chladenie turba
chladenie turba
Cital som na tuto temu vela, no aky je vas nazor? Kedze Clio ma aj turbo, tak po kazdej jazde nechat este turbo vychladnut na volnobehu cca. 1 minutu? Alebo len po rychlej a narocnej jazde, ci aj po jazde v meste?
Renault Clio IV, 898 cm3 56kW Winter Edition 2019
Re: chladenie turba
Nechávám vždy. I po nenáročné jízdě, tak půl minutky. Nechám to bublat na volnoběh, zatím se odpásám, posbírám si mobil, doklady, peněženku, vypnu motor a jdu. Po jízdě na "prasáka" to nechám klidně i minutku, dvě.
Peugeot 206 1,1i 44Kw 2004. 2019 po smrti, protiúčtem za Clio
Renault Clio IV Grandtour, 2019 TCe 75 , Červená Flamme NNP.
Renault Clio IV Grandtour, 2019 TCe 75 , Červená Flamme NNP.
Re: chladenie turba
Stačí po rýchlej jazde. Ak jazdíš po meste a okreskách nemusíš riešiť. Aj po rýchlej jazde stačí ak dáš nohu z plynu a využívaš brzdenie motorom. Pri normálnej jadze netreba.
Re: chladenie turba
Já myslím, že ani nezáleží na rychlé jízdě, jako na zátěži. Když jedu např. sám 20 minut ustálenou rychlostí dálničních 130, tak to jen tak šolichám a turbo zatěžuji třeba na 30%. Ovšem, když budu chtít udržet nějaký vyšší rychlostní průměr v místě, kde můžu max 90Km/h, je to tam samá zatáčka a každý výjezd z ní tomu šlápnu plnej, tak bude průměrná zátěž turba třeba 80% a po 20-ti minutách také víc do červena. Tím chci říci, že rychlost vozu i otáčky motoru jsou spíše druhořadé, protože se můžu s velkými výkyvy pohybovat v rozmezí rychlosti od 20 do 90Km/h a motor vytáčet jen do 3000 a zátěž na turbo bude mnohem extrémnější, než při oněch ustálených 130-ti, někde na dálnici a také při 3000 ot.
Asi nejdůležitější je uvědomit si, že turbo je hned na výfukových svodech, takže čím víc sešlápnutý plyn k podlaze, tím víc paliva ve válcích vzplane a tím větší plameny do svodů jdou a rozpalují turbo do ruda. Je na svědomí každého z nás ( bohužel STOP-START tohle svědomí nemá ), aby před vypnutím motoru zvážil, jak často, jak hodně a jak dlouho držel plyn blíže u podlahy. Když si na všechny tři věci odpovím "velmi" , tak chladím alespoň ty 2 minuty. V opačném případě vypínám motor prakticky hned, nemá cenu kloktat na volnoběh, zahřát motor na 100 °C a při naběhnutí ventilátoru chlazení jej vypnout a tady máš
Chladit ale netřeba jen volnoběhem, úplně stačí posledních pár Km zvolnit na plynu. Typicky přijíždím-li k cíli někde v údolí a nějakou dobu jen brzdím motorem, není třeba moc zrychlovat, plus samotná doba potřebná k zaparkování, dá toto dohromady třeba i několik minut chlazení turba. V takovém případě bych se zrovna tak nebál motor vypnout hned.
Jen tak pro srandu jsem měřil bezkontaktním teploměrem turbo, po takové normální jízdě a po cca 25km. Při běhu na prázdno, se teplota i po několika minutách moc neměnila a teploměr ukazoval nad 400°C
Asi nejdůležitější je uvědomit si, že turbo je hned na výfukových svodech, takže čím víc sešlápnutý plyn k podlaze, tím víc paliva ve válcích vzplane a tím větší plameny do svodů jdou a rozpalují turbo do ruda. Je na svědomí každého z nás ( bohužel STOP-START tohle svědomí nemá ), aby před vypnutím motoru zvážil, jak často, jak hodně a jak dlouho držel plyn blíže u podlahy. Když si na všechny tři věci odpovím "velmi" , tak chladím alespoň ty 2 minuty. V opačném případě vypínám motor prakticky hned, nemá cenu kloktat na volnoběh, zahřát motor na 100 °C a při naběhnutí ventilátoru chlazení jej vypnout a tady máš
Chladit ale netřeba jen volnoběhem, úplně stačí posledních pár Km zvolnit na plynu. Typicky přijíždím-li k cíli někde v údolí a nějakou dobu jen brzdím motorem, není třeba moc zrychlovat, plus samotná doba potřebná k zaparkování, dá toto dohromady třeba i několik minut chlazení turba. V takovém případě bych se zrovna tak nebál motor vypnout hned.
Jen tak pro srandu jsem měřil bezkontaktním teploměrem turbo, po takové normální jízdě a po cca 25km. Při běhu na prázdno, se teplota i po několika minutách moc neměnila a teploměr ukazoval nad 400°C
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 hostů