Katalyzatory dieselovych motorov
Moderátor: Moderators General
Katalyzatory dieselovych motorov
Dnes som sa v servise dozvedel ze to klepanie vyfuku od piatku je rozsypany katalyzator. Poklepali po potrubi, hrka to zvnutra - je to vadny katalyzator.
Rozhodujem sa co teraz robit, ci to dat vymenit alebo najprv demontovat a pozriet co je s tym.
V pripade ze bude vnutro poskodene, vysypat to von a jazdit dalej? Nechcem ale jazdit na aute ktore smrdi ako Avia a je podstatne hlucnejsie ako predtym - zmeni sa to podstatne po odstraneni katalyzatora? Ako to po odstraneni vyzera s emisiami (v lete idem na emisnu kontrolu)?
Ak uz ho budem menit, nechcem za kazu cenu setrit (ale diel z Renaultu za 17000SK urcite nie). Nech je to diel z nerezu ako je cely vyfuk. Cital som o nejakych katalyzatoroch z kovovou mriezkou, nie z keramiky - je to k niecomu dobre alebo je rozdiel minimalny?
Este jedna otazka pre skusenejsich: v Lagunach dci mame 2 katalyzatory, ten prvy je hned za turbom (mne chcu menit az ten druhy). Ako si vlastne delia to katalyticke "spalovanie" medzi sebou. Kazdy spaluje nieco ine alebo kazdy to iste a radenim za sebou sa iba zvacsi ucinok cistenia? Ten prvy sa nezvykne pokazit?
Rozhodujem sa co teraz robit, ci to dat vymenit alebo najprv demontovat a pozriet co je s tym.
V pripade ze bude vnutro poskodene, vysypat to von a jazdit dalej? Nechcem ale jazdit na aute ktore smrdi ako Avia a je podstatne hlucnejsie ako predtym - zmeni sa to podstatne po odstraneni katalyzatora? Ako to po odstraneni vyzera s emisiami (v lete idem na emisnu kontrolu)?
Ak uz ho budem menit, nechcem za kazu cenu setrit (ale diel z Renaultu za 17000SK urcite nie). Nech je to diel z nerezu ako je cely vyfuk. Cital som o nejakych katalyzatoroch z kovovou mriezkou, nie z keramiky - je to k niecomu dobre alebo je rozdiel minimalny?
Este jedna otazka pre skusenejsich: v Lagunach dci mame 2 katalyzatory, ten prvy je hned za turbom (mne chcu menit az ten druhy). Ako si vlastne delia to katalyticke "spalovanie" medzi sebou. Kazdy spaluje nieco ine alebo kazdy to iste a radenim za sebou sa iba zvacsi ucinok cistenia? Ten prvy sa nezvykne pokazit?
-
- Moderátor
- Příspěvky: 11531
- Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
- Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko
Klidně ho Laco vymontuj a vnitřek vysyp, vůbec to na nic nemá vliv, jen saze budou mít snadnější cestu ven a turbo bude lepši dýchat. Je to tam jen na zachycení velkých sazí a při určitém zanesení se zvýší teplota nad zápalnou hodnotu a kat vyhoří. Mikro saze(karcinogenní) tím stejně projdou bez omezení. S benzinovým katem to nemá pranic společného.
1.9dCi a 2.2dCi je s keramickým vnitřkem a od 2.0dCi je používán kovový.
1.9dCi a 2.2dCi je s keramickým vnitřkem a od 2.0dCi je používán kovový.
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
2.0dci uz ma casticovy filter ale v ponukach su aj kovove katalyzatory - uvadzaju pri nich lepsie parametre ale aj vyssiu cenu...Foka píše:Mno niesom ziadny odbornik, ale toto mi nesedi..Šamša píše: 1.9dCi a 2.2dCi je s keramickým vnitřkem a od 2.0dCi je používán kovový.
Asi pojde keramika prec, ten motor posledny tyzden taha ako nikdy predtym. Neviem v akom stave bol katalyzator pred destrukciou ale rozdiel je citelny.
Myslim ze to bude jenom ta dratenka.Jinak bych tam dal tu trubku z 1,9 je stejna ale nema kat.
Martin
Lidem bez jmena neodpovidam na sz.
R5 Turbo 2 rv.1985
R21 Turbo 1991
R21 Turbo Quadra rv.1991 in work
Megane 3 Bose Gt- Line Edc Prodan
Grand Espace 3.0 Dci 2007 Privilege prodan
Espace 2.0 Dci 2008 Initiale
Lidem bez jmena neodpovidam na sz.
R5 Turbo 2 rv.1985
R21 Turbo 1991
R21 Turbo Quadra rv.1991 in work
Megane 3 Bose Gt- Line Edc Prodan
Grand Espace 3.0 Dci 2007 Privilege prodan
Espace 2.0 Dci 2008 Initiale
Asi nie, vlnovec mam vymeneny pred 1,5 rokom ale aj by som sa potesil ak by to bol on.pivi píše:Myslim ze to bude jenom ta dratenka.Jinak bych tam dal tu trubku z 1,9 je stejna ale nema kat.
Zatial musim jazdit nejaku dobu takto a potom uvidim co z rury po demontazi vypadne.
Ako si to myslel s 1.9, ta ma katalyzator len za turbom a ten druhy v oblasti pod radiacou pakou uz nie?
Ano pasuje presne a nema ten kat.Laco19 píše:Asi nie, vlnovec mam vymeneny pred 1,5 rokom ale aj by som sa potesil ak by to bol on.pivi píše:Myslim ze to bude jenom ta dratenka.Jinak bych tam dal tu trubku z 1,9 je stejna ale nema kat.
Zatial musim jazdit nejaku dobu takto a potom uvidim co z rury po demontazi vypadne.
Ako si to myslel s 1.9, ta ma katalyzator len za turbom a ten druhy v oblasti pod radiacou pakou uz nie?
Martin
Lidem bez jmena neodpovidam na sz.
R5 Turbo 2 rv.1985
R21 Turbo 1991
R21 Turbo Quadra rv.1991 in work
Megane 3 Bose Gt- Line Edc Prodan
Grand Espace 3.0 Dci 2007 Privilege prodan
Espace 2.0 Dci 2008 Initiale
Lidem bez jmena neodpovidam na sz.
R5 Turbo 2 rv.1985
R21 Turbo 1991
R21 Turbo Quadra rv.1991 in work
Megane 3 Bose Gt- Line Edc Prodan
Grand Espace 3.0 Dci 2007 Privilege prodan
Espace 2.0 Dci 2008 Initiale
Uz mam len obal z katalyzatora - keramiku mam vybranu.
Hlavny problem ktory som si ja pri lezani pod autom nevsimol - ale ani servis pri zdvihnuti auta bol ze zvar na veku katalyzatora bol z 2/3 ulomeny. Zospodu z neho vela nevidno a v klude boli aj tak diely pritlacene spolu, sadze nikde - prakticky neviditelne. Turbo som pocul piskat mierne viac ale nikde okolo nebol dym ani prudenie spalin.
Tym sa keramika oklepala, ma o nejaky cm v priemere menej (mam ju odlozenu )
Hlavny problem ktory som si ja pri lezani pod autom nevsimol - ale ani servis pri zdvihnuti auta bol ze zvar na veku katalyzatora bol z 2/3 ulomeny. Zospodu z neho vela nevidno a v klude boli aj tak diely pritlacene spolu, sadze nikde - prakticky neviditelne. Turbo som pocul piskat mierne viac ale nikde okolo nebol dym ani prudenie spalin.
Tym sa keramika oklepala, ma o nejaky cm v priemere menej (mam ju odlozenu )
- Vejr
- Junior member
- Příspěvky: 201
- Registrován: pon srp 06, 2007 21:43
- Bydliště: Kladno
- Kontaktovat uživatele:
měj jsem taky prasklej katalizátor a keramika v něm docela plandala. Tak jsem ho rozříz, keramiku zatemoval azbestovou šňůrou a zase zavařil. Nevím jestli jsem udělal dobře ale najel jsem na to 50 tis a v pohodě. Jinak se obecně doporučuje při vyndání keramiky do katu zavařit trubku, jinak je to prej hlučnější.
Renault Megane Break 1.9 dCi, Renault Midlum 180 dCi, Aro 243 TD, Jawa 350/634
Pro osvětlení problému:
U vznětového motoru, myslím moderního, můžeme ve výfukovém systému najít dvě zařízení. Tou první je katalyzátor, tou druhou může být částicový filtr. Katalyzátor je neregulované zařízení, které má za úkol redukovat kysličníky dusíku (NOx). Tedy má podobnou funkci jako EGR ventil. Když se demontuje a nahradí rourou, nebo se do něho místo aktivní katalycké hmoty zavaří trubka, nemá to žádný vliv na parametry při měření emisí, ale produkce NOx ve výfukových plynech je vetší, než výrobce chtěl. Jenom turbo, je-li, rychleji akceleruje a plní. Je to zařízení velmi podobné katalyzátorům benzínových motorů.
Částicový filtr (partikulární a s jinými podobnými názvy) je zařízení, ve kterém se ukládají pevné částice - saze. Ty jsou totiž největším známým ekologickým problémem vznětových motorů. A protože je jeho "skladovací kapacita" omezená, je to zařízeno tak, že řídící elektronický systém, který je pro činnost částicového filtru nezbytný, zjistí podle nárůstu tlaku ve výfukovém systému, že je ve filtru sazí tak akorát, aby se vymetalo. Na přístrojové desce dá řidiči hlášku, co by se mělo dít. Pro čištění filtru by mělo jet vozidlo ustálenou rychlostí cca 80 km/hod. (jak který výrobce) nějaký daný úsek. Zařízení zvýší teplotu výfukových plynů přidáním speciální přísady do motorové nafty a saze úplně normálně vyhoří. Vyrabovat z auta částicový filtr jen tak nejde, je to, je-li to v autě, nedílná součást jeho emisního systému.
Tolik osvěta, protože některé názory tady na fóru na tyto záležitosti jsou tak trochu mimo mísu.
Ahoj
U vznětového motoru, myslím moderního, můžeme ve výfukovém systému najít dvě zařízení. Tou první je katalyzátor, tou druhou může být částicový filtr. Katalyzátor je neregulované zařízení, které má za úkol redukovat kysličníky dusíku (NOx). Tedy má podobnou funkci jako EGR ventil. Když se demontuje a nahradí rourou, nebo se do něho místo aktivní katalycké hmoty zavaří trubka, nemá to žádný vliv na parametry při měření emisí, ale produkce NOx ve výfukových plynech je vetší, než výrobce chtěl. Jenom turbo, je-li, rychleji akceleruje a plní. Je to zařízení velmi podobné katalyzátorům benzínových motorů.
Částicový filtr (partikulární a s jinými podobnými názvy) je zařízení, ve kterém se ukládají pevné částice - saze. Ty jsou totiž největším známým ekologickým problémem vznětových motorů. A protože je jeho "skladovací kapacita" omezená, je to zařízeno tak, že řídící elektronický systém, který je pro činnost částicového filtru nezbytný, zjistí podle nárůstu tlaku ve výfukovém systému, že je ve filtru sazí tak akorát, aby se vymetalo. Na přístrojové desce dá řidiči hlášku, co by se mělo dít. Pro čištění filtru by mělo jet vozidlo ustálenou rychlostí cca 80 km/hod. (jak který výrobce) nějaký daný úsek. Zařízení zvýší teplotu výfukových plynů přidáním speciální přísady do motorové nafty a saze úplně normálně vyhoří. Vyrabovat z auta částicový filtr jen tak nejde, je to, je-li to v autě, nedílná součást jeho emisního systému.
Tolik osvěta, protože některé názory tady na fóru na tyto záležitosti jsou tak trochu mimo mísu.
Ahoj
-
- Moderátor
- Příspěvky: 11531
- Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
- Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko
Nepleť si oxidy dusíku s uhlovodíky, pro ty je katalyzátor určený. Oxidy dusíku (NOx) existují max. 2 hodiny kdy se pak mění na neškodný NO2. Nespálené uhlovodíky jsou karcinogenní, tudíž nežádoucí a dodatečně se spalují právě v katalyzátoru. Saze jsou do určité velikosti neškodné, třeba vznikající v dieselových motorech s rotačními čerpadly, ale při použití modernějších systémů s přímým vysokotlakým vstřikem se rozměr sazí rapidně zmenšuje a u commonraylů III. generace jsou už tak veliké, že bez problémů prochází buněčnou stěnou v plicích a působí karcinogenně, proto je už nezbytné používat zachycovače, kde odhoří a mění se na CO a CO2, nebo se chemicky vážou na močovinu.acylpirin píše:Pro osvětlení problému:
U vznětového motoru, myslím moderního, můžeme ve výfukovém systému najít dvě zařízení. Tou první je katalyzátor, tou druhou může být částicový filtr. Katalyzátor je neregulované zařízení, které má za úkol redukovat kysličníky dusíku (NOx). Tedy má podobnou funkci jako EGR ventil. Když se demontuje a nahradí rourou, nebo se do něho místo aktivní katalycké hmoty zavaří trubka, nemá to žádný vliv na parametry při měření emisí, ale produkce NOx ve výfukových plynech je vetší, než výrobce chtěl. Jenom turbo, je-li, rychleji akceleruje a plní. Je to zařízení velmi podobné katalyzátorům benzínových motorů.
Částicový filtr (partikulární a s jinými podobnými názvy) je zařízení, ve kterém se ukládají pevné částice - saze. Ty jsou totiž největším známým ekologickým problémem vznětových motorů. A protože je jeho "skladovací kapacita" omezená, je to zařízeno tak, že řídící elektronický systém, který je pro činnost částicového filtru nezbytný, zjistí podle nárůstu tlaku ve výfukovém systému, že je ve filtru sazí tak akorát, aby se vymetalo. Na přístrojové desce dá řidiči hlášku, co by se mělo dít. Pro čištění filtru by mělo jet vozidlo ustálenou rychlostí cca 80 km/hod. (jak který výrobce) nějaký daný úsek. Zařízení zvýší teplotu výfukových plynů přidáním speciální přísady do motorové nafty a saze úplně normálně vyhoří. Vyrabovat z auta částicový filtr jen tak nejde, je to, je-li to v autě, nedílná součást jeho emisního systému.
Tolik osvěta, protože některé názory tady na fóru na tyto záležitosti jsou tak trochu mimo mísu.
Ahoj
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]
Nic si nepletu. Jenom jsem zareagoval na Šamšovu odpověď z 01.04. Lacovi, kde uvádí, že se v katalyzátoru saze shromáždí, a když dosáhnou zápalné teploty, tak vyhoří. Se vší úctou, ale toto je totální nesmysl. Toto je úkol filtru pevných částic. V katalyzátoru nesmí nic hořet, žádný oheň, teplota hoření je pro katalyzátor jeho smrt. Katalyzátor sice potřebuje pro svoji funkci vyšší teplotu, zejména u benzínových motorů, kde je pro aktivní činnost nutná o hodnotách někde mezi 500 až 800 stupňů Celsia. Katalyzátory benzínových motorů se vypořádávají se třemi škodlivinami ve výfukových plynech, a proto také mají vžitý, i když ne zcela popisný, název třícestné. U vznětového motoru je katalyzátor zajímavý z pohledu redukce právě těch NOx, ty ostatní složky se diesela netýkají (diesel z principu svojí činnost může a pracuje s přebytkem vzduchu, neexistuje u něho něco jako směšovací poměr atd.). A taky teplota spalin tohoto motoru je nižší.
Že se může sazemi rapidně znečistit, případně i ucpat, to je fakt, nejvíce ovlivněný např. extrémní dávkou nafty nebo i nevhodným způsobem jízdy.
Jinak v návodech k používání a v různých manuálech se uvádí, že když benzínový motor nepálí na všechny válce, je to rizikem pro katalyzátor, protože palivo nespálené ve válci vyhoří ve výfuku a může vysokou teplotou nevratně aktivní hmotu katalyzátoru poškodit (speče se, nataví se na povrchu a uzavře kanálky pro průchod spalin, dopadne jak dvakrát přepálená cihla, má glazuru). A to, co se v katalyzátoru může upéct, je v podstatě stejné pro benzín i pro naftu.
Filtr pevných částic je na spalování sazí konstruován. Může být společně s katalyzátorem zabudován do jedné krabice. U osobních automobilů se většinou používá speciální přísada ke zvýšení teploty spalin nutné k vyhoření sazí. Používání močoviny je zatím cesta u velkých dieselů, a je zajímavé, že někteří výrobci motorů v souvislosti s touto cestou redukce škodlivin ve výfukových plynech na svých motorech přestali užívat EGR ventily. A ty motory plní bez problémů připravované EURO5.
Že se může sazemi rapidně znečistit, případně i ucpat, to je fakt, nejvíce ovlivněný např. extrémní dávkou nafty nebo i nevhodným způsobem jízdy.
Jinak v návodech k používání a v různých manuálech se uvádí, že když benzínový motor nepálí na všechny válce, je to rizikem pro katalyzátor, protože palivo nespálené ve válci vyhoří ve výfuku a může vysokou teplotou nevratně aktivní hmotu katalyzátoru poškodit (speče se, nataví se na povrchu a uzavře kanálky pro průchod spalin, dopadne jak dvakrát přepálená cihla, má glazuru). A to, co se v katalyzátoru může upéct, je v podstatě stejné pro benzín i pro naftu.
Filtr pevných částic je na spalování sazí konstruován. Může být společně s katalyzátorem zabudován do jedné krabice. U osobních automobilů se většinou používá speciální přísada ke zvýšení teploty spalin nutné k vyhoření sazí. Používání močoviny je zatím cesta u velkých dieselů, a je zajímavé, že někteří výrobci motorů v souvislosti s touto cestou redukce škodlivin ve výfukových plynech na svých motorech přestali užívat EGR ventily. A ty motory plní bez problémů připravované EURO5.
Casticovy filter urcite nemam ale katalyzatory mam 2 (teda mal som ). Ten prvy box hned za turbom som este rozobraty nemal ale v manuali to popisuju ako katalyzator. To druhe, v urovni radiacej paky bol katalyzator urcite.
Ak aj to prve je katalyzator, tak preco su tam dva? Urcite tam nedali dva rovnake katalyzatory.
Ak aj to prve je katalyzator, tak preco su tam dva? Urcite tam nedali dva rovnake katalyzatory.
Odpovedam si sam: "Navíc je kromě obvyklého katalyzátoru umístěno v blízkosti turbokompresoru oxidační předkatalyzátorové zařízení, jež umožňuje zlepšenou sanaci za studena. Laguna II 2.2 dCi odpovídá normám Euro III (Euro 2000)."Laco19 píše:Casticovy filter urcite nemam ale katalyzatory mam 2 (teda mal som ). Ten prvy box hned za turbom som este rozobraty nemal ale v manuali to popisuju ako katalyzator. To druhe, v urovni radiacej paky bol katalyzator urcite.
Ak aj to prve je katalyzator, tak preco su tam dva? Urcite tam nedali dva rovnake katalyzatory.
-
- Starting member
- Příspěvky: 36
- Registrován: čtv pro 23, 2010 20:04
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Katalyzatory dieselovych motorov
Co se stane, pokud odstraním oba ty katalyzátory? Ten menší hned za turbem i ten pod řadičkou? Nerozumím té "lepší sanaci za studena"
Laguna II r.v. 2004 2.2 dCi
Re: Katalyzatory dieselovych motorov
To som z citoval z nejakeho zdroja, zrejme tym "za studena" mysleli iba ze funguje "aj za studena", lebo je umiestneny co najblizsie k motoru.T.o.m.T.o.m píše:Co se stane, pokud odstraním oba ty katalyzátory? Ten menší hned za turbem i ten pod řadičkou? Nerozumím té "lepší sanaci za studena"
Co som cital, prvy (oxidacny) katalyzator zaroven odstranuje aj cast sadzi z vyfukovych plynov a vraj po odstraneni auto smrdi ako avia. S druhym (myslim ze SCR) katalyzatorom mam vlastne skusenosti lebo sa mi rozlomil obal a poskodila sa keramika. Po odstraneni viac smrdia vyfukove plyny ale ked sa dobre pamatam nebola ziadna pozorovatelna zmena co sa tyka vykonu.
-
- Starting member
- Příspěvky: 36
- Registrován: čtv pro 23, 2010 20:04
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Katalyzatory dieselovych motorov
Předpokládám to nejde nijak vyčistit, aspoň ten první malý, jen tak preventivně, mám to totiž venku, měním turbo...
Laguna II r.v. 2004 2.2 dCi
Re: Katalyzatory dieselovych motorov
Myslim ze takym Supermafrasol-om alebo niecim podobnym by to aj slo (vymacat a potom prestriekat wapkou). Ma to naparenu vrstvu paladia alebo platiny, teda to znesie celkom dost. V chemii nie som doma (musim dostudovat), takze neviem ci by katalyzator prezil aj cistenie NaOH ktory sa pouziva na cistenie DPF filtrov.T.o.m.T.o.m píše:Předpokládám to nejde nijak vyčistit, aspoň ten první malý, jen tak preventivně, mám to totiž venku, měním turbo...
-
- Starting member
- Příspěvky: 36
- Registrován: čtv pro 23, 2010 20:04
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Katalyzatory dieselovych motorov
NaOH mám a dokonce mám i Supermafrasol, to je teda haluz... No ten Supermafa se dá ředit až 1:50, tak to dám třeba 1:20 a uvidím.. Díky za TIP
Laguna II r.v. 2004 2.2 dCi
Re: Katalyzatory dieselovych motorov
Cistia tym DPF filtre a vraj velmi uspesne. Je to pripravok urceny aj na karoseriu tak by to snad katalyzator nemalo znefunkcnit ale ja by som pre istotu skontroloval co rozpusta resp. s cim reaguje paladium, platina a rhodium (okrem olova ale to uz dnes nie je v nicom).T.o.m.T.o.m píše:...Supermafrasol, to je teda haluz... No ten Supermafa se dá ředit až 1:50, tak to dám třeba 1:20 a uvidím.. Díky za TIP
-
- Starting member
- Příspěvky: 36
- Registrován: čtv pro 23, 2010 20:04
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Katalyzatory dieselovych motorov
Bohužel nemám ani jeden z těch kovů, abych to vyzkoušel. Hlavní pro mě bude, když to bude pěkně průchozíLaco19 píše:Cistia tym DPF filtre a vraj velmi uspesne. Je to pripravok urceny aj na karoseriu tak by to snad katalyzator nemalo znefunkcnit ale ja by som pre istotu skontroloval co rozpusta resp. s cim reaguje paladium, platina a rhodium (okrem olova ale to uz dnes nie je v nicom).T.o.m.T.o.m píše:...Supermafrasol, to je teda haluz... No ten Supermafa se dá ředit až 1:50, tak to dám třeba 1:20 a uvidím.. Díky za TIP
Laguna II r.v. 2004 2.2 dCi
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti