tolik a 3x drazsich baterií. Pokud k tomu mame myslet ekologicky, tak 3x tolik baterií = 3x tolik emisi z tovaren, 3x tolik težby surovin, 3x tolik odpadu a jeho likvidace. To je panecku debilita.
AGM baterii bych asi ani nechtel. Jeji kapacita se snizuje pokud se pri nabijeni uvede do stavu plynovani. A to prave proto, ze ma mezi deskami textylii a v ni se zachytavaji bubliny. Nemoznost pouzit jakoukoliv nabijecku je tak dalsi omezeni pro uzivatele. Pravda nevidim to tak cerně, bubliny vlivem otresů v autě mozná nakonec stejně vyplavou nahoru, ale proc si tim komplikovat zivot?
Jinak me nejde nejak zvlast o to, jestli budu muset baterii vymenit driv, nebo pozdeji, kdyz odejde, tak odejde, me jde spis o princip. Vec jako chytre dobijeni ( nekde tomu jeste blbeji rikaji rekuperace ) je uplne k nicemu a obycejna šikana lidi, aby byli nuceni koupit si 3x tolik a 3x drazsich baterií. Pokud k tomu mame myslet ekologicky, tak 3x tolik baterií = 3x tolik emisi z tovaren, 3x tolik težby surovin, 3x tolik odpadu a jeho likvidace. To je panecku debilita.
Re: Chytré dobíjení
Dobre jsi to vysledoval Jo jo, ty alternatory kde je S.Start jsou i silnejsi, takze stihaji dobijet i s rozvicenymi svetly.
Jakou mas baterii by na ni melo byt napsano. Ja tam mam primo na vrchu samolepku - stitek a je tam napsano EFB. Pokud to tam neni, je dost mozny, ze tam Dacia dava normalni baterie.
Re: Chytré dobíjení
to uz je davno vymysleny. Clio IV to ma, nevim jak Megan III.
Re: Chytré dobíjení
To bylo mysleno asi jinak, ne ze nekdo vymysli variabilni cerpadlo . Spis ze ho vyradi z provozu aby furt tlacilo maximum. Proste to bylo z toho slabsiho soudku .
ex Renault Thalia Authentique 1,2 16V LPG
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Najeto 317 000km, totálka při nehodě .
Nyní Renault Thalia 2012, Dacia Duster Prestige TCe100 LPG 2022
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti