Turbomotor a LPG

Jezdíme na plyn.

Moderátor: Moderators General

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Turbomotor a LPG

Příspěvek od wilczek » sob zář 23, 2006 19:16

Vážení kolegové renaulťáci. Zvažuji přestavbu turbomotoru 2,0i z r. 2003 na LPG. Dle mně dostupných informací je s ohledem na dlouhodobou spolehlivost nejlepším systémem sekvenčního vstřikování systém LandiRenzo. Než ale přestavbu zadám, chci si ujasnit několik otázek. Prosím, pokud je někdo ochoten dát seriózní odpověď, budu mu moc vděčen. Auto ESPACE 4 chci dlouhodobě provozovat, nikoliv objezdit a šup ho dál, ať se trápí někdo jiný.

1) Ochranu výfukových ventilů a sedel lze zajistit přisáváním přípravku Flaschlube, četl jsem, že s úspěchem postačuje Benadit. Dle dodavatele Flaschlube je možno přisávat i u turba (přetlak v sání),protože během brzdění motorem je zde podtlak. Další možností je přidávat do benzínu kvalitní aditivum od Bishop original a přepínat při delší jízdě chvílemi na benzín.
2) Tři mechanici nezávisle na sobě říkali, že po rozebrání motorů na LPG byly vždy díry v pístech a v hlavě. Jenže nikdo z nich nemůže říci, jak byl systém LPG seřízen (vždy šlo o karburátorové sání) a jaká byla kvalita používaného LPG. Většinou se u LPG čkářů jedná o šetřílky za každou cenu a kupují ten nejlevnější sajrajt s množstvím síry.
3) LPG má oktanové číslo přes 100. Tzn., že bude v motoru seřízeném výrobcem na 95 okt. benzín déle hořet. Předpokládám, že dojde ke zvýšení teploty výfukových plynů a tímto k vyššímu teplotnímu zatížení turba, což by bylo moc nedobré. Prosím Vás, víte někdo zodpovědně, zda si řídicí jednotka upravuje předstih a plnící tlak v závislosti na palivu (dle čidla klepání) i směrem nahoru, nebo pouze dolů při zaznamenaném přetížení motoru v nízkých otáčkách. Pokud by tomu bylo tak, bylo by to dobré. V opačném případě zbývá jen chiptuning motoru s individuálním požadavkem na přečipování pro vysokooktanové palivo (dá se u fy. ABCtuning). Předpokládám, že řídicí jednotka systému LPG neumí zpětně zasáhnout do řídicí jednotky motoru.
4) Motor má najeto 150 000 km na kvalitní polosyntetiku ELF Competition STI 10W-40. Údajně není po takové době dobré motoru olej zaměnit za jiný. Výrobce ale neuvádí vhodnost tohoto oleje pro LPG. Je vhodnější olej ponechat i nadále nebo přejít na plnou syntetiku od TOTAL (má certifikát na LPG), který je s ELFem „spřízněn“ konsorciem a tudíž snad i používanými aditivy?

Díky moc za odpovědi. St.Wilczek

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Re: Turbomotor a LPG

Příspěvek od Šamša » ned zář 24, 2006 13:53

wilczek píše:Vážení kolegové renaulťáci. Zvažuji přestavbu turbomotoru 2,0i z r. 2003 na LPG. Dle mně dostupných informací je s ohledem na dlouhodobou spolehlivost nejlepším systémem sekvenčního vstřikování systém LandiRenzo. Než ale přestavbu zadám, chci si ujasnit několik otázek. Prosím, pokud je někdo ochoten dát seriózní odpověď, budu mu moc vděčen. Auto ESPACE 4 chci dlouhodobě provozovat, nikoliv objezdit a šup ho dál, ať se trápí někdo jiný.

1) Ochranu výfukových ventilů a sedel lze zajistit přisáváním přípravku Flaschlube, četl jsem, že s úspěchem postačuje Benadit. Dle dodavatele Flaschlube je možno přisávat i u turba (přetlak v sání),protože během brzdění motorem je zde podtlak. Další možností je přidávat do benzínu kvalitní aditivum od Bishop original a přepínat při delší jízdě chvílemi na benzín.
2) Tři mechanici nezávisle na sobě říkali, že po rozebrání motorů na LPG byly vždy díry v pístech a v hlavě. Jenže nikdo z nich nemůže říci, jak byl systém LPG seřízen (vždy šlo o karburátorové sání) a jaká byla kvalita používaného LPG. Většinou se u LPG čkářů jedná o šetřílky za každou cenu a kupují ten nejlevnější sajrajt s množstvím síry.
3) LPG má oktanové číslo přes 100. Tzn., že bude v motoru seřízeném výrobcem na 95 okt. benzín déle hořet. Předpokládám, že dojde ke zvýšení teploty výfukových plynů a tímto k vyššímu teplotnímu zatížení turba, což by bylo moc nedobré. Prosím Vás, víte někdo zodpovědně, zda si řídicí jednotka upravuje předstih a plnící tlak v závislosti na palivu (dle čidla klepání) i směrem nahoru, nebo pouze dolů při zaznamenaném přetížení motoru v nízkých otáčkách. Pokud by tomu bylo tak, bylo by to dobré. V opačném případě zbývá jen chiptuning motoru s individuálním požadavkem na přečipování pro vysokooktanové palivo (dá se u fy. ABCtuning). Předpokládám, že řídicí jednotka systému LPG neumí zpětně zasáhnout do řídicí jednotky motoru.
4) Motor má najeto 150 000 km na kvalitní polosyntetiku ELF Competition STI 10W-40. Údajně není po takové době dobré motoru olej zaměnit za jiný. Výrobce ale neuvádí vhodnost tohoto oleje pro LPG. Je vhodnější olej ponechat i nadále nebo přejít na plnou syntetiku od TOTAL (má certifikát na LPG), který je s ELFem „spřízněn“ konsorciem a tudíž snad i používanými aditivy?

Díky moc za odpovědi. St.Wilczek
Automobilový motor, který je konstruován pro spalování benzínu, není vhodný pro spalovaní plynných paliv a to z důvodu jiného průběhu procesu spalování a jiných teplot. Tak aby se toto splnilo, muselo by být upraveno časování ventilů, předstih zápalu a kompresní poměr, a ještě úplně jiný motorový olej. Všechno jiné je jen bastlení a urychlená likvidace motoru.
Tak šetřílci, vemte kalkulačku a spočítejte si provozní náklady přímé a náklady nepřímé a jestli máte fištrón tak se na to "vyprdnete".
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Příspěvek od wilczek » pon zář 25, 2006 05:55

Díky za odpověď, Šamšo. Vážím si vašeho názoru. Jedna z dobrých alternativ je opravdu přestavbu vůbec nedělat. Vše co píšete je přesné. Proto se také dotazuji na případný chiptuning pro úpravu na vysokooktanové palivo, kdy se zvedne tlak turba a změní předstih zapalování. Časování rozvodu pochopitelně nelze jednoduše změnit. Olej je předmětem dotazu také. Předpokládám najet s autem více než 200 KKm a tady je úsporné opatření namístě, ale jen pokud tímto nezlikviduji agragát. Kolega má na "Dejvu" s primitivním LPG najeto 150 KKm a motor je úplně v poho. Při tom nedělal žádná opatření a čepuje "LPGsajrajty".

PS. Na srazu jsem Vám chtěl osobně poděkovat za návod na opravu kartočtečky, ale údajně jste v SO večer odjel. Díky.

Šamša
Moderátor
Příspěvky: 11698
Registrován: sob črc 10, 2004 23:59
Bydliště: Vysokomýtsko - Choceňsko

Příspěvek od Šamša » úte zář 26, 2006 01:22

wilczek píše:Díky za odpověď, Šamšo. Vážím si vašeho názoru. Jedna z dobrých alternativ je opravdu přestavbu vůbec nedělat. Vše co píšete je přesné. Proto se také dotazuji na případný chiptuning pro úpravu na vysokooktanové palivo, kdy se zvedne tlak turba a změní předstih zapalování. Časování rozvodu pochopitelně nelze jednoduše změnit. Olej je předmětem dotazu také. Předpokládám najet s autem více než 200 KKm a tady je úsporné opatření namístě, ale jen pokud tímto nezlikviduji agragát. Kolega má na "Dejvu" s primitivním LPG najeto 150 KKm a motor je úplně v poho. Při tom nedělal žádná opatření a čepuje "LPGsajrajty".

PS. Na srazu jsem Vám chtěl osobně poděkovat za návod na opravu kartočtečky, ale údajně jste v SO večer odjel. Díky.
Myslím, že turbo motor je už sám velmi úsporný a zřejmě si ušetříš mnoho šedin, když pustíš z hlavy jeho přestavbu na LPG. Nejde se pokoušet jít cestou primitivního směšování v jednoduchém motoru v Daewoo. Pokud se vyloženě nevyrábí "vyzkoušený a schválený" kit vstřikování pro tvůj motor, tak bych cestu pokusů a omylů zavrhnul. Rozstřelený filtrbox je sranda, ale risk vybouchlýho intercooleru a zničenýho turba při pokusech se směšovači, tak nevím nevím. Z principu muselo by to být řešeno přímým řízeným vstřikem do sacího kanálu v závislosti na plnícím tlaku a snímáno na výfuku spešl lambda sondou, se zpětnou vazbou do řídící jednotky motoru. Jestli ti to nestačí tak dej dotaz ještě na Jakuba, ten má s turbomotory asi nejvíce zkušeností.
P.S. na sraz jsem vůbec nedorazil, páč bez tlumičů auto strašně blbě jezdí. :D
Laguna II. 2007 2.0dCi Carminat 2 127kW, podložky Eibach (rozšířeno +4cm), 201000km
Laguna II. 2003 2.0T Carminat Initiale Paris 120kW, napadeno kutilem domácím, ale pracuje se na tom 220000km
BMW 635csiA 1987 155kW AC Schnitzer 17" 357000km (vytahuju jen za sluníčka a když mám na benál:-)
[img]

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Příspěvek od wilczek » úte zář 26, 2006 06:10

Předpokládám použití sady sekvenčního vstřikování LandiRenzo pro turbomotory, tedy nic neověřeného. Údajný předpoklad bezproblémového provozu je 200 KKm. Ono celá ta "sranda" vyjde na 42 KKč + 15 KKč za případný chiptuning. Ale co by šetřílek neudělal pro úsporu 1 Kč/km. Pak se hned více jezdí, protože to mám levné a o to tady jde. Ty prachy za přestavbu už jsou nenávratně v pytli a tak je to třeba využít. V konečném důsledku pak nejde o faktickou úsporu, ale o "volnost pohybu po světě". Espace jsme za tímto účelem kupovali. Za nafťáčka bychom při pořízení dali o cca 180 kkč víc.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Přestavba ESPACE IV na LPG - 1. část příspěvku

Příspěvek od wilczek » pát pro 15, 2006 09:29

Příspěvek musím rozkouskovat, je moc dlouhý a nejde zde uvést v celku.

Tak jsem, po delším rozhodování, nechal provést přestavbu našeho ESPACE 2,0i. Zvolil jsem systém Magic 2 od HL Propan. Po dohodě jsem si vlastními silami nainstaloval na středový panel vedle čtečky karet přepínač provozu benzín-plyn a palivovou nádrž pod auto. Při použití prefabrikovaných držáků, které běžně ve firmě používají, by hrozila deformace podlahy, což jsem nemohl připustit. S otcem jsme vyrobili svépomocně držáky na míru a uchytili k nosníkům. Nádrž dostala několikanásobný nátěr, držáky rovněž tak. V Renaultu jsem zakoupil nové těsnění pod sací potrubí.

Kluci v HL Propanu v Ostravě Vítkovicích dále pokračovali v instalaci zařízení. Zodpovědně sundali sací potrubí před vrtáním děr (žádný vrták s vazelínou a řeči o tom, že šponka nepropadne). Původní záměr byl, že nainstalují vstřikovací ventilky zespodu, toto má výhodu v tom, že po vypnutí přívodu plynu při brzdění motorem nedojde k „vytečení“ plynu do sacího potrubí. Bohužel to tak z prostorových důvodů provést nešlo. Namontovali tedy ventilky shora ale co nejvíce nakrátko, trysky jsou spuštěny do spodní třetiny sacího potrubí. Na mou žádost mi udělali M3 díru do sacího potrubí pro dávkování FlashLube.

Cena za instalaci v HL Propan byla 30 500 Kč, což je přijatelné. V ceně je rovněž dodatečné seřízení po 1000 km. Celkem jsem musel k celkové ceně přičíst 500 Kč za zkušební benzín-plyn, dále 1700 za dávkovač FlashLube a cca 500 kč za úchyty nádrže, šrouby, barvu aj. Svépomocnou práci nepočítám, to bych se dostal někam jinam, musel bych počítat i hodiny strávené studiem problematiky a pod. Pojal jsem to jako zálibu.

Přístup firmy HL Propan hodnotím velmi pozitivně. Až překvapující byla komunikativnost všech zúčastněných pracovníků. U velkých firem bych spíše očekával systém „odevzdejte klíče a pak si přijďte pro auto“. Zde se bylo možno opravdu domluvit na přijatelném řešení, možnost prohlédnout si práci v jakémkoliv stupni rozpracovatelnosti. Doseřízení po 1000 km bylo prováděno během delší jízdy a bylo provedeno opakovaně, když se mi pak snížil výkon. Opravdu jsem byl spokojen.

Zařízení se chová následovně. Start probíhá na benzín a do zahřátí na 30 st. nelze přepnout na plyn. Při dosažení min. 1600 ot./min a dojde k přepnutí automaticky. Toto se provede vždy při snižování otáček, aby nedošlo k žádnému cuknutí. Nikdy nepoznám, kdy k přepnutí došlo. Jen podle kontrolky. V nízkých otáčkách nedochází k žádnému poklesu výkonu, spíše naopak. Bude to tím, že plyn déle hoří. Ve vysokých otáčkách je výkon o něco nižší, ale toto jsem předem věděl a nijak mi to nevadí. Není to markantní rozdíl. Vždy se dá přepnout na benzín. Po ručním přepnutí na benzín se musí přepnutí na plyn rovněž povolit.

Odstavec speciálně pro Šamšu. Auto vůbec nesmrdí. Fakt ku..a nesmrdí. Mám ho doma v garáži, zatím jsem ještě nezřídil předepsané větrání, je prakticky plně uzavřená. Nepoznáš, že je to auto na LPG. Můj hypercitlivý nos alergika a ani jiné nosy necítí nic. Auta kamarádů se starými LPG systémy měly vždy pěkně načuchlý výfuk. Tady opravdu nic. Motor vypínám po dojezdu do garáže normálně na plyn. (Ve 2. a 3. díle výfuku jsem měl už před přestavbou dírky, aby mi tam nezůstával kondenzát.)

Téma spotřeba. Tady musím uvést, že jsem byl prvně trochu zklamán. Běžná spotřeba při cestě do Prahy (jezdím přes Šumperk a Hradec, dálnice zvaná Hopštráse mi fakt k srdci nepřirostla) vycházela na benzín cca 8-8,5L/100 km. Při přestavbě na plyn jsem byl na 11 litrech, což je nárůst skoro 25 %. Pak jsem jel na ono doseřízení a nastavili mi nižší bohatost směsi. Autíčko však hodně zlenivělo. Tak jsem se tam ještě týž den vrátil a provedli nové doseřízení někde mezi. Další cesta na Prahu byla se spotřebou 11,5 L/100 Km. Tato cesta byla z části v mlze a zpět po D1 při konstantní rychlosti 130 km/hod. Na benzín to tipuji tak na 9-10L/100 Km. Před seřízením mi ukazatel spotřeby napočítal průměr 8 L/100 km, po seřízení 9,9 L/100 Km. Vidím to tak, že když je nastavena vyšší bohatost, lambda sonda si ji sníží kratšími vstřiky. Když je nastavena bohatost vyšší, provede tato opačnou korekci. Z toho pak vychází vyšší fiktivní spotřeba benzínu na palubním počítači. Jinými slovy. Pokud chceš výkon, dej mi napapat. Navýšení spotřeby ale nebude tak velké, nemám zahrnuty další aspekty. Těsně před přestavbou jsem obul zimní gumy Matador MP59 Nordica. Ty si oproti letním Michelinům Premacy určitě vezmou svůj díl PHM. Dále je třeba vzít v úvahu, že zimní LPG má poměr propan-butan 60/40%. V létě je to naopak. Butan má vyšší výhřevnost, takže i zde je logické zimní navýšení spotřeby. Na dlouhé cesty se chystám hlavně v létě. Dále musím uvést, že jsem před druhou cestou do Prahy odpojil baterii, takže se pravděpodobně opětovně načítá palivová mapa. Benzín pro startování používám V-powerRacing, ať ten motor moc nepletu palivy s různým oktanovým číslem. Spotřeba benzínu 5 L/měsíc nemá vliv na ekonomiku provozu. (Spotřeba benzínu není nijak zahrnuta v předchozích číslech, která jsou tímto zhoršená.)
O spotřebě určitě ještě napíši později, zajímavá bude ta letní, zde mám s čím srovnávat. Předpokládané navýšení je cca 10%.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Přestavba ESPACE IV na LPG - 2. část příspěvku

Příspěvek od wilczek » pát pro 15, 2006 09:34

Pokračování.

Opatření pro nesnížení životnosti motoru. Dříve, než jsem k přestavbě přistoupil, tak jsem prostudoval dostupné informace. LPG požírá pístní kroužky, vytrhává kusy hliníku ze dna pístu a z hlavy, ničí výfukové ventily a sedla. Nikdo z mechaniků, se kterými jsem mluvil, ale neměli rozebraný motor se sekvenčním vstřikováním plynu, pouze staré systémy s nepřesným dávkováním plynu. Zkušenosti Oktavkářů s turbem jsou 200 000 km a zatím se nic neděje, motory i turba běhají dál. Pro minimalizaci zvýšeného opotřebení jsem chvíli před přestavbou nalil do nádrže přípravek 333G Bishops-original. Tento měl zajistit ošetření ventilů a spalovacího prostoru na 15 000 km. Dále jsem pak nainstaloval dávkovač Flashlube. Zde mám nastavené dávkování tak, abych spotřeboval dávku půl litru na cca 15 000 km. (www.LPG.cz). Olej v motoru je ELF polosyntetika 10W/40. Ten by se měl měnit při provozu na benzín po 30 000 Km. Tak dlouho bych jej tam ale stejně nenechal, maximálně 25 000 Km. Na benzín už měl 7 000 km, na plyn ho ponechám tak ještě 10 000 km a půjde ven. Dále předpokládám provoz na polosyntetiku Total 10W/40. Tento olej má 60% syntetické složky a je certifikovaný pro LPG (Elf tuto certifikaci nemá). Dostane navíc přísadu 460G Bishops-original. (Výměnný interval bude samozřejmě kratší). Spolu s výměnou oleje půjde do nádrže benzínu opět přípravek 333G. Zájemce o bližší informace odkazuji na články pana Čecha na webu o škodovkách. Vše jsem s ním telefonicky konzultoval a osobně rovněž s ing. Poláčkem, zástupcem Bishops-original. Olejová problematika byla konzultována rovněž s pracovníkem fy. Total. Úpravu předstihu zapalování jsem zatím nedělal, nevím, zda si jej comp neupraví po čase sám.

Ekonomika provozu. Zde se nedá počítat jen spotřeba plynu. Z předchozího odstavce vyplývají navíc další náklady, které se dají shrnout do položky cca 0,15 Kč/km. V tomto čísle jsou zahrnuty i svíčky na LPG a jejich častější výměna. Uvedené číslo není nízké, není také vysoké, i tak dost ušetřím. Je v tom maximum, co mohu pro motor reálně udělat, abych mu nesnížil životnost. 99% LPGčkářů nedělá nic z uvedeného a také najezdí spoustu kilometrů. Když započtu rozdíl v ceně plyn-benzín při průměrné spotřebě 9,5 L/100 km benzínu a 15% navýšení spotřeby + výše uvedené vícenáklady, tak mi vychází úspora 0,9 Kč/km včetně zahrnutí startovacího 100 okt.benzínu. LPG nakupuji pouze PRIMAPLYN, FLAGA a pak u značkových pump Jet, Shell, které, jak předpokládám, nakupují kvalitní plyn. Zabíjením motoru je nákup „JZDLPG“ s velkým obsahem síry, tak to raději jinde neriskuji.

Negativní postřehy. Motor se nechová plně tak, jako na benzín. Již jsem zmínil mírné (všeobecně známé) snížení výkonu motoru ve vysokých otáčkách. Dále nemohu zatajit, že si motor někdy „prokucne“. Stává se to občas po delším brzdění motorem a následném větším přidání plynu z nízkých otáček. (Tento provozní režim mám každodenně při příjezdu k domu.) Za pár vteřin po přidání plynu si motor prokucne. Předpokládám, že za to může předehřev kapalné fáze před vstupem do reduktoru. Dle mého se zde LPG zplyní a potlačí zpět kapalnou fázi v potrubí k nádrži. Po přidání plynu je na chvíli dodávka nedostatečná Možná, že jej zkusím odpojit nebo nejdříve zkrátit, zatím na to nemám kdy. Faktem je, že se to nejvíce projevovalo po odpojení baterie, jak se počítač adaptuje, stává se to míň, poslední dny jsem to vůbec nezaregistroval. Asi comp už o tom ví a obohatí předem směs. Dále mi bylo pracovníky HL Propan doporučeno neinstalovat plastový kryt na motor. Důvodem je, že vstřikovací ventilky LPG nejsou (narozdíl od benzínových) nijak chlazené a mohou se přehřát a zničit. Jenže pokud tam kryt není, dochází ke zvýšení hlučnosti. Přímo nad motorem je vzduchovod sání do kabiny a zde se přenáší hluk, který je po instalaci LPG nově zvýšen o aerodynamický hluk vstřikovacích trysek LPG. Toto se projevuje syčením při větším přidání plynu. (Nic se nezmění při přepnutí na benzín.) S instalovaným krytem je toto prakticky nepozorovatelné. Z uvedeného logicky vyplývá, že kryt je důležitý. Teď v zimě to neřeším a jezdím normálně s krytem, do léta nainstaluji nucený přívod vzduchu pod kryt k ventilkům. Použitý ventilátorek dovybavím zpožďovačem vypnutí chodu cca 15 minut po vypnutí motoru.

Závěr. Na objektivní závěry je především příliš brzo. Ale alespoň subjektivně tolik. LPG je vhodné pro dvě skupiny lidí. 1. skupina jsou Ti, kteří najezdí kvanta kilometrů a po cca 250 000 km stočí tachometr a auto prodají jako perfektní, jezdil s ním jenom dědeček a to malinko a pomaličku. (Možná se někdo urazí, ale z mého pohledu je to normální podrazáctví, přestože se v tomto případě jedná o běžný jev.) Zde není nutno provádět jakékoliv opatření pro zamezení snížení životnosti. 2. skupina lidí, pro které je LPG vhodné, jsou kluci libovolného věku, pro které je jejich autíčko člen rodiny a rádi v něm cestují, tráví svůj čas. Auto si ponechají mnoho let a postupně s ním také hodně najezdí. Baví je pořád na něm něco vylepšovat a zodpovědně se o něj starají. Pro ostatní motoristy bych ponechal paliva benzín-nafta.
S pozdravem Standa Wilczek.

kelim
Experienced member
Příspěvky: 620
Registrován: pon lis 06, 2006 12:42
Bydliště: Česká Třebová
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kelim » pát pro 15, 2006 17:57

Buď klidnej já jezdím taky za 11 litrů sice sportovní jízdou a jsem s lpg 100%spokojen a ať si Šamša někdy čuchne k výfuku nějakýho ropáka a nečte stránky o lpg když jezdí na naftu. Dnes jsem byl na revizi cena 250 kč tak super čau :lol:
Lagunka 1.8 RT.95 - Už jenom minulost /Megane 1,6 rv.97. Laguna 2.0 96. combi a opět Lpg. No a Suzuki GSX-F1100

Uživatelský avatar
jakub
Člen RCČR
Příspěvky: 1612
Registrován: pát kvě 07, 2004 09:52
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jakub » pát bře 02, 2007 07:37

Zajímalo by mne dle čeho ti snížili bohatost směsi, jen to stáhly nebo to měřili? AFR pro benzin je 14.7:1 a pro LPG je 15.5:1.

A právě ve špatné bohatosti směsi bych viděl ty problémy s propálenými písty a uhořelými ventily. čím chudší AFR tím vyšší EGT a to se rovná díry v pístu.
Ford Transit mk7 motoodtahovka 2.2Tdci, Kawasaki ZX10R, GeniThalia II 1.2 16V
Motoservis, Pneuservis, Kovodílna, Účetnictví

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Příspěvek od wilczek » pát bře 02, 2007 10:35

LPG má svůj comp, který řídí základní bohatost směsi, resp. délku vstřiku. Informace o tom kdy a kolik bere z impulsů pro vstřikovače benzínu, které odpojí. Je to jeho jediný vstup, pominu-li tlak plynu. Seřízení bohatosti dělal mechanik za cca 10 km jízdy při různých režimech. K tomu měl notebook napíchlý současně na LPGcomp a na OBD2. Záměrem je, aby bohatost směsi LPG odpovídala bohatosti směsi benzínu tak, aby Lamda sonda dělala korekce v rozsahu svých možností. Původní seřízení bylo, jak se zdálo na vyšší bohatost, kdy Lamda sonda už nemohla "ubrat". Palubní počítač ukazoval nízkou spotřebu benzínu, nižší než obvykle, ale plynu to bralo hodně. Po seřízení LPG na nižší bohatost to netáhlo. Možná, kdybych chvíli pojezdil, tak by se řídící jednotka (ta benzínová) přizpůsobila. Pak to mechanik nastavil někde mezi první a druhé seřízení, jsem spokojen. Mám dojem, že palubní počítač mi ukazuje obdobnou spotřebu, jako na benzín, takže lamda sonda nedělá trvalou korekci žádným směrem a to vidím jako správné. Doufám, že k poškození motoru nedojde, zatím tomu nic nenasvědčuje. Kdyby se to stalo, určitě to zde poctivě napíši. St.W.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Příspěvek od wilczek » pát bře 02, 2007 10:58

Páni kolegové Renaulťáci. Psal jsem, že pro minimalizaci zvýšeného opotřebení jsem nainstaloval dávkovač Flashlube (www.LPG.cz). Doporučuji Vám ostatní, kteří jste to neudělali, nedělejte to. Mám za to, že ono to opravdu funguje, ale!!! Máte tímto v motorovém prostoru hořlavou kapalinu v plastikové láhvi. Při převrácení auta není nijak zabezpečená proti vytečení obsahu. Při, nedej Bože, případné havárii se mnohonásobně zvyšuje riziko požáru vozidla. Nádobku budu z tohoto důvodu demontovat. (Pokud někdo mé obavy považuje za neopodstatněné a chystá se dávkovač Flashlube používat, rád mu jej odprodám za velmi dobrou cenu.) Nadále budu používat přípravek 333G Bishops-original do startovacího benzínu, případně občas dodám pár kapek Flashlube přímo do sacího potrubí během volnoběhu v garáži. St.W.

POZOR POZOR ! Tady jsem napsal pěknou pitomost. Výše uvedené je nepravdou. Flashlube je nehořlavé. Opraveno zde a rovněž o několik příspěvků dále.
Naposledy upravil(a) wilczek dne pon pro 17, 2007 06:12, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
jakub
Člen RCČR
Příspěvky: 1612
Registrován: pát kvě 07, 2004 09:52
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jakub » pát bře 02, 2007 14:44

Z toho tedy vyplívá že jezdíš stále na bohatší směs v režimu LPG ,pokud to je tedy nastaveno AFR jako na benzin. No ale je to lepší než jezdit na chudou. :)
Ford Transit mk7 motoodtahovka 2.2Tdci, Kawasaki ZX10R, GeniThalia II 1.2 16V
Motoservis, Pneuservis, Kovodílna, Účetnictví

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Příspěvek od wilczek » pát bře 02, 2007 15:33

Nemyslím si, že by u mne byla směs bohatší, než je potřebné. Lamda sonda si upraví množství paliva s ohledem na obsah kyslíku ve výfukových plynech. Pokud je dávkování LPG odvozováno od dávkování benzínu a je ten náhradní poměr srovnatelný s benzínem, má základní řídící jednotka možnost korekce lamda sondou stejně jako u benzínu. Chybné je to tehdy, když je dávkování plynu výrazně vyšší než je potřeba při provozu na benzín, nebo když je výrazně nižší (což je ještě horší). Pokud to vyskočí z rozsahu možnosti korekce bohatosti směsi, je to nutno přeseřídit. Staré systémy se směšovačem neměly žádnou zpětnou vazbu, tady bylo riziko poškození motoru provozem na chudou směs opravdu vysoké, nemluvě o bouchání do sání aj. V případě, že by mi začal ukazovat palubní počítač mimořádně vysokou (fiktivní) spotřebu, je z toho zřejmé, že mám vysoký obsah kyslíku ve výfukových plynech a jezdím na chudou směs, lamda sonda, resp řídící jednotka už je na hranici možností, nebo za tou hranicí a je třeba softwarová úprava v dávkování LPG. Celkově vyšší spotřeba plynu než benzínu je dána rozdílem výhřevnosti propan-butanu a benzínu. V létě by ten rozdíl ve spotřebě měl být nižší, ve směsi je více butanu. St.W.

Uživatelský avatar
jakub
Člen RCČR
Příspěvky: 1612
Registrován: pát kvě 07, 2004 09:52
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jakub » pát bře 02, 2007 15:53

Napsal jsi:
wilczek píše: Záměrem je, aby bohatost směsi LPG odpovídala bohatosti směsi benzínu tak, aby Lamda sonda dělala korekce v rozsahu svých možností.
Pokud je to tedy pravda tak máte směs v poměru 14.7:1 jako má benzin tzn. 14.7 jednotek vzduchu k 1 jednotce benzinu ale LPG potřebuje 15.5 jednotek vzduchu k 1 jednotce plynu.

Tudíž když směs LPG odpovídá benzinu jak jsi psal je směs bohatší. Narrow Lambda není schopna regulovat AFR ve velkém rozsahu ,Narrow lambda je ve své podstatě jen "spínač" který dá info ECU buď bohatá nebo chudá, nic jinýho neumí. Tím pádem ani s touto seriovou lambdou nelze nastavit ani zjistit správnou AFR (bohatost).
Ford Transit mk7 motoodtahovka 2.2Tdci, Kawasaki ZX10R, GeniThalia II 1.2 16V
Motoservis, Pneuservis, Kovodílna, Účetnictví

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Lamda sonda a bohatost směsi

Příspěvek od wilczek » pát bře 02, 2007 17:25

Lamda sonda pracuje přesně tak, jak popisujete, to je známá věc. Nemohu ovšem souhlasit s tím, že sériová lamda sonda nemůže nastavit správnou bohatost směsi. Směs benzinu nebo LPG se vzduchem je směs uhlovodíků a vzduchu. Uhlíky se slučují se vzdušným kyslíkem za vzniku CO2, vodíky zase na H2O, vodní páru. Ve směsi propan-butan je jiný počet atomu uhlíku a vodíku jako v benzínu. Lamda sonda nedělá nic jiného, než kontroluje množství nespáleného kyslíku ve výfukových plynech. Ona neví nic o množství paliva na vstupu, kontroluje pouze výstup a na základě toho upravuje vstup (paliva) V případě ideálního spalování by nebyl ve výfukových plynech žádný kyslík, pouze CO2 a H2O. Tento stav se nazývá stechiometrie a nejde jej nikdy v praxi dosáhnout, palivo není nikdy naprosto homogenně promícháno se vzduchem. Z uvedeného plyne, že Lamda sonda a ECU pošle do motoru odpovídající množství paliva bez ohledu na jeho složení. Od toho tam je. Samozřejmě odchylka složení paliva nesmí být mimo regulační rozsah ECU. Popsaná problematika je zjednodušená, zanedbávám zde vliv teploty, tlaku a vlhkosti vzduchu, vznik HC, NOx, CO aj.
St.W.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Srovnání spotřeby LPG a benzínu

Příspěvek od wilczek » sob kvě 05, 2007 18:24

Tak jsem na přelomu 03/04 konečně obul letní gumy a pokusil se o srovnatelné změření spotřeby LPG-benzín. Měřil jsem stylem prázdná-prázdná nádrž. Měření je zatíženo subjektivní chybou srovnávání obdobného cestovního režimu loni při provozu na benzín a nyní při provozu na plyn. Další chybou je, že loni jsem měl všechny 4 gumy letní Michelin Premacy, nyní je mám jen na přední nápravě, vzadu jsou polosjeté zimní gumy, které mi daroval předchozí majitel. Jezdil jsem v době měření výhradně "kolem komína" s malými zajížďkami k sousedovic komínu. Nejdelší trasa byla 30 km a to bylo jen asi 3x, jinak vše do 10 km.
Během měření mi ukazoval palubní počítač (fiktivní) průměrnou spotřebu 10,5 L/100 km. Plynu si to vzalo 11,1 L/100 km. Při srovnatelném režimu jízdy jsem před rokem jezdil na benzín za 10,0 L/100 km. Když jsem však loni v říjnu obul (asi na měsíc) do zadu ony polosjeté zimní gumy, spotřeba o něco vzrostla. Předpokládám, že na benzín bych měl spotřebu mezi 10,2 a 10,4 L/100 km. To vše by bylo moc pěkné. Jenže starty jsou na benzín a já jezdím (hlavně v zimě) většinou hodně krátké trasy. První kilometr se studeným motorem je vždy na benzín. Propočtením spotřeby benzínu na ujeté kilometry za půl roku mi vychází cca 1,2 L/100 km benzínu. Tento benzín (V-Power racing) musím připočíst k plynu.
Cena PHM za 1 km:
Benzín: 28 x 10,3/100 = 2,88 Kč/km
LPG: 13 x 11,1/100 + 32,5 x 1,2/100 = 1,83 Kč/km
Z uvedeného vyplývá, že se dá objektivně uvažovat s úsporou 0,9 Kč na 1 km (po započtení souvisejících vícenákladů, jak jsem psal kdysi dříve). Při delších trasách bude spotřeba menší a tím by se zdálo, že i úspora bude menší, na minimum však zde klesne spotřeba startovacího benzínu a tím zase stoupne efektivita provozu na plyn.
Do ekonomiky provozu (respektive do investičního záměru) je třeba započíst ještě jednu drobnost ve prospěch LPG. U Espace IV se mění palivový filtr po 250 000 km. Tento je v nádrži a jeho cena je kolem 8000 kč. Už jem se ani neptal, zda je to i s montáži a s DPH. Za pár let bych jej musel měnit. Filtry na LPG stojí několik 10 Kč. Mění se sice podstatně častěji, ale vyměním je doma sám za 15 minut. (Jinak Vám je vymění při roční revizi.)
Ahojte Renaulťáci a Renaulťačky. St.W.

error
Starting member
Příspěvky: 1
Registrován: stř kvě 09, 2007 19:13

Příspěvek od error » stř kvě 09, 2007 19:18

wilczek píše:Páni kolegové Renaul»áci. Psal jsem, ľe pro minimalizaci zvýąeného opotřebení jsem nainstaloval dávkovač Flashlube (www.LPG.cz). Doporučuji Vám ostatní, kteří jste to neudělali, nedělejte to. Mám za to, ľe ono to opravdu funguje, ale!!! Máte tímto v motorovém prostoru hořlavou kapalinu v plastikové láhvi. Při převrácení auta není nijak zabezpečená proti vytečení obsahu. Při, nedej Boľe, případné havárii se mnohonásobně zvyąuje riziko poľáru vozidla. Nádobku budu z tohoto důvodu demontovat. (Pokud někdo mé obavy povaľuje za neopodstatněné a chystá se dávkovač Flashlube pouľívat, rád mu jej odprodám za velmi dobrou cenu.) Nadále budu pouľívat přípravek 333G Bishops-original do startovacího benzínu, případně občas dodám pár kapek Flashlube přímo do sacího potrubí během volnoběhu v garáľi. St.W.
Dobrý den, je ještě k prodeji sada Flashlube? Jestli ano, ozvěte se mi prosím na mail error01@atlas.cz Děkuji Krejčí

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Měření "spotřeby" benzínu v nádrži

Příspěvek od wilczek » pát čer 29, 2007 07:11

Předem se omlouvám za "off topic", dále popsané nemá s turbomotorem nic společné. Nechci ale kvůli takové drobnosti zakládat nové téma, předpokládám, že majitelé novějších aut se zájmem o LPG čtou i zde. Tedy k věci. Měření benzínu se v ESPACE IV odehrává tak, že plovák s potenciometrem trvale měří (změnou odporu) hladinu paliva v nádrži. Pokud od posledního vytažení karty a opětovného zasunutí (nejdříve po 12 sec.) nezaregistruje palubní deska navýšení hladiny o více než 4 litry, neupraví výšku hladiny na palivoměru. Klesání hladiny na palivoměru pak zajišťuje měření spotřeby od vstřikovačů a na základě odečtu vypočtenho hladina postupně klesá. Takže pokud jezdím na plyn, hladina paliva v nádrži fiktivně klesá a klesá. Za chvíli tam je rezerva a s tím spojený hlasitý rykot palubovky při každém startu. Řěšil jsem to tak, že jsem vždy pak zastavil v prudkém kratičkém kopci u domu čumákem dolů, vytáhl kartu, počkal, sjel na rovinu bez motoru, zasunul kartu. Benzín se přelil a bylo "dotankováno". Následně jse to vyřešil takto. Do série s měřičem paliva jsem osadil odpor 50 ohm, který je zkratován vypínačem. Když mi "dojde" za jízdy palivo, vypnu zkratovací vypínač. Tímto se zařadí odpor a hladina fiktivně poklesne. Pak po dojetí zastavím motor, vytáhnu kartu a vypínač opětovně sepnu. Po 12 sec. zastrčím kartu a mám dočerpáno, palivoměr změří skutečnou hladinu. Případnému zájemci sdělím, který drát (na palubovce) je třeba přestřihnout. S pozdravem St.W.
Edit 23.9.2013:
Po čase jsem nahradil vypímnač relátkem, které po zastrčení karty sepne a vyzkratuje příslušný odpor, ten je zapojen do série s palivoměrem. Takto mám "dotankováno" při každém vypnutí motoru a vytažení karty. Na Megane II jsme to vyřešili přímo v prostoru víka nádrže, relátko je napájeno od palivového čerpadla. Espace ale takové víčko nemá, musela by se sundat nádrž, tak je to lépe řešit u palubovky. Jedná se (u Espace IV) o černý konektor zapojený s hora, přestřihnout drát č. 20 (krystalový nebo bílý), nebo drát č. 5 (černý). Do přestřihnutého drátu vsadit odpor cca 50 ohm, tento zkratovat relátkem "při zapnutí zapalování".
Naposledy upravil(a) wilczek dne pon zář 23, 2013 06:08, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Svíčky

Příspěvek od wilczek » úte zář 04, 2007 10:04

Opět jeden OffTopic. Stávající svíčky měly již skoro 50 000 Km a vzdálenost jiskřiště více 1 mm. Nikdy jsem je neměl vytažené, jejich životnost měla být 60 000 Km, tak jsem to neřešil.Autíčko si na LPG sem tam prokuclo, přikládal jsem to předehřevu LPG, který díky tomuto zařízení někdy přichází do reduktoru v plynné fázi. Předehřev jsem vyřadil a ono se nic nezměnilo. Prokucnutí se v poslední době dostavilo i při provozu na benzín. Tož jsem sáhl hluboce do kapsy a zainvestoval 4 x 74 Kč za svíčky BriskSilver. Zvažoval jsem nejdříve zakoupení DensoIridium, ale po přečtení příspěvků zde na fóru a jinde jsem usoudil, že bych mohl být zytečně lehčí o více než 2 tácy bez kýženého efektu.

Brzy po namontování jsem zjistil, že to byl ten správný lék na popsaný občasný kašel. Motor jede jak se sluší a patří, benzín nebo plyn, vše v pohodě. Mám dojem, že nemusím dávat tolik plynu na stejný výkon jako dříve. Jenže zde je plyn elektronický, místo poctivého otevírání škrtícky klapky jen"kroutím knoflíkem". Kdoví, jaképak jsou zde vazby. O spotřebě napíši, až něco naměřím. Zatím mohu BriskSilver jen doporučit, nemám ovšem možnost srovnání, jak by se chovaly DensoIridiumky nebo kdybych prostě jen přiklepl botky u stávajících svíček na 0,7 mm. S pozdravem St.W.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Příspěvek od wilczek » sob říj 13, 2007 22:29

wilczek píše:Páni kolegové Renaulťáci. Psal jsem, že pro minimalizaci zvýšeného opotřebení jsem nainstaloval dávkovač Flashlube (www.LPG.cz). Doporučuji Vám ostatní, kteří jste to neudělali, nedělejte to. Mám za to, že ono to opravdu funguje, ale!!! Máte tímto v motorovém prostoru hořlavou kapalinu v plastikové láhvi. Při převrácení auta není nijak zabezpečená proti vytečení obsahu. Při, nedej Bože, případné havárii se mnohonásobně zvyšuje riziko požáru vozidla. Nádobku budu z tohoto důvodu demontovat. (Pokud někdo mé obavy považuje za neopodstatněné a chystá se dávkovač Flashlube používat, rád mu jej odprodám za velmi dobrou cenu.) Nadále budu používat přípravek 333G Bishops-original do startovacího benzínu, případně občas dodám pár kapek Flashlube přímo do sacího potrubí během volnoběhu v garáži. St.W.
Musím sám sobě vyspílat, že jsem tady napsal výše uvedenou blbost. Před několika dny mi přišlo upozornění, že popisovaný přípravek pro ošetření ventiilů Flashlube je NEHOŘLAVÝ a že je to uvedeno i v bezpečnostním listu. Vyzkoušel jsem do něj namočit hadr a zapálit jej, ono se to fakt nepovedlo. Ještě, že jsem ten dávkovač pro nedostatek času nevymontoval. Omlouvám se za to, že jsem někde něco vyčetl na netu, bez ověření na to zareagoval a ještě pak k tomu nabádal ostatní. Někde jsem prostě četl, že se jedná o vysoce hořlavou kapalinu. Nemohu zde dělat reklamu, ale to upozornění mi přišlo od člověka, který se zabývá prodejem tohoto přípravku za podstatně nižší cenu než LPG klub. Pokud budete nakupovat, prohledejte net. Omlouvám se, kamarádi..... Standa

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Spotřeba

Příspěvek od wilczek » pon lis 26, 2007 16:43

Před časem jsem slíbil, že o spotřebě napíši až něco naměřím. Na zimních gumách Matador Nordica jsem najel necelých 2 000 km. Většinou se jednalo o dálnice, kde jsem tempomatem držel něco málo přes 130 km/h. Zbytek smíšený provoz (včetně cca 100 km po Praze, 50 km po Brně aj.). Byl v tom provoz ve sněhobřečce cca 200 km. Většinou se jednalo o delší cesty s minimem startů, tedy minimální spotřeba benzínu. Spotřeba měřena od natankování úplně prázdné nádrže do skorochcípnutí při ukončení měření. Spotřeba byla 12,5 L. Nejel jsem Ekorallye, abych pak mohl machrovat. Jel jsem úplně normálně, dost často i s plynem na podlaze (myšleno s pedálem plynu).
Ještě doplňuji, že jsem před zimou opětovně připojil na léto odpojený předehřev kapalného paliva, při výrazném ochlazení jsem zaregistroval snížený výkon při akceleraci. Po připojení to bylo zase OK.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Další zkušenost.

Příspěvek od wilczek » stř bře 05, 2008 07:10

Autíčko na oslavu nového roku začalo nějak pozlobkávat. Nejprve se někdy při volnoběhu rozvibrovalo, když jsem přidal plyn, vibrace se zklidnily. Dělalo to pouze na LPG. Při otáčkách kolem 2000 a více motor lehounce vynechával, jako by jel tak cca na 3 a půl válce. Dělalo to pouze na plyn. Tož jsem po pořádku zkontroloval svíčky, pohledem i zapalovací cívky a následně se objednal do HL-Propanu. Tam mechanik potvrdil mé podezření na vadný vstřikovač a vyměnil rovnou všechny. Údajně jim utekla v době montáže nějaká neúplně podařená série. (I zde platí, že kdo nic nedělá, nic nepokazí a za to si zaslouží odměnu.) Autíčko pak zase jelo jako za mlada. Asi po 14 dnech mi provedli přeseřízení za jízdy pomocí notebooku. Mechanik měl napíchnutou mou OBDII a současně plynovou řídící jednotku. Seřídil poměr vstřik benzínu - vstřik plynu v různých režimech, kontroloval při tom funkci lamda sondy, jak tato koriguje vstřiky. Odjížděl jsem spokojen. Celé to bylo samozřejmě pojato jako záruční oprava. O spotřebě po přeseřízení napíši později. Doposavad jsem měl spotřebu o skoro 20 % vyšší než na benzín, což se mi zdá hodně.

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Spotřeba

Příspěvek od wilczek » pon bře 10, 2008 19:38

Tak že k té spotřebě. Nevím, zda tento příspěvek není unáhlený. Měření spotřeby proběhlo na jednu náplň nádrže stylem od prázdné do prázdné, vyjel jsem cca 40 L LPG PrimaGas. Jezdil jsem v tu dobu více-méně kolem komína, většinou krátké cesty a často ještě uličkami šíře 3 m. Palubní počítač mi ukazoval spotřebu 11,5 L, což bych ze zkušenosti tipoval na benzín, že je tak akorát. Naměřená spotřeba LPG byla 11,03 L/100 km. Když připočtu 0,5 L/100 km benzínu pro starty a jízdu se studeným motorem, tak mám spotřebu srovnatelnou s benzínem. Teplota motoru se nezvedá nad normál (ovšem je zima). Nepředpokládám, že motor jede na nevhodně chudou směs, nerozsvěcuje se kontrolka "Check injektion", palubní počítač neukazuje po přepnutí z benzínu na plyn vyšší spotřebu, tudíž lamda sonda pravděpodobně nedává pokyn k provádění nějaké výraznější korekce.
Mechanik, který mi to v HL Propanu seřizoval povídal, že provedl korekci bohatosti směsi směrem dolů v oblastech nižšího zatížení, zde byla směs trochu více bohatá. Tož uvidíme.

Další fází vývoje bude chiptuning na palivo 100 okt. Je škoda nechat dohořívat palivo ve výfukovém potrubí, na lopatkách turba a v katalyzátoru. Sbírám sílu a informace. V HL Propanu říkali, že při předělávce oktávie 1,8T byla teplota výfukových plynů o cca 20 st. vyšší než při provozu na benzín a že se o turbo nemám obávat. Ale přesto -jde o technickou stránku věci. Jako kluci si rádi hrajeme - neni-liž-pravda. V Itálii se pro provoz na LPG vyráběbjí a montují (pro atmosféráky) krabičky simulující zvýšení předstihu o 6st (http://www.aeb.it/). Spotřeba pak jde dolů o litr. Pro Turboně se přímo nabízí zvýšení plnícího tlaku turbodmychadla a toto nekompromisně řeší chiptuning. Jako startovací benzín stejně používám Shel Power Racing. Držte mi palce, nebo raději přidejte dobrou radu k realizaci uvedeného. (Čekám, kdo první napíše, ať se na to vy... a jsem rád, že mi to ještě vůbec jezdí.)

Uživatelský avatar
milanPf
Advanced member
Příspěvky: 335
Registrován: úte pro 20, 2005 10:10
Bydliště: Plzen - Sever

Re: Měření "spotřeby" benzínu v nádrži

Příspěvek od milanPf » ned dub 13, 2008 21:27

wilczek píše:Předem se omlouvám za "off topic", dále popsané nemá s turbomotorem nic společné. Nechci ale kvůli takové drobnosti zakládat nové téma, předpokládám, že majitelé novějších aut se zájmem o LPG čtou i zde. Tedy k věci. Měření benzínu se v ESPACE IV odehrává tak, že plovák s potenciometrem trvale měří (změnou odporu) hladinu paliva v nádrži. Pokud od posledního vytažení karty a opětovného zasunutí (nejdříve po 12 sec.) nezaregistruje palubní deska navýšení hladiny o více než 4 litry, neupraví výšku hladiny na palivoměru. Klesání hladiny na palivoměru pak zajišťuje měření spotřeby od vstřikovačů a na základě odečtu vypočtenho hladina postupně klesá. Takže pokud jezdím na plyn, hladina paliva v nádrži fiktivně klesá a klesá. Za chvíli tam je rezerva a s tím spojený hlasitý rykot palubovky při každém startu. Řěšil jsem to tak, že jsem vždy pak zastavil v prudkém kratičkém kopci u domu čumákem dolů, vytáhl kartu, počkal, sjel na rovinu bez motoru, zasunul kartu. Benzín se přelil a bylo "dotankováno". Následně jse to vyřešil takto. Do série s měřičem paliva jsem osadil odpor 50 ohm, který je zkratován vypínačem. Když mi "dojde" za jízdy palivo, vypnu zkratovací vypínač. Tímto se zařadí odpor a hladina fiktivně poklesne. Pak po dojetí zastavím motor, vytáhnu kartu a vypínač opětovně sepnu. Po 12 sec. zastrčím kartu a mám dočerpáno, palivoměr změří skutečnou hladinu. Případnému zájemci sdělím, který drát (na palubovce) je třeba přestřihnout. S pozdravem St.W.
ahoj. tak sem nasel zajimavy clanek Turbo-lpg. Fakt poucnej toppic. Diky. Totazka je, jak si prisel na to, palubni PC nesleduje ubytek benzinu?
Viz, problem na viewtopic.php?t=17657

Ted jest otazka, zda nema podobny problem i Epace3, ale mam takovej dojem, ze mi manzelka rikala, ze se pokusila i dotankovani benzin. nadrze do plne, ale porad to blikalo. Tedy jako by si to proste nesahlo na cidlo, ktere se zvysilo. :(
Dik
Renault Espace Initiale 3.0 V6 140kw 2001 plna palba :)
----------------------------------------------------------------
http://www.espacefreunde.de/forum/

Uživatelský avatar
wilczek
Člen RCČR
Příspěvky: 714
Registrován: sob dub 29, 2006 14:00
Bydliště: Orlová

Re: Měření "spotřeby" benzínu v nádrži

Příspěvek od wilczek » pon dub 14, 2008 05:51

milanPf píše:....Totazka je, jak si prisel na to, palubni PC nesleduje ubytek benzinu? ......Ted jest otazka, zda nema podobny problem i Epace3, ale mam takovej dojem, ze mi manzelka rikala, ze se pokusila i dotankovani benzin. nadrze do plne, ale porad to blikalo. Tedy jako by si to proste nesahlo na cidlo, ktere se zvysilo.Dik
Přišel jsem na to logikou chování měřiče paliva, následně jsem si to přečetl v servisním manuálu (Espace IV). Zde jsem vyčetl ony hodnoty 4L a 12 sec.

Pokud to má Espace III obdobné (což předpokládám že ano), a po dotankování benzínu se neupraví hladina v nádrži na skutečnou hodnotu, změřenou plovákem, jedná se pak pravděpodobně o závadu.
Espace IV, 2.o Turbo, 120 KW, LPG.

Odpovědět

Zpět na „LPG“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů